A múlt héten megjelent a GTA 5, s rekordnak számító idő alatt elő is került a játék legfelháborítóbb jelenete, melyben egy elég részletes és brutális kínzásnak lehetünk aktív részesei -- ezzel kapcsolatban jutott eszembe, hogy vajon milyen, hasonlóan botrányos, esetenként váratlanul jött szekciók borzolták a békés közvélemény kedélyeit. Szerencsére nem kellett sokat keresni az alkotásokat, ugyanis az utóbbi években bőséges volt a felhozatal a szex, a vér és a nemi erőszak témájában, egyszóval minden olyanban, amitől az átlag, játékokkal mit sem törődő polgár hátán azonnal feláll a szőr. Vágjunk is bele!
5. Bizarr erőszak a Silent Hill 2-ben
Attól függően, kit kérdez az ember arról, hogy mi volt a kedvenc élménye a Silent Hill 2 teljesítése után, más-más választ kap -- ám egy valamit nem igazán tudnak hova tenni a rajongók, ez pedig az a jelenet, amiben Pyramid Head megerőszakol pár próbababát. Az egész szituáció még SH-mércével mérve is bizarr, de nagyon hatásos, hiszen ez az egyik első találkozásunk a sorozat legismertebb és legrejtélyesebb karakterével, s rögtön valami olyat tesz, amit univerzálisan minden normális ember elítél, ráadásul az „aktus” végeztével meg is öli az áldozatát.
A felkavaró jelenet érdekes módon nem váltott ki említésre méltó sajtóvisszhangot, de a rajongók körében éles vitákat eredményezett; sokan filozófiai vonalon próbálták értelmezni a látottakat, s voltak olyanok is, akik megkérdőjelezték az egészet, mondván, valójában nem is nemi erőszakot láttunk, hanem valami egészen más, de ugyanúgy romlott dolgot. Bármi is történt azonban, a jelenet a játékosokkal maradt hosszú időre, ami talán azzal magyarázható, hogy az erőszak tabunak számít a legtöbb zsánerben.
4. Szex a GTA: San Andreasban
A teljes felsorolást meg lehetne tölteni a GTA-sorozatban fellelhető botrányos jelenetekkel, ám a Hot Coffee mindegyiken túlmutat, s egyáltalán nem azért, mert egy szex minijátékról van szó, hanem sokkal inkább azért, mert normál végigjátszás során nem is találkozhat vele a játékos. A fejlesztők ugyanis még a teljes verzió megjelenése előtt kivágták ezt a szekciót, talán félve attól, hogy a média keresztre feszíti őket ezért, de nem végeztek elég alapos munkát, ugyanis a modderek a PC-s verzió 2005-ös premierje után nem sokkal rátaláltak az eldugott kódsorokra, innentől kezdve pedig nem volt megállás.
Az akkoriban még nagyon is aktív Jack Thompson párducként vetette rá magát az esetre, de a mainstream média sem váratott sokat arra, hogy az esti híradóban a gyerekeket megrontó démonként ábrázolják a játékot, mindezen felül pedig még súlyos bírságot is sikerült a kiadó nyakába varrni. A balhé azonban -- mint oly sok játékokkal kapcsolatos felhajtás esetében -- inkább csak hangos volt, mint megalapozott, hiszen egy eldugott minijátékkal van dolgunk, amihez tényleg csak az fér hozzá, aki nagyon szeretné, és egyébként is, papíron kiskorú nem is játszhatna egyik GTA-val sem, ha van benne virtuális (mellesleg nagyon idétlen) szex, ha nincs.
3. Erőszak a Tomb Raiderben
A Tomb Raider kapcsán egy érdekes esettel van dolgunk, hiszen a játék legbotrányosabb jelenete már a játék megjelenése előtt felkorbácsolta a kedélyeket. Természetesen a híres erőszakról beszélek, melyben szeretett főhősünket a fosztogatók csapdába ejtik és megkötözik, majd pedig az egyikük megpróbál visszaélni a helyzettel. Szerencsére Lara ki tud szabadulni, miközben megöli támadóját -- ám már csak a nemi erőszak megemlítése is elegendő volt ahhoz, hogy napokig ezzel legyen tele az internetes sajtó.
A fejlesztők a jelenet bemutatása után gyorsan igyekeztek tisztázni a helyzetet, mondván, a játék semmilyen minőségben nem kíván foglalkozni a nemi erőszakkal, csupán annyit akartak kifejezni ezzel az erőteljes jelenettel, hogy Lara életének egy olyan pontjára érkezett, ahol, ha túl akar élni, akkor bizony egy másik ember életét el kell vennie. A Crystal Dynamics továbbá jelezte, hogy a szóban forgó jelenetet bemutató Ron Rosenberg rosszul fejezte ki magát, mikor nemi erőszakot említett, majd pedig később a vezető író, Rhianna Pratchett is kijelentette, hogy nem erőszakról van szó, csak a videó sajnos pont úgy lett megvágva, hogy a cselekmény félreérhető legyen. Mindezek ellenére azonban a sajtó tele volt azzal, hogy mit tett Crystal Dynamics, s persze a bulvárlapok is szalagcímben harsogták: nemi erőszak van a Tomb Raiderben!
2. Kivégzések a Mortal Kombat-szériában
Egy kicsit talán csalásnak tűnhet a kivégzéseket feltüntetni a legbotrányosabb jelentek között, de meg kell érteni, hogy mikor az eredeti Mortal Kombat a boltokba került, ez igen is sokkoló volt, főleg azért, mert az első találkozáskor nem mindenki volt felkészülve a brutalitásra. A játék első ránézésre pont annyira durva, mint a korábban megjelent verekedős alkotások -- persze van vér az ütések nyomában, de ez önmagában még nem lenne olyan óriási nagy probléma, csak aztán a meccs végén lehetőséget kapunk arra, hogy az ellenfelünket különböző szadista módokon kivégezzük. Egy gerinckitépés vagy egy lefejezés minden szempontból sokkoló volt a 90-es években elején, s így a Mortal Kombat és a Fatalityk az egyik első nagy videojáték-botrányt eredményezték.
Az eredeti játék, s annak folytatásainak megjelenésekor a média nagyon intenzíven foglalkozott a Mortal Kombattal, illetve az Egyesült Államok kongresszusában is napirendi téma volt a Midway alkotása, mely annyira felkavarta a közvéleményt, hogy más, hasonlóan brutális játékokkal együtt hozzájárult a korhatár-besorolással foglalkozó ESRB létrehozásához. Ma azonban már inkább megmosolyogtató az a felhajtás, ami a játékok körül volt, sőt a folytatásokban már elvárjuk, hogy repüljenek a végtagok, ezzel mutatva, hogy mennyit tud változni az emberek szemlélete -- persze ma már vannak más témák, amiken ki lehet akadni.
1. Mészárlás a Call of Duty: Modern Warfare 2-ben
Az utóbbi idők egyik legnagyobb botrányát a Call of Duty: Modern Warfare 2 okozta. A játék többnyire hű folytatása az elődöknek, több akcióval, nagy jelenetekkel és egy butácskább történettel, ám van a játék egyharmadában egy pálya, ami nagyon kivágta a biztosítékot. Ebben egy beépített CIA-ügynököt megtestesítve az a feladatunk, hogy részt vegyünk egy szabályos mészárlásban, és ezt értsétek szó szerint: négy, állig felfegyverezett ember belép egy orosz reptéri terminálba, és mindenféle figyelmeztetés nélkül tüzet nyitnak az ott tartózkodó, természetesen fegyvertelen civilekre. A jelenet éles váltás az azt megelőző és követő küldetésekhez képest, ezzel is növelve a sokk hatását.
A történet szempontjából persze teljesen érthető, miért volt szükség erre, hiszen ez egy kézenfekvő és hatásos módja annak, hogy minden játékossal megutáltassák a főgonoszt. A média azonban nem fogadta ilyen tárt karokkal a küldetést: sok cikk és szülői tiltakozás született az esettel kapcsolatban, sőt még az Egyesült Királyság országgyűlésének alsóházában is téma volt az Infinity Ward terméke, a British Muslim Forum náci propagandához hasonlította a játékot, a London Jewish Forum pedig azzal vádolta a készítőket, hogy terroristaszerepbe kényszerítik a felhasználókat. Egyszóval éktelen nagy balhé kerekedett ki az egészből, ami persze kedvezett az eladásoknak, így sokan felvetették, hogy mindez egy jól megtervezett lépés volt a fejlesztők részéről, még tovább táplálva a Modern Warfare 2-balhé egyébként sem kicsi lángját.
Te találkoztál már olyan jelenettel, aminek a láttán ki kellett kapcsolni a gépet, olyan felkavaró volt? Ha volt ilyen, oszd meg velünk, melyik játékban és hol láttad! Természetesen az erőszakos, véres és brutális jelenetek szerepéről is szívesen fogadjuk, ha van valamilyen véleményed.
Ezen nem lepődtem meg...
Ezen nem lepődtem meg...
ennek tükrében elég nevetséges például a Tomb Raideres jelenet által kiváltott hisztéria