...azaz még véletlenül sem akarják, hogy kimenjen a köztudatból a Sims-franchise neve, így a múltkori ikeás reklámcucc után ezúttal egy új, teljes értékű, szám szerint nyolcadik expanzió is befut hamarosan, Apartment Life címmel.
Amint a cím is sugallja, a lényeg ezúttal a békés, vagy kevésbé békés egymás mellett élés lesz. Nem kizárólag bérházakban: bármilyen lakóhelyet létrehozhatsz, ahová beköltöztethetsz maximum négy családot anélkül, hogy egyesítenéd őket a szokott módon. Sőt. Egy ilyen közös légtérben hat família élhet – ha felépítesz egy ilyen hat apartmant tartalmazó épületet, és azt mondjuk négy családdal töltöd fel, az üresen álló két lakrészbe a játék NPC-ket pakol, akikkel ugyancsak haverkodhatsz, interakciózhatsz, csak épp őket nem irányíthatod. Természetesen egyszerre, egy időben csak egy családot pesztrálhatsz – amikor belépsz egy lakóházba, a családválasztó képernyőn rábökhetsz, a négy bagázs közül épp kivel akarsz mókázni, a többiek ezután ugyancsak NPC-ként viselkednek; ha a másik famíliát akarod istápolni, ki kell lépned a szomszédságba, és kiválasztani őket ugyanígy.
Rámozdulva...
Maga a beköltözés hasonló lesz, mint a Jó utat esetében a szállodába vonulás: választasz egy apartmant annak ajtaját leipiapacsolva, ha rábólintasz, egy heti lakbért levonnak simed számlájáról, és becuccolhatsz. A bérházélet egyik velejárója a házmester, aki rendszeresen fel fog bukkanni, ellenőrzi, minden rendben van-e, és neki kell szólni, ha valami elromlik, ő gondoskodik a javításról, ami kétségtelenül hasznos dolog. A másik „kötelező elem” maga a szomszéd, így aztán azt is meg kell gondolni, kik mellé költözünk, különben simed lehet, hogy az első este máris kipróbálja az egyik új interakcióját, a falon dörömbölést, amiből igazi ellenségeskedés is lehet, sőt akár egy jó kis bunyó a folyosón... Amúgy minden szombaton a házmester tart egy amolyan lakóbulit is, ahol összejöhetünk a házbeliekkel, de ilyet magunk is szervezhetünk, ha mondjuk ismerkedni vágyunk a friss beköltözés után.
Ahogy az nyilvánvaló, az építési mód a bérleményben nem működik, kizárólag a fal- és padlóburkolatot cserélheted le, a berendezés kialakításában viszont szabad kezet kapsz. Apropó, berendezés: nagyon praktikus friss holmikat kapunk, ilyen lesz a Murphy ágy, melyet, ha nem használunk, felhajthatunk a falra, ami ugye a kis alapterületű lakásokban praktikus dolog, egy három egység széles nagy házimozi képernyő, falba vágott szemétledobó, hogy a negyedikről ne kelljen lemásznunk a kukához, és a közösségi postaláda, amelyen ott figyel a házmester üzenődoboza is – erre kattintva kell hetente kicsöngetnünk a lakbért, ha nem akarjuk, hogy kizsuppoljanak minket.
Ha egy magányos simünk van, a heti rezsi kifizetése persze húzós lehet, így aztán lakótársat is vehetünk magunk mellé, akit a helyi lap hirdetési oldalán, vagy az interneten keresztül választhatunk ki. Ő egy szál gatyában fut be, azaz semmiféle bútort nem hoz, viszont beszáll a költségekbe, besegít a házkörüli munkákba és a kapcsolatépítésbe is. Hasznos dolog, hogy mielőtt rábökünk valakire, láthatjuk a képességeit is, így ha emberünk tudósforma, aki inkább a könyveket bújja, lecsaphatunk egy jól főző komára, és máris rendben van a kaja. Persze ezt a figurát sem irányíthatjuk, ám a személylapján láthatunk majd egy kijelzőt, mely azt mutatja, mennyire elégedett a körülményekkel, az életével. Aki pedig jobban szeretne négylábú társat maga mellé, örülhet: kapunk pár ölebet, akik teljes értékűek, mégsem igénylik a Házi kedvenc expanziót, ami megsüvegelendő döntés a fejlesztők részéről.
Lekenyerezve...
Új szociális vonatkozásai is vannak a kiegészítőnek, simünk például immár reputációval is rendelkezik, ez a mérce azt mutatja meg, milyen viszonyban vagyunk lakókörnyezetünkkel, és értelemszerűen a pozitív interakciók növelik, a negatívok csökkentik. Ha emberünknek magas ezen értéke, egy új karakterrel találkozás egyből magasabb kapcsolati pontot ér, míg ha alacsony, akár mínuszban is kezdhetjük a haverkodást. Sőt, a könyvekből friss ismereteket tanulhatunk: „tűzkezelést” (kevésbé esik pánikba emberünk a lángkakas láttán, és gyorsabban fojtja el), dühkezelés (nyugodtabb reagálások a negatív hatásokra), a boldogság hosszabb ideig való fenntartása, a fiziológia (gyorsabb „szálkásodás”, kisebb hajlam az elhízásra), illetve a zilált kapcsolatok helyreállítása. Kialakulhatnak szociális csoportok is (bohémek, geekek, sportőrültek és a többi), akiknek köszönési formája, öltözködése, érdeklődési köre hasonló lesz. Persze ezzel együtt egy halom friss interakciót is kapunk: ölelések (két totyogó is egymás nyakába borulhat!), csókok, kézfogások, veszekedések, táncok, ugrókötelezés, és egyebek. Lesznek új NPC-k is, mint a parkban álló „élőszobor” pantomimes, vagy a breaktáncos tesók, akiktől elsajátíthatunk pár mozdulatot.
Mindehhez körítésül kapunk egy vadonatúj szomszédságot Belladonna Cove néven, a szokásos előkészített sztorikkal, családokkal, épületekkel, díszítőelemekkel és sok-sok közösségi területtel (parkok, kávézók, élelmiszerboltok, könyvtár), igazi városi környezetet, amelyben még szemetes sikátorokat is építhetünk, sőt, a híres San Franciscó-i színes fa sorházak másai is ott figyelnek a kínálatban.
Felcsigázva...
Az építési mód új kínálata is egészen zavarba ejtő. Végre megkapjuk a csigalépcsőket, mely ugye a leghelytakarékosabb módja a szintek közti közlekedésnek (2x2 egységet foglalnak csak el). Ugyancsak helyspórolósak a friss gardróbok (2x1), azaz falba rejthető szekrények, melyeknek tükrös ajtaja még a szépítkezésre is alkalmas. Külsőleg sok új ablak-, ajtó-, és tetőtípus vár ránk, különféle kerítések, félfalak, sőt íves falak is.
Külön izgalmas, hogy végre plafont is húzhatunk az egyes szobák fölé, ezekre a padlóburkolatokat is ráapplikálhatjuk – ez nemcsak esztétikus dolog, hanem a videokészítőknek is nagy-nagy öröm lesz. A tárgyaknál ránk váró radiátorok szintén nemcsak reálisabbá teszik a lakást, de például az Évszakok expanziót feltelepítve értelmet is nyernek, hiszen a didergő simek nagy boldogan vetik majd hátukat a meleg fűtőtesthez. Sőt, elszívó/szellőzőrendszert is kiépíthetünk, akár külső csatornákkal is, ami az új, pofás gerendákkal együtt igazi ipari környezet, nagy belterű raktárépület kialakítását is lehetővé teszi. A srácok rengeteg játékszert kapnak: mászókát, körhintát, csúszdát, a totyogók rugós hintalovat, a felnőttek pedig dumaszínházat játszhatnak egy új móka segítségével. A lakberendezők attól fognak elcsöppenni, hogy immár egy falszakaszra két cuccot is helyezhetünk, és ezeket fel/le pozícionálhatjuk, azaz egy radiátor fölé rakhatunk képet, polcot is akár.
Elvarázsolva...
Természetesen egy igazi EP-ben kell egy új „faj is”, amilyenek az eddigiekben a zombik, farkasemberek, virágsimek, vámpírok és a többiek voltak. Nos, aki hozzám hasonlóan rajongója volt az első rész Abrakadabra (Makin’ Magic) kiegészítőjének, az most nagyon örülhet: visszatérnek a boszorkányok! E nők és férfiak lehetnek jók, gonoszak, semlegesek, és e beállítottságuknak megfelelően változik ruhájuk a hófehértől a feketéig, sőt, az igazán ördögieknek a bőre is megváltozik haragoszöld színűre. Szintén e tulajdonságuk határozza meg, milyen bűbájokat süthetnek el, miféle varázsleveket főzhetnek, milyen „bűvészkönyvük” van, és milyen egyedi cuccokat (trón, különféle lámpások) készíthetnek. Az italok készítéséhez a könyv tartalmazza a recepteket, ezekhez persze sok reagenst kell beszereznünk, majd megfőznünk azokat üstünkben, de meg is vásárolhatjuk a helyi „boszorkányellátó” NPC-től, illetve a két (külön a fényben- és a sötétben járóknak) titkos helyen, ahová csak e lényeknek szabad a bejárás (illetve seprűn berepülés). A mágiákat magunkon, másokon, tárgyakon is kipróbálhatjuk, ezekből kb. 30 lesz. A jó oldalon például tűz eloltása, halott sim feltámasztása, lepkék vagy szentjánosbogarak idézése, boldogságteremtés (házibulik értékét nagyban megdobja!), vagy egy olyan bűbáj, melyet valakire dobva az a következő öt szociális interakciót elfogadja. A gonoszok palettáján is van újraélesztés, ám ez zombit eredményez, átok, melytől hányni fog az áldozat, vagy épp méhraj kergeti meg, sőt, tűzgolyót is szórhatunk, amitől lángra lobban a bútor. Persze mint eddig, simünk is átváltozhat boszivá, ehhez csak össze kell haverkodnunk egy efféle szerzettel, a többi már megy a maga útján.
Nos, akárhogy is berzenkedtem az elején, úgy tűnik, az EA Maxis lányai-fiai most még egyszer utoljára (?) belehúznak, és bezsúfolnak mindent egy csomagba, ami talán eddig kimaradt a második rész kínálatából, amolyan „jobb későn, mint soha alapon”. Bár az is lehet, hogy már a harmadik rész újdonságait készítik elő... Akárhogy is, én ismét örömmel várom ezt az expanziót, mely PC-re és Nintendo DS-re (ott persze más körítéssel) augusztus 22-én jelenik meg.
Amint a cím is sugallja, a lényeg ezúttal a békés, vagy kevésbé békés egymás mellett élés lesz. Nem kizárólag bérházakban: bármilyen lakóhelyet létrehozhatsz, ahová beköltöztethetsz maximum négy családot anélkül, hogy egyesítenéd őket a szokott módon. Sőt. Egy ilyen közös légtérben hat família élhet – ha felépítesz egy ilyen hat apartmant tartalmazó épületet, és azt mondjuk négy családdal töltöd fel, az üresen álló két lakrészbe a játék NPC-ket pakol, akikkel ugyancsak haverkodhatsz, interakciózhatsz, csak épp őket nem irányíthatod. Természetesen egyszerre, egy időben csak egy családot pesztrálhatsz – amikor belépsz egy lakóházba, a családválasztó képernyőn rábökhetsz, a négy bagázs közül épp kivel akarsz mókázni, a többiek ezután ugyancsak NPC-ként viselkednek; ha a másik famíliát akarod istápolni, ki kell lépned a szomszédságba, és kiválasztani őket ugyanígy.
Rámozdulva...
Maga a beköltözés hasonló lesz, mint a Jó utat esetében a szállodába vonulás: választasz egy apartmant annak ajtaját leipiapacsolva, ha rábólintasz, egy heti lakbért levonnak simed számlájáról, és becuccolhatsz. A bérházélet egyik velejárója a házmester, aki rendszeresen fel fog bukkanni, ellenőrzi, minden rendben van-e, és neki kell szólni, ha valami elromlik, ő gondoskodik a javításról, ami kétségtelenül hasznos dolog. A másik „kötelező elem” maga a szomszéd, így aztán azt is meg kell gondolni, kik mellé költözünk, különben simed lehet, hogy az első este máris kipróbálja az egyik új interakcióját, a falon dörömbölést, amiből igazi ellenségeskedés is lehet, sőt akár egy jó kis bunyó a folyosón... Amúgy minden szombaton a házmester tart egy amolyan lakóbulit is, ahol összejöhetünk a házbeliekkel, de ilyet magunk is szervezhetünk, ha mondjuk ismerkedni vágyunk a friss beköltözés után.
Ahogy az nyilvánvaló, az építési mód a bérleményben nem működik, kizárólag a fal- és padlóburkolatot cserélheted le, a berendezés kialakításában viszont szabad kezet kapsz. Apropó, berendezés: nagyon praktikus friss holmikat kapunk, ilyen lesz a Murphy ágy, melyet, ha nem használunk, felhajthatunk a falra, ami ugye a kis alapterületű lakásokban praktikus dolog, egy három egység széles nagy házimozi képernyő, falba vágott szemétledobó, hogy a negyedikről ne kelljen lemásznunk a kukához, és a közösségi postaláda, amelyen ott figyel a házmester üzenődoboza is – erre kattintva kell hetente kicsöngetnünk a lakbért, ha nem akarjuk, hogy kizsuppoljanak minket.
Ha egy magányos simünk van, a heti rezsi kifizetése persze húzós lehet, így aztán lakótársat is vehetünk magunk mellé, akit a helyi lap hirdetési oldalán, vagy az interneten keresztül választhatunk ki. Ő egy szál gatyában fut be, azaz semmiféle bútort nem hoz, viszont beszáll a költségekbe, besegít a házkörüli munkákba és a kapcsolatépítésbe is. Hasznos dolog, hogy mielőtt rábökünk valakire, láthatjuk a képességeit is, így ha emberünk tudósforma, aki inkább a könyveket bújja, lecsaphatunk egy jól főző komára, és máris rendben van a kaja. Persze ezt a figurát sem irányíthatjuk, ám a személylapján láthatunk majd egy kijelzőt, mely azt mutatja, mennyire elégedett a körülményekkel, az életével. Aki pedig jobban szeretne négylábú társat maga mellé, örülhet: kapunk pár ölebet, akik teljes értékűek, mégsem igénylik a Házi kedvenc expanziót, ami megsüvegelendő döntés a fejlesztők részéről.
Lekenyerezve...
Új szociális vonatkozásai is vannak a kiegészítőnek, simünk például immár reputációval is rendelkezik, ez a mérce azt mutatja meg, milyen viszonyban vagyunk lakókörnyezetünkkel, és értelemszerűen a pozitív interakciók növelik, a negatívok csökkentik. Ha emberünknek magas ezen értéke, egy új karakterrel találkozás egyből magasabb kapcsolati pontot ér, míg ha alacsony, akár mínuszban is kezdhetjük a haverkodást. Sőt, a könyvekből friss ismereteket tanulhatunk: „tűzkezelést” (kevésbé esik pánikba emberünk a lángkakas láttán, és gyorsabban fojtja el), dühkezelés (nyugodtabb reagálások a negatív hatásokra), a boldogság hosszabb ideig való fenntartása, a fiziológia (gyorsabb „szálkásodás”, kisebb hajlam az elhízásra), illetve a zilált kapcsolatok helyreállítása. Kialakulhatnak szociális csoportok is (bohémek, geekek, sportőrültek és a többi), akiknek köszönési formája, öltözködése, érdeklődési köre hasonló lesz. Persze ezzel együtt egy halom friss interakciót is kapunk: ölelések (két totyogó is egymás nyakába borulhat!), csókok, kézfogások, veszekedések, táncok, ugrókötelezés, és egyebek. Lesznek új NPC-k is, mint a parkban álló „élőszobor” pantomimes, vagy a breaktáncos tesók, akiktől elsajátíthatunk pár mozdulatot.
Mindehhez körítésül kapunk egy vadonatúj szomszédságot Belladonna Cove néven, a szokásos előkészített sztorikkal, családokkal, épületekkel, díszítőelemekkel és sok-sok közösségi területtel (parkok, kávézók, élelmiszerboltok, könyvtár), igazi városi környezetet, amelyben még szemetes sikátorokat is építhetünk, sőt, a híres San Franciscó-i színes fa sorházak másai is ott figyelnek a kínálatban.
Felcsigázva...
Az építési mód új kínálata is egészen zavarba ejtő. Végre megkapjuk a csigalépcsőket, mely ugye a leghelytakarékosabb módja a szintek közti közlekedésnek (2x2 egységet foglalnak csak el). Ugyancsak helyspórolósak a friss gardróbok (2x1), azaz falba rejthető szekrények, melyeknek tükrös ajtaja még a szépítkezésre is alkalmas. Külsőleg sok új ablak-, ajtó-, és tetőtípus vár ránk, különféle kerítések, félfalak, sőt íves falak is.
Külön izgalmas, hogy végre plafont is húzhatunk az egyes szobák fölé, ezekre a padlóburkolatokat is ráapplikálhatjuk – ez nemcsak esztétikus dolog, hanem a videokészítőknek is nagy-nagy öröm lesz. A tárgyaknál ránk váró radiátorok szintén nemcsak reálisabbá teszik a lakást, de például az Évszakok expanziót feltelepítve értelmet is nyernek, hiszen a didergő simek nagy boldogan vetik majd hátukat a meleg fűtőtesthez. Sőt, elszívó/szellőzőrendszert is kiépíthetünk, akár külső csatornákkal is, ami az új, pofás gerendákkal együtt igazi ipari környezet, nagy belterű raktárépület kialakítását is lehetővé teszi. A srácok rengeteg játékszert kapnak: mászókát, körhintát, csúszdát, a totyogók rugós hintalovat, a felnőttek pedig dumaszínházat játszhatnak egy új móka segítségével. A lakberendezők attól fognak elcsöppenni, hogy immár egy falszakaszra két cuccot is helyezhetünk, és ezeket fel/le pozícionálhatjuk, azaz egy radiátor fölé rakhatunk képet, polcot is akár.
Elvarázsolva...
Természetesen egy igazi EP-ben kell egy új „faj is”, amilyenek az eddigiekben a zombik, farkasemberek, virágsimek, vámpírok és a többiek voltak. Nos, aki hozzám hasonlóan rajongója volt az első rész Abrakadabra (Makin’ Magic) kiegészítőjének, az most nagyon örülhet: visszatérnek a boszorkányok! E nők és férfiak lehetnek jók, gonoszak, semlegesek, és e beállítottságuknak megfelelően változik ruhájuk a hófehértől a feketéig, sőt, az igazán ördögieknek a bőre is megváltozik haragoszöld színűre. Szintén e tulajdonságuk határozza meg, milyen bűbájokat süthetnek el, miféle varázsleveket főzhetnek, milyen „bűvészkönyvük” van, és milyen egyedi cuccokat (trón, különféle lámpások) készíthetnek. Az italok készítéséhez a könyv tartalmazza a recepteket, ezekhez persze sok reagenst kell beszereznünk, majd megfőznünk azokat üstünkben, de meg is vásárolhatjuk a helyi „boszorkányellátó” NPC-től, illetve a két (külön a fényben- és a sötétben járóknak) titkos helyen, ahová csak e lényeknek szabad a bejárás (illetve seprűn berepülés). A mágiákat magunkon, másokon, tárgyakon is kipróbálhatjuk, ezekből kb. 30 lesz. A jó oldalon például tűz eloltása, halott sim feltámasztása, lepkék vagy szentjánosbogarak idézése, boldogságteremtés (házibulik értékét nagyban megdobja!), vagy egy olyan bűbáj, melyet valakire dobva az a következő öt szociális interakciót elfogadja. A gonoszok palettáján is van újraélesztés, ám ez zombit eredményez, átok, melytől hányni fog az áldozat, vagy épp méhraj kergeti meg, sőt, tűzgolyót is szórhatunk, amitől lángra lobban a bútor. Persze mint eddig, simünk is átváltozhat boszivá, ehhez csak össze kell haverkodnunk egy efféle szerzettel, a többi már megy a maga útján.
Nos, akárhogy is berzenkedtem az elején, úgy tűnik, az EA Maxis lányai-fiai most még egyszer utoljára (?) belehúznak, és bezsúfolnak mindent egy csomagba, ami talán eddig kimaradt a második rész kínálatából, amolyan „jobb későn, mint soha alapon”. Bár az is lehet, hogy már a harmadik rész újdonságait készítik elő... Akárhogy is, én ismét örömmel várom ezt az expanziót, mely PC-re és Nintendo DS-re (ott persze más körítéssel) augusztus 22-én jelenik meg.
De azért valószínűleg ki fogom próbálni. Bár én a címe alapján azt hittem, valami "krónikás" verzió lesz, mint a Hajótöröttek.
De azért valószínűleg ki fogom próbálni. Bár én a címe alapján azt hittem, valami "krónikás" verzió lesz, mint a Hajótöröttek.