Úgy tartják, a másolás a hízelgés egyik legőszintébb formája, de az, hogy mikor van szó ihletésről, és mikor imitációról, nos, nem mindig egyértelmű egy olyan műfajban, amely szeret az iteráció eszköztárával, és az éppen aktuális trend meglovagolásával élni. A tetris-alakzatok és az ötletek újramelegítése nem áll távol még az olyan nagyoktól sem, mint Uwe Rosenberg, aki 2014 óta szinte erre tette fel a karrierjét, az elmúlt években pedig annyira sok követője akadt, hogy azt már nehéz lenne egy kezünkön megszámolni. Ezek közül mégis kiemelkedik a már két epizódnál járó Kartográfusok-család, ahol térképészként kell különféle alakzatokat egy általunk elképzelt világba rajzolni, ezúttal viszont ezt a világot teljes egészében mi építjük fel.
URADALOM
- Hazai partner/kiadó: Keller & Mayer
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 1-6 fő
- Játékidő: átlagosan 30-45 perc
- Korcsoport: 8+
- Ajánlott fogyasztói ár: 6290 forint
A magyar tervezésű és magyar kiadású Uradalom, György János első játéka során ugyanis egy olyan lovagot alakítunk, aki uralkodójától egy természeti kincsekben gazdag birtokot kap jutalmul, feladata pedig annak felvirágoztatása, erdők telepítésével, a folyók szabályozásával, a földek megművelésével. Mindezt azért, hogy a lehető legértékesebb uradalom jöjjön létre.
Ehhez minden játékos kap egy duplaoldalú papírlapot, egy kockaalátétet, és egy nagy adag kockát – ezzel gazdálkodva kell elérni a kitűzött célt, azaz benépesíteni a 6x6-os, teljesen üres játékteret. Az, hogy ez pontosan miként zajlik, már az elején eldől: az Uradalom két változatot is tartalmaz, melyből az "A" a taktikus, lassabb mód, míg a "B" gyorsabb, és sokkal több teret ad a szerencsének.
AZ "A" OLDAL
A forduló menete valamennyire azért megegyezik: az "A" változat esetén minden játékos 6 kockát vesz magához, dob ezekkel, majd kiválaszt egyet, és az értékének megfelelő tereptípust felrajzolja a saját térképére. Ezt követően a megmaradt kockák gazdát cserélnek az óramutató járásával megegyező irányban anélkül, hogy a dobott érték megváltozna. Ez egészen addig tart, míg minden kocka felhasználásra nem került, és aztán jön a következő kör, a játék pedig a hatodik után ér véget – kivéve az Udvarház kártyák használatakor, de erről később.
Az tehát, hogy mi kerül a térképre, múlik egyrészt az elérhető kockaértékeken, másrészt azon, hogy milyen stratégia mentén igyekszünk pontokat gyűjteni. Az egyes tereptípusok kiértékelése jelentősen eltér egymástól, például a szántóföld esetén egybefüggő részeket kell kialakítani; a hegy a mellette lévő erdők után biztosít pontot; a folyó önmagában 1 pontot ér, de ha egy hegyről indul és tóban végződik, a köztük levő folyómezők értéke 3 pont.
Innen már nem nehéz kitalálni, hogy miért ez a taktikusabb játékverzió. Itt egyáltalán nem mindegy, mit és hova rakunk, gondolnunk kell a jövőre, és persze reménykedni abban, hogy vagy mi, vagy valamelyik szomszéd kidobja a megfelelő értéket, és azt más sem happolja el előlünk.
A "B" OLDAL
A másik játékváltozat nagyon hasonlít ehhez, azzal a nagy különbséggel, hogy itt a tereptípusról a kocka színe, a felrajzolandó mezők számáról pedig annak értéke dönt. Például egy 4-es zöld oldal 4 erdőmezőnek felel meg, egy 6-os szürke pedig 6 hegynek. Ez a verzió egészen addig tart, amíg minden játékos teljesen fel nem töltötte az üres mezőket.
Akármelyik változatról is van szó, a térkép feltöltését követően mindenképp kiértékelés következik, amihez a játéktábla alján található rublikákba kell csak bevésni az eredményeket, és a végső pontszám alapján eldől, ki a nyertes. A B-változat esetén extra pontok is bezsebelhetők, például a mezők leggyorsabb feltöltéséért, de ugyanúgy büntetőpontokat is be kell húzni, amennyiben valaki él azon bónuszlehetőséggel, mellyel akár háromszor is megváltoztathatja egy kiválasztott kocka értékét (felfelé vagy lefelé, maximum 2 értékkel).
MIXTÚRA
A két variáció révén az Uradalom így rendkívül flexibilis, de a dobozban található további kiegészítők erre is ráerősítenek: az Udvarház kártyákkal a térkép egy jelentős része lefedhető a játék elején, így nehezítve az uradalom kialakítását (és rövidítve a játékidőt), míg a közös- és a titkos célkártyák további pontszerzési lehetőséget biztosítanak.
Mindezt Pozsgay Gyula elképesztően gyönyörű illusztrációi koronázzák meg: a pompázatos borítóval remekül sikerült szembeállítani a letisztult, teljesen egyszerű játéktáblát, de a gyönyörű szegéllyel rendelkező kártyalapok, valamint a kódexeket idéző kártya-hátlapok is csodaszép látványt nyújtanak.
Az Uradalom maga pedig szórakozató játékélményt: eredetiséggel ugyan nem lehet vádolni, de egyszerű, könnyen tanulható szabályrendszere ellenére kellő mélységgel rendelkezik a műfaj egyéb játékaihoz képest, kiváló tálalása, flexibilis és bővíthető játékmenete, rövid játékideje okán pedig bőven van helye műfajában, és mind a kezdő, mind a haladó játékosok gyűjteményében.
(A játékot partnerünk, a Keller & Mayer biztosította – köszönjük!)