Annyi társasjáték kampánya sikeres Kickstarteren, hogy a bolti kiadások mellett szinte lehetetlen minden egyes megjelenést figyelni, esetleg nyomon követni. Ráadásul a piac így is, úgy is túltelített, aminek hála ember legyen a talpán, aki mindent ki szeretne próbálni, avagy az átlag halandó már annak is örül, ha legalább a legszimpatikusabb témájú vagy mechanikájú társasokra kellő figyelmet képes fordítani. Nos, nálam valamiért a sci-fi tematika az, ami a wargame mellett teljesen hidegen hagy, bár az utóbbi egy évben ez kicsit változni látszik. Egyfelől nálam a 2022-es magyar megjelenések egyik különlegessége lett a Luna Maris, ami egy roppant gonosz (nagyon szűk), de iszonyatosan jól összerakott euró, másfelől a Galaxy Postman kampánya is megfogott valamiért, és akkor még itt van ez a Ceres is. A Ceres, amit először bodak hozott át hozzám, még január legelején (konkrétan elsején, ezzel kiválóan indítva az évet), és egyből nyomtunk is egy kört, majd amit a Kickstarterek.hu, avagy az igazi különlegességekkel és giga-mega csomagokkal foglalkozó Kánai Zoli is rendelkezésemre bocsátott, ha már egyszer a régóta várt Pest még nem futott be. És persze nem véletlen, hogy a bemutató egyáltalán szóba került: a Ceres kezdeti negatív érzéseim ellenére nagyszerűen működik a gyakorlatban, és még ha nem is lesz az év legjobbja, még akár a scifitől ódzkodó, de euró párti játékosokat is magával ragadhatja.
Ceres
- Hazai partner: Kickstarterek.hu
- Kiadó: Artipia Games
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 1-4 fő
- Játékidő: átlagosan 90 60-120 perc
- Korcsoport: 12+
- Nehézség: 3,26/5
- Ajánlott fogyasztói ár: a Kickstarterek.hu-nál 35 000 forint a KS-kiadás
A Ceres története szerint 2219-ben a Mars már egy évszázada az emberiség űrbéli központja. Különböző intézmények, köztük az Asteroid Mining Assembly of Corporations, szabályozzák az aszteroidabányászati műveleteket. Az aszteroidaöv káoszában a Ceres törpebolygó lett az aszteroidabányászat epicentruma. A játékosok pedig természetesen a Ceres, egy rideg, távoli aszteroidakolónia fejlődésének lehetnek a részesei, ahol egy-egy űrbányászati vállalat vezetőjeként feladatuk az aszteroidaöv nyersanyag-kitermelésére és az érkező teherhajókkal való kereskedelemre egyaránt kiterjed. Miközben pedig arra törekednek, hogy a legjobbá váljanak, a virágzó település és a befolyásos Marsi Tanács stratégiai éleslátásukat követeli. A kolónia fejlődésében játszott szerepük és a Tanácsban elfoglalt pozíciójuk ugyanis megszilárdítja helyüket a Ceres elismert vezetői között, és bizonyítja, hogy a hatalom több, mint csupán az erőforrások feletti uralom.
Vezetők és munkások
Maga az elképzelés, a játék alapja nem annyira meglepő vagy újító, avagy aki játszott már munkáslehelyezős eurót, az otthon fogja érezni magát, legalábbis a társas legtöbb elemét tekintve. Ami nagyon fura elsőre, az a tábla és táblák elrendezése, az űrt szemléltető rondell, valamint az az ikonográfia és akcióhely-elosztás, -ábrázolás, amivel Gustaf Sundströmék ellátták a Ceres-t. A lényeg, hogy mindenkinek van három (kicsit pontatlanul) összeilleszthető táblája, aminél a nyersanyagot menedzseli, illetve aminél egy extra akcióra van lehetőség. Ezek együtt alkotják a vállalatot. A játéktáblán aztán számos más akcióhelyet találunk, amik mind eltérő lehetőségeket biztosítanak az űrbéli bányászat és a vállalat fejlesztése során. A három fordulóban leginkább ezeket látogatjuk, méghozzá 5 vezetőjelzőnkkel, továbbá a lakónegyedben és a teherhajókkal érkező munkásokat is befoghatjuk, de őket csak a vállalatunk külső állomásain alkalmazhatjuk.
És akkor az egyik akció, ha már szóba került: a megfelelő nyersanyagok befizetésével külső állomást építünk, ami a megépítésekor nyersanyagot és győzelmi pontot biztosít, amúgy csak áll, egészen addig míg a megfelelő munkással be nem indítjuk a termelést. Jól kitalált módon a bányafelügyelőkre (szürke) a bányáknál van szükség, a főmérnököket (kék) a gyárak igénylik, a tudományos koordinátorokra (piros) a laborokban van szükség, az igazgatók (zöld) pedig az irodáknál számítanak. De a külső állomásokat fejleszthetjük is, ilyenkor az új épület egy korábbi alá kerül, ezzel újabb sort hozzáadva a termeléshez. Aztán ott a kereskedelem. Az éppen a dokkolóban tartózkodó teherhajóval bizniszelhetünk, legfeljebb kétszer, vagy éppen a településlapkák közül veszünk el egyet, amire előbb-utóbb sok-sok nyersanyagot költhetünk, de cserébe bőven ad győzelmi pontot, továbbá az első fordulóban még befolyásjelzőt is szerezhetünk vele. Befolyásjelzőre nagy szükség van, mert az A.M.A.C. tanács akcióihoz csak azokat tudjuk beváltani. Itt lőhetjük ki az űrbe a szondáinkat, itt is kereskedhetünk, fejleszthetünk, sőt szívességeket is tehetünk, amivel komoly jutalom (egy állandó hatás) a részünk az adott fordulóra.
Van még némi variáció, illetve a nyersanyagokból gyárthatunk ötvözetet és bányász szondát, de a lényeg ezeken a lehetőségeken van, főleg az építkezésen és a kilövésen, ezekhez azonban termelni kell és befolyást szerezni. Tehát minden összekapcsolódik mindennel, emellett nemcsak a megszerzett értékek tűnnek néha nagyon kevésnek, de az akcióhelyek is, amiket könnyen és gyorsan befoglalhatnak a többiek. A munkások is egy közös populációt jelentenek, avagy ha valaki a megfelelő szakembert elviszi, azzal lehet, mindenki mástól elveszi egy bizonyos külső telep termelésének lehetőségét. Jól át kell tehát gondolni, mit és hogyan csinálunk. Sőt, az űrben is komoly verseny van, elvégre egy aszteroidára csak egyvalaki küldheti ki a szondáját, de ha messzebb akar jutni, akkor az megintcsak megnöveli a költségeket, ami leginkább a jeget jelenti. Viszont itt is komoly jutalmakat érhetünk el, nyersanyag és győzelmi pont képében, három fordulót követően, avagy a játék végén pedig leginkább utóbbi számít. És aki a legtöbbet gyűjti össze, az nyer.
Az űrben semmiből sincs elég
Ahogy mondtam, ez a játék is elég szűk, egyre inkább erősítve azt a koncepciót, hogy azért az űrben sincs kolbászból a kerítés, avagy mindenért áldozatokat kell hozni, és ez nagyon érződik. Bármennyire is soknak tűnik a munkások és vezetők száma, a három forduló során egyre inkább azt érezni, hogy kevesen vannak, kéne még, bár az akcióhelyek akkor is elfogynak. Éppen ezért van egyébként egy csomó modul és kiegészítő, amik összességében a társasjátéknak is nagyon jót tesznek. A KS-promókkal megnő az épületek, teherhajók és szívességek száma, miközben előbbiek funkciójában is történik némi változás. Belép a történetbe több újdonság is, például a megaprojektek, vagy éppen a gépek és a vállalati célok. A Comets kiegészítővel üstökösök kerülnek a rondell mellé, ezek újabb extra helyeket biztosítva a szondáknak, illetve jutalmakat a vállalatnak, de van némi rizikó is abban, ha valaki egy üstökössel játszik. A Mars Contracts pedig a legösszetettebb kiegészítő, egyesületekkel, szerződésekkel, ezzel együtt új akcióhelyekkel, jutalmakkal. Érdemes előbb-utóbb mindent bevetni, és akkor a Ceres hosszabb távon is igen jól szolgál, kellő tartalommal bír, noha a modulok itt is DLC-nek érződnek, amiket akár alapból is a játékba lehetett volna pakolni. Legalábbis részben.
De ez talán a legnagyobb bajom a társassal, ami bár elsőre furának tűnt a külsejét és ábrázolási módját tekintve, de lényegében ez adja az egyéniségét, ami viszont egészen erős. Eszembe jutott egy kicsit A Mars terraformálása, de csak nagyon érintőlegesen, a nyersanyagoknál, amúgy viszont ez egy teljesen jó euró, aminél a téma is kellően ott van a játékban és az alkotóelemekben. A külön megvásárolható extra öntvények és kreditek nem rosszak, már csak azért sem, mert ugye lecserélhetők a kartonelemek, de annyira azért nem jók. Első játékos alkotótól kifejezetten pozitív eredmény a Ceres, így aki megveszi, nem bánja meg, ha kedveli a stílust és a témát, és bizony az aszteroidák meghódítása elég jó móka még akkor is, mikor úgy érzed, már nem sok mindent tudsz tenni, elfogytak az opciók – persze azért mindig akad lehetőség, mindig mindenre van megoldás, csak oda kell figyelni. De ugye egy vállalat irányítása soha nem egyszerű feladat, pláne nem az űrben, miközben a komolyabb vetélytársak is alakítják a piacot.
(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Kickstarterek.hu-nak! A játék ikonokkal kommunikál, de szabályai elsajátításához szükséges az angol nyelvtudás. A Kickstarterek.hu-nál azonban elérhető a digitális magyar nyelvű szabály.)