Szeptemberben ünnepli a 30. születésnapját a Super Mario Bros. és ezzel együtt maga főszereplő is, már ami a véglegesnek tekinthető formáját illeti! Tisztes kort megélt a Nintendo kabalafigurája, és egyben a játékipar legismertebb szereplője; egy igazi ikon, aki az évek során generációkat szórakoztatott, elsősorban a vele készült platformjátékokkal, de a karrierje során láttuk már versenyezni, sportolni, gyógyítani és harcolni is RPG tálalásban. Egy színes és változatos, folyamatosan magas minőségű sorozatot tudhat magáénak a Japán cég, így nem véletlen, hogy sokak kedvencévé vált a bajszos vízvezeték szerelő. A születésnap alkalmából most összegyűjtöttünk nektek pár érdekességet, olyan dolgokat, amikről nem feltétlenül tudtatok, például azt, hogy…
…Mario nevének korábbi változata Jumpman volt, de nem ez volt a legelső ötlet. Mijamoto a Mr. Video nevet akarta, ebből lett Jumpman, aztán a végleges Mario.
…a Mario névhez Mario Segale adta az inspirációt. A történet úgy szól, hogy a Nintendo USA kreatívjai éppen azon törték a fejüket, hogy kitaláljanak valami jobb nevet ennek a Jumpman figurának, mikor a megbeszélést megzavarta az iroda tulajdonosa, Mario Segale követelve a bérleti díjat. Ezután döntött úgy a csapat, hogy a főszereplő a Mario nevet kapja.
… Mariót eredetileg Popeye-ről mintázták, de miután elvesztették a vonatkozó jogokat, egy semleges karaktert találtak ki, akiből az az ikon lett, akit most ismerhetünk. Hova tovább, a Donkey Kong egy Popeye játék volt, amiben Olive Oylt (Peach) kellett volna megmentenünk Bluto (Kong) karmai közül.
… a mindig hősként tetszelgő Mario nem mindig volt jófiú, sőt, a Donkey Kong Juniorban ő a főellenség.
…Bowser nem mindig az ellenség. Az 1996-os Super Mario RPG: Legend of the Seven Starsban a jófiú szerepében tetszeleg és segít Mariónak, akik egyébként úgy látszik, jó haverok, mert gyakran mennek gokartozni együtt.
…először az 1981-es Donkey Kongban tűnt fel Mario -- ez persze nem újdonság, de az már talán igen, hogy a játék promóciós anyagain egy kissé nyúlánk, kopaszodó karakter volt a ma pocakos szereplő.
…Mario a Donkey Kongban még ács volt, aztán lett vízvezeték szerelő.
…a visszatérő főellenség, Bowser is átalakuláson ment át. Mijamoto ökörként álmodta meg a karaktert, de Kotabe Joicsi, a rajzoló egy teknősnek nézte az átnyújtott rajzot, és végül ezzel mentek tovább.
…az eredeti játékban a felhők és a bokrok ugyanazok, csak a színt cserélték le helyspórolás miatt, az akkori technológiával ugyanis csak 256 elemből építkezhettek a fejlesztők.
…a technológiai korlátok miatt alakult így Mario kinézete is. A sapka a haj elrejtése miatt kellett, mert azt nehéz lett volna kirajzolni, a bajusz pedig azért, hogy kiemelhessék az orrát. Az overall használata sem véletlen, ezzel ugyanis jobban látszanak a mozgások.
…a Super Mario Bros.-ban az a zene, amit egy gomba felszedésekor és az adott pálya teljesítésekor lehet hallani, az egy és ugyanaz. A gombás hang egyszerűen a pálya végét jelző fanfár felgyorsított változata.
…a Super Mario Bros. ikonikus zenéjét Kondó Kódzsi szerezte, aki a 80-as évektől kezdve szinte az összes, first-party Nintendo játék zenéjéért felelős. A szóban forgó dallamnak egyébként hivatalosan a Ground Theme neve, de mindenki csak Super Mario zeneként emlegeti.
…Mario a téglákat NEM a fejével, hanem az öklével töri szét.
…a Super Mario Bros. kerettörténete szerint minden tégla egy élőlény. A játék mellé adott hivatalos leírás szerint Bowser egy gonosz varázsló, aki így zárta csapdába a királyság lakóit, ami viszont azt jelenti, hogy minden egyes blokk széttörésével Mario gyilkosságot követ el…
…a Super Mario Bros. sorozat első három játéka meg sem történt. Az első részben minden történést visszafordít a megmentett hercegnő, a második rész csak egy álom, a harmadik pedig egy színpadi előadás.
…Mario és Luigi testvérek -- ez mindenki tudja, de azt talán már nem, hogy egészen pontosan ikrekről van szó.
…Mario, Luigi, Wario és Waluigi szinkronja ugyanaz az ember, Charles Martinet. A Super Mario 64 óta övé ez a meló.
…rengeteg vadhajtás született Mario nevével, de a legfurcsább talán a szövőjáték. Japánban Game Boy Colorra jelent volna meg a Mario Family című program, amit egy szövőgépre kötve a játék karaktereit készíthettük volna el, míg az Egyesül Államokban egy külön periféria készült volna (NES loom, azaz NES szövőszék), hasonló céllal. Egyikből sem lett semmi, de fennmaradt ez a csodálatos reklámanyag.
…a Super Mario Bros. világrekord végigjátszása 4 perc, 57 másodperc és 69 századmásodperc. Ez i_o_l nevéhez fűtődik, aki 2014. június 25-én állította fel a rekordot.
…több mint 40 millió példányban kelt el a Super Mario Bros. Ezzel sokáig ez volt a legkelendőbb, egyetlen platformon árusított program a világon, ezt az eredményt aztán a Wii Sports meghaladta 2009-ben. Mind a két játékot hozzácsomagolták az adott konzolhoz.
…Mario meghal a játék borítóján. Ha alaposan megnézitek az ábrázolt helyzetet, láthatjátok, hogy egyenesen beleesik az olvadt kőzetbe, miközben egy utolsó, elkeseredett tűzgolyót még elereszt. Szomorú.
A "nevéhez fűződik"-ben a "z" el lett gépelve. :)