- A Steam immáron visszaadja a pénzünket, ha egy játékkal keveset játszottunk
- Sokan örülnek ennek
- Legalább két indie csapat viszont nem
- Qwiboo és a Puppygames eladásai is nagyot csökkentek
A múlt héten a Steam elindította a pénz-visszafizetési rendszerét, amelynek keretében majdnem minden, a Steamen vásárolt terméket visszaválthatunk, ha azzal két óránál kevesebbet játszottunk. A rendszert sokan tárt karokkal fogadták, hiszen így lehetőség nyílt arra, hogy kockázatok nélkül próbára tegyünk egy játékot, ám nem mindenki ilyen derűs -- a Qwiboo és a Puppygames is arról számolt be, hogy drasztikusan csökkentek az eladásaik.
A mindösszesen két euróba kerülő Beyond Gravity fejlesztője, a Qwiboo elmondta, hogy a visszafizetés bejelentése óta 18 vásárlóból 13 visszakérte a pénzét -- az elmondásuk szerint eddig is volt ilyen, de ezek aránya eddig csak minimális volt. Íme egy grafikon az eladásokról.
Ehhez hasonló mutatókat kapott a PuppyGames gárdája is, akik szintén a budget kategóriában indulva, egy és tíz euró közötti játékokat árulnak.
Mindez persze várható következménye volt a pénz-visszafizetési rendszer bevezetésének, ezzel ugyanis kvázi egy demót kaptunk, és mint láthatjuk, egy kisebb játék esetében a rendelkezésre álló két óra sokaknak elég volt ahhoz, hogy eldöntsék kell-e nekik a játék. Arról persze lehetne vitatkozni, hogy a rövid játékok esetében jó-e, ha ennyi időt kapnak a felhasználók.
A legzavaróbb a reklám áradat és az, hogy a kereső sokszor bedöglik, meg hibajelentéseket ír összevissza. Nehézkes és lassú a keresés, értékelés alapján meg nem nagyon van értelme kutatgatni, mert másnak lehet, hogy bejön neked meg nem. Minden vackot egyszer át kell rágni, hogy lásd melyikbe mi van, mert lehet, hogy a jackpot mellett mész el.
A látványosan vackokat viszont az ember látja, hogy másolják egymást és 2-3 fős teamek dobnak össze pár nap alatt valamit. Azt is figyelni kell, hogy egy játék mennyi ideje aktív és mennyi ideig készül hozzá frissítés illetve nézni kell azt is, hogy vannak e fejlemények, mert akkor belefuthatsz olyasmibe is, amit évek óta nem frissítettek.
Sokkal inkább érzem problémának, hogy tele van szeméttel a store és egybemossa az indie és nagy kiadók játékait => bogarászni kell a szemétben ha az ember valamit keres.. Van indie kapcsoló de nincs, nem kérek indie-t. Tudom ez aljas, de a keresés minden csak nem felhasználóbarát ebben a formában.
Vagy például hiába bökök rá egy játékra, hogy nem érdekel, folyamatosan tolja a képembe, pedig ha bele dögölnek sem fogom megvenni, mert utálom... :D Arról nem is beszélve, hogy például az összes batmanós és zombis játékra rányomtam, hogy mennyen a francba, de továbbra is ajánlgatja a hasonló szemetet. Gyakorlatilag semmit nem ér az egész így... :(((
Aztán az sem volna egy nagy baj, ha a felhasználó értékelés alapján például az 50% alatti játékokat bannolnák, vagy be tudnék állítani legalább keresőt, hogy csak a pozitív cuccokat mutassa. Ne legyen alapértelmezett, de legalább legyen ilyen opció...
Sokkal inkább érzem problémának, hogy tele van szeméttel a store és egybemossa az indie és nagy kiadók játékait => bogarászni kell a szemétben ha az ember valamit keres.. Van indie kapcsoló de nincs, nem kérek indie-t. Tudom ez aljas, de a keresés minden csak nem felhasználóbarát ebben a formában.
Vagy például hiába bökök rá egy játékra, hogy nem érdekel, folyamatosan tolja a képembe, pedig ha bele dögölnek sem fogom megvenni, mert utálom... :D Arról nem is beszélve, hogy például az összes batmanós és zombis játékra rányomtam, hogy mennyen a francba, de továbbra is ajánlgatja a hasonló szemetet. Gyakorlatilag semmit nem ér az egész így... :(((
Aztán az sem volna egy nagy baj, ha a felhasználó értékelés alapján például az 50% alatti játékokat bannolnák, vagy be tudnék állítani legalább keresőt, hogy csak a pozitív cuccokat mutassa. Ne legyen alapértelmezett, de legalább legyen ilyen opció...
Az ilyen rendszert minden játéknál különbözőre kéne állítani, vagy más szisztéma szerint használni, mert lehet hogy egy baromi jó alkotás nincs 2 óra pl.
Végezetül pedig innen, csak a Puppygames-t sajnálom, mert a játékaik eléggé színvonalasak és fantasztikusak, de ez a Beyond Gravity ez mobil game.
A Puppygames játéka, ami Alpha verziós, eléggé impozáns, de le nem kötne 2 óránál többre, mert Alpha. A Qwiboo játéka, meg eléggé vicces, de ez mobilra fejlesztett játék, hogy kerül a Steam-re egyáltalán ha süvít róla, hogy nem PC-s játék. És még a béna Simulator, meg béna és értelmetlen Greenlight játékokról nem is beszéltem. A Rust se keresett volna egy fityinget se, ha lett volna visszautalás.
Tanulják meg a fejlesztők, hogyha játékot akarnak elkészíteni készítsék jóra, vagy nem érdemelnek semmit. Találják meg azt a platformot, azt a helyet, ahol a játékuk beválhat, ne pedig ott, ahol senkinek semmi szüksége rá.
És tudom, hogy ez a modell, most a nagy potenciállal kecsegtető játékoktól elveszi a profitot, de akkor meg adják ki az ingyenes demo változatot és senki sem fog rinyálni a visszafizetés miatt.
A másik meg, hogy én ezt bizonyos időhöz vagy arányosan teljesítési %-hoz kötném. Mert van Steam-en nem egy 1-2 órás szösszenet. Amik amúgy baromi jók. Csak 2 példa: Spoiler Alert, Bird Story. Mind a 2 db 1 óra körüli alkotás de iszonyat jó.
A másik meg itt a cikkben említett Puppy Games. Akik pont nem azok közé tartoznak az indie szférában, akik szeméttel nyomják teli az Áruházat. 10 eurós játékaik vannak, de leárazáson meg Bundleben bagóért be lehet őket szerezni, és baromi szórakoztató old-school játékok. Pl. Titan Attacks! kifejezetten jó, de a Droid Assault is.
Viszont az tény hogy legalább sok szemét eltűnik majd a süllyesztőben, de ez eddig is ilyen volt. Mert amióta lehet értékelni a játékokat az ember kerüli azokat amiknek elég rossz az értékelésük.
Legalább elvérzik a sok hulladék aki gyártott egy okádék " játékot" és pénzt kereset vele
Szerencsére most már nem tud :D
Pld. 9.99 EUR az több mint 3000 Ft. Az újság meg volt 1995.
Veszek 10 db újságot és akkor jóváírnak 30000 Ft értékű eurót a pénztárcámban. Ebből 20000 az újság ára ami visszajön. Szétosztom a faluban az általános iskolában, melléklet nélkül is nagyon fognak örülni neki. Ezen felül 10000 Ft-nyi EUR kerül a Steam pénztárcámba. Megspóroltam az utalási és készpénz felvételi költségeket is
Tudom rossz példa, de nem árt tisztázni a helyzetet...
Ez természetesen azoknak rossz, akik vagy nem jó játékot fejlesztenek, vagy kis fejlesztő cég és kevés pénzből tud egy játékot fejleszteni és emiatt nem tud elfogadható terméket piacra dobni.
Ezzel a rendszerrel is vissza lehet élni, mert mondhatja a játékos, hogy nem tetszett, viszont egy indoklás kell hozzá, hogy mi volt a baj vele és ha igaz a dolog, akkor elfogadják azt és akkor kapod vissza a pénzed.
A legjobb megoldás az lenne, ha újra kiadnának demókat, csak annyi, hogy pár részt kiemelnek a játékból és azt külön feltennék, nem tudom ez mennyibe kerülne, de egy már kifejlesztett játékból meglévő elemeket demóként elkészíteni talán nem olyan nehézkes meg költséges.
Legalább sok szemét eltűnik így a piacról.
És igen, ez fájni fog a cégeknek, de legalább rájönnek, hogy nem minden a HYPE és marketing.
Szép napot