A show-nak mennie kell! A Sony, bár folyamatosan rosszul áll a szénája az eltúlzott kiadások és az ahhoz képest alacsonyabb bevételek miatt, erre az E3-ra kis túlzással "all in"-t mondott. A fiúk, látva a kiadók és főképp a nagy konkurencia, a Microsoft műsorát, fogták az úgynevezett "casual" cuccaikat, lezavarták őket 10 perc alatt, aztán rákoncentráltak az érdekes dolgokra, no meg a játékokra, amelyekből kitűnt: lehet, hogy a japán cég már nem a régi, de végre, évek óta először, megint a PlayStation franchise rendelkezik a legtöbb nyálcsorgató exkluzív címmel!

PSP

A műsor a "legrosszabbul őrzött titokkal", vagyis a megújult, kisebb kijelzővel rendelkező PSP Go-val kezdődött — legalábbis tudom, hogy ez a marokkonzol húzza ki legkevesebbeteknél a gyufát. A kis ördüngrő' már leírtunk mindent, amit le lehetett; ami újdonság volt, az az, hogy hiába a termékfrissítés, minden cím érkezik majd UMD-n is, illetve hogy a klasszikus modellt (talán a kiszivárogtatott információk miatt hőbörgő tömegek láttán) nem vonják ki a forgalomból. Igen, minden szoftver megvásárolható lesz digitális és kézzel fogható formában — utóbbiban ráadásul nem szükséges (bár lehet) a PSP menüjében szenvedni, elég a Media Go szoftver, amelynek segedelmével egy PC segítségével oszthatunk meg minden tartalmat a hordozható mütyürünkkel.

Ráadásul a PSP Go-hoz köthető a vállalat egyik nagy újítása is: a ketyere EGYSZERRE jelenik meg az amerikai és az európai piacokon, bár, amúgy Valve-osan, a legviccesebb váltás megmarad: 250 dollárért, az öreg kontinensen pedig 250 euróért juthatunk hozzá. Ne kezdjetek el számolgatni, csak a Sonynak egyenlő a két összeg. A kisebb gép még inkább alkalmasabb zenehallgatásra, így nem csoda, ha szoftver formájában érkezik a "Sense me", amely analizálja zenehallgatási szokásainkat, és a hangulatunkhoz legjobban illő muzsikákat választja ki a médiatárból.

A technikai rizsának vége, térjünk is ki a játékokra, amelyekből volt áll-leejtős darab. A nyitányt az évekkel ezelőtt bejelentett, és most végre megerősített PSP-s Gran Turismo jelentette; a rengeteg pálya és autó mellé lélegzetelállító grafikát is kapunk, még ha ez utóbbiból egy borzalmas trailer miatt semmit sem láthattunk. Egyszerre négyen gyepálhatjuk egymást, sőt, cserélgethetjük egymással a kibontott autókat, így szerezve meg könnyebben az összeset.


Aztán Kodzsima-szan érkezett a színpadra, hogy mindenki számára leszögezze: jön új PSP-s MGS, ráadásul ez nem afféle mellékágú cucc, hanem igazi, nagybetűs folytatás. A Metal Gear Solid: Peace Walker ráadásul visszahozza Snake-et, tíz esztendővel az MGS 3 eseményei után irányíthatjuk őt. A történetet maga Kodzsima írja, és a komplett MGS 4-es brigád részt vesz a fejlesztésében — szó sincs tehát vérszegény, csak a címmel eladható melléktermékről. Beleszőtték a PSP irányításának egyediségét, és vérbeli MGS-programot alkottak. Volt videó is, ez a kis gép hardveréhez képest szimplán lenyűgöző volt.



Végül, de nem utolsósorban láthattunk egy montázst, amely a közeljövőben érkező szoftverek világába adott egy kis betekintést: volt itt minden, Little Big Planet Portable, SOCOM 3, illetve, ami a legfontosabb, bár erről sajnos nem volt mozgókép, igazi, ízig-vérig új Resident Evil szoftver, kifejezetten a PSP-re, valamikor 2010-ben.




PS3

A PS3 a játékosok konzolja — legalábbis a műsor házigazdája szerint, és kik vagyunk mi, hogy ezt megkérdőjelezzük? Az előadás nagy részében magukat ajnározták a fiúk (nem kevés beszólással a konkurenciára), végül kitértek a technikai újdonságra (egy darabra), amely jó eséllyel csak és kizárólag a Microsoft bejelentése miatt került be hirtelen a programba — a mozgásérzékeny kontrollerre.

Végtelenül puritán 3D-s körülmények között tehát fény derült a Sony válaszára, amely, akár csak a cég összes, a kiállításon bemutatott dolga, elsősorban a HC játékosokat (minket) célozza meg, nem pedig az úgynevezett hobbikört. Az egyelőre igen csak visszamaradott dizájnnal rendelkező kéjrúd tökéletesen követi a játékos térbeli mozgását, egy kamera segítségével, és olyan precíz, hogy — mint ahogyan azt láthattuk — tökéletesen lehet vele példának okáért írni is. A kontroller tényleg döbbenetes; pontosabb, mint a Wii (még felturbózott változatában is), gombokkal is rendelkezik (ellentétben a Microsoft megoldásával), így ideális lehet stratégiai játékok (demonstrálták), illetve FPS programok (szintén) irányítására. Ez igazából remek, no de mi van a játékokkal?



Assassin's Creed 2

Bár a cucc nem PS3 exkluzív (azért a karácsonyi szezonban érkező PSP-s változattal simán kommunikál, extra fegyverek kibontását teszi lehetővé), végül csak a Sony standján debütált játékbeli jelenetekkel. A videóban láthattuk a reneszánsz Velencét, és az új főhőst, aki da Vinci barátjának köszönhetően tökéletes módon repked a fix sebességgel száguldozó szoftverben. A lenyűgöző részleteket az első rész alapján elvártuk, magáról a játékmenetről még mindig nem tudunk sokat, leszámítva talán azt, hogy javult az MI, és hogy Velencében is akadnak szénásszekerek, amelyekre akár ötven méterről is rá lehet zuhanni.

Final Fantasy XIII és XIV

A Final Fantasy XIII-ról tudjuk, hogy bár a kezdeti sonys promók szerint "csak Cellel képes futni", Xbox 360-ra is megjelenik, ebből láthattunk egy kis játékbeli ízelítőt. A grafika lenyűgöző, a férfiak még mindig nők, a hangulat pedig, akárcsak az eddigi részekben, vagy megfog valakit, vagy nem. Az igazi döbbenetet nem ez, hanem a 14. rész (!) bejelentése okozta, amely Sony exkluzív (legalábbis 2010-ben), és MMOG. Ennyit tudtunk meg róla.


MAG

A 256 játékost együtt megmozgató többszemélyes FPS programról már régóta vártunk híreket, most végre kaptunk. A katonák a területen belül szakaszokra oszlanak, hogy könnyebb legyen a kommunikáció a kapitánnyal. Battlefield 2 szag a levegőben, bár a látvány sajnos elmarad az EA lassan veteránkorba lépő programjától. Lenyűgözés nincs, bár az összetett küldetések és a megidézhető úgynevezett power upok (légicsapás, mozgó újraszülető pontként is használható, gépfegyverekkel szerelt helikopterek...) igen jól hangzanak, a szoftver azonban nem csak rusnya, egyelőre a kezelőfelülete sem az igazi.


The Last Guardian

Az Ico készítőinek játékáról csak egy hosszú trailert láthattunk, az azonban üt, mint az ipari áram. Egy kisfiú és egy sasba oltott... talán sakál történetét fogja elmesélni, ráadásul, ellentétben mondjuk a Shadow of the Colossusszal, úgy látszik, nem csak a főnökharcokról fog szólni. Akadnak itt ügyességi részek a kis sráccal, repülés a végtelen égbolton, és döbbenetes zene.


Gran Turismo 5

A zseniális GT-sorozat azonban nem csak PSP-n teszi tiszteletét, megmutatja magát a Sony nagykonzolján is. A videó szép volt, azonban — és ez fontos! — valahogy nagyon félkésznek tűnt, mintha a fejlesztőket (akárcsak a mozgásérzékelős kontroller esetében) az utolsó pillanatban riasztották volna: fiúk, ebből is kell mozgókép! Ettől függetlenül a több száz autó, a még több pálya, és a sorozattól elvárt zseniális vezetési élmény valószínűleg bármilyen néven eladná magát, és nem valószínű, hogy tartania kellene bármelyik konkurenciától.


Rockstar North's Agent

Ismét exkluzív címen dolgozik a Rockstar a Sonynak — hogy ez mennyibe került, nem is merünk belegondolni. Az Agent a hatvanas évek végén, a hetvenes évek elején játszódó kémtörténet lesz, orgyilkosságok, hatásos akciójelenetek, és vérbeli sandbox várható, legalábbis ennyit tudtunk meg róla. Kép és videó sajnos nem volt.

God of War 3

A Sony jött, látott és győzött. Bár a sorozat kitalálói már saját termékeket kalapálnak, stúdiófüggetlenül, a God of War harmadik része tökösebb, mint valaha. Kratos brutális, kegyetlen, premierplánban belez, végtagokat csonkol, és ránézésre még több és még nagyobb ellenfelet fog a földdel egyenlővé tenni, amíg eléri a célját és kinyírja Zeuszt, valamint bárkit, aki az Olimposzon az útjába áll. Gyönyörű grafika, elképesztő mozgás, soha nem látott, fékevesztett brutalitás jellemezte a játékot, amelyet — akárcsak a legtöbb exkluzív húzócímet — bárki kipróbálhat a kiállítás alatt.



És lényegében végére is értünk a két és fél óra körüli show-nak, amely idő úgy elrepült, hogy szinte észre sem vettük, ráadásul egy darab fitneszbemutatót sem kellett végigizgulnunk közben. A Sony mindent arra tett fel, amelyre igazából a többieknek is kellett volna: tisztában voltak vele, hogy az E3-at csak a komoly játékosok látogatják, illetve nézik, így nekik csinált bemutatót. Minden exkluzívuk ránézésre aranyat ér, minden játék bőven a minőségi átlag felett leledzik — egy gyors, és zökkenőmentesen levezényelt show végén ennyit lehetett leszűrni. A PSP tulajok a Góval új esélyt kapnak (elvégre a masina szoftverfelhozatala sajnos mostanában enyhén szólva sem volt az igazi), ráadásul ezek sem japán agymenések lesznek, hanem igazi, nagybetűs játékok — hát mi kéne még az üdvösséghez? Talán egy PS3, meg egy árcsökkentés...