A 30 évvel ezelőtt alapított Volition egy elég nagy múltú stúdió. Az Embracer Group 2018 februárjában vásárolta meg őket, majd a Saints Row reboot tavalyi bukása után a Gearboxhoz kerültek. A tagok nemrég tweetelni kezdtek a "teljes stúdióbezárásról", majd nem sokkal később a vállalat közleményt adott ki, amelyben azt írta, hogy az új tulajdonos azonnal hatállyal bezáratta a Volition-t, a munkatársak jövője pedig innentől fogva kérdésessé vált. Állítólag az érintettek közül néhányan a Gearboxon vagy az Embracer Group többi részlegén belül találnak majd új állást. De honnét indult minden? Mike Kulas és Matt Toschlog 1993 júniusában alapította a céget Parallax Software néven és első játékuk a Descent volt. Kulas és Toschlog később úgy döntöttek, hogy kettéválasztják a céget: Toschlog megalapította az Outrage Entertainmentet, Kulas pedig a Parallaxnál maradt, amely 1996 novemberében nevet váltott, és Volition-ként futott tovább. Elkészültek a FreeSpace-játékok (az Interplay Entertainment gondozásában), majd 2000-ben felvásárolta őket a THQ.
Ez egy gyümölcsöző kapcsolatnak bizonyult, ugyanis a Red Faction már náluk készülhetett el 2001-ben. Több folytatást is kapott és igen népszerűvé vált a játékosok körében, azonban az igazán nagy durranás 2006-ban jött el. Ekkor jelent meg ugyanis – kizárólag Xbox 360-ra – a Saints Row, amely lényegében megmutatta, hogy van még igény a GTA-klón játékokra, és nem kell feltétlenül a Rockstarnak állnia egy sandbox, gengszteres/autótolvajos játék mögött ahhoz, hogy az igazán szórakoztató legyen. A fejlesztés 2003-ban kezdődött, akkor még Bling Bling munkacímmel és kizárólag PS2-re. 2005-ben jelentették be, hogy a Saints Row Xbox-exkluzív lesz, ami azért is volt nagy hír, mert akkortájt még nem lehetett találni open-world sandbox-játékot a konzolra. Erősen a büdzsé fölé lőttek, ugyanis a 8-9 millió dolláros költségvetés sokszorosát forgatták bele a fejlesztésbe, de a terv működött. Még annak ellenére is, hogy az Xbox 360-hoz mellékelt dokumentáció hiányos volt, és a végleges hardveres specifikációkat nem ismerték. Bár az első Saints Row szinte teljes egészében nélkülözte a humort és csak Xbox 360-ra jelent meg, a játékosok imádták.
Naná, hogy ebből egyenes ágon következett, hogy jöhetett a folytatás! A Saints Row 2 a Volition által fejlesztett, GTA-trónkövetelő Saints Row folytatása lett, amiben a történet ott vette fel a cselekmény fonalát, ahol az első rész abbamaradt. Visszatértünk Stillwater városába, hogy bosszút álljunk azokon, akik elárultak minket az első részben. A folytatás sokkal inkább sandbox-orientált volt és jobban átitatta a humor, ami az első játékból szinte teljes mértékben hiányzott. A három évvel később (2011-ben) kijött Saints Row: The Third-öt sokan a mai napig a legjobb Saints-játéknak tartják, szóval nem is csoda, hogy megkapta a maga Remastered kiadását. A játékmenetet leegyszerűsítették, felhasználóbarátabbá tették, a humort viszont feljebb csavarták. Ebben már a Third Street Saints mindent elért, amit lehetett és igazi celebként szeretnének érvényesülni. A Saints Row: The Third szakított a széria addigi történetvezetésével, és rögtön egy nagy hatalmú bandavezér feladatait kaptuk, vagyis nem kellett több pitiáner szállítós és fuvarozós küldetéseket csinálnunk. Ennél egy jóval nagyobb célunk volt: a város elfoglalása. Persze a Saints Row: The Third-től sem kellett többet várni obszcén szórakoztatásnál. A Saints-banda tagjai a játékos vezetésével a szabadon bejárható város területeit vehették birtokba, miközben nevetséges küldetéseket oldottak meg. Hősünket teljes egészében testre szabhattuk, mi dönthettünk neme és öltözködési stílusa felől, korábban soha nem látott szabadságot megismerve.
A Saints Row 4 fejlesztése közben a THQ – 2012 decemberében – csődöt jelentett. Az ezt követő eljárás során a Volition-t és a Saints Row szellemi tulajdonát (IP) eladták a Koch Mediának (ma Plaion), és a vállalat a Deep Silver kiadójának részévé vált. A Saints Row 4 története szerint a Third Street Saints banda vezetőjét (tehát bennünket) az Amerikai Egyesült Államok elnökévé választották, ám a hatalmát nem élvezheti sokáig, ugyanis egy idegen faj megtámadja a Földet, és a banda tagjait Steelport egy virtuális változatában ejti csapdába. Innen ki kell szabadulniuk és megmenteniük a teljes világot, természetesen a nagy feladat teljesítése közben az előző részben megszokottá vált őrült szituációkhoz hasonló helyzetekbe keveredve, de ezúttal az idegen kütyük miatt nagyobb arzenállal és több lehetőséggel az oldalunkon. A játék nem volt rossz, de már nem szólt olyan nagyot, mint a harmadik felvonás, Gat Out of Hell DLC ide, Agents of Mayhem spinoff oda.
Aztán bejelentették, hogy jön a reboot. Emlékszem, még annak idején zárt ajtók mögött is megnézhettem a Saints Row tavalyi részét, ami után a Volition csapatától lehetett kérdezni és ők készségesen, poénkodva válaszoltak. Egy nagyon kedves, barátságos, összeszokott csapatként álltak előttünk és talán ők sem gondolták volna, hogy a reboot mennyire a földbe fog állni. Hiába próbálták kipofozni, patchelni és DLC-ket kiadni hozzá, a Saints Row elérte, hogy a játékosok elveszítették a bizalmukat a Volition-ben. A stúdiót 2022 novemberében a Deep Silver átadta a Gearbox Entertainmentnek, majd később, 2023. augusztus 31-én, az Embracer Groupon belüli nagyobb átszervezés részeként a 30 éves múltra visszatekintő Volition-t azonnali hatállyal, végleg bezárták. Vélhetően a jogok idővel más csapathoz kerülnek, mindenesetre szomorú, hogy 20 évig saját gyermekükként tekinthettek a szériára, azonban most végleg elvették tőlük. Hogy mi lesz a Saints Row sorsa, azt még nem tudjuk. De talán egyszer sikerül visszaállítani a régi varázsát.