„És persze a hardvercsapat. Az a csapat, amelyik példanélküli teljesítményt szállított le az Xbox One X-szel, már javában dolgozik a következő Xbox-konzolokon” – mondta Phil Spencer Xbox-főnök az E3 Microsoft konferenciáját.
Az, hogy a redmondiak már javában készülnek a következő generációra, eddig is nyilvánvaló volt, most viszont hivatalosan is megerősítették az új masinák létezését, melyek 2020-ban érkeznek majd, az Xbox One-családnak tehát még bő két évig van relevanciája a piacon. Ennek megfelelően a Sony is dünnyögött valamit a PlayStation 5-öt illetően: egyrész eloszlattak pár pletykát a konzol jövőre esedékes megjelenésével kapcsolatban (ezekről még lesz szó), másrészt a SIE vezérigazgatója, John Kodera, a Wall Street Journalnek nyilatkozta, hogy 2-3 évig terveznek még a PS4-családdal, az új masina tehát szintén 2021-ben várható.
Bár azt gondolnánk, ezek még távoli dátumok, az igazság az, hogy a mostani gépek idén ötévesek lesznek, szóval egyre többször fogunk hallani a nextgen konzolokról. Szó mi szó, pár dolgot már most tudunk róluk, némelyeket pedig feltételezhetünk, mert találgatni mindig jó. Lássuk hát, hogy így, 2018 nyarán mi mindent tudunk elmondani a jövő konzoljaival kapcsolatban!
Az új Xbox
Kezdjük a sort a hivatalosan is bejelentett géppel, vagy inkább gépekkel, hiszen Phil Spencer többesszámban beszélt a Microsoft rendezvényén. Bár ott ennyiben kimerült a jövő taglalása, a Thurrott nevű, elsősorban Microsofttal foglalkozó, és általában megbízható információkat szállító techportál további részleteket árult el a nextgen Xboxokkal kapcsolatban.
A gépek Scarlett kódnév alatt futnak, 2020-ban jelennek meg, és nagyon valószínű, hogy visszafelé kompatibilis masinákat kapunk, szóval marad a PC-ktől kölcsönzött architektúra. Igen ám, de mi lehet a rejtélyes többesszám mögött? Nos, már az Xbox One-nak is háromféle változata van: az első modellt követte a sokkal jobb és felkészültebb S-modell, azt pedig a 4K-s játékra fejlesztett X, innen nézve pedig logikus, hogy az új Xboxok is egy ehhez hasonló lépcsőt járnak be.
Azaz lesz egy olcsó modell, amin kompromisszumokkal ugyan, de játszhatók lesznek a nextgen-játékok, illetve kiadnak egy valódi csúcsgépet, ami Spencer szerint a 120 Hz-es kijelzőket, a 4K-s felbontást és a 60 fps-t veszi alapul – ez így egyébként korrektnek tűnik, és a mostani technológiák felhasználására is kedvez. Az új Xbox jó eséllyel marad az AMD-nél, azon belül is Ryzenre vált, a CPU erősödése pedig az GDDR6-tal felszerelt videochip teszi fel a koronát.
PlayStation 5
A PS5-ről csak azt tudjuk, hogy lesz, illetve hogy 2020-21-re várható – és ennyi. Abban mondjuk biztosak lehetünk, hogy a gyártó marad a jól bevált számozásnál, azaz tényleg PlayStation 5 lesz a neve, Mark Cerny vezető mérnök szerint pedig négygenerációs ugrás a cél – összehasonlításképpen a fent említett ryzenes Xbox csupán két generációt lép előre a most is aktív Jaguarhoz képest.
Ez alapján akár azt is feltételezhetnénk, hogy a PS5 nem az AMD-féle utat választja, ez viszont nem volta logikus lépés, tekintve, hogy 20-21 nincs olyan messze, azaz már elkélne legalább egy irányvonal arra vonatkozóan, hogy merre indulhat a fejlesztés. A legfrissebb hírek szerint egyébként pontosan ez történik, avagy marad az AMD a japánok partnere, ezúttal is két nagyon hasonló, ám konkurens konzolt eredményezve. Az AMD-s alapokat az a feltételezés is erősíti, miszerint egy fejlettebb architektúra veszélybe sodorná a PS4-es játékok kompatibilitását, márpedig a Sonyt sok támadás érte, amiért végül sem PS3-as, sem pedig PS2-es játékokat nem tudott futtathatóvá tenni a PS4-en, szemben ugye a visszafelé kompatibilitásra komplett üzletágat építő Xboxszal.
A Sony mondjuk kissé óvatos a nextgen-témát illetően: Josida Kenicsiro vezérigazgató szerint az online szolgáltatások sokkal nagyobb fókuszt kapnak majd az új konzol esetében, Kodera pedig a mobilinternet hasznosságát emelte ki, mint új lehetőséget – azaz elképzelhető, hogy az Xbox hardveréhez hasonló felépítésű PS5 elsősorban a szolgáltatások terén kínál majd újdonságokat. Ezen túl a szokásos mantra itt is alkalmazható, azaz 4K + 60 fps a cél, esetlegesen egy új PS VR sisakkal megfejelve, akár felezett 4K-ban.
Online jövő
Először a 7. generációs konzolok idejének közepefelé röppentek fel a hírek, miszerint nem lesz több konzolgeneráció, pontosabban a hardvereket streamelős szolgáltatásokra cserélik a gyártók. És bár ez most, 2018-ban is messze van, alapvetően ez a jövő útja: Phil Spencer többször elmondta, hogy az online közvetítés igenis fontos fejlesztési terület a Microsoftnál, és a Sony is vagyonokat spórolhatna a gépek gyártásán, ha egy szép napon csak a szerverparkot kellene fenntartania – nem beszélve a játékfejlesztők kreativitása nyújtotta új lehetőségekről, hisz többet nem volna háttértárkorlát, és a szervergépeket is lehetne idővel fejleszteni.
A magunk részéről biztosak vagyunk abban, hogy egy szép napon megszűnnek a fizikai adattárolóktól függő konzolok, a játék, mint szolgáltatás pedig már mostanában is fel-felüti a fejét, elég csak az EA előfizetéses megoldásaira gondolni. A távoli jövő PlayStationje és Xboxja tehát egy havi előfizetésen alapuló rendszer lesz, ami X euró fejében végtelen játékot kínál majd – a kulcsszó azonban a „távoli”, mert erre még vagy 15-20 évig nem számítunk.
Bejelentések
Tekintve, hogy már a PS4 és Xbox One is saját sajtótájékoztatót kaptak, esélyes, hogy a PS5 és az új Xbox is egy, az E3 előttre időzített show-n mutatkozik majd be, jó eséllyel az év tavasszal, amikor a gépek kaphatóvá válnak. A Microsoftnál egy 2020-at jelent, a PlayStation 5 esetében pedig ugye két esztendő is szóba került – a magam részéről 2021-et mondanék, de ez tényleg abszolút személyes tipp. Akárhogy is, a tavaszi rendezvény a gépekről szól majd, az E3 pedig a játékokról, hogy év végén kezünk ügyébe vehessük a nextgeneket. Alig várjuk!
"Ha meg jön egy új technológia (gyorsabb memória, jobb átviteli eszközök, új grafikus eszközök) dobhatod ki a régi komponenseket, az újakat be, tesztelgetni kell stb. "
Gondolom csak vaktában találgatsz, hogy milyen egy szerverpark...
Akkor gondolom egy ilyen szerverpark soha nem romlik el, ha megduplázódik az előfizetők száma akkor is mindenkit kiszolgál teljesítménycsökkenés nélkül (tehát bővíteni sem kell), és a rajta futó user interface is magától frissül (tehát programozók sem kellenek). Valamint a technikai fejlődés sem hat rá, tehát mindegy, hogy PS1-et vagy PS10-et kell emulálnia. Mivel állításod szerint a fenti problémák nem merülhetnek fel, így valóban nem kell egy csomó mérnököt fizetni (amúgy 1 millióért nem is nagyon találnál az USA-ban). De "gondolom csak vaktában találgatsz, hogy milyen egy szerverpark."
A szerverpark fenntartása sem kis költség. Mérnökök, technikusok, fejlesztők százai kellenek folyamatosan, így a "resziköltésge" igen tetemes havonta, a hagyományos konzolnál ilyen költség nincs.
A kiadóknak sem jó, mert ahogy egyre több játék jelenik meg, közben az előfizetők száma véges, így a havi díjra épülő szolgáltatásnál ugyanabból a tortából egyre kevesebb jut majd egy játékra. Ráadásul egy GTA-t jóval többe kerül kifejleszteni, mint egy Indie játékot, azért mindenki összeveszne a bevétel elosztásának módján.
Lásd:
Ubisoft főnök véleménye a konzolokról
Amúgy meg egy jó tanács: ha valakinek a mondandóját minősíted, érdemes érveket is mellé tenni, mert a "Fú, de zavarosan vezetted le a gondolataid. Amik amúgy tévesek." megjegyzéseiddel nem nagyon leszel vitaképes semmilyen témában érvek nélkül.
"Ha meg jön egy új technológia (gyorsabb memória, jobb átviteli eszközök, új grafikus eszközök) dobhatod ki a régi komponenseket, az újakat be, tesztelgetni kell stb. "
Gondolom csak vaktában találgatsz, hogy milyen egy szerverpark...
A szerverpark fenntartása sem kis költség. Mérnökök, technikusok, fejlesztők százai kellenek folyamatosan, így a "resziköltésge" igen tetemes havonta, a hagyományos konzolnál ilyen költség nincs.
A kiadóknak sem jó, mert ahogy egyre több játék jelenik meg, közben az előfizetők száma véges, így a havi díjra épülő szolgáltatásnál ugyanabból a tortából egyre kevesebb jut majd egy játékra. Ráadásul egy GTA-t jóval többe kerül kifejleszteni, mint egy Indie játékot, azért mindenki összeveszne a bevétel elosztásának módján.
Ez gondolom a játékfejlesztést is igencsak megnehezíti.