Az eredeti Mount & Blade-sorozat sokak számára nemcsak néhány hihetetlenül addiktív, komplex és végtelenszer újrajátszható középkori karrierszimulátort jelentett, hanem a valaha készült egyik legszélesebb körben moddolható szériát is, mellyel kiélhették a nyílt világú sandbox játékmenetre építő ötleteiket. Ugyan személy szerint még nem sikerült sort kerítenem a Bannerlord kipróbálására (oldalunkon természetesen lesz cikk róla), az már most biztosnak tűnik, hogy a fejlesztők ezúttal is prioritásnak tekintették a moddolhatóságot, és kevesebb mint egy héttel az early access indulása után már toplistákra elegendő kisebb-nagyobb modok lepték el az internetet. Ennek fényében döntöttem úgy, hogy teszek egy lépést visszafelé – és összeszedtem néhányat az első rész Warband című, bővített kiadásához készült legambíciózusabb rajongói tartalmakból. A felsorolt modok mindegyike elérhető a moddb oldalán vagy a Steam Workshopban, kipróbálásukhoz mindössze a Warbandre van szükség, rangsorolásuknál pedig a fejlesztők ambíciói mellett figyelembe vettem a játszhatóság, befejezettség szintjét is. Amennyiben valamelyik kedvenceteket esetleg hiányoljátok, írjátok meg nekünk kommentben, hogy egy potenciális következő válogatásban sort keríthessünk rá.
Floris Mod Pack
Az első mod pozíciója rögtön egy kakukktojás, ugyanis azért került ennyire előre, mert számos későbbi elem a listán gyakorlatilag nem létezhetne nélküle. A Floris egy méretes, kisebb modok tucatjait magába foglaló csomag, mely lényegében Warband 1.5-öt készít a játékból. Új egységek, fegyverek, animációk, menük, modellek, helyszínek, részletesebb textúrák, új küldetéstípusok és események – sokak szerint, ha a Warbandet az eredeti, calradiai téren szeretnéd a játszani, alap, hogy azt a legfrissebb Floris pakk kíséretében teszed, de hasonlóan jársz el akkor is, ha modot szeretnél készíteni. A próbakör alapján ezeket pedig csak megerősíteni tudom – ha szeretnétek visszatérni a Warbandhez, a Florist érdemes egyből lerántani hozzá.
Warsword: Conquest
Szerettetek volna Calradia földje helyett esetleg a Warhammer fantasy világában kalandozni? Ha igen, hatalmas szerencsétek van, a Warsword: Conquest ugyanis pontosan ezt a lehetőséget biztosítja. Térképe a WH világát próbálja reprodukálni, az egymással viaskodó felek pedig különböző királyságok helyett a Warhammer ismert fajai, az orkok, skavenek, káoszdémonok, vámpírok, gyíkemberek, törpék, emberek… A fejlesztők az összes egységet, a felszereléseket és a frakciók kezdőhelyszíneit is átalakították a Warhammer-világ dizájnja szerint, helyenként egészen lenyűgöző élményt nyújtva – sajnos az újdonság ereje azonban itt kimerül, ha ugyanis egyedi csaták helyett a megszokott nyílt világú módban vágtok bele Warswordba, viszonylag gyorsan feltűnhet, hogy elég sok dolog változatlan maradt az eredeti Warbandhez képest – a fővárosok ugyan megváltoztak, de a várak, falvak felépítése nem, ahogy a játék diplomáciai rendszere sem, így olyan furcsa anomáliákra akadhattam a mod próbálgatása során, mint az orkok és emberek békeszerződése. Összességében nem rossz, de inkább érződik egy skin-modnak a sima Warbandhez, mint teljes konverziónak.
The Reckoning
Hogy mennyi mindent lehet kihozni a Warband moddoló eszközeiből, arra kiváló példa a The Reckoning, melynek képernyőképei láttán valószínűleg fel sem ismernétek az eredeti játékot. Modern környezetben játszódó zombis túlélőhorrorról van szó, amit elég erősen inspirált a The Walking Dead. Fővárosok helyett szedett-vedett túlélői közösségek várnak, falvak helyett zombikkal elárasztott romok, melyebről valuta gyanánt erőforrásokat kell zsákmányolnunk, a játék pedig hatalmas hangsúlyt helyez a lőfegyverekre. A készítők még az alapértelmezett kamerát is megváltoztatták egy TPS-nézetet imitáló állásra, és mellette felkínálták az FPS nézetet is – sajnos ez utóbbi a mod számos más eleméhez hasonlóan erősen befejezetlen. Gond ugyanis, hogy mind az eredeti The Reckoning, mind annak Third Stage című spinoffja meglehetősen félkész állapotú és évek óta nem kaptak frissítést, a játék során így az eredeti Warband és a mod olyan bizarr keveredéseivel találkozhattam, mint például egy csapat beszélő zombiszarvas, akik útonállók módjára próbáltak kirabolni, majd miután alulmaradtam velük szemben, karakterem megfertőzése vagy felzabálása helyett egyszerűen fogságba ejtették és magukkal hurcolták. De összefutottam calradiai falusi elöljárókkal is a zombik által elárasztott helyszíneken, akik a lángoló járművek és hörgő zombik ellenére ugyanolyan szívélyesen fogadtak, mintha lóháton érkezett fényes páncélú lovag lettem volna. Hatalmas kár érte... ha bármelyik változatán folytatódott volna a munka, mára valószínűleg legenda lenne.
A Clash of Kings
A Trónok harca-rajongók egyik legnagyobb szívfájdalma volt, hogy a sorozat közel egy évtizedet felölelő (csúfos véget ért) diadalmenete ellenére nem igazán készült széles körben elismert, népszerű és sikeres játékadaptáció az amúgy zseniális alapból. A Mount & Blade moddereinek természetesen több sem kellett: az ACoK nem az egyetlen mod a Tűz és Jég dala világa alapján, ám kétségkívül a legimpozánsabb és mai napig legaktívabb. Calradia térképe helyett Westeros a helyszín az első évad/könyv eseményeinek eseményei után, ahol beállhatunk az egymással vetekedő ellenséges seregek bármelyikéhez, vagy akár egyszerű zsoldosként, kereskedőként próbálhatunk boldogulni a háború során, miközben természetesen ismerős karakterekkel, ellenfelekkel is összefuthatunk. A mod ráadásul a Mount & Blade számtalan aspektusát teszi még kíméletlenebbé – a játék egyik kulcsfontosságú erőforrása például a bizalom: amíg egy adott fél vagy település nem bízik benned, erősen limitált, hogy milyen lehetőségeket kínálnak számodra a megszokott opciók közül. Mindenképpen ajánlott, de nem kizárólag Trónok harca-fanoknak.
Star Wars Conquest
A Star Wars Conquest az egyik legismertebb, legnépszerűbb Mount & Blade-mod, ráadásul kiérdemelten: Calradia helyett gyakorlatilag a jól ismert messzi, messzi galaxisba kalauzol minket az eredeti trilógia eseményeinek idejére, ahol három fél, a Lázadók, a Birodalom és a Hutt Kartell szolgálatába állhatunk. Városok és falvak helyett bolygók között cirkálhatunk, lecserélhetjük hajónkat, leszállhatunk a bolygók felszínére, összefuthatunk a széria ikonikus alakjaival, mindezt ráadásul olyan minőségben, hogy azon sem lepődnék meg, ha rajongói mod helyett hivatalos, licencelt kiegészítővel lett volna dolgom. Sugárzik belőle a Star Wars hangulata, a maximumot hozza ki a lehetőségekből – és talán egyedüli hátrányai is a lehetőségek eredendő korlátaiból származnak: nincsenek például űrcsaták, és mivel a lőfegyverek többségének használata az íjakról lett átmodolva, az esetek többségében annyira sem voltam hatékony lövész, mint egy újonc rohamosztagos a filmekben. Minden más téren azonban egyszerűen kiváló és lenyűgöző eredmény, SW-fanoknak kötelező.
The Last Days of the Third Age
A Trónok harcához hasonlóan az A Gyűrűk Ura-vonal is igen népszerű alap a modderek körében, a The Last Days of the Third Age azonban nemcsak a kategória, de komplett modos kalandozásom legimpresszívebb példányának bizonyult. Calradia helyett Középfölde térképének déli részein kalandozhatunk a Fény vagy a Sötétség színein belül. A változások helyett gyakorlatilag egyszerűbb lenne azt a kevéske elemet felsorolni, ami érintetlen maradt a modban – a fejlődési rendszer, a küldetések összessége, a hangulat, a tempó mind-mind változott. Kereskedelem helyett az egyes felek számára végrehajtott szolgáltatásainkért cserébe erőforráspontokat kaphatunk, ami valutaként is szolgál, lootolás és alkudozás helyett így a harcra, felfedezésre, a küldetések teljesítésére került a hangsúly. Bejárhatjuk a könyvek és filmek világának számtalan ikonikus helyszínét, Mória bányáitól Gondorig és Dol Goldurig, találkozhatunk legendás karakterekkel, aktív részesei lehetünk a Gyűrűháborúnak. Keményvonalas rajongók számára pedig különösen jó hír lehet, hogy a filmek helyett a mod készítői inkább Tolkien eredeti köteteiből inspirálódtak, így számos olyan elem is a modba került, amit Jackson kihagyott az adaptációból. Ha csak egy Mount & Blade-modot dobtok be próbaként, erősen ajánlom, hogy az a Third Age legyen – és bízom benne, hogy a csapat átportolja majs a Bannerlordra is.