Az utóbbi időben a Battlefield 1-gyel kapcsolatban hangzott el többször is az az óhaj-sóhaj, hogy olyan világháborús játék kéne, amiben a változatosság kedvéért a németekkel lehessünk. Persze ez a vágyálom nem csak a Battlefield 1-re vonatkozik, előjött anno a második világháborús Call of Duty-k és Medal of Honorok idején is, hogy csak két másik példát említsek a sokaságból. De egy kicsit messzebbre mennék az álmok szövögetésével: miért nem bújhatunk bele a tengelyhatalmak vagy a központi hatalmak katonáinak bőrébe? Mert nem csak a németeket kerülik. Egyáltalán nem irányíthatunk FPS-ekben (legalábbis nagytöbbségében) olyan katonát, aki fegyvere dolgosabbik végét az antant vagy a szövetségesek irányába fordítja. De miért? Ezen méláztam el egy kicsit.
„Mert a németek gonoszok”
Az Elitalakulat című, második világháborús sorozatban van egy párbeszéd, ami talán ezt az egész kérdést megvilágítja. Dióhéjban: egy újonc elmélyülten olvas egy újságot, ami azt fejtegeti, hogy azért harcolnak az amerikaiak, mert a németek gonoszok. Ezt el is mondja egy veteránnak, aki Normandia óta harcol, erre az szimplán kigúnyolja az újoncot. Később ugyanebben az epizódban láthatjuk, ahogy német és amerikai ugyanabban a kereszteződésben elbeszélgetnek, miközben pár hónappal azelőtt még lőttek volna egymásra.
Mi ebből a tanulság? Nos, az, hogy hiába voltak a Wehrmachtban olyan egyszerű katonák, akik csak tették a dolgukat, és nem vallottak náci elveket, nem követtek el háborús bűnöket, akkor is ők a gonoszok, már csak azért is, mert az emberek többsége egyenlőségjelet von a nácik és a Wehrmacht közé. És egy valamire való játékban a gonoszokkal csak ritkán játszhatunk.
Mert bizony azért vannak olyan programok, amikben antihősökkel lehetünk. A most megjelent Mafia 3 is ilyen, hiszen Lincoln Clay személyében egy bűnözőt, sőt mi több, egy sorozatgyilkost tisztelhetünk, és bűneinek lajstroma nem itt ér véget. De említhetnénk a Mafia többi részét is, vagy a GTA-sorozatot és így tovább. (Korábban összeszedtünk pár játékot, amik a szervezett bűnözés köré épültek, ezt ide kattintva olvashatjátok.)
Akkor miért is nem?
Tehát nem kizáró tényező egy játékban, hogy a „gonoszok” bőrébe bújjunk. Akkor miért nem bújhatunk egy német katona bőrébe? Nos, két okot is fel lehet hozni. Az egyik, hogy a fent felsorolt játékok mindegyike pusztán fikció a szó legszorosabb értelmében. Egyik játék sem valódi helyszínen játszódik, nem valódi szereplőket és eseményeket mutatnak be, ellenben az első vagy a második világháború nem fikció. Valós történelmi esemény, ráadásul olyanok, amik rengeteg emberéletet követeltek, és telis tele vannak szörnyűbbnél szörnyűbb tettekkel. És ezek egyike lehet a másik ok: a holokauszt.
Ez egy kényes téma, amit valószínűleg nehéz lenne megkerülni egy olyan FPS-ben vagy TPS-ben, amiben német katona bőrébe bújunk bele, még akkor is, ha csak egy mezei Wehrmachtos bakát alakítunk, nem pedig egy SS tisztet. Ráadásul esélyes, hogy a fejlesztők és kiadók annak a szegény nyuszinak a helyébe kerülnének, akitől a róka és a farkas cigit kért, aztán kiderült, hogy megint nincs rajta sapka. (Aki nem ismerné a viccet – van ilyen? –, annak ajánlom Hofi Géza műsorát.)
Magyarán: ha hozzányúlnak a témához, az is baj lehet, ha nem, az is problémát okozhat. Előbbi esetben könnyen náciknak vagy neonáciknak állíthatják be a játék készítőit, utóbbiban a holokauszt tagadóinak titulálhatják őket. És ehhez hibázniuk sem kell. Ha övék a legkörültekintőbb, legmorálisabb, legsúlyosabb erkölcsi mondanivalóval bíró játék, akkor is bekövetkezhet mindkettő, egyszerűen azért, mert sok hülye él a világban.
Mert olyan emberek indítanának el ilyen botrányokat, akik csak a reklámok alapján ítélnek, de egy percet nem játszottak a programmal. Vagy játszottak, de az egész áttekintése helyett kiragadnak elemeket a kontextusából, így igazolva teóriáikat. Vagy egyszerűen olyan ostobák, hogy fel sem fogják egy mű mondanivalóját. Az ilyen emberek kiáltanának ki egy németekkel foglalkozó FPS-t vagy TPS-t holokauszt tagadónak vagy a nácizmus pártolójának. És ebből lenne a botrány.
Hogy ez mennyire igaz, annak bizonyítására nem is kell messzire menni, a közelmúltban szép számmal akadnak példák. Ott a Call of Duty: Modern Warfare 2, amiben egy terroristák közé beépült ügynököt alakítunk, aki részt vesz egy reptéri mészárlásban. Ez az eset arra jó példa, hogy mit eredményezhet, ha a készítők nem megfelelően nyúlnak egy kényes témához. A jelenet történetileg indokolt volt, és rendkívül sok kérdést lehetett volna feszegetni általa. Például, meddig mehet el egy beépült ügynök önmaga és a sokaság védelme érdekében? Néhány száz civil áldozat megéri-e több ezer megmentését? És így tovább. Ám a készítők nem feszegették ezeket a témákat, nem merültek el bennük, a cselekményt meg sikerült úgy megírni, hogy nem számít, hogy lövünk, nem lövünk vagy átugorjuk a jelenetet. Szóval az egész csak öncélú volt. Botrány is lett belőle, és ha ilyen hányaveti módon, öncélúan nyúlnának a német katonák témájához, az ugyanezt eredményezné.
A másik példa, ami így eszembe jut, a BioShock: Infinite. A játékban központi szerepet kap a vallás és a fajgyűlölet, és ki merem jelenteni, a készítők eléggé komolyan vették a dolgot az FPS adta keretek között. Mégis, ez a történet nem az a történet, amit korábban megálmodtak, ugyanis a végét át kellett írni egy vallásos kolléga miatt, de politikai inkorrektséggel is megvádolták a programot. Ez szintén csak azt mutatja, hogy az ilyen kényes témákhoz nagyon nagyfokú felelősséggel és körültekintéssel szabad nyúlni, mert egyetlen nem szándékos, de rossz elem, és máris kitör a botrány. És még ha maximálisan körültekintő az alkotó gárda, akkor sem szavatolja semmi, hogy a botrány elmarad, mert simán beleköthet egy Jack Thompson féle figura.
A holokauszt vagy éppen a nácizmus pedig kifejezetten ilyen téma. És biza az, ha egy német katonát alakítanánk egy második világháborús FPS-ben vagy TPS-ben, az automatikusan magával vonzaná az összes többi kényes témát is. Ez az a dolog, amiért a készítők nem valószínű, hogy bele mernének vágni egy ilyenbe. Mert mindez sajnos olyan veszélyeket rejt, amiken dollármilliók csúszhatnak el.
Ami még az erkölcsnél is fontosabb
Márpedig a nagy kiadók és fejlesztők pénzből élnek, így nem kockáztathatják meg a rossz reklámot. Mert bizony, egy holokauszttal és nácizmussal kapcsolatos rossz reklám az egész cégnek betehet. Ezek nem olyan dolgok, amiket az ember csak úgy lemos magáról, vagy elfelejtik néhány év alatt. Ezen elbukhat egy több millió dolláros játék, és a készítők még örülhetnek, ha csak a játék bukik, nem pedig ők.
Másrészt, nem szabad elfeledni, hogy a videojátékok nagy része Észak-Amerikának és Európának készül. A vezető piacok pedig nem ápolnak kellemes gondolatokat se az első, se a második világháború ellenségeiről. Eleve, Németországban valószínűleg meg sem jelenhetne olyan játék, amiben a hős egy Wehrmacht katona, hiszen még egy Wolfenstein is csak a náci jelképek nélkül, cenzúrázottan kerülhet a boltok polcaira, pedig abban amerikait alakítunk. És az sem valószínű, hogy az Egyesült Királyságban, Olaszországban vagy Franciaországban tömegek kapkodnának egy olyan játékért, amiben a saját hazájukat, saját népüket, saját katonáikat kell támadni. De az Egyesült Államokban is nehéz lenne eladni egy olyan játékot, amiben az Omaha partszakaszon géppuskázhatják le a partraszálló amerikaiakat vagy szétbombázhatnák Pearl Harbort.
Mert hiába olvassuk sokszor, hogy na, jelenjen már meg ilyen játék, elég komoly tétet lehet rá tenni, hogy ez nem a tömegek igénye, hanem csak egy kis rétegé. Egy kicsié, ami nem éri meg az anyagi kockázatot. Egy indie csapat talán bevállalná, bár a kényes téma miatt még talán azok sem. De egy nagy kiadó, mint az EA, az Activision vagy a Ubisoft, hát, ők nem fogják. Csak gondoljunk arra, hogy az EA már az első világháborús Battlefield 1-től is ódzkodott, pedig ott „csak” attól tartottak, hogy a célközönség nem ismeri a témát. Hogyan reagálnának a bársonyszék koptatói egy olyan játékötletekre, amiben az ellenségé lenne a főszerep? Ráadásul nem akármilyené, hanem azoké lenne a főszerep, akik elkövették az emberiség egyik legszörnyűbb tettét.
De akkor másban miért?
Felelősség ide, körültekintés oda, piac amoda, attól függetlenül RTS-ekben, világháborús repülőgép-, tank-, tengeralattjáró- vagy hadihajó-szimulátorokban mégis van német oldal. Ha a fentiek igazak, akkor ez miért van így? Nos, a válasz talán egyszerűbb, mint gondolnánk: a személytelenség miatt.
Az ilyen játékokban tulajdonképpen arctalan hadvezérek vagyunk, és arctalan egységeket kommandírozunk arctalan ellenségek ellen. Vagy éppen, arctalan pilótaként vívunk légi csatát arctalan ellenség ellen, és így tovább. Egy repülőgép pilótafülkéjébe, tengeralattjáró gyomrába vagy tank sofőrülésébe kényszerítve, esetleg madártávlatból figyelve a csatateret könnyű kikerülni a kényes témákat, az ideológiákat, mert a történetek inkább csak keretet adnak, és nem válik személyessé, emberközelivé.
Csak emblémákkal ellátott tankokra, repülőkre vagy „klónkatonákra” klikkelünk vagy repülünk rá, nem pedig ott állunk az ellenséges katona előtt, vesszük a puska végére és húzzuk meg a ravaszt az egérgomb lenyomásával, miközben benne vagyunk a történetben. Ez a különbség lehet az, ami miatt a játékfejlesztők és kiadók minden félelem nélkül mernek németeket játszható féllé tenni RTS-ekben és szimulátorokban, míg FPS-ekben vagy TPS-ekben nem. Persze azért itt is odafigyelnek olyanra, minthogy az ostromlott városokban ne kóvályogjanak civilek, ne torpedózzunk meg kórházhajókat.
De azért akad példa
Mindezek ellenére azért akad példa arra, hogy FPS-ben is alakíthattunk német katonát. Ezek a próbálkozások viszont nem véletlenül nem kapnak akkora figyelmet, mint egy Battlefield vagy egy Call of Duty. Mert hiába jó játék például a Red Orchestra: Heroes of Stalingrad, amiben választhatjuk a német oldalt, vagy ennek a kiegészítője, a Rising Storm, amiben meg a japánokkal lehetünk, egyik sem fókuszál a történetre, nincsenek kidolgozott szereplőik, és a játékmenetük hagy némi kívánnivalót maga után egyjátékos módban.
Mert ezek, vagy például az Iron Front: Liberation 1944 – ami amúgy ArmA modifikáció, így meglehetősen valósághű – biza a többjátékos mókára vannak kihegyezve, a készítők mindent ennek vetettek alá. És ez nem vált ki olyan hatást, mint egy dramaturgiailag felépített, szereplőkkel dolgozó, átvezető animációkkal bíró egyjátékos program. Ráadásul publicitásuk sem akkora, mint az Battlefieldnek és minőségük is hagy némi kívánnivalót maga után.
Szóval még a kisebb játékfejlesztőktől is csak egy-két bátortalan próbálkozásra futja ebben a témában, és akkor is inkább elmismásolják a dolgot alibi egyjátékos móddal (Red Orchestra), vagy az egészet egy teljesen más jelleget öltő műfajra, az online lövöldére hegyezik ki, ami nem teszi szükségessé a történet és a szereplők használatát. Tulajdonképpen készítenek egy második világháborús díszletet, amiben digitális jelmezbe bújva lövöldözhetünk egymásra anélkül, hogy komolyabban belegondolnánk, mégis miféle egyenruha van rajtunk – és ugyanez igaz a Battlefield vagy a Call of Duty többjátékos módjaira is, vagy például a kampánnyal is bíró Battlefield 1942-re. Mert ahhoz, hogy ezen elgondolkodjunk, ahhoz már történet kell, ami megmutatja ezeket a dolgokat. És ezzel visszakanyarodtunk a fentiekhez.
Esély van?
Szerény véleményem szerint nincs. Ma már nincs. A videojátékok piaca ma már nagyon nagy és nagyon kényes, akárcsak azok, akiket ki kell szolgálnia. Egyszerűen olyan nagy kockázata lenne egy olyan Battlefield, Call of Duty vagy Medal of Honor szintű FPS-nek vagy TPS-nek, ami egy Wehrmacht katonát helyez a történet középpontjába, hogy azt egyik kiadó sem merné bevállalni. A holokauszt és a nácizmus túl kényes téma, ráadásul a Wehrmacht a potenciális piacok ellensége volt. De nem csak ők, a japánok is. Hiszen olyan világháborús FPS sincs sok, amiben a japán oldalon játszhatunk. Vagy legyen szó akárkiről, ha a világ szemében ők a gonoszok, mi nem játszhatunk velük.
Pedig a dolog nem lenne kivitelezhetetlen. Filmekben meg lehetett csinálni – bár ott is inkább régen. Egy jó fejlesztőgárda megfelelő alázattal és körültekintéssel össze tudna hozni egy olyan játékot, ami nem tagadja a holokausztot, de nem is áll a nácik oldalára, és mégis a Wehrmacht egyenruháját hordja a hős. De ehhez a készítők, a játékosok és a külső szemlélők (például a média) oldaláról is nagyon sok mindennek kéne változnia.
Deadly Dozen széria
Line of Sight Vietnam
Vietcong széria
Man of Valor
Brothers in Arms
Hidden & Dangerous
A linked végén különösen tetszik az Eisenhower rész... Biztos a podcast szerkesztője megfeledkezett arról az apró információ morzsáról, hogy a nácik előtt 10-20 évvel az USAnak már volt haláltábora... És a mai illegális börtöneik sem jobbak...
Populista? Nem... Akkor ez lenne az uralkodó vélemény. Szélsőjobbos? Ez valami szitokszó? Mert akkűr én gyorsan liberálist kiáltok hogy kvittek legyünk. Még antiszemitának sem mondanám mert csak egyetlen sémi néppel szemben sértő a téma és még az sem származás alapján.
És végül...
@31 Oorrkk ezt ugye nem gondolod komolyan...
1. Azok a "prototípusok" nem elég hogy évtizedekkel mozdították előre a tudományt, de a háború kellős közepén jelentettek zseniális megoldást olyan problémákra amikkel előtte nem is foglalkoztak. Egyes megoldásaikat a mai napig használjuk miután minden létező szabadalmukra fittyet hányva (hurr durr háború volt és ők a gonoszok) pofátlanul gyártotta mindenki. Vagy valóban úgy érzed az öreg Kalasnyikov az ujjából szívta ki a tudást 4 évvel az STG után?
2. Te azt állítod a technológia később lett tökéletesítve. Én úgy fogalmaznék, hogy civil használatba átültetve. De kik által? A tengelyhatmak tudósai által. Legyen az atomfizika, űrutazás, gyártástechnológia, fegyvertechnológia kik voltak akik alkottak? Összefogdosott (önként vagy erővel) tudósok európából... Einstein, Wrnher von Braun, de akár a magyarokat is említhetjük...
A spanyol inkvizíció miatt meg ki ítélkezett volna? Több száz éve nem voltak nemzetközi bíróságok. Meg az alapvető emberi jogok sem léteztek. Abban az időben elfogadott volt máglyán embereket égetni, akármilyen szörnyű, de abban a korban, ezt másképp ítélték meg, mint mi a XXI században.
Mindet tettet a maga történelmi környezetében kell értékelni.
Azokat a dokumentumokat biztos nem hamisítottak gondolom magad ellenőrizted mindet.
Tudtad, hogy egy svájci zsidó írt nem rég egy könyvet arról, hogy csak pár tízezer embert öltek meg a holokauszt alatt? De biztos ő is náci....
Amúgy, azt tudtad hogy a Rothschild-ok látták el üzemanyaggal Hitleréket? Akkor, ha őket nem érdekelték a népük sorsa, minket miért kéne? Apropó, Svájc, miért nem anschluss-olta Hitler? Német lakta terület volt....
Azokat a dokumentumokat biztos nem hamisítottak gondolom magad ellenőrizted mindet.
Tudtad, hogy egy svájci zsidó írt nem rég egy könyvet arról, hogy csak pár tízezer embert öltek meg a holokauszt alatt? De biztos ő is náci....
Amúgy, azt tudtad hogy a Rothschild-ok látták el üzemanyaggal Hitleréket? Akkor, ha őket nem érdekelték a népük sorsa, minket miért kéne? Apropó, Svájc, miért nem anschluss-olta Hitler? Német lakta terület volt....
Nem is értem hogyan hozhatod a történelmet egy szintre a "tudományos tényekkel".
És hogyan jön ide a finnugor eredet? Mert jól példázza, hogy több ellentmondásos bizonyíték ellenére hogyan oktatnak mégis a mai napig egy "univerzális igazságot". És igen jól szűrted le... A történelem erről szól. Bizonyítékokból (de tőlem hívhatod információs forrásnak is) következtetünk. Ugyanúgy ahogy 30 évvel ezelőtt is "tény" és "bizonyított" volt kommunista történelem, ugyanúgy a bizonyítékok megfelelő sorbarendezésével olyan "valós" történelmet raksz össze amit nem szégyellsz. Hogy ezek közül melyik az "elfogadott" azt csupán a társadalom és annak tudatos irányítói döntik el (Kormányok, média, nemzetközi szerveződések pénz és hatalom).
Nem hiszem hogy ezek után pont a mostanság erősen dogmatizált holo-kultusz lenne az amiben ne lehetne kétségbe vonni egyes kijelentéseket.
Ha már itt a pcgurun folyik a vita, hadd hozzak fel egy PC-s példát. Jelenleg elmondhatjuk, hogy a legjobb videokártya játékok terén a GTX 1080. Azonban, a te logikád szerint az RX 480 simán alázza, mert jóval olcsóbb, és ha kettőt összekötsz, már le is nyomta az 1080-at. A Tigrisektől rettegett az ellenfél, a párduc pedig elismerten jobb volt kortársainál. Az már más kérdés, hogy a németek erőforrás híján fele annyit tudtak legyártani, mint amennyi kellet volna. Arról már nem is beszélve, hogy a sokfrontos harc már teljesen elvette az eszüket, bedőltek a taktikák. 1v1-ben a német tankok aláztak, ezt nem lehet kétségbe vonni.
A következő rész egy kicsit összeesküvés elmélet:
Állítólag a németek sok technológiát lopkodtak/gyűjtöttek össze, rengeteg tervük és prototípusuk volt, csak nem volt idejük kihasználni őket.
Az pedig, hogy egy sikeres merénylet mennyiben változtatott volna a végkimenetelen, nehéz kérdés. Valószínűleg, mivel már nagyon a háború vége fele jártak a legközelebb, már mindegy lett volna. Azonban, ha még idejében elintézik a nagy vezetőt, lett volna esélyük. Ahogy egyre jobban megőrült, úgy hozott egyre rosszabb döntéseket, beleszólt olyan dolgokba is, amikre nem volt rálátása. Igazából, még azt is megmondták neki, hogy melyik szakaszokat kéne erősítenie, mert bajok lesznek. Ezeket az intézkedéseket nem hajtotta végre, ennek köszönhetően Amerika sikeresen partra tudott szállni.
Ne hogy azt hidd, hogy én itt most elhivatott német párti vagyok. Szó se róla! Csak azért a tényeken ne ferdítsünk csak azért, mert ők voltak a rossz fiúk.
Nem gondoltam hogy német párti vagy, szimplán tapasztalom, hogy manapság igen elterjedt nézett lett, hogy a németek mennyire fejlett technikákat alkalmaztak a 2. vhban és mennyire királyak voltak, amikben csak részigazság van. Inkább jó "prototipusaik" voltak, amit majd a hidegháborúban a szovjetek, amerikaiak tökéletesítettek...
A finnugor eredet meg hogy a tökömbe jön ide? :) Az nem történelem, hanem lingvisztika, ráadásul források hiányában csak következtetni lehet. De persze simán elképzelhető, hogy a nibirui gyíkemberektől származunk, ki tudja, ugyebár, hisz nem voltam ott... :)
Nem is értem hogyan hozhatod a történelmet egy szintre a "tudományos tényekkel".
És hogyan jön ide a finnugor eredet? Mert jól példázza, hogy több ellentmondásos bizonyíték ellenére hogyan oktatnak mégis a mai napig egy "univerzális igazságot". És igen jól szűrted le... A történelem erről szól. Bizonyítékokból (de tőlem hívhatod információs forrásnak is) következtetünk. Ugyanúgy ahogy 30 évvel ezelőtt is "tény" és "bizonyított" volt kommunista történelem, ugyanúgy a bizonyítékok megfelelő sorbarendezésével olyan "valós" történelmet raksz össze amit nem szégyellsz. Hogy ezek közül melyik az "elfogadott" azt csupán a társadalom és annak tudatos irányítói döntik el (Kormányok, média, nemzetközi szerveződések pénz és hatalom).
Nem hiszem hogy ezek után pont a mostanság erősen dogmatizált holo-kultusz lenne az amiben ne lehetne kétségbe vonni egyes kijelentéseket.
A finnugor eredet meg hogy a tökömbe jön ide? :) Az nem történelem, hanem lingvisztika, ráadásul források hiányában csak következtetni lehet. De persze simán elképzelhető, hogy a nibirui gyíkemberektől származunk, ki tudja, ugyebár, hisz nem voltam ott... :)
A finnugor eredet meg hogy a tökömbe jön ide? :) Az nem történelem, hanem lingvisztika, ráadásul források hiányában csak következtetni lehet. De persze simán elképzelhető, hogy a nibirui gyíkemberektől származunk, ki tudja, ugyebár, hisz nem voltam ott... :)
Ha már itt a pcgurun folyik a vita, hadd hozzak fel egy PC-s példát. Jelenleg elmondhatjuk, hogy a legjobb videokártya játékok terén a GTX 1080. Azonban, a te logikád szerint az RX 480 simán alázza, mert jóval olcsóbb, és ha kettőt összekötsz, már le is nyomta az 1080-at. A Tigrisektől rettegett az ellenfél, a párduc pedig elismerten jobb volt kortársainál. Az már más kérdés, hogy a németek erőforrás híján fele annyit tudtak legyártani, mint amennyi kellet volna. Arról már nem is beszélve, hogy a sokfrontos harc már teljesen elvette az eszüket, bedőltek a taktikák. 1v1-ben a német tankok aláztak, ezt nem lehet kétségbe vonni.
A következő rész egy kicsit összeesküvés elmélet:
Állítólag a németek sok technológiát lopkodtak/gyűjtöttek össze, rengeteg tervük és prototípusuk volt, csak nem volt idejük kihasználni őket.
Az pedig, hogy egy sikeres merénylet mennyiben változtatott volna a végkimenetelen, nehéz kérdés. Valószínűleg, mivel már nagyon a háború vége fele jártak a legközelebb, már mindegy lett volna. Azonban, ha még idejében elintézik a nagy vezetőt, lett volna esélyük. Ahogy egyre jobban megőrült, úgy hozott egyre rosszabb döntéseket, beleszólt olyan dolgokba is, amikre nem volt rálátása. Igazából, még azt is megmondták neki, hogy melyik szakaszokat kéne erősítenie, mert bajok lesznek. Ezeket az intézkedéseket nem hajtotta végre, ennek köszönhetően Amerika sikeresen partra tudott szállni.
Ne hogy azt hidd, hogy én itt most elhivatott német párti vagyok. Szó se róla! Csak azért a tényeken ne ferdítsünk csak azért, mert ők voltak a rossz fiúk.
#20
A történelmi tényeket tagadni baromság. Azonban, a statisztikai adatokat, és a "győztesek elbeszéléseit" csípőből benyelni még nagyobb baromság. Márpedig, ebben a témában, ha nem hiszel el minden állítást szó nélkül, már te is becsatlakoztál a tagadók sorába.
#16
Az első világháborút nem lehet a németek nyakába varrni. Azt mondhatod, hogy az Osztrák-Magyar Monarchia és Németország köteléke robbantotta ki a háborút, de hogy csak a németek, az már gonoszság. Taktikázhattak volna a németek akármennyit, ha a Monarchia nem megy bele a játékba, nem tör ki a háború.
#13
De ha egyszer Németország volt abban az időben a legfejlettebb mind stratégia, mind technikai téren? Technikát tekintve nekik kellett volna nyerniük a háborút. Stratégiát tekintve nem is a túlerő volt a legfőbb probléma, hanem az, hogy Hitler a végére teljesen megőrült. Nem véletlenül akarták kinyírni még jóval a háború vége előtt. Ha akkor sikerrel jár a merénylet, lehet ma az amerikaikat tekintenénk rosszfiúnak.
Egyébként ez a nagy amerika ellenesség meg már baromi unalmas. Nem azért mert jogtalan, hanem értelmetlen fennakadni rajta. Egy nagyhatalom igyekszik tartani a pozícióját ameedig csak tudja... Kerüljön bármibe...
Chocho, nem biztos, hogy mindenképp meg kell ezt érteni. Van olyan, aki úgy gondolja, hogy a föld lapos. Legfeljebb lehülyézem. Sőt biztos van olyan is, aki szerint levesestál alakú, benne kanállal. Azt is lehülyézem. Sőt valaki fényt eszik, és van aki azt mondja, hogy inkább otthon szül, állva, egy dézsába, kántáló öregasszonyok között.
De nem zárom börtönbe csupán azért, mert más a véleménye.
Én még úgy tanultam, hogy Hitler világuralomra tört, és a hős szovjet partizánok védték meg a világot. Felszabadulásunk napja munkaszüneti nap volt, felvonulásokkal. Volt kék, piros, majd zöld nyakkendőm, ebben a sorrendben. A szovjet himnuszra hordták körbe a zászlót, miközben mi "vigyázzállásban" álltunk a tornateremben. A Szovjetuniónak és a KGST-nek a felbomlását ha egyáltalán felvetette valaki, akkor alaposan megnézhette magát. Pár éve még az Európai Unió felbomlása is nevetség tárgya volt. Most egy ilyen kérdésen már azért komolyabban elgondolkodunk.
És igen, Szaddám Husszein is világuralomra tört a tömegpusztító fegyvereivel, ezért megelőző csapást kellett mérni rá. Amire Hitler is hivatkozott, amikor Sztálinnak nekiment. Csak az utóbbi csúnya dolog volt, az előbbi meg... izé, szóval muszáj volt odacsapni. Miután két torony összeomlott.
A 80-as években Auschwitzban még 19 nyelven volt kiírva, hogy "négymillió embert öltek meg itt a náci gyilkosok 1941 és 1945 között". A mostani táblán az áll, hogy "itt gyilkoltak meg a nácik másfélmillió férfit, nőt és gyermeket". Vajon unokáink mit fognak olvasni ott?
Egyébként pont a honfoglalást, a francia forradalom nagyságát, és a tatárjárást is vannak akik megkérdőjelezik. Nem feltétlenül a cselekményt, hanem azt, ahogyan megtörtént.
#20
A történelmi tényeket tagadni baromság. Azonban, a statisztikai adatokat, és a "győztesek elbeszéléseit" csípőből benyelni még nagyobb baromság. Márpedig, ebben a témában, ha nem hiszel el minden állítást szó nélkül, már te is becsatlakoztál a tagadók sorába.
#16
Az első világháborút nem lehet a németek nyakába varrni. Azt mondhatod, hogy az Osztrák-Magyar Monarchia és Németország köteléke robbantotta ki a háborút, de hogy csak a németek, az már gonoszság. Taktikázhattak volna a németek akármennyit, ha a Monarchia nem megy bele a játékba, nem tör ki a háború.
#13
De ha egyszer Németország volt abban az időben a legfejlettebb mind stratégia, mind technikai téren? Technikát tekintve nekik kellett volna nyerniük a háborút. Stratégiát tekintve nem is a túlerő volt a legfőbb probléma, hanem az, hogy Hitler a végére teljesen megőrült. Nem véletlenül akarták kinyírni még jóval a háború vége előtt. Ha akkor sikerrel jár a merénylet, lehet ma az amerikaikat tekintenénk rosszfiúnak.
#20
A történelmi tényeket tagadni baromság. Azonban, a statisztikai adatokat, és a "győztesek elbeszéléseit" csípőből benyelni még nagyobb baromság. Márpedig, ebben a témában, ha nem hiszel el minden állítást szó nélkül, már te is becsatlakoztál a tagadók sorába.
#16
Az első világháborút nem lehet a németek nyakába varrni. Azt mondhatod, hogy az Osztrák-Magyar Monarchia és Németország köteléke robbantotta ki a háborút, de hogy csak a németek, az már gonoszság. Taktikázhattak volna a németek akármennyit, ha a Monarchia nem megy bele a játékba, nem tör ki a háború.
#13
De ha egyszer Németország volt abban az időben a legfejlettebb mind stratégia, mind technikai téren? Technikát tekintve nekik kellett volna nyerniük a háborút. Stratégiát tekintve nem is a túlerő volt a legfőbb probléma, hanem az, hogy Hitler a végére teljesen megőrült. Nem véletlenül akarták kinyírni még jóval a háború vége előtt. Ha akkor sikerrel jár a merénylet, lehet ma az amerikaikat tekintenénk rosszfiúnak.