Külső szemlélő számára meglepően véres viták tudnak kialakulni, mikor felmerül az a kérdés, hogy melyik játék a jobb, a Dota 2 vagy a League of Legends. Mindkét oldalnak megvan a kialakult, szilárd véleménye arról, hogy miért az ő kedvence a kategória legjobbja, s azt is szívesen elmondják, hogy miért téved a másik, mikor a riválist méltatja. Ezzel persze egyáltalán nincs gond, sőt egy jó, fröcsögéstől mentes vita kifejezetten érdekes is tud lenni minden résztvevő számára, így most ismét feltesszük a kérdést, amit már oly sokszor feszegettek: DotA 2 vagy League of Legends?
A kérdést persze nem olyan könnyű megválaszolni, hiszen mindkét játék a MOBA zsánert bővíti, s nagy vonalakban hasonló játékmenet szerint kell végigharcolni a meccseket -- ám aki egy kicsit is jobban beleásta már magát a szóban forgó programokba, az nagyon is jól tudja, hogy egészen nagy különbségek húzódnak meg a riválisok között, ha egyszer elkezd játszani az ember.
A játékmenet részletei eltérőek a hősöktől a képességeken át az előttünk álló lehetőségekig, így más és más megközelítést igényelnek, ezek a különbségek pedig döntő szerepet játszanak abban, hogy a két játéknak meglegyen a maga stílusa a kategórián belül, illetve valami olyat nyújtson a játékosoknak, amit a másikban, s ideális esetben sehol máshol nem találhatnak meg. Ezek az egyedi mechanizmusok váltják ki a legnagyobb vitákat, s ezeknek köszönhető az, hogy egyesek a Valve játéka, míg mások a Riot Games alkotása mellett teszik le a voksukat, két, egymásra acsarkodó tábort alkotva, akik még a saját tagjaikat is keményen bírálják.
Közös vonás viszont az, hogy könnyű elkezdeni mindkét játékot -- a free-to-play mivoltukból fakadóan fizetni nem kell, bárki letöltheti a klienst, a gond csak ott kezdődik, mennyire tud eligazodni az ember az elsőre idegen kifejezések és szabályok tengerében, merthogy ezek egy bonyolult szabályrendszer természetes velejárói. Sok mindent kell észben tartani, például az elérhető hősök képességeit, a pálya kiosztását, vagy éppen a támadások hatását, ezek alapvető, jól érthető ismertetése nélkül pedig gyorsan elvérzik a szerencsétlen játékos. Persze mindkét játék segít abban, hogy nekikezdjük a meccseknek, de attól függően, kit kérdezünk, változó, hogy melyik játék az inkább felhasználóbarát, arról pedig még inkább, hogy melyik játék nyújtja a nagyobb kihívást.
Természetesen mind a DotA 2, mind pedig a LoL lehetőséget biztosít arra, hogy a felületes, éppen csak az elkezdéshez elég tudásbázis kiépítésén túl valaki mélyen beleáshassa magát a játékmenet finom részleteibe és taktikai opcióiba, a tudását pedig be is bizonyíthassa mások előtt. Mindkét játék ugyanis nagyon komoly eSport-közösséggel rendelkezik, ezek tagjai pedig az év folyamán folyamatosan tartanak valahol valamilyen bajnokságot, s nagy, nemzetközi játékosokat összegyűjtő tornák is vannak, ahol az összdíjazásban mára már a millió dolláros összeg lett az általános. Aki tehát rendelkezik elég aspirációval, az a csúcsig mehet -- sőt, ha a LoL-t választja, az amerikai törvény szeme előtt igazi atlétának számít. Egyik vagy másik játék mesterévé válni azonban nem egyszerű, rengeteg-rengeteg gyakorlást igényel, amit a nagy többség inkább meg sem próbál, maradva az egyszerűbb szórakozásnál.
Bonyolult, a laikusok számára kissé talán még ijesztőnek is ható játékokról van szó, ehhez semmi kétség sem fér, de mint sok más, hasonlóan összetett program esetében, ha valaki elég időt szán rájuk, akkor kielégítő játékélményben lehet része. Nyilván az, hogy melyik játék lesz a kedvenc, függ a személyes preferenciáktól is, eme új rovatnak pedig éppen az a célja, hogy ti, kedves olvasók megosszátok velünk és egymással azt, hogy mit gondoltok a két rivalizáló játékról. Arra vagyunk kíváncsiak, hogy szerinted melyik játék a jobb, neked miért tetszik, s miért kellene a másik oldalnak kipróbálni a kedvencedet. Szívesen látjuk továbbá a személyes tapasztalatokat, azokat az élményeket, amelyek megmaradtak veletek, s azokat a negatív tapasztalatokat is, amik miatt úgy döntöttetek, hogy elég lesz az adott játékból.
Tekintsétek ezt egy kis vitafórumnak, ahol (hangsúlyozottan kulturált formában) elmondhatjátok a véleményeteket, és kit tudja, talán még meg is tudtok győzni az igazatokról néhány embert. Most rajtatok a sor, hogy megmondjátok, melyik játék a jobb, egyszer s mindenkorra!
Ezt a hozzáállást sosem értettem, itt van egy játék (balance-tól, stílustól, játékélménytől teljesen eltekintve), amivel TELJESEN INGYEN lehet játszani.. embereknek sok-sok befektetett munkaórája van abban, hogy szórakozni tudj.. és tényleg azon vagyunk fennakadva, hogy fizetni kell a SKINEKÉRT?! Ez az a hozzáállás ami szerintem nagyon szomorú..
üdv: PMtys
A kommenteknél olvastam: a LoL-ban nem számít, hogy éjszaka van-e, vagy nappal, illetve hogy magasabban vagy-e mint az ellenség? Ha ez igaz, akkor mégegy új dolog, amit megtudtam LoL-ról.
Ha jól értettem minél többet játszol, annál több pontot kapsz, amiből aztán vehetsz új hőst. Bár ezt sokan pro-nak mondták a LoL-hoz, mint motíváció, azért nem bánom, hogy a Dota-ban nincs ilyen, mivel nincs ami miatt igazán függővé tenne a játék, ami 3 évnyi WoW-ozás után nem hiányozna most...Persze tudom, hogy nem kényszerülsz még emiatt több órányi játékra, de mégis...
Ezenkívül úgy tudom, hogy a legújabb (legdrágább?) hősök mind OP-k, és aki azzal játszik az legyőzhetetlen. Ha ez is kb így van (kommentekből az jött le, hogy mindig van kit nerfelni...) az sem tetszene, bár tény, hogy Dota 2-ben is folyton vannak nerfek, illetve buffok, de ehhez képest mégis semmi, szinte csak az összjáték és a játékosok tudása számít (ezért is tudott a Dota lekötni a WoW után, ahol szinte csak a gear számított....másik téma.).
A közösségről annyit, hogy változó. Van, hogy lejátszok egy nap 2-3 meccset (ált. haverral, sokkal jobban lehet kombózni - bár van voice chat, nem nagyon használom, marad a skype) és egy rosz szó nem hangzik el, széppen jönnek a gg-k, wp-k, esetleg egy-egy szurkálódás. Máskor viszont egy-két halál után a földig osztanak, olyankor nehéz megállni :)
A kezdet egyébként valóban nehéz volt, az elején közöm se volt semmihez, de tényleg, legalább 10-20 meccs kell ahhoz, hogy az alapok jól menjenek, de az még közel sem elég ahhoz, hogy minden hőst kívülről tudj természetesen, sőt a mai napig tanulok új dolgokat nem csak a hősökről, de sok másról is. Most már ugye van training mód, ami nekem annyira nem jött be, de lehet hogy az új játékosokat jól felkészíti.
Ennyi elég is, ha valami téves javítsatok ki, ill. várom a megerősítéseket/cáfolatokat a LoL-os dolgokhoz, ha még valaki olvasni fogja egyáltalán a kommenteket...
A kommenteknél olvastam: a LoL-ban nem számít, hogy éjszaka van-e, vagy nappal, illetve hogy magasabban vagy-e mint az ellenség? Ha ez igaz, akkor mégegy új dolog, amit megtudtam LoL-ról.
Ha jól értettem minél többet játszol, annál több pontot kapsz, amiből aztán vehetsz új hőst. Bár ezt sokan pro-nak mondták a LoL-hoz, mint motíváció, azért nem bánom, hogy a Dota-ban nincs ilyen, mivel nincs ami miatt igazán függővé tenne a játék, ami 3 évnyi WoW-ozás után nem hiányozna most...Persze tudom, hogy nem kényszerülsz még emiatt több órányi játékra, de mégis...
Ezenkívül úgy tudom, hogy a legújabb (legdrágább?) hősök mind OP-k, és aki azzal játszik az legyőzhetetlen. Ha ez is kb így van (kommentekből az jött le, hogy mindig van kit nerfelni...) az sem tetszene, bár tény, hogy Dota 2-ben is folyton vannak nerfek, illetve buffok, de ehhez képest mégis semmi, szinte csak az összjáték és a játékosok tudása számít (ezért is tudott a Dota lekötni a WoW után, ahol szinte csak a gear számított....másik téma.).
A közösségről annyit, hogy változó. Van, hogy lejátszok egy nap 2-3 meccset (ált. haverral, sokkal jobban lehet kombózni - bár van voice chat, nem nagyon használom, marad a skype) és egy rosz szó nem hangzik el, széppen jönnek a gg-k, wp-k, esetleg egy-egy szurkálódás. Máskor viszont egy-két halál után a földig osztanak, olyankor nehéz megállni :)
A kezdet egyébként valóban nehéz volt, az elején közöm se volt semmihez, de tényleg, legalább 10-20 meccs kell ahhoz, hogy az alapok jól menjenek, de az még közel sem elég ahhoz, hogy minden hőst kívülről tudj természetesen, sőt a mai napig tanulok új dolgokat nem csak a hősökről, de sok másról is. Most már ugye van training mód, ami nekem annyira nem jött be, de lehet hogy az új játékosokat jól felkészíti.
Ennyi elég is, ha valami téves javítsatok ki, ill. várom a megerősítéseket/cáfolatokat a LoL-os dolgokhoz, ha még valaki olvasni fogja egyáltalán a kommenteket...
A kommenteknél olvastam: a LoL-ban nem számít, hogy éjszaka van-e, vagy nappal, illetve hogy magasabban vagy-e mint az ellenség? Ha ez igaz, akkor mégegy új dolog, amit megtudtam LoL-ról.
Ha jól értettem minél többet játszol, annál több pontot kapsz, amiből aztán vehetsz új hőst. Bár ezt sokan pro-nak mondták a LoL-hoz, mint motíváció, azért nem bánom, hogy a Dota-ban nincs ilyen, mivel nincs ami miatt igazán függővé tenne a játék, ami 3 évnyi WoW-ozás után nem hiányozna most...Persze tudom, hogy nem kényszerülsz még emiatt több órányi játékra, de mégis...
Ezenkívül úgy tudom, hogy a legújabb (legdrágább?) hősök mind OP-k, és aki azzal játszik az legyőzhetetlen. Ha ez is kb így van (kommentekből az jött le, hogy mindig van kit nerfelni...) az sem tetszene, bár tény, hogy Dota 2-ben is folyton vannak nerfek, illetve buffok, de ehhez képest mégis semmi, szinte csak az összjáték és a játékosok tudása számít (ezért is tudott a Dota lekötni a WoW után, ahol szinte csak a gear számított....másik téma.).
A közösségről annyit, hogy változó. Van, hogy lejátszok egy nap 2-3 meccset (ált. haverral, sokkal jobban lehet kombózni - bár van voice chat, nem nagyon használom, marad a skype) és egy rosz szó nem hangzik el, széppen jönnek a gg-k, wp-k, esetleg egy-egy szurkálódás. Máskor viszont egy-két halál után a földig osztanak, olyankor nehéz megállni :)
A kezdet egyébként valóban nehéz volt, az elején közöm se volt semmihez, de tényleg, legalább 10-20 meccs kell ahhoz, hogy az alapok jól menjenek, de az még közel sem elég ahhoz, hogy minden hőst kívülről tudj természetesen, sőt a mai napig tanulok új dolgokat nem csak a hősökről, de sok másról is. Most már ugye van training mód, ami nekem annyira nem jött be, de lehet hogy az új játékosokat jól felkészíti.
Ennyi elég is, ha valami téves javítsatok ki, ill. várom a megerősítéseket/cáfolatokat a LoL-os dolgokhoz, ha még valaki olvasni fogja egyáltalán a kommenteket...
A Dota 2 az egy masolata a lol-nak
Eu east jatszok vegyetek fel ismerosnek: HappyBM
Az az állításod, hogy a Dota 2 a LOL másolata szerintem nem helytálló, ugyanis a Dota a Warcraft 3 módjáról készült ez látható abból is, hogy azok a hősök és tárgyak találhatók mindkét játékban.
(ha jók az információim a régi Warcraftos fejlesztőcsapat szétvált és így keletkezett a két játék)
A Dota 2 az egy masolata a lol-nak
Eu east jatszok vegyetek fel ismerosnek: HappyBM
a chatről annyit, hogy : " OMG KS NOOB REPORT I SAID FIRST MID" - voala, tudsz minden szót a játékból... kb ennyi a szókincs :D De mivel ingyenes game ilyen emberek úgyis lesznek mindig, van egy szép ignore gomb, használni kell :D
LoL - én pozitívumok közé elsősorban azt sorolnám, hogy gyorsan behív meccsekbe, nincs 3-5 perces várakozás mint a konkurenciánál; valamint a game-ek is rövidebbek 20-30 perc átlagosan. Ez tökéletes azoknak, akik munka/suli után hazajönnek egy rövid üdítő kikapcsolódásra vagynak 1-2 meccs erejéig.
A hősök nagyon sablonosak. Láttál egy ADC-t kb láttad az összeset. Megvan az alap 5-6 fajta képesség, és gyakorlatilag csak ezeket kombinálod. Pálya és a hozzá tartozó jungel is úgy le van butítva már, hogy a 6 éves húgom is eljátszik rajta csukott szemmel. Tutorial része bántóan unalmas és túl van bonyolítva. Balance mint olyan nincs a játékban, van minden lane-re (top,jungel,mid stb) 2-3 hős, ami sokkal erősebb a többinél. Magyarul van 20-30 használható karakter a többi csak fun.
Van benne mastery meg runa rendszer is. Mindenhol meg van az alap, mit ki kell rakni, változtatni nemigen érdemes - ez is csak felesleges és + előnyhöz juttat azokkal szemben, akik kevesebbet játszottak. A 12 summoner spell meg szépen hangzik, de gyakorlatilag (flash,ignite) kettősön kívül nemigen fogsz mást használni a játékban 12-30. szintig
Dota2 - Minden hős különböző. Pálya sokkal részletesebb, rombolható. Számít az éjszaka/nappal, a magasság és a mélység. Taktikázásra sokkal nagyobb teret nyújt.
A turorial/kiképzés módja az eddigi legjobb amit valaha láttam. Komolyan mondom, akit nem érdekel a dota vagy maga a moba műfaj se, az is próbálja ki, mert nagyot alkottak a Valve-es srácok.
Viszont itt a LoL-lal ellentétben nem lehet feladni. Egy átlag meccs 40-50 perc. Ez betudható annak is, hogy fordítottam már meg meccset én is 0-25ről (kill), míg a riotgames alkotásánál erre esélyed nincs. Dota2 mögött a Valve áll + Steam kell hozzá. Ezzel nem lehet sztem hosszú távon versenyezni.
Összesítve én játszok mind2-vel. Ha kevés az időm/unatkozom szívesen eljátszok a LoL-lal ( unalmamat mi sem bizonyítja jobban mint a 2000+win), de ott már csak ismerősökkel, mert egyedül dögunalmas. Viszont ha időm engedi, egyértelműen a dota2 a favorit. Viszont mivel az nem megy laptopomon, így ha épp nem otthon vagyok hanem koleszbe ( már pedig nemigen vagyok otthon) akkor marad a lol...
Nem tudom, miért pozitívum, hogy nem lehet feladni. Dota2-ben 0-25-nél gondolom az egész csapatnak semmi itemje sincs, és az xp-levonás miatt 4-5 szinttel az ellenfél alatt vannak. Hát persze, hogy visszahozod. Lolban vissza lehet hozni, nem értem hogy hozod vissza könnyebben, ha xp-t és goldot is buksz az időn kívül a halállal. Mi legutóbb egy nagyon szoros meccset nyertünk meg egy hajszál híján, pedig 5v4-ben voltunk, és úgy is majdnem lehozták, hogy 20-szal több volt a csapatunk killje.
Steam matchmaking rendszere sokkal rosszabb, mint a rioté, nem tudom miért lesz erősebb attól, hogy steam kell hozzá és a Valve csinálta. Ez olyan, mintha azt mondanád, hogy az egyik focicsapatnak esélye sincs a másik ellen, mert az egyiket a Coca cola, a másikat a Pepsi szponzorálja. Nonszensz. A Riot nem egy garázscég.
Csak supportból 10 van amit állandóan használnak (Taric, Blitz, Leona, Thresh, Sona, Janna, Lulu, Nunu, Lux, Nidalee), azok mellett amiket már nem (Karma, Soraka, Galio, Alistar), és a használtak elég jól balanszoltak. Így nem hiszem el, hogy 2000+ wined van, ha nem láttál elég diverzitást a meccsek alatt. Persze ha meg csak barátokkal játszol, akkor ne a játékot hibáztasd a változatosság hiányáért, hanem a haverjaidat, hogy nem variálják a felállásukat.
Élből az elején jobban oda kell figyelni, kevesebb creep/minion van és több pénzt adnak, ráadásul a dotában lehet deny-olni (leölni a saját creepünket) amivel eléggé meg lehet szivatni az ellenséget (főleg mid lanen ahol a legtöbb esetben az indul jobban aki hamarabb eléri a hatos szintet) és akkor még blokkolni is lehet a creepek mozgását és még kismillió indító taktika van és ez még csak a játék eleje... a statok sokkal összetettebbek ( itt három fő rész alá vannak beosztva az alstatok, pl a HP a strenght alá, mana az intelligence alá stb.) és több aktív képessége van a cuccoknak, így egy karakternek is több féle kijátszása lehet még ugyanabban a szerepben is (én konkrétan 4 féle drow ranger carry item buildet ismerek és mindegyikkel máshogy kell játszani) ráadásul így nem elég a karaktert ismerni, meg lehet lepni bárkit egy-egy item aktiválással.
Értem én, hogy sokaknak jobban tetszik, hogy a lolban unlockolni kell a hősöket, de szerintem felesleges, a dota 2-ben megvannak a kezdőknek ajánlott hősök és az igazán összetett hősök is, ki kell választani egy szimpatikus hőst és megtanulni vele játszani (nem 3 meccs lesz, az a legszebb az egészben) ráadásul már beépített, a játékosok által készített hero guide is rendszer van, ami segít a skillek elrakásának sorrendjében és az itemek vásárlásában is.
Ami sokkal jobban tetszik még a dota 2-ben az a közösség. Hihetetlen, hogy egyes emberek milyen primitívek tudnak lenni online, ráadásul úgy, hogy ők maguk is nagyon bénák... LoLban egyszer nem találkoztam olyannal, aki segíteni akart volna, dota2 ben több alkalommal is segítettek abban, hogy merre mozogjak, kit támadjak, mit vegyek, merre meneküljek, vagy hogy egyáltalán meneküljek, bár a lolban megtanultam jobban értékelni azokat a játékosokat akik hajlandóak csapatként mozogni, a dota 2-ben annyira megszoktam, hogy nem értem, ha valaki miért nem így csinálja...
Még a dzsungelezés, amit a dota 2 előnyére írok, ugyanis a lolban nagyon fájdalmasan lassú dzsungelben fejlődni, ráadásul nordicon egyszer se láttam, hogy valaki kifejezetten így fejlődött volna, dota 2-ben viszont hatékonyan lehet dzsungelben fejlődni és onnan indulva gankelni, sőt nem is egy karaktert kifejezetten az ottani fejlődésre építettek.
Élből az elején jobban oda kell figyelni, kevesebb creep/minion van és több pénzt adnak, ráadásul a dotában lehet deny-olni (leölni a saját creepünket) amivel eléggé meg lehet szivatni az ellenséget (főleg mid lanen ahol a legtöbb esetben az indul jobban aki hamarabb eléri a hatos szintet) és akkor még blokkolni is lehet a creepek mozgását és még kismillió indító taktika van és ez még csak a játék eleje... a statok sokkal összetettebbek ( itt három fő rész alá vannak beosztva az alstatok, pl a HP a strenght alá, mana az intelligence alá stb.) és több aktív képessége van a cuccoknak, így egy karakternek is több féle kijátszása lehet még ugyanabban a szerepben is (én konkrétan 4 féle drow ranger carry item buildet ismerek és mindegyikkel máshogy kell játszani) ráadásul így nem elég a karaktert ismerni, meg lehet lepni bárkit egy-egy item aktiválással.
Értem én, hogy sokaknak jobban tetszik, hogy a lolban unlockolni kell a hősöket, de szerintem felesleges, a dota 2-ben megvannak a kezdőknek ajánlott hősök és az igazán összetett hősök is, ki kell választani egy szimpatikus hőst és megtanulni vele játszani (nem 3 meccs lesz, az a legszebb az egészben) ráadásul már beépített, a játékosok által készített hero guide is rendszer van, ami segít a skillek elrakásának sorrendjében és az itemek vásárlásában is.
Ami sokkal jobban tetszik még a dota 2-ben az a közösség. Hihetetlen, hogy egyes emberek milyen primitívek tudnak lenni online, ráadásul úgy, hogy ők maguk is nagyon bénák... LoLban egyszer nem találkoztam olyannal, aki segíteni akart volna, dota2 ben több alkalommal is segítettek abban, hogy merre mozogjak, kit támadjak, mit vegyek, merre meneküljek, vagy hogy egyáltalán meneküljek, bár a lolban megtanultam jobban értékelni azokat a játékosokat akik hajlandóak csapatként mozogni, a dota 2-ben annyira megszoktam, hogy nem értem, ha valaki miért nem így csinálja...
Még a dzsungelezés, amit a dota 2 előnyére írok, ugyanis a lolban nagyon fájdalmasan lassú dzsungelben fejlődni, ráadásul nordicon egyszer se láttam, hogy valaki kifejezetten így fejlődött volna, dota 2-ben viszont hatékonyan lehet dzsungelben fejlődni és onnan indulva gankelni, sőt nem is egy karaktert kifejezetten az ottani fejlődésre építettek.
2. Értelmezd az elsp bekezdésem
Remélem válaszoltam a kérdésedre..