A SOMA immár fél éve, hogy megjelent és igen kellemes csalódást okozott a játékközösségnek fantasztikus történetével, lenyűgöző játékmenetével és tökéletes hangulatával. Nem is csoda hát, hogy ezalatt a röpke hat hónap alatt 250 ezer darabot adtak el belőle.
Az egyetlen apróság, ami beárnyékolja az ünneplést, hogy ez sajnos még nem elég. Ahhoz, hogy a SOMA visszahozza az öt éves fejlesztés alatt belefeccölt pénzt, még legalább 20 ezer, de jobb lenne, ha további 30 ezer darabot tudnának értékesíteni belőle. Persze, mivel átlagosan 125 példány kel el belőle naponta, a Frictional Games igen optimista ezzel kapcsolatban. A csapat szerint év végéig teljesen megtérülhet a SOMA.
„A legjobb abban, hogy száz százalékosan mi pénzeltük a SOMA-t, hogy minden pénz, amit kiérdemel, a mi zsebünkbe vándorol, és azonnal beleinvesztálhatjuk a következő projektünkbe” – írták korábban a Frictional blogján. „Szóval nincs semmiféle nyomás, amíg a bevétel folyamatos, márpedig most az.”
Ugyan a csapat szép sikernek könyvelte mindezt el, azért szó sincs földrengető dologról, és erre pont ők világítottak rá. Mint bizonyára emlékeztek, a Firewatch-ból egy hónap alatt kelt el félmillió darab, vagyis hatod annyi idő alatt adtak el kétszer annyit. Persze a Frictionalt ez nem lombozza le, riasztja el vagy dühíti fel, épp ellenkezőleg, bátorítja. Szerintük ugyanis sokat elárul a SOMA sikeréről, hogy a semmiből jött és fél év alatt majdnem profitáló játékká vált.
Az, hogy nem lett bombasiker, inkább annak tudják be, hogy a játék átmenet a horror és a sci-fi között, ami elriaszthatja azt, aki tiszta horrort keres, és vice-versa.
A fejlesztőcsapat a féléves nagy posztjában a moddolásra is kitért, de ezen a téren már nincs sok okuk örvendezni. A Frictional korábbi játékához, az Amnesia: The Dark Descenthez 450 mod készült, míg a SOMA eleddig mindössze öttel büszkélkedhet. A csapat remélte, hogy mostanra rengeteg őrült, nagy lélegzetvételű mod lesz kinn, amik akár versenyjátékká vagy RTS-sé is átalakíthatják a programot, de nem így lett. Persze azért nem győzték hangsúlyozni, hogy a már meglévő modok is nagyon tetszenek nekik, csak hát többet reméltek.
A Frictional főleg abban látja a modolás sikertelenségét, hogy egyrészt, a SOMA nem olyan népszerű, mint az Amnesia volt, másrészt, akkoriban a horror játékokból alig akadt egy-kettő a piacon, és harmadrészt: a SOMA szerkesztője bonyolultabb.
A csapatot ennél kellemesebb meglepetésként érték a visszajelzések, különösen a játék történetének és szereplőinek hosszú elemzései és az azokról folytatott érdekes beszélgetések nyűgözték le őket. Ám a legnagyobb meglepetést az okozta, amikor kaptak egy levelet, amiben egy férfi bevallotta, hogy a SOMA hatására elrepül az Egyesült Államokba és megkérte a barátnője kezét.
Ami a jövőt illeti, most úgy gondolják, hogy nem fognak még egyszer kombinált műfajú játékot készíteni, vagy legalábbis, nem ilyen mértékben. Ha sci-fit akarnak csinálni, akkor visszafogják a horror elemeket és még jobban ráfekszenek a tudományos-fantasztikus narratívára. És persze ugyanígy tesznek, ha horrort készítenek majd.
Emellett elárulták, hogy először a Frictional történetében két projekten dolgoznak (csak nem egy horroron és egy sci-fin?), ami ugyan kicsit változtatott a csapat menedzselésén, de szerintük meg fogja érni, mert így gyakrabban adhatnak ki játékokat, ráadásul többet is kísérletezhetnek.