- PC
A World of Warcraft, vagy, ahogy általában csak emlegetjük, a WoW immár tizenegy éves. Talán nem túlzás azt mondani, hogy a Blizzard nem csak az MMO-piac királyává vált, de hosszú, nagyon hosszú éveken át képes is volt a trónon maradni, annak ellenére, hogy a mai napig nem nyergelt át a fizetős üzleti modellről a free-to-play modellre. Ám a hanyatlást még a Warcraft sem kerülheti el, az utóbbi években szépen, csendesen és lassan elkezdett kimúlni.
Hogy hol jár a haláltusája, azt nem tudjuk pontosan. A Blizzard tavaly abbahagyta a játékosok számának közlését, ami valahol azt jelzi, hogy már ők is látják csemetéjük végét. Mikor szenderül jobb létre? Mielőtt megpróbálnánk erre a kérdésre választ adni, nézzük meg, mikor is indult el a végjáték.
Kilövés!
A World of Warcraftot megjelenésének első negyedévében már másfél millió ember nyúzta, és ez a szám igen gyorsan nőtt. Mint az űrbe kilőtt rakéta, olyan volt a WoW. Sebesen emelkedett, majd a kiégett fokozat leválása után – jelen esetben egy új kiegészítő befutásakor –, új hajtómű gyulladt be és még tovább gyorsult.
2007 januárjában, a The Burning Crusade megjelenésekor már 8,5 millió játékossal bírt, és az expanzió elég lökést adott a WoW-nak ahhoz, hogy a három hónap híján majdnem két évvel később érkező Wrath of the Lich Kingig ez a szám 11,5 millióra kússzon fel. Egy fizetős, akkor már három éves MMORPG esetében ez igen szép teljesítmény. Ám ekkor már közeledett a csúcs, igaz, ezt még senki sem látta.
A Wrath of the Lich King után rövid stagnálás következett, 2009-ig az előfizetők száma nem nőtt radikálisan, és utána is éppen hogy csak emelkedett. A második kiegészítő távolról sem hozott annyi új embert a fedélzetre, mint korábban a The Burning Crusade. Egy év alatt mindössze 500 ezer új jövevénnyel nőtt Azeroth populációja. A Cataclysm 2010 decemberében történő megjelenésekor 12 millió aktív játékosa volt a World of Warcraftnak, ezzel egyúttal elértünk a csúcsra.
Houston, van egy kis bökkenő
Maradva a rakétás hasonlatnál, a WoW olyan lett, mintha a hajtóműből félúton kifogyott volna a nafta. Hiába jöttek az újabb fokozatok, az újabb begyújtott hajtóművek, a Föld gravitációját már nem tudta legyőzni. Jóvátehetetlenül zuhanni kezdett.
Alig negyed év alatt a Warcraft több játékost vesztett, mint amennyit az azelőtti egy évben gyűjtött. Hatszázezer ember pártolt el a Blizzard programjától, egy évvel később, 2011 végére pedig 1,8 millió előfizetőt bukott el. 2012 második felében csupán 9,1 millióan barangoltak Azeroth földjén.
Ekkor jelent meg a Mists of Pandaria című kiegészítő, ami a következő fokozat volt a rakétán, de a magasságot épphogy csak növelte. Újra elérte a program a 10 millió játékost, ám nem tudta megtartani. Hiába csatlakozott be a programba 900 ezer ember, ha abból bő három hónap alatt 400 ezret lazán elvesztett, és a zuhanás folyamata már meg sem akart állni.
2014 augusztusára mindössze 6,8 millió ember maradt hű a World of Warcrafthoz. Aztán hirtelen jött egy újabb fokozat, és sokan reménykedni kezdtek. Talán mégsem zuhan le az a fránya rakéta?
Fel és le
Már a Warlords of Draenor megjelenése előtt elkezdtek felfelé kúszni a számok, a 6,8 millió kalandorhoz 800 ezer új csatlakozott. És akkor megérkezett a kiegészítő, amiből egyetlen nap alatt 3,3 millió példányt adtak el. Ez olyan lökést adott a Warcraftnak, amire évek óta nem volt precedens. Év végére már újra 10 millió fölött volt az aktív játékosok száma, újra a WoW volt a király.
Aztán a Warcraft-rakéta hajtóművei mintha felmondták volna a szolgálatot, és soha nem látott esésbe kezdett. Fél év alatt 2,9 millió ember lépett le csak úgy ukmukfukk, és természetesen nem ez jelentette a zuhanás végét, ó nem, a talaj még odébb van, de már nem olyan messze.
2015 nyarán már csak 5,6 millióan harcoltak Azeroth világában, őszre pedig 5,5 millióan maradtak. És ez az utolsó hivatalos számunk arról, hányan játszanak, vagyis valószínűleg pontosabb úgy fogalmazni, hogy játszottak a World of Warcrafttal. A rakéta eltűnt a szemünk elől, de talán kiszámolhatjuk a pályáját.
A Statista adatai a World of Warcraftról
Hányan lehetnek most?
Megmondani azt, hogy hányan kalandoznak még jelenleg a WoW-ban, nehéz. Az optimisták 5, a pesszimisták 3 millióra becsülik az előfizetők számát. Az intenzív zuhanás nem sokkal azelőtt állt meg, hogy a Blizzard felhagyott a tájékoztatással. Az utolsó három ismert hónapban mindössze százezer ember hagyta el Azeroth-ot, szóval, ha a tendencia nem gyorsult fel, hanem maradt ezen a sebességen, és a stúdió sem hajított ki újra százezer embert, akkor mostanra úgy 5,4-5,3 millió környékén járhatunk. Ez az optimista becslés.
A pesszimistábbak szerint az ünnepi időszakban nagyon sok ember pártolt el, amiben a fenti grafikon alapján lehet is valami. 2010 óta mindig az ünnepi időszakokban volt a legnagyobb az esés. 2010 végéről 2011 elejére 600 ezren mentek el (ez volt az első nagyobb veszteség a WoW történetében). 2012 elején 900 ezer ember pártolt el a játéktól, a következő év végi időszakban 1,3 millióan távoztak, aztán 2014 végén, 2015 elején jött a példa nélküli 2,9 milliós zuhanás.
Az ünnepi időszakok és azok környéke tehát combos veszteséget okoznak a Warcraftnak, és nincs okunk feltételezni, hogy ez nem ismétlődött meg legutóbb. Ha a számokat nézzük, akkor ráadásul évről évre egyre többen állnak le a játékkal, szóval még lehet, hogy a 3 millió is optimista becslés. Ugyanakkor nem szabad elfelejtenünk, hogy a legutóbbi nagy lemorzsolódást egy méretes újonctoborzás előzte meg.
És ez is megnehezíti a helyzetünket. A World of Warcraft még mindig rengeteg új játékost tud magának szerezni, ezt a Warlords of Draenor bebizonyította. Ugyanakkor az is kiderült, hogy nem tudja megtartani az újoncokat. Hiába nyert 3,3 millió előfizetőt, ha mindössze három hónap alatt majdnem mindet elvesztette, alig fél évvel később meg már jóval kevesebb játékos nyüstölte a programot, mint akkor, amikor az újoncok megérkeztek.
Mindent összevetve, mostanra a WoW valószínűleg már nem bír 5 millió játékossal. Még ha idén nem is pártoltak el annyian, mint tavaly, a statisztika alapján akkor is több százezer embert veszthetett a program.
Ha optimista vagyok, és nem számolom a 2014-es nagy ugrást és zuhanást, hanem csak az „átlagos” év végi esésekből vonok átlagot, akkor olyan 900 ezer főre tehető a veszteség, vagyis tippre 4,6 millióan lehetnek mostanság Azeroth földjén. De ezzel nagyon jólelkű és elnéző vagyok.
Mit hoz a jövő?
Két évvel ezelőtt Ion Hazzikostas vezető játéktervező azt találta mondani, hogy még tíz évig biztos futni fog a World of Warcraft, sőt, tovább ment, kijelentette, hogy „a húszéves évforduló garantált.” Ez már akkor nagyfokú optimizmusra vallott, hiszen ekkortájt rekord kevesen játszottak a játékkal. Most pedig már annyian sincsenek.
Persze nyilván lesz még egy nagy ugrás, hiszen szeptember előtt megjelenik a Legion című kiegészítő. A tendenciát elnézve, az ezt megelőző hónapokban újra nőni kezd majd a Warcraft látogatottsága, és esélyes, hogy az expanzió megjelenésekor újabb nagyobb robbanás várható – pláne, hogy idén mozifilm is lesz, ami még tovább növelheti a program vonzerejét.
De ahogy fentebb is írtam, ezek a kiegészítők már nem tudják megtartani a játékosaikat. Az újak igen gyorsan lemorzsolódnak, utána pedig a mag kezd el fogyatkozni. Legyünk nagyon optimisták: a Legion megjelenésekor 5 millióan játszanak, és újra sikerül 3 millió példányt eladni, akkor is csak 8 millió játékossal fog bírni a WoW. Már ez a szám is rosszabb, mint amit a Warlords of Draenor idején hozott, és ha ezt ugyanúgy elveszti három hónap alatt, akkor lassan keresztet vethetünk erre a rakétára, mert biza nagyon közel kerül a földhöz.
A száraz és szomorú tény az, hogy a World of Warcraft 2010 óta mindössze 4,1 millió játékost nyert magának, viszont 10,6 milliót elvesztett. Nem szívmelengető arány. És ez csak az, amennyiről biztosan tudunk, ám az elmúlt nagyjából fél évben a lemorzsolódás biztos folytatódott. Ilyen számok mellett pedig már az optimista becslés, hogy a World of Warcraft megéri a tizenöt éves évfordulóját.
Persze szomorkodni nincs értelme, hiszen az, hogy ennyi ideje, azaz tizenegy éve fut folyamatosan a program, s még mindig van 3-5 millió játékosa, nagyon nagy szó. Sok MMO-fejlesztő a feléért is térdre borulva hálálkodna a digitális istenségekhez. És ki tudja, talán még a WoW is kap ajándékba néhány évet, mielőtt sírba szálna.
Szerintetek hány év van még a World of Warcraftban?
Mondjuk ha én csak egy hónapot tudok játszani akkor a maradék 30 napért kifizetett pénz megy ki az ablakon? Ez jó nekem?
Alkalomszerűen nem tudok bejelentkezni amikor van végre időm/ráérek játszani (mondjuk hetente kétszer két órát, az két hónap alatt kb 30 óra), csak ha kifizetek 60 napot? Ez jó nekem?
Akkor tényleg marad valamelyik rivális free-to-play, hiszen akkor jövök-megyek amikor én akarok és ha épp úgy tartja kedvem akkor fizetek valami plusz tartalomért?
Tényleg lerontanák a játék színvonalát a vérpistikék? Vajon anyu bukszája/apu bankkártyája mennyi bevételt hozna a működtetési, fenntartási költségekkel szemben? (A World of Tanks bevétele vajon mennyi volt negyedannyi idő alatt?)
Egyébként meg a gondolat meneted ott bukik meg, hogy ennyi erővel nem is kéne aludni, hisz egyszer meghalunk... Akkor meg élvezzük ki minden egyes pillanatot az életből nem? :)
Mondjuk ha én csak egy hónapot tudok játszani akkor a maradék 30 napért kifizetett pénz megy ki az ablakon? Ez jó nekem?
Alkalomszerűen nem tudok bejelentkezni amikor van végre időm/ráérek játszani (mondjuk hetente kétszer két órát, az két hónap alatt kb 30 óra), csak ha kifizetek 60 napot? Ez jó nekem?
Akkor tényleg marad valamelyik rivális free-to-play, hiszen akkor jövök-megyek amikor én akarok és ha épp úgy tartja kedvem akkor fizetek valami plusz tartalomért?
Tényleg lerontanák a játék színvonalát a vérpistikék? Vajon anyu bukszája/apu bankkártyája mennyi bevételt hozna a működtetési, fenntartási költségekkel szemben? (A World of Tanks bevétele vajon mennyi volt negyedannyi idő alatt?)
Egyébként meg a gondolat meneted ott bukik meg, hogy ennyi erővel nem is kéne aludni, hisz egyszer meghalunk... Akkor meg élvezzük ki minden egyes pillanatot az életből nem? :)
Mondjuk ha én csak egy hónapot tudok játszani akkor a maradék 30 napért kifizetett pénz megy ki az ablakon? Ez jó nekem?
Alkalomszerűen nem tudok bejelentkezni amikor van végre időm/ráérek játszani (mondjuk hetente kétszer két órát, az két hónap alatt kb 30 óra), csak ha kifizetek 60 napot? Ez jó nekem?
Akkor tényleg marad valamelyik rivális free-to-play, hiszen akkor jövök-megyek amikor én akarok és ha épp úgy tartja kedvem akkor fizetek valami plusz tartalomért?
Tényleg lerontanák a játék színvonalát a vérpistikék? Vajon anyu bukszája/apu bankkártyája mennyi bevételt hozna a működtetési, fenntartási költségekkel szemben? (A World of Tanks bevétele vajon mennyi volt negyedannyi idő alatt?)
Azt nem szabad meglépniük, max amikor már nagyon a végét járja a program.
Van egy olyan érzésem, hogy az új előfizetők többsége olyan lehet, mint én.
Nálam nagyon meghatározó a "Minden csoda 3 napig tart" mondás. Elkezdek valamit, játszok vele. Első napokon még mondom, hogy ez hú de klafa, de aztán mintegy varázsütésre elkezdem unni a programot.
Guild Wars-al is így voltam pl., igaz azt a gépem sem bírja rendesen, az is hozzá adott ehhez az effektushoz.
A WoW-ot csak törtszerveren játszottam, egész sokáig. Akkor hagytam abba, amikor az ismerőseim is abbahagyták. Egyedül a játék nem szórakoztató. Legalább is, akkor nem volt az. És ezt nem lehet betudni annak, hogy tört a szerver. Mondjuk, így belegondolva, eredetin én sem bírtam volna sokáig. A fejlődést még a 2x-es fejlődésbónusz segítségével is fájóan unalmasnak éreztem. Az endgame tartalmak jók voltak, de a végére már ott is csak az volt, hogy ugyan azokat az rhc-kat nyomtuk. A pvp mentette meg nálam a programot, de azt is meg lehet unni.
Szóval, kiegekkel biztos egy jó játék, el lehet vele lenni pár napig/hónapig, de aztán (legalább is nálam) kifárad a játék.
Mert ha azt nézzük, hogy a Diablo II battle.net serverek a mai napig futnak, kiszolgálni azt a kisebb tömeget aki még Diablo II-zik, akkor még 20 év múlva is lehet WoW-ozni.
Mellesleg meg még ilyen arányú csökkenéssel is simán van benne 5 év, arról nem beszélve, hogy nagy eséllyel a Blizzardnak a játék nagyon kicsi létszámmal is simán profitot termelhet.