Azonban az idő múlásával, ahogy én is komolyodtam és csúfultam, kezdtem megérteni ezen alkotások lényegét, sőt, a korábbi kedvenc címekben látottak is más értelmet nyertek. Ha úgy tetszik, e keleti csodákhoz kell egy bizonyos szintű érettség, művésziesség, és talán érzékenység is. Ez az egyik oka, hogy a japán programok csak töredékét merik megjelentetni nálunk, ilyen például a Final Fantasy franchise (bár ebből sem jelent meg mind nálunk...), a Metal Gear Solid sorozat, az ICO, az El Shaddai és még sorolhatnám. Viszont amennyiben kicsit beleássuk magunkat a témába, sok finom kincsre bukkanhatunk (persze a megrendelés esetében számítanunk kell pár kényelmetlenségre, erről kicsit lentebb fogok írni) -- e cikksorozatban néhány ilyen ínyencséget kívánok bemutatni, olyanokat, amik Japánban is népszerűek, és talán mi, európaiak is viszonylag barátságosan szemeznénk velük.

Wangan Midnight JátékképekWangan Midnight JátékképekWangan Midnight Játékképek

Wangan Midnight

Játékbeszerzés keletről

A Távol-Keletről való rendelés sajnos jár némi kellemetlenséggel, hiszen a bankkártyás fizetés sokszor nem megoldható, így egy PayPal-fiókra is szükségünk lesz, ám ha ezzel is meglennénk, még nincs vége a dalnak. A kézbesítési idő nagyjából egy hónap, ráadásul amint megérkezik a csomag, még vámot is fizetnünk kell. Persze vannak kifejezetten erre szakosodott cégek, akik mindent elrendeznek helyetted, s neked már csak a csomagot kell átvenni, ám természetesen azok, akik importálással foglalkoznak, ráteszik a saját hasznukat az adott termékre.

A Wangan Midnight (továbbiakban WM, illetve fontos kiemelni, hogy e cikk alanya a PlayStation 3-as verzió alapján íródott, ugyanis korábban már egy rész megjelent PlayStation 2-re, illetve PlayStation Portable-re is) Japánban hatalmas népszerűségnek örvend, ami leginkább a -- már ’90-től 2009-ig futó -- mangafüzeteknek (plusz van külön anime-sorozat és mozifilm is), illetve a „japános” versenyeknek köszönhető. Futólag, de volt szó e megmérettetések egyikéről a Halálos Iramban: Tokió Drift c. moziban is, tudniillik Japánban négyféle futamot preferálnak: a driftet, a hegyi útszakaszokon folytatott „touge” (avagy tōge) futamokat (a drift és a touge futamokból kialakult keverékről a következő cikkben olvashattok majd), a piros lámpás versenyeket (a lényege: kamikaze módjára kell áthajtani a piros lámpákon -- az elmúlt években kezdett népszerű lenni, de a sok halálos baleset miatt szerencsére egyre kevesebben művelik e vakmerő versenyt), illetve a WM témájául szolgáló sztrádás sebességsprinteket.

Ez utóbbi lényege, hogy a több kilométeres (az átlag 20-30 km, de van, mikor ennél is hosszabb) szakaszt elsőként zárjuk, majd a versenyről készült videót feltöltsük valamelyik videómegosztó oldalra, ahol aztán lehet „arcolni” az elért legnagyobb sebességgel, valamint a legjobb időeredménnyel. E sprintversenyeken kívül még a harc az idő ellen, azaz a Time Attack futamok azok, amikben megmérkőzhetünk, de igazából újdonságnak ez sem számít.

A WM egyik nagy erőssége a géppark, hiszen igazi japán gyöngyszemekkel szemezhetünk, némelyik még a Gran Turismo-felvonásokban sem található meg. Ráadásul a gépeinket lehetőségünk van vizuálisan tuningolni, bár igaz, az optikai modifikáció kicsit másképpen működik a megszokottól, lévén kinézetükben nem térhetnek el a mangában megálmodott stílustól. Ezt úgy tessék elképzelni, hogy minden egyes autónak vannak verziói, teszem azt Akio Asakura Nissan Fairlady S30 Z-jének ötféle változata jelent meg a füzetekben (van olyan verda, amelyiknek kevesebb, van, amelyiknek több), így a játékban is ötféle tálalás közül választhatunk e masina esetében (eltérő optika, kipufogó, hátsó szárny, festés/matricázás stb., ilyen eltérésekre tessék gondolni az egyes verzióknál).

Hiába a szép autók, mégsem ez a legerősebb pontja WM-nek, hanem a zenei lista, illetve az a mangás hangulat, ami körüllengi az egészet, ugyanis minimális sztorival rendelkezik (ami a mangafüzetek történésein alapul), amit természetesen rajzolt karakterekkel mutatnak be -- igazán szépek. Ám hiába az igényes a megvalósítás, Japánon kívül nem nagy az esélye, hogy sikere lenne a Genki játékának. Egyfelől a mangás körüllengés nem mindenkit fog meg, másfelől a sebességsprintek/harc az idő elleni futamokat sokan unalmasnak találnák. Ám ha valakinek ezek közel állnak a szívéhez, akkor elkezdhet sírni, mivel a program csak Japánban jelent meg, illetve elvétve Kínában is találni egy-két kópiát.


Így fut a játék PS3-on -- hát igen, le se tagadhatná a japán jellegét

Savanyú szusi

Kicsit furcsa lehet, de a Wangan Midnight legnagyobb erőssége egyben a gyengéje is, hiszen mint azt írtam, erősen épít a mangára, aminek vannak korlátai. A kevés szereplő egyenes úton hozza a szűkös gépparkot is, azaz alig néhány verda közül szemezgethetünk, illetve az optikai modifikáció szintén a licenc okából van szűk keretek közé szorítva. Ebből is látszik, a fejlesztők a belsős piacra szánták a játékot, csak az olyan vásárlóknak, akik nem a hiányosságokat keresik, hanem a hasonlóságot a mangafüzetekkel/sorozattal, amiken egy generáció felnőtt. Mindennek ellenére a Wangan Midnight nem rossz játék, csak egyedi, ha úgy tetszik, keletiesen elvont, de ezt akár művészinek is titulálhatnánk.

Az Ínyencségek a Távol-Keletről második részében egy olyan játékról lesz szó, amit a Japánok leginkább a játéktermi hangulata okán preferálnak, a népszerűségét méltán példázza, hogy mangafüzetek, mozi, mangasorozat, sőt még kártyajáték is készült belőle.Tartsatok velünk!