Rengeteg minden kiderült már az Elder Scrolls sorozat online epizódjáról, hiszen ismerjük a történetet és a harcrendszert, megtudtuk, hogy akár belső nézetben is játszhatjuk, hogy tartalmas lesz és sok lehetőséggel csalogatja a játékosokat. A fejlesztők azt is elárulták, hogy sok DLC-t terveznek, ám azt eddig még nem, hogy milyen pénzügyi modellben gondolkodnak. Nos, most már tudjuk -- és ennek nem mindenki fog örülni.
A Gamescom előtt ugyanis a német Gamestarnak nyilatkozó Matt Frior közölte, hogy az Elder Scrolls Online havidíjas lesz: a megvásárolt játék 30 napnyi játékidőt tartalmaz, ezután havi rendszerességgel 14,99 dollárt, 8,99 fontot, illetve 12,99 eurót kell fizetnünk (utóbbi mai árfolyamon kb. 3890 forint). Indoklásul a Zenimax Online általános igazgatója a következőket mondta:
„Az Elder Scrolls játékok lényege, hogy a játékos bárhová mehet, bárki lehet, és bármit csinálhat. Úgy éreztük, hogy ha fizetőkapukat állítunk a játékos és a tartalom közé, azzal leromboljuk ezt a szabadságérzetet, ám egy kis havidíj, amely hozzáférést biztosít a tartalom egészéhez, tökéletesen passzol a franchise-hoz, és sokkal jobb lesz így a játék, mintha fizetned kellene bizonyos lehetőségekért, dolgokért.
Az Elder Scrolls Online-t úgy terveztük és fejlesztettük, hogy prémium élményt nyújtson: több száz órányi játékot, rengeteg mélységet és lehetőséget, professzionális vevőtámogatást, elkötelezve magunkat arra, hogy a megjelenés után mindezt folyamatosan, rendszeres időközönként bővítsük új tartalmakkal. Ehhez a fajta élményhez legjobban a havi egyszeri alkalommal fizetendő díj párosítható, nem pedig a sok-sok mikrotranzakció, amiket összeadva egy hónapban jóval többet fizethetsz, mint 14,99 dollárt.”
Frior hozzátette még, hogy természetesen lesz kedvezmény azok számára, akik egyszerre több hónapnyi játékidőt vásárolnak, illetve a game cardokat és különféle fizetési metódusokat egyaránt támogatni fogják, valamint mindent elkövetnek, hogy a játékos érezze, megérte a befektetést a játék. Ennek megfelelően az elképzelések között a (tervek szerint) 4-6 hetente érkező bővítésekben új küldetések, képességek, zónák, dungeonok egyaránt szerepelnek, és reményeik szerint az end-game content és a PvP szintén ezt az érzést fogja erősíteni.
A magam részéről annyit, hogy van igazság a szavaiban, bár nyilván sokakat érzékenyen fog érinteni dolog -- ugyanakkor megjegyzendő, hogy egyrészt a Zenimax több rajongó oldalon és fórumon is végzett közvélemény-kutatást, és jelentős részt képviseltek a havidíj mellett szavazók, illetve nemrég derült ki az is, hogy a Wildstar is hasonló rendszer szerint indul el (bár ott van egy kiskapu, ahogy azt pár napja megírtuk), tehát úgy tűnik, az ingyenes, mikrotranzakciós modell, avagy a free-to-play már nem feltétlenül jelenti a Szent Grált.
Nektek mi a véleményetek a döntésről?
The Elder Scrolls Online (TESO) -- Megjelenés: 2014 (PC) -- Gépigény: nem ismert
@Davekron
A TESO fórumozok, és a rajongók többsége havidíjas rendszer akart. Megkapták.
@furmat
Ha ha ha.
@Save552
Nostradamus, egyszer sem nyilatkozták azt, hogy a DLC-k fizetősek lesznek, mikrótranzakcióról pedig még csak nem is beszéltek. Ha ez változni fog, akkor nyugodtan írogathatod azt hogy "lehúzás", de addig ne terjeszd a hülyeséget.
Csak arra leszek kíváncsi, hogy meddig bírják tartani ezt a formulát, én minden esetre sok sikert kívánok nekik hozzá.
TOR-nál, ha jól emlékszem az elején nem volt gond a létszámmal, viszont ahogy elfogyott a tartalom, úgy az előfizetők is elpárologtak, ez a bioware hibája.
Tera ígéretesnek indult, újítások, kiváló harcrendszer, viszont egy ismeretlen új IP volt, ami első ránézésre semmiben sem különbözik a rengeteg keleti mmo-tól, ráadásul akkoriban lett az Aion is f2p.
Hamarosan kiderül, mit sikerül kihozni a TES-ből és akkor okosabbak leszünk.
Majd ha már terjed a játék híre, lesznek vele konkrét tapasztalatok, visszajelzések mind a játékosok, mind a fejlesztők szemszögéből (mit tegyenek fizetőssé, hogy lehet így is biztosítani valamiféle balanszt fizetős és nem-fizetős játékos között), úgyis átállnak valami mikrotranzakciós rendszerre. Eddig is ez volt a trend.
Az f2p-vel meg nincs semmi baj, az más kérdés, hogy a legtöbb kiadó annak csúfolja azt a pfw rendszert, amit a játékaiba rak.
Ha valaki látni akar egy jó f2p rendszert, akkor ajánlom figyelmébe a fentebb is említett Terát, na az az igazi f2p rendszer és érdekes módon fenn tudják belőle tartani a játék szervereit és megfelelő bevételt is termel. :)
A havidíj pedig a szerverek fenntartásához és a folyamatos fejlesztéshez, bővítésekhez szükséges. Tehát hosszú távra tervezik és bíznak a sikerében, szerintem ez pozitív dolog. Az alapjátékhoz kapsz 1 hónap játékidőt, ezalatt az ember el tudja dönteni, hogy megéri-e ez neki vagy nem. Ha elrontják nyilván elfogynak az előfizetők és kukázzák vagy f2p lesz.
Egyéne válogatja, hogy ki mit preferál: egy korlátozások nélküli, folyamatosan bővülő minőségibb, hosszútávú, valószínűleg komolyabb játékos bázissal rendelkező programot fix havidíjért cserébe. Vagy esetleg egy olyan játékot, ami ugyan alapvetően ingyenes, de teli van korlátozásokkal, alapvető kényelmi funkciókért fizetni kell, ritkábban és kisebbet frissül, lényegi tartalmi változások nélkül, rövid életű end game ciklussal, mindezt gyengébb minőségben és persze állandóan özönlő és változó játékosokkal, akik többsége 1-2 napig van jelen. Ne adj Isten még pay2win is lehet.
Részemről nagyon régóta várok egy minőségi nyugati mmorpg-re és azért egy TES cím esetén hajlamosabb az ember hinni a marketing maszlagnak.
Ingame penz farmerek meg eddig is voltak es lesznek is.
Ha megteheti hogy vesz par dollar/euroert x millio ingame penzt amibol piacrol felvasarolja a top cuccokat, akkor megint sehol sincs az a kiegyenlitett jatekmenet.
A cabal meg 2007 ota elvan ezzel a modellel, ha olyan rossz lenne mar valtottak, vagy bezartak volna.
Voltak penzert megveheto ruhak, targyak de a harchoz semmi pluszt nem adott, csak jol nezett ki.
Voltak olyan itemek, hogy bizonyos ideig (ha jol remlik 24 ora) megemelte a drop eselyet X %-al vagy az xp-t.
Amit utaltam azok a penz farmer es chat spammer botok voltak.
Csinal 5-10 karaktert es kiteszi ingame penzt farmolni, majd eladja valodi penzert.
De gondolom ilyenek vannak havidijas jatekokban is.