Kapcsolódó cikk:
Szerintem a Microsoft a kezdetektől fogva utálja az Xbox One-t. Egy kötelező nyűg lehetett, amitől még nem akarnak szabadulni, de azért mindent megtesznek azért, hogy eltűntessék a színről. Tulajdonképpen a legtöbb döntésükkel csak ártottak ennek a konzolnak, már azelőtt is, hogy egyáltalán megjelent.
Korábbi kísérletek
A Microsoft már a 2013 májusában lezavart első bemutatón megpróbálta megölni az Xbox One-t azzal, hogy igen komoly szabályokhoz kötötték a használatát. A legdurvább ezek közül az állandó netkapcsolat igénye volt. Ennek értelmében az a konzol, amin a felhasználó a profilját regisztrálta, legfeljebb csak 24 órát lehetett volna offline üzemmódban, míg az a gép, amelyen csak vendégként jelentkezett be, maximum egy órát maradhatott távol a nettől.
Aztán ott volt a játékok megosztásának kérdése. Eredetileg úgy szólt a fáma, hogy a családunkból legfeljebb 10 fővel oszthattuk volna meg játékainkat, míg barátainknak csak akkor adhattuk tovább a programot, ha már legalább 30 napja a barátlistánkon van. Ráadásul egy játékot csak egyszer passzolhattunk volna át, és akkor is csak a kiadó engedélyével. Ez a követelmény amúgy megegyezett a használt játékok továbbadásával.
Sokan tartottak a folyamatosan figyelő Kinecttől, már-már az NSA legújabb lehallgató eszközét látták benne. Bár a Microsoft megpróbálta tisztázni a kérdést (minden funkció beállítható, minden periféria lekapcsolható, a Kinect nem hallgatózik, nem rögzít felvételeket, a konzol csak engedéllyel küldözget anyagokat másoknak), valahogy nem sikerült meggyőzniük az embereket.
Klasszikus meme az Xbox One bejelentésének idejéből.
Eme szabályozások végül olyannyira visszássá váltak, hogy a Microsoft meghátrálásra kényszerült. Eltörölték az állandó netkapcsolatot, a játékok csereberéjét korlátok nélkülivé tették, de még a régiózárat is levették. Egyedül a Kinect maradt, de csak 2014 júniusáig, akkor ugyanis piacra került a Kinect nélküli, olcsóbb Xbox One.
A csapások persze ezzel sem szűntek meg, sőt, szaporodtak a megjelenéssel, merthogy az XO-val rengeteg gond akadt. Általános panaszáradat érkezett a lassúságára, valamint next gen konzol létére csak 720p-s felbontást és 30 fps átlagsebességet produkált. Az operációs rendszer menüje kezelése nehézkes volt, a cheat funkció hibás, az 500 GB-os háttértárból pedig csupán 362 állt rendelkezésünkre, a hardverhibákról már nem is beszélve. Tömören: a vásárlók elégedetlenek voltak.
Mindezen túl a legkomolyabb gond a célközönség eltévesztése lett. Az Xbox One-t all-in-one multimédiás eszközként erőltették a piacra, nem pedig játékkonzolként. A redmondiak célja a nagyobb közönség elérése volt, ám azt elfelejtették, hogy az Xbox márka nem így került be az emberek köztudatába, ráadásul van éppen elég jobb multimédiás eszköz a piacon ahhoz, hogy Gipsz Jakab és Átlag János ne akarjon 500 dolláros játékkonzolt venni e célra.
2014-ben Phil Spencer került az Xbox-részleg élére, aki visszavezette a konzolt a játékok világába, de úgy tűnik, már későn. Merthogy alig-alig akadt exkluzív cím (oké, a PS4-en sem tolongtak, a Sony mégis jobban kezelte ezt a gondot). És ezen a ponton kezdünk rákanyarodni az E3 2016-on elkövetett gyilkosságra.
Célkeresztbe kényszerítve
Mint fent is látható, a Microsoft azért megpróbálta megmenteni az Xbox One-t korlátok eltörlésével, havi frissítésekkel, teljesítménynöveléssel, és persze visszafelé kompatibilitással, de mindez mit sem számít, ha azt vesszük, hogy a játékosnak nincs különösebb oka Xbox One-t venni. Mert nincsen rá olyan játék, amit csak azon játszhatna. Mindössze 28 kizárólagosan XO-exkluzív játék létezik, és ezek közül AAA-kategóriás mindössze a Forza Motorsport 5, a Halo 5: Guardians és a Sunset Overdrive. Plusz talán még ide sorolhatnánk a Halo: The Master Chief Collectiont. Minden más kisebb cím, rosszabb esetben Kinectes cím – márpedig a Kinectről sokan lemondtak, hiszen a vásárlók többsége a mozgásérzékelő nélküli konzolt vette meg. Minden más játék csak ideig-óráig volt konzol-exkluzív.
Hogy legyen mihez viszonyítani: a Sony PS4-en eleddig 105 exkluzív címet tart fenn (ebben benne van a már kiadott és a még csak bejelentett játékok), és már akkor is több AAA-kategóriás IP-t tudnánk összeszedni, ha csupán az E3 2016-os Sony konferencia listáját nyálazzuk át.
Sheldonnal ellentétben a játékosok könnyebben döntöttek az Xbox One és a PS4 között.
Visszakanyarodva a problémához: nincsenek olyan játékok, ami miatt a mezei gamer Xbox One-t akarna venni. A limitált ideig exkluzív játékok ehhez kevesek, amire jó példa a Rise of the Tomb Raider esete. A Microsoftnak nagy tervei voltak Lara Crofttal, egyenesen az Xbox One-os Unchartedet szerették volna összehozni általa. Aztán jött a fordulat: a Rise of the Tomb Raider digitális eladásai a megjelenésének első havában majdnem háromszor nagyobbak voltak PC-n, mint Xbox One-on ugyanennyi idő alatt. Ez még akkor is fájó pont, ha figyelembe vesszük, hogy a PC-s kiadás idején nem volt Larának konkurense, illetve a januári hónap kedvezőbb időszak, mint november. Mert a Microsoft üzlet, és az üzletben a pénz számít, és a pénz ezt közvetíti: egy franchise, amit Xbox One-ra szántak, PC-n jobban teljesített. Ezt már csak az tetézhetné, ha az év végén a PS4-es kiadás is ráverne az XO-ra.
Hasonlóan beszédes, hogy a Microsoft elvesztette a Call of Duty ideiglenes exkluzivitását, hiszen a Black Ops 3-tól kezdve már a Sony konzolja élvez prioritást. Szintén egy szög az XO koporsójába.
140-es kód, gyilkosság
A Microsoft pedig vette az üzenetet. Természetesen nem csak a Rise of the Tomb Raiderből és a Call of Duty: Black Ops 3-ból okultak, hanem az egész piacból, na meg feltehetően a múltból. Nem tudtak exkluzív címeket kihozni, nem tudtak franchise-t indítani, és túlságosan sok a negatív kritika az Xbox One körül. Mindennek tetejében a PS4-gyel a Sony jószerivel megalázta őket. Szóval eljött a váltás ideje, ám ez az Xbox One végét jelentheti.
Kezdjük azzal, hogy egy csapásra megszűntek az exkluzív címek. A Quantum Break már PC-re is megjelent, Apex alcímmel a Forza Motorsport 6 szintén elérhető Windows 10-en bétaváltozatban, az E3 2016-on pedig minden bejelentett IP egyaránt kijön PC-re és Xboxra. Sőt, amikről eddig úgy tudtuk, hogy XO-exkluzívak lesznek, azok is jönnek Windows 10-re.
Az Xbox One-játékok már Windows 10-re is jönnek
És itt biza olyan címekről van szó, amik korábban Xbox-húzónevek voltak, gondolok itt a a Halora vagy a Gears of Warra. A frissen indított Play Anywhere-programnak hála a jövőbeli Halo-játékok, a Gears of War 4 és minden egyéb, a Microsoft által kiadott játék PC-re szintén megjelenik, igaz, csak Windows 10-re, de ez nem változtat azon a tényen, hogy eme IP-k immár nem az Xbox húzónevei.
A kegyelemdöfést végül a két új konzol bejelentése hozta meg. Az egyik az Xbox One S, a másik az egyelőre Porject Scorpio néven emlegetett, sokkal erősebb Xbox. Mert a Microsoft akármennyire mondogatja, hogy nem vonják ki a forgalomból az eredeti Xbox One-t, meg minden játék kompatibilis lesz minden XO konzolra, ez legfeljebb csak azokat boldogítja, akiknek már van ilyen konzolja, az új vásárlók mindenképpen vagy az S-re ruháznak be, vagy kivárják a jövő év végén érkező Scorpiót.
De vajon ezek sikert fognak elérni a Sony PS4 Neójával szemben? Az elődhöz képest az Xbox One S leglényegesebb változtatása, hogy kisebb, de ez nem olyan tényező, ami vásárlók sokaságát kergetné a boltba. A 4K-s Blu-ray lemezek támogatása, a 2 TB-os HDD és az új, nagyobb hatótávolságú wireless kontroller pedig legfeljebb a sima XO-val szemben nyújt előnyöket, mert ez sem olyasmi, ami miatt sokan váltanának, pláne nem a gamerek. Ahhoz, hogy őket konzolvásárlásra csábítsák, erős exkluzív címek kellenének, amiket csak Xbox One-on lehet játszani. Ilyen viszont már nincsen és nem is lesz.
A leglényegesebb különbség az Xbox One és az S között szembetűnő
És ez nagy baj, mert a PC-k teljesítménye kenterbe veri az Xbox One-t, simát és S-t egyaránt. Valószínűleg a Scorpio fel fogja tudni venni a versenyt, de még az sem biztos. A PS4 és az Xbox One tulajdonképpen megjelenésük napján elavultnak számítottak, ha túl sokáig húzzák a Neót és a Scorpiót, azok sem maradnak versenyben – márpedig a Scorpio körül állítólag már most van néhány technikai probléma, amit le kell küzdeni. És a Microsoft még rá is tesz erre egy lapáttal azzal, hogy felajánlotta a PC-t alternatívaként a játékaihoz.
Béke poraira?
Bár a címben szándékosan túldramatizáltam a helyzetet, ennyire azért talán (még) nem súlyos a helyzet, de valószínűleg a Microsoft nem tett jót azzal az Xbox One-nak, hogy innentől kezdve nem ad ki rá exkluzív címeket, vitatott előnyökkel szolgáló új változatokat is bejelentett, de mindenek előtt, ennyire közel hozta hozzá a PC-t.
A redmondiak húzása persze üzleti szempontból helyes. A PC új virágkorát éli, a Microsoft pedig ennek megfelelő irányba állította vitorláit, sőt, megpróbálja irányítani a szelet. Vesztenivalójuk tulajdonképpen nincsen, hiszen minden PC-re érkező játékuk Windows 10-exkluzív. Amit elvesztenek a konzolon, azt megnyerik az operációs rendszeren.
Viszont itt van ez a lukas ladik, az Xbox One, ami még hoz valami hasznot, ezért kár lenne elsüllyeszteni, ugyanakkor elkezdték a hullámsírba lökni. Exkluzív címek nélkül ugyanis megölték a konzolt, de legalábbis kómába juttatták. És ha a drágábbnak ígérkező Scorpio nem tudja teljesítményben felvenni a harcot egy PC-vel, akkor sok-sok játékos fogja feltenni a kérdést: Miért vegyek Xbox One-t, amikor a Microsoft játékait PC-n is játszhatom? Mert más előnye az Xbox One-nak nincs a PC-vel, de még a PS4-gyel szemben sem.
Xbox One 2013-2016, nyugodjék békében
Véleményeteket szokás szerint kommentbe várjuk, ne rejtsétek véka alá.
Az előttem szólók már jól körülírták a dolgokat, tovább felesleges ragozni, mindegyiknek megvannak az előnyei és hátrányai, ez tulajdonképpen meg várható dolog volt, ugyanez a sors vár a ps4 re is, ha szeretnének versenyben maradni.
Uncharted 1-2-3
Killzone 1-2-3
The Last of Us
Gran Turismo 5-6
Move, és a hozzátartozó játékok, elsősorban a Sports Champions 1-2, Just Dance, vagy épp az After Hour Athletes
valamint, amik már voltak X360-ra is, de PC-re nem:
Lollipop Chainsaw
Guitar Hero-k tömkelege
DJ Hero
Final Fantasy XII (jó, most már van PC-re, de három éve nem volt)
Dante's Inferno
stb.
Sírhattam volna ezen játékok fölött a PC-met markolászva, de nem, mert volt célhardverem. Én őszintén szólva semmilyen más funkcióját nem használom a PS3-nak, esetleg filmet vagy Youtube-ot nézek rajta nagyritkán, de jah... én az exkluzív játékokért vettem. És félreértés ne essék, ettől függetlenül még a PC-t kultiválom jobban a konzol felett, de pont azért, amit a cikk is írt, hogy a mostani generáció már elavultan jött világra.
Uncharted 1-2-3
Killzone 1-2-3
The Last of Us
Gran Turismo 5-6
Move, és a hozzátartozó játékok, elsősorban a Sports Champions 1-2, Just Dance, vagy épp az After Hour Athletes
valamint, amik már voltak X360-ra is, de PC-re nem:
Lollipop Chainsaw
Guitar Hero-k tömkelege
DJ Hero
Final Fantasy XII (jó, most már van PC-re, de három éve nem volt)
Dante's Inferno
stb.
Sírhattam volna ezen játékok fölött a PC-met markolászva, de nem, mert volt célhardverem. Én őszintén szólva semmilyen más funkcióját nem használom a PS3-nak, esetleg filmet vagy Youtube-ot nézek rajta nagyritkán, de jah... én az exkluzív játékokért vettem. És félreértés ne essék, ettől függetlenül még a PC-t kultiválom jobban a konzol felett, de pont azért, amit a cikk is írt, hogy a mostani generáció már elavultan jött világra.
Nem fogja. Már ott rossz a dolog, hogy majdnem ugyan arra az APU-ra épít mint a 3 éves One, picit gyorsabb proci, picit gyorsabb RAM, 3x gyorsabb GPU. És? PC-n meg kitt a Pascal és a Polaris, már megjelenés előtt földbe lesz döngölve a konzol.
Már máskor is kifejtettem, de pont ez a hátránya is neki. Nem multifunkcionális eszköz. Nyilván aki csak kimondottan játszani akar annak jó, de aki nem annak nem. És ebben jó volt most az MS. Rájött hogy igazából már egy átlag PC is simán ellépet teljesítményben egy konzol mellett. Nem kell mást csinálni, fejleszteni a játékot egy fix hardwear-re (XOne - gyakorlatilag egy PC amúgy). Majd fogni és kiadni Win10-re is. Miért ? Mert azon a fix hardwear-en fut patentul. Na már most Józsi bácsi lakásában ott van a 2x erősebb PC. Ergo az is simán el fog bánni a játékkal probléma nélkül. Tegyük fel Józsi bácsinak nincs konzolja, de szeret autós játékkal játszani. Ott a Win10 a gépen, mit tesz meglátja hogy van FORZA PC-re, megörül megveszi (majd a Horizon 3-at, az Apex ugye ingyenes aszem). Ez profit az MS-nek.
A másik Jackpot. Pityuka nagyban tolja majd a Horizon 3-at aZXboxEgyen. Anyuka viszont HűdeSzuperLatinAmerikaiSorozatot akar nézni a RetekKlubbon, pityuka kilép, fogja magát bemegy a szobájába bekapcsolja a PC-jét és játszik tovább. Mert megteheti. És ez az előny nincs meg a PS4-nél.
Az MS nem feltétlen temette el a konzolt, annyit csinált hogy fogta és kitolta a potenciális vásárlói réteget úgy jó pár 100 millióval. Nyilván ennyi exkluzív címnél ez nem nagy kunszt, de nem rossz húzás. Viszont az tény hogy akinek van egy viszonylag erős gépe annak totál főlős most már megvenni aZXDobozEgyet.
Akár beállhatnának a sorba és gyárthatnának gamer-nek szánt kész configot, mint az Alienware, Asus Project Avalon.
Amin a Windows Store könyedén elérhető akár a Steam-es Big Picture mode.
Az a konzolos réteg aki már csak azértsem akarja tudni, hogy hogy áll össze egy PC, csak egy bekapcsoló gombra vágyik és induljon a játékválasztó menü, azt is megvenné.
Csak ez a "kész PC" piac is elégg telített, és a Steam Machine-ok terén is láttuk, hogy sokkal jobban nem jön ki az okos vásárló aki tudja mit miért vesz, és maga építi a PC-t.
És a mai technológiai fejlődés mellett nem fog megállni egy konzol sem évekig mint az előző generáció, bizony ha lépést akarnak tartani zsebbe kell nyúlni vagy lemondani. Nem hiszem hogy ugyan azt a hardware teljesítményt nagyságrendekkel olcsóbb összetenni Konzol-ként. Az egyetlen előny a fix hardware optimalizáció lehetne, de nem látom hogy konzolra gyorsabban fejlesztenének le egy játékot mint PC-re.
Mindenesetre érdekes és gondolat ébresztő írás, amin ki fog alakulni egy újabb flame... ;)
A konzolok már amúgy is csak egy butább PC szintje... akkor meg miért ne? Hiszen a régi előnye a konzoloknak, a berakom a lemezt/kártyát és játszom elmúlt. Ma már ugyanúgy install, peccselés (sokszor ott is day0) fagyások, és hibaüzenetek fogadják a felhasználókat mint PC-n, de legalább jobban le vannak korlátozva mit tudnak csinálni a gépükkel... Olcsó húsnak híg a leve tartja a mondás.