A God of War: Ascension a PlayStation 3 egyik utolsó nagy exkluzív címe, s mint ilyen, illik villantania valami sosem látott, friss játékelemet. A Sonynál jó ötletnek találták a többjátékos mód bevezetését, nemrég pedig zárt bétatesztben próbálhatták ki a multiplayer komponenst a világ újságírói. A játék felépítése alapvetően nehézzé teszi az együttes játékot, hisz egy fix kameranézetet használó hack 'n' slash akcióprogramról van szó, s noha a Santa Monica Studios láthatóan jól vette az akadályokat, vannak olyan tulajdonságok, melyek egyelőre megoldhatatlan problémát jelentenek. A bétát egyébként január 8-tól bárki letöltheti majd, igaz, PS Plus előfizetésre lesz szükség a futtatásához.
Van azonban egy elem, ami mellett nem mehetünk el szó nélkül: a kamerakezelés fertelmes. Bár szívesen írnánk, hogy ez a végleges változatra megjavul, sajnos a játék tervezéséből adódik, hogy a rögzített, izometrikus nézet nem befolyásolható, így sokszor nem látjuk, mi történik körülöttünk. Halljuk, hogy folyik a harc, szeretnénk részt venni benne, de sajnos csak egy korlátozott távolságot látunk be felülnézetben, s mire rájövünk, hogy merre kell futnunk, már rég véget ért a bunyó. Kellemetlen továbbá, hogy mivel nem tudjuk, merre tartunk, könnyen az ellenfelek elébe siethetünk. S mivel az Ascensionben a kettő az egy ellen felállás már a biztos halállal egyenértékű, sokszor éledünk újjá amiatt, mert rajtunk kívül álló okokból nem tudtuk elkerülni a bajt.
Ha már a negatívumoknál tartunk, muszáj megjegyezni, hogy a God of War: Ascension többjátékos módja kifejezetten rosszul néz ki a God of War III-hoz viszonyítva. A csupa izom karakterek buta arca, a pályák puritán kialakítása, a kevés felhasznált szín mind-mind csalódást kelt, hisz ha van olyan széria, ami eddig minden részével platformja büszkeségének számított, hát a God of War az. Valószínű, hogy a multi igényei miatt kellett összehúzni a nadrágszíjat, és a kampány most is lenyűgözően fog kinézni.
DEUS EX MACHINA
A játék kezdetén ki kell választanunk, hogy mely isten kegyéért szeretnénk harcba szállni. Árész, Hadész, Zeusz és Poszeidón más-más tulajdonságokkal, előnyökkel és hátrányokkal ruházzák fel az hozzájuk imádkozó harcosokat, és bár a demóban csak Árész és Zeusz volt elérhető, már ennyiből is látszott, mire hegyezték ki a rendszert: előbbi a közelharci támadásokat, a fizikai erőt és a nehéz páncélokat részesíti előnyben, míg az Olimposz mindenható ura mágikus képességekkel, eszelős sebességgel és varázslással segíti a játékosokat. Az istenek között a lobbiban bármikor válthatunk, ám a hozzájuk tartozó skilleket és fejlettségi szinteket külön-külön kell feloldani. A mai trendeknek megfelelően az Ascensionben is kapunk tapasztalati pontokat, ergo minél többet játszunk, annál erősebbek leszünk. Szerencsére a fejlesztők tudták, hogy nem minden God of War rajongó született mészáros, így akár úgy is a meccs végi statisztika élére kerülhetünk, ha egy ellenfelet sem ölünk meg. Elég, ha segítjük bajtársainkat, a pályákon szétszórt kincses ládikákat nyitogatjuk szorgosan, illetve aktiváljuk a csapdákat, ezzel is nehezítve a többiek dolgát. A küzdelmek egyébként elég bonyolultak, beletelik pár óra játékba, hogy az ember ráérezzen a gombkombinációk ízére. Noha elvileg csak egy erősebb és egy gyengébb támadás, egy használható varázslat és egy blokkolás áll rendelkezésünkre, ezeket a megfelelő sorrendben aktiválva kombókat hozhatunk elő, és mivel az Ascensionben többféle mágikus ereklyét, fegyvert és páncélt oldhatunk fel, gyakorlatilag végtelen stratégiai opció áll rendelkezésünkre.ISTENEK FEGYVERZETE
A zárt bétában kétféle játékmód volt elérhető. A Favour of the Gods tipikus deathmatch, melyben mindenki mindenki ellen küzd. A cél a legtöbb pont megszerzése, melyet gyilkosságokkal és látványos kivégzésekkel érhetünk el -- tulajdonképpen semmi különös. A dolgok a Team Favour of the Gods módban válnak érdekessé. A God of War team deathmatch variánsa ügyesen ötvözi a Battlefield-féle területfoglalós elemeket a sorozat egyik legfontosabb tulajdonságával, az epikus boss-harcokkal, mindezt úgy, hogy a cél most is csak egy adott pontmennyiség mihamarabbi elérése. A trójai és a spártai csapatok persze többféle úton juthatnak el a hősök panteonjába. Öldökölhetik egymást, aktiválhatják a pálya ellenőrzőpontjait, vagy akár az arénát pásztázó, gigantikus szörnyeteget is leteríthetik. Utóbbi hatalmas mennyiségű extra ponttal jár, és rögtön véget vet a meccsnek, igaz, kivitelezni nem egyszerű, mert az összes stratégiai pontot tartani kell hozzá addig, míg az istenek le nem küldik az égből a bestia leterítéséhez szükséges dárdát. Ha ez megvan, az összes csapattagnak életben kell lennie, majd a boss előtti területen csoportosulnia. Ha mindent jól csináltunk, egy látványos videóban csodálhatjuk meg a fenevad elpusztítását. A bétában csak az E3-on is mutogatott küklopsz szerepelt, ám már ezzel az egy titánnal sem tudtunk betelni. Halála véres és brutális, tipikusan God of Waros, és ha a többi lényé is ilyen lesz, meg lehetünk elégedve a program ezen részével.AZ ISTENEK HARAGJA
Mint az látható tehát, az Ascension többjátékos módja jól kidolgozottnak hat, és bár a bétateszt idején még javában tartott az optimalizálás, egy percig sem érződött, hogy kiegyensúlyozatlan lenne a játék. Persze a szemtől szembeni harcok nem mindig úgy végződtek, ahogy szerettük volna, de hát annyi baj legyen, hisz ebben a játékban egy kardcsapás nélkül is lehetünk eredményesek.Van azonban egy elem, ami mellett nem mehetünk el szó nélkül: a kamerakezelés fertelmes. Bár szívesen írnánk, hogy ez a végleges változatra megjavul, sajnos a játék tervezéséből adódik, hogy a rögzített, izometrikus nézet nem befolyásolható, így sokszor nem látjuk, mi történik körülöttünk. Halljuk, hogy folyik a harc, szeretnénk részt venni benne, de sajnos csak egy korlátozott távolságot látunk be felülnézetben, s mire rájövünk, hogy merre kell futnunk, már rég véget ért a bunyó. Kellemetlen továbbá, hogy mivel nem tudjuk, merre tartunk, könnyen az ellenfelek elébe siethetünk. S mivel az Ascensionben a kettő az egy ellen felállás már a biztos halállal egyenértékű, sokszor éledünk újjá amiatt, mert rajtunk kívül álló okokból nem tudtuk elkerülni a bajt.
Ha már a negatívumoknál tartunk, muszáj megjegyezni, hogy a God of War: Ascension többjátékos módja kifejezetten rosszul néz ki a God of War III-hoz viszonyítva. A csupa izom karakterek buta arca, a pályák puritán kialakítása, a kevés felhasznált szín mind-mind csalódást kelt, hisz ha van olyan széria, ami eddig minden részével platformja büszkeségének számított, hát a God of War az. Valószínű, hogy a multi igényei miatt kellett összehúzni a nadrágszíjat, és a kampány most is lenyűgözően fog kinézni.
A másik meg, hogy nem feltétlenül jelent biztos halált egy esetleges 2v1, a fent említett csapdák, ügyes környezet kihasználás, plusz dolgok és varázslatoknak köszönhetően.
Amúgy nekem nagyon tetszik, kíváncsi leszek az új páncélokra, fegyverekre stb a teljes verzióban!