Az idei E3-on -- tudtunkon kívül -- már bemutatkozott a Forza 4, a prezentáció pedig egyértelművé tette, hogy a fejlesztő Turn 10 a Microsoft Kinect perifériája felé fordul. Bár akkor még azt hittük, hogy csak a harmadik rész DLC-vel megtoldott változatát látjuk, valójában a negyedik felvonásba nyerhettünk betekintést, jó eséllyel a Forza 3 grafikusmotorja segítségével. Hétvégén azonban kiderült, hogy a negyedik Forza is fejlesztés alatt áll, sőt, jövő ősszel meg is jelenik, nyíltan kihívva ezzel a Sony-féle Gran Turismo 5-öt. Persze az előzetes videóanyag alapján nem igazán lehet messzemenő következtetéseket levonni, mi mégis megkísérlünk kicsit a dolgok mögé látni, és a sok félinformációból összerakni, hogy mit is várhatunk a következő esztendő végén érkező Forza 4-től.
Az első dolog a már említett kinectes támogatás, ami elsőre nehezen összeegyeztethető a Forza-féle félszimulációs megoldásokkal. Bár a sorozat csak konzolokon létezik, elmondható, hogy -- a GT-hez hasonlóan -- a platformok lehetőségeihez képest igyekszik mindennél reálisabb vezetési élményt nyújtani. Na de hogy fér ebbe bele a Kinect, amit elsősorban a casual réteg számára tervezett a Microsoft? Nos, az IGN tavaly már vetett egy pillantást a félig meddig Forza 4-nek vélhető demóra (érdekes, hogy a cikkben már így hivatkoznak rá), tapasztalataik szerint pedig a Turn 10 ahelyett, hogy összemosná a nyers szórakozást az autós játékok komolyságával, inkább kettéválasztja a programot, valahogy úgy, ahogy Jamaucsiék tették a GT-k Simulation, illetve Arcade módjával.
A nyári demóban két opció volt, egy sima verseny és egy összetettebb karrier, ami alapvetően a Forza 3-at foglalta magába. Előbbi működése viszont sokkal érdekesebb, mert ekkor egy teljesen arcade élménnyel gazdagodhatunk úgy, hogy közben a játék valósághű fizikai rendszere dolgozik az autónk alatt. Ezt úgy képzeljük el, hogy miközben vezetünk, csak a kormányt kell rángatnunk a Kinect előtt (azaz úgy kell tennünk, mintha volna kormány), míg a játék a többi dolgot (fékezés, gázadás) elvégzi helyettünk. A cél, hogy minél több autót előzzünk meg az adott idő alatt. Hülyeség? Nos, elsőre annak hangzik, viszont a valós fizikai modellezés miatt a kanyarodás egyáltalán nem olyan könnyű feladat, és bár tény, hogy az ember nem törődik a pedálokkal, dolgozik éppen eleget a karjaival.
Ez persze júniusban volt, azaz fél évvel ezelőtt. Az ötlet viszont vállalhatónak tűnik egy teljes játék erejéig is. Persze a napokban a Microsoft sem volt lusta, ma például közölte a cég, hogy játékuk a legjobb versenyjáték lesz, konzoloktól függetlenül is.
"A Forza Motorsport 4 a legteljesebb, legélénkebb és legélethűbb autós élményt nyújtja, minden konzolt egybevéve is. Közelebb hoz a határokhoz, mint valaha képzelted volna." -- áll a hivatalos közleményben, ami egyértelműen a Gran Turismo 5-nek szól.
Az E3-as gameplay
S hogy milyen lesz a játék Kinect nélkül? Nos, előreláthatólag olyan mint a Forza 3, csak csiszoltabb, jobb fizikával és szebb grafikával. A látvány egyébként is sarkalatos pontja a két titán ütközetének, hisz a GT5 sokat ígért és ehhez képest keveset hozott, míg a Forza 3 már egy éve a piacon van, és itt-ott látszik rajta a kora. A mai nap folyamán a Turn 10 négy hivatalos képet adott ki a programból, ezek azonban a trailerben látható felvételekből lettek kilopva, ergo messzemenő következtetések levonására nem alkalmasak. Mindenesetre ha arra alapozunk, hogy az MS le akarja győzni a Sonyt, akkor a játék szép lesz, nagyon szép. Meglátjuk.
A hivatalos trailer, szinte nulla információval
Összefoglalónak jó volna valami frappánsat írni, de azt hiszem, a fenti adatok ismeretében nyilvánvaló, hogy a játék jelenlegi állapotában túlságosan is nagy felelőtlenség lenne summázni bármit is. A Forza 3 remek online rendszerét mindenképpen visszavárjuk a negyedik részben, a mesterséges intelligenciát és a licencen alapuló versenyeket pedig kérjük átgondolni, illetve beimplantálni. A Top Gear már most biztosította a rajongókat, hogy a csapat egy rakás segítséget nyújtott a fejlesztőknek, a lehetőség tehát adogg egy kiváló autós játék elkészítéséhez. Több nem is kell a boldogságunkhoz.
Az első dolog a már említett kinectes támogatás, ami elsőre nehezen összeegyeztethető a Forza-féle félszimulációs megoldásokkal. Bár a sorozat csak konzolokon létezik, elmondható, hogy -- a GT-hez hasonlóan -- a platformok lehetőségeihez képest igyekszik mindennél reálisabb vezetési élményt nyújtani. Na de hogy fér ebbe bele a Kinect, amit elsősorban a casual réteg számára tervezett a Microsoft? Nos, az IGN tavaly már vetett egy pillantást a félig meddig Forza 4-nek vélhető demóra (érdekes, hogy a cikkben már így hivatkoznak rá), tapasztalataik szerint pedig a Turn 10 ahelyett, hogy összemosná a nyers szórakozást az autós játékok komolyságával, inkább kettéválasztja a programot, valahogy úgy, ahogy Jamaucsiék tették a GT-k Simulation, illetve Arcade módjával.
A nyári demóban két opció volt, egy sima verseny és egy összetettebb karrier, ami alapvetően a Forza 3-at foglalta magába. Előbbi működése viszont sokkal érdekesebb, mert ekkor egy teljesen arcade élménnyel gazdagodhatunk úgy, hogy közben a játék valósághű fizikai rendszere dolgozik az autónk alatt. Ezt úgy képzeljük el, hogy miközben vezetünk, csak a kormányt kell rángatnunk a Kinect előtt (azaz úgy kell tennünk, mintha volna kormány), míg a játék a többi dolgot (fékezés, gázadás) elvégzi helyettünk. A cél, hogy minél több autót előzzünk meg az adott idő alatt. Hülyeség? Nos, elsőre annak hangzik, viszont a valós fizikai modellezés miatt a kanyarodás egyáltalán nem olyan könnyű feladat, és bár tény, hogy az ember nem törődik a pedálokkal, dolgozik éppen eleget a karjaival.
Ez persze júniusban volt, azaz fél évvel ezelőtt. Az ötlet viszont vállalhatónak tűnik egy teljes játék erejéig is. Persze a napokban a Microsoft sem volt lusta, ma például közölte a cég, hogy játékuk a legjobb versenyjáték lesz, konzoloktól függetlenül is.
"A Forza Motorsport 4 a legteljesebb, legélénkebb és legélethűbb autós élményt nyújtja, minden konzolt egybevéve is. Közelebb hoz a határokhoz, mint valaha képzelted volna." -- áll a hivatalos közleményben, ami egyértelműen a Gran Turismo 5-nek szól.
Az E3-as gameplay
A hivatalos trailer, szinte nulla információval
Összefoglalónak jó volna valami frappánsat írni, de azt hiszem, a fenti adatok ismeretében nyilvánvaló, hogy a játék jelenlegi állapotában túlságosan is nagy felelőtlenség lenne summázni bármit is. A Forza 3 remek online rendszerét mindenképpen visszavárjuk a negyedik részben, a mesterséges intelligenciát és a licencen alapuló versenyeket pedig kérjük átgondolni, illetve beimplantálni. A Top Gear már most biztosította a rajongókat, hogy a csapat egy rakás segítséget nyújtott a fejlesztőknek, a lehetőség tehát adogg egy kiváló autós játék elkészítéséhez. Több nem is kell a boldogságunkhoz.
Pedig elvártam vola.
Azért ha már egy-két órát szeretne valaki egyhuzamban játszani vele, akkor mindenképp fárasztóvá válik ez a mód. Gondolom, hogy inkább a hagyományos kontrollert fogják választani az emberek.
Egyébként meg egy pár perces árkád futam erejéig szerintem simán ki lehet bírni, pláne hogy ugyebár mozgatod is. 24 órás, valós idejű versenyeket meg csak nem tesznek tán ebbe a módba.