Nem telik el úgy év, hogy az E3 előtt ne röppenne fel pár kósza pletyka a Valve szerepléséről, és vele együtt a Half-Life 3 áhított bejelentéséről. Bizony, a több mint tíz éve várt játék még egyáltalán nem hivatalos, a Valve utoljára a Half-Life 2 harmadik kiegészítőjét jelentette be, mint témába vágó alkotást. A roppant elmésen csak Episode 3-nak elkeresztelt részt azonban magára hagyta a csapat, Gabe Newell Valve-fejes szerint azért, mert egyszerűen eljárt felette az idő. Tehát akkor adja magát a logikus lépés, miszerint ki kell adni a teljes értékű harmadik részt, ugye?
Nem teljesen.
12 év. Ennyi idő telt el a Half-Life 2 megjelenése óta. Ez idő alatt egész gamer generációk nőttek fel, tagjaik pedig teljesen más stílusú játékokat favorizálnak. A Valve nem kell, hogy a szomszédba menjen, ha a fiatal játékosok érdeklődési körére kíváncsi: a cég istállójának jelenleg legjövedelmezőbb játéka a Dota 2 című MOBA, ami egyben korunk legtöbb pénzt összefogó esport-címe is. Ezen felül kiváló tükre a mai játékoknak: a multira koncentrál, F2P üzletmodellen nyugszik, bajnokságokat rendeznek belőle, a fejlesztése pedig nem áll le, hanem újabb és újabb frissítésekben ölt testet. Ezek sokszor a játékmenetét is átalakítják, azaz a játékosok kénytelenek folyamatosan tanulni a Dota 2-t.
És nem csak azt, hanem tulajdonképpen az összes manapság menőnek számító játékot. League of Legends, World of Warcraft (bár ez már a végét járja), SMITE, World of Tanks – mindegyik mögött óriási cégek állnak, amiknek dolgozói állandóan követik a közösség és a trendek alakulását. A többségük pedig esportként is működik, vagy legalábbis próbálkozik.
Nemrég jómagam is kilátogattam a World of Tanks varsói világbajnokságára. Bár nem voltak olyan sokan, mint egy Intel Extreme Mastersen (LoL, SC2, Hearthstone – részletekért katt ide!) vagy egy The Internationalen (Dota 2), a Wargaming.net stábja így is komoly eredményt ért el alig három év alatt, hisz nagyjából háromezer játékos szurkolta végig élőben a kétnapos versenyt, amelynek végén 150 ezer dolláros fődíj talált gazdára. Részletesebben a májusi PC Guruban számolok majd be a The Grand Finals 2016-nak nevezett bajnokságról, de annyit már most elmondhatok, hogy a rajongók lelkesedése roppant erősen hatott minden jelenlévőre, köztük rám is.
És hogy mi köze van mindennek a Half-Life 3-hoz?
Annyi, hogy a szóban forgó folytatás célközönsége nagyon összezsugorodott. A történetközpontú FPS-ek az elmúlt 12 év során kihalásnak indultak, helyüket a rövid, de intenzív kampányok, majd a kiteljesedett, bőséges online multiplayer lehetőségek vették át. Csak hogy perspektívába tegyük a piaci átalakulást: a zsáner arculatát és a legutóbbi konzolgenerációt alapjaiban megrázó és meghatározó Call of Duty 4: Modern Warfare a HL2 után három évvel jelent meg. A sorozat azóta a játékpiac legnagyobb gorillájává hízott, és számtalan követőt toborzott. Egyjátékos FPS-t gyártani már nem divat, a kevés kivétel pedig valamilyen divathullámot lovagol meg – gondolok itt most a Doomra, amivel a retrolázat szeretné megfialtatni a Bethesda (és amely játék egyébként így is sokaknak nem jön be).
Az időleges rajongáson túl a műfaji keveredés dívik még: a Far Cry-játékok, a Borderlands-sorozat, esetleg Stalkerek vagy a Dishonored, mind-mind valamilyen egyéb stílus játékelemeinek vegyítésével ér el sikereket. Sőt a szerepjátékok „elefpéesedése” is megfigyelhető: a Skyrim vagy a Fallout 3-4, noha RPG-nek tekinthetők, sokat örökölnek a lövöldözős játékoktól, az olyan mixek pedig, mint a külső nézetes The Division, már a precíz célzást is megkövetelik a játékostól.
Ezzel szemben a Half-Life 2 egy olyan korszak terméke, amikor még multi nélkül is ki lehetett adni egy 10-12 órás FPS-t, hogy aztán utólag kapjon egy Deathmatch-kiegészítőt. Ezt manapság lehetetlen eljátszani, mert a fiatalabb gamerek egyszerűen nemmel szavaznak a régimódi koncepcióra. Ráadásul a kiadók is a profitra mennek, ez pedig akkor növelhető hosszabb időn át, ha az adott termék folyamatosan bővül, változik – ezt tanulta meg nemrég az épp perben álló Rockstar Games, a GTA 5 ugyanis már nem termel annyi pénzt, mint az azzal együtt futó, mikrotranzakciókkal teletömött GTA Online.
Összefoglalva tehát, egy sima FPS-sel nem sokra menne a Valve.
Ezt minden bizonnyal a cégnél is tudják, sőt erre utaló pletykát is lehetett már hallani: állítólag a Half-Life 3 egy nyitott világú RPG-FPS hibrid lett volna, 2013 után tervezték kiadni, de a cég hektikus felépítéséből adódó szervezeti gondok, valamint a sok egyidejű projekt erőforrás-igényes volta (Steam Machine, Dota 2, Source Engine 2) szép lassan elszipkázta előle a pénzt és az embert.
Ráadásul az elvárások is nevetségesen magasra nőttek: a játékosok a Half-Life 3-tól megváltást várnak, azt hiszik, ez több lesz egy mezei videojátéknál, holott a második rész sem volt több egy, a kornak megfelelő, minőségi és szép, de új ötleteket csak nyomokban tartalmazó FPS-nél. És nem, egy levegővel teli hordó vízbe dobálása nem komoly fizikai-logikai fejtörő, sajnálom.
Ráadásul a Valve már annak idején is érezte, hogy ez a koncepció lassan elenyészik. Ezért álltak elő az epizodikus megjelenés ötletével, ami aztán szintén hamar kifulladt, mert csak a kifejezetten erre a modellre felhúzott játékműfajok (pl. a modern, Telltale-féle kalandjátékok) képesek érvényesülni benne.
Persze egy Far Cry-szerű Half-Life még működne most is, de sajnos a sztorit így is, úgy is kukázni kell, azaz a Half-Life 3 már nem szólhat Gordon és Alyx bosszúhadjáratáról. Ennek oka, hogy a HL2 már nagyon régen volt, a játékosok többségének semmit sem mond a befejezés, akiknek meg igen, azok a Valve fő írójának távozása óta gondolatban lemondhattak a kérdések megválaszolásáról.
Sokkal jobb ötlet volna tehát egy reboot: egy olyan Half-Life-játék, ami mondjuk 100 évvel az Episode 2 után veszi fel a fonalat, egy teljesen új, ez esetben már beszélő főszereplővel. A karakter RPG-szerűen vehetne fel küldetéseket a Combine-uralom alól felszabadult, de még mindig poszt-apokaliptikus jellegű Földön, miközben egy-egy quest a HL2 után elvarratlanul hagyott szálakat fűzné fel, ilyen-olyan magyarázatot adva a rejtélyes elemekre. És még akár G-Man is visszatérhetne, ő úgysem hétköznapi karakter.
Ez a játék azonban már nem a Half-Life 3 lenne – és szerintem attól ideje búcsút venniük a rajongóknak.
(A képek a Half-Life 2: Episode Three artworkjei, jórészük az elvetélt fejlesztésből szivárgott ki.)
Bioshock? Többet nem tudnék mondani így rögtön, de azt hiszem egy ellenpélda is elég ahhoz, hogy kiderüljön, hogy nem a zsánerrel van probléma, hanem a minőség, és az eredetiség hiányával. Csak szép és jó játékot kell csinálni, és vinni fogják...
Bioshock? Többet nem tudnék mondani így rögtön, de azt hiszem egy ellenpélda is elég ahhoz, hogy kiderüljön, hogy nem a zsánerrel van probléma, hanem a minőség, és az eredetiség hiányával. Csak szép és jó játékot kell csinálni, és vinni fogják...
Sajnos ezeknek a Dorritos-on és Mountain Dew-n hízlalt betyárkörtéknek már nincs igényük a minőségi videójátékokra.
Sajnos ezeknek a Dorritos-on és Mountain Dew-n hízlalt betyárkörtéknek már nincs igényük a minőségi videójátékokra.
Sajnos ezeknek a Dorritos-on és Mountain Dew-n hízlalt betyárkörtéknek már nincs igényük a minőségi videójátékokra.
Persze a HL2 mai napig nagyon nagy élmény szerintem, függetlenül attól, hogy hordókat kell-e benne dobálni vagy sem. :P :D
Az Episode 2 kifejezetten *****a - én nemrég játszottam végig.
Szerintem is jobb lenne inkább egy "reboot", vagy inkább teljesen új rész. Kérdés, hogy beszélő Gordon Freemannel mennyire lenne HL a HL.
Mindenesetre szerintem G-Man miatt is megérné folytatni, mert az ő alakja megfelelően misztikus szerintem a mai napig, és kb. azt sem tudjuk, mi a franc ő. Csak konteók vannak. Szóval mítosz az van, csak kérdés, hogy a Valve akarja-e folytatni, korszerűsíteni.