Egy 2024 legnagyobb mozis sikereit elemző jelentés alapján Hollywoodban még mindig a férfiak dominálnak: a cikk szerint az év 250 legnagyobb amerikai bevételét hozó filmjének mindössze 16%-át rendezték nők. Ez egyébként megegyezik a 2023-as adattal, viszont ha a legnagyobbat kaszáló 100 filmre szűkítjük a merítést, akkor egyértelműen rosszabb a helyzet, ugyanis ebben az összevetésben csak 11% a női rendezők aránya, tehát 3%-kal kevesebb, mint egy esztendővel korábban. Az elemzést a San Diego állami egyetemének a nők tévés és filmes reprezentációját kutató központja végezte, és Martha Lauzen, a tanulmány szerzője megjegyezte, hogy habár értek el szép eredményeket és elismeréseket a női rendezők 2024-ben is (elsősorban Coralie Fargeattot, A szer rendezőjét, valamint Halina Reijnt, a Jókislány direktorát hozta fel példaként), de a nemi egyenlőség tekintetében nem tapasztalható fejlődés a filmiparban.
„Az elmúlt pár év lenyűgöző sikerei, amit nők értek el – például Greta Gerwig, Jane Campion és Chloé Zhao – nem hoztak magukkal több lehetőséget a nők számára. Kevesek láthatósága nem generált munkát tömegeknek” – fogalmazott Lauzen.
Gerwig konkrétan 2023 legnagyobb kasszasikerét hozta össze a Barbie-val, Zhao és Campion pedig még rendezői Oscar-díjat is nyert – előbbi A nomádok földjéért, utóbbi pedig A kutya karmai köztért. Idén a Vaiana 2 volt a legnagyobb bevételt elért film, amit nő rendezett, habár ebben az esetben Dana Ledoux David Derrick Jr.-al és Jason Handdel osztozott a direktori krediten. A Disney animációs alkotása egyébként negyedik legnagyobb tavalyi kasszasiker Amerikában 404 millió dollárral, világszinten pedig 900 millió dollárral.
Lauzen, aki amúgy 27 éve kutatja a nők filmiparban elfoglalt helyét, nem csak a rendezői pozíciót vizsgálta, tehát arra is rámutatott, hogy a 250 film 12%-ának volt női operatőre (ez egyébiránt 5%-os javulás a tavalyi évhez képest), 20%-ának dolgozott a forgatókönyvén női író (3%-os javulás) és 27%-ának volt női producere (1%-os javulás).
A tanulmány emellett azt is megemlíti, hogy néhány női rendező által jegyzett sikerfilm, mint például A nő a reflektorfényben (amit Anna Kendrick dirigált) nem moziban, hanem streamingen debütált, szóval ezeket természetesen nem tudták bevonni a kutatásba, de gyakran előfordul, hogy az ilyen alkotások kis, független forgalmazónál kötnek ki, tehát hiába a pozitív kritikai fogadtatás, nincs esélyük széles közönséghez elérni. Ilyen volt például a Kivérző szerelem Rose Glass rendezésében, valamint A kiméra Alice Rohrwachertől.
A képek forrása: THR
"„Az elmúlt pár év lenyűgöző sikerei, amit nők értek el – például Greta Gerwig, Jane Campion és Chloé Zhao – nem hoztak magukkal több lehetőséget a nők számára. Kevesek láthatósága nem generált munkát tömegeknek” - Szégyelljék magukat.(?)