Valve-ék nem csak a Half Life-játékokkal, vagy a Team Fortress-szel írták be magukat az FPS-ek történelemkönyvébe. A négyfős együttműködésen alapuló játékok előfutáraként a Left 4 Dead mind PC-n, mind pedig X360 konzolon aratott. A világ játékosai megőrültek érte, és úgy alapvetően a videojáték-kötődésű szerkesztőségekben is egyöntetű elismerést vívott ki magának a sorozat. Manapság (egy-egy steames akció során) szó szerint fillérekért szerezhető be a két játék, és nincs az a gép, ami ne futtatná őket tisztességes sebességgel. Mivel az első rész közel tíz éve jelent meg, ebből kifolyólag sokaknál réges-rég unalomig lett pörgetve a zombidaráló. Szerencsére újdonsült kihívók és lelkes aspiránsok is mindig akadnak, és a fővonalas CoD-játékok PvE módjai mellett a független fejlesztők sem pihennek; most épp a Holospark csapat munkatársai dobtak össze egy jóféle Left 4 Dead-klónt. Az Earthfall príma anyag – az Early Access elvárásokhoz képest szokatlanul korrekt kidolgozottsággal és remek kis élménycsomaggal bír. Persze akad még javítanivaló a játékon, és a sztori szempontjából is épphogy csak elkezdődik az invázió – a stílus rajongói viszont így is élvezhetik a macsétát, tölthetik a shotgunt, és készíthetik az idióta csapattársak miatt javallott nyugtatókat. 

Nagyüzemi bogárirtás

Invázió! Egy meteoritcsapással érkeztek a bogárszerű földönkívüliek, kiknek békétlen szándékáról már a kezdetekben sem lehetett kétség. Négy civil hősünket a túlélés szele fújta össze; céljuk mi más volna, mint a bizonytalan holnapért és az emberiség magasabb szinten értelmezett jövőjéért való küzdelem. Így szól az alapfelállás, a többi pedig ismerős lehet a már említett hivatkozásokból. Négyen vágtatunk előre a pályákon (egyelőre egy kampány és azon belül is négy elkülönülő térkép lett kész a Holospark-műhelyben), és miközben az ellenfelek előrajzó seregeit tizedeljük, különböző apró-cseprő objektívákat oldunk meg, masszív rohamok ellen próbálunk defenzív pozíciót felvenni, és közben a történet is csordogál szépen a maga medrében. A négy hős nem túl egyedi stílusban fogant. Van a kötelező ázsiai hacker-forma, az egy szem kemény csajszi, egyetemi pulcsiban, a kockásinges-pufimellényes tulok, na meg a marcona brada’. Szerencsére annyi pluszt adnak ezek a komák, hogy a pálya bizonyos szegleteit, a harcok kimenetelét saját stílusukban kommentálják, így nem csak az online csapattársak hablatyolására leszünk kárhoztatva. Vannak botok is, így akár egyedül, gépi támogatással is nekivághatunk a kampány pályáinak. Persze tudjuk, hogy egy ilyesmi kooperatív zúzda többedmagunkkal az igazi – ráadásul az AI társak is megérik a pénzüket. De nyilván pozitív, hogy zsúfolt szerverek híján akár így is elpötyöghetünk a játékkal. (Csak magasabb nehézségi szinten ne várjunk csodát a csapattagoktól!)

Atmoszféra, meg amit akartok

Az Earthfall nagy erénye, hogy a készítők jó érzékkel ragadták meg az észak-amerikai környék hangulatát. Lehet, hogy csak nálam talál be a környezet, de ez a fenyőfás, kisvárosos hangulat különösen hidegrázós tud lenni, pláne, ha ufóinvázióról van szó. Még szerencse, hogy mandulaszemű, „nem azok, amiknek látszanak” baglyok nem csücsülnek a faágakon. (Na, attól tutira becsinálna mindenki!) Magával a helyszínnel kapcsolatban tehát nem érezni különösebb izzadtságszagot, vagy a szokásos Early Access ürességet. Ezt az állításomat pedig azzal együtt is tartom, hogy a játék egy része valószínűleg így is összevásárolt, kész Unreal 4 assetekből épül fel. A szörnyek amúgy baglyok nélkül is félelmetesek (Cooper ügynököt nyugodtan hazaküldhetitek – szóljatok inkább Muldernek, vagy a Men in Black párosnak!), nagy számuk végett kifejezetten bosszantóak is tudnak lenni, ráadásul a spéci egységek tovább fokozzák a parafaktort. Bár nincs hisztiző boszorkány, de vannak kisebb‑nagyobb mobok (a játék Drónnak hívja őket), benga Bestiák, mérgező pöffetegek (Sapper) és testrabló zsiráfcsáp-lények (Whiplash)… A földre leteperő Tresherektől az öntudatlan porhüvelyünkkel messze rohanó Whiplashig mindegyik masszívabb monstrum megjelenése komoly fenyegetés lehet, amit főleg csapatmunkával tudunk csak átvészelni. 

A szörnyek dinamikus elhelyezkedése, a rettenetes „swarm” kirajzás szkriptelt vagy véletlenszerű beindulásai ügyesen olvasnak fel a Left 4 Dead doksijából. A nagy hasonlóság egyébként a cikkíró számára nem volt negatívum, sőt a kellemes emlékeket némi egyediséggel feldobó játékmenet az eredeti L4D-játékok újramelegítésére is vágyat ébresztett.

Nem beszéltünk még a fegyverekről, de talán nem is véletlenül. Olyan igazi nagy meglepetésre ne számítson senki: a standard mordályok tűnnek fel az Earthfall repertoárjában is. Az akimbo-módban (azaz mindkét kézben külön) hordható pisztolyok, mondjuk, mindig vigyort csalnak a cikkíró arcára, és a gránátokkal, shotikkal is különösen jó dolog a rendezetlen tömegekben érkező bogarakat tizedelni. Plusz adalékként pedig ott vannak a 3D nyomtatók is, amelyekkel extra tárgyakat, gyógymotyót, és fegyvereket generálhatunk legatyásodott főhősünknek. Apró tanács, de mindenképp megszívlelendő, hogy a közelharci fegyverek sem teljesen reménytelen jószágok. A cikk elején is említett macsétával például kifejezetten hatásosan lehet aprítani a körülöttünk rajzó bogárlényeket.

Még mielőtt továbbmennénk, egy megjegyzést eleresztek a játék muzsikáiról: meglepődve tapasztaltam, hogy remekül hangszerelt, motívumaiban is ütős kis dallamsorozatot raktak össze a készítők, már a jelenlegi készültségi fázisban is. Kudos és méretes Színarany Violinkulcs Plakett legyen azon játékiparosok jussa, akik nem felejtik el a megfelelő zenei aláfestés jelentőségét!

Nyálka a tranzisztoron

Sajnos a lapzárta idején tesztelt build egy óriási gonddal küszködött: jelesül a durva gépigénnyel, amely a minimumtól az extrém beállításokig mindenhogyan döcögős játékmenetet tudott eredményezni az amúgy stabil 60 fpsért kiáltó kódkezdeménynél. Az U4-es motor skálázhatóságával általában nem szokott gondom lenni, az Earthfall viszont furcsa anomáliákra képes, alienektől származó nyálkával beborítva a CPU/GPU tokokban dohogó milliárdnyi tranzisztort. Sanda gyanúm szerint a minimumon is dúsnak ható növényzet, és a hirtelen előbukkanó sok-sok karaktermodell optimalizálatlan kezelése okozhatja a játék frame-instabilitását. Ezt abból a megfigyelésből vezettem le, amely során a harmadik (főként zárt) pálya kiemelkedően jó teljesítményét méregettem. Hiába, no! A világ nyugati felén ezres sorozatszámú GeForce kártyákban fürdőző népek is hasonló tapasztalatokról számolnak be a fórumokon. Így jelenleg viccen felül is közérdekű, komoly problémának számít a játék optimalizálatlansága.

Ettől még lehet jó…

És gyanúnk szerint lesz is! A 15 eurós (kábé 4600 forintos) Earthfall egy nagyon ígéretes kis Early Access státuszú PvE lövölde, amely egyszerre próbál a Left 4 Dead által kitaposott ösvényen előretörni, és árával széles közönséget megszólítani. Ha az optimalizálatlanságra sikerül korrekt válasszal előrukkolni a készítőknek (nagyjából két-háromhetente jönnek a fixek hozzá), és a kampány is egy kicsit komolyabb tartalmi hátteret ad majd a programnak, akkor gondolkodás nélkül rávágjuk a „melegen ajánlott” pecsétet.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!