Az EA név hallatán rengeteg negatív dolog juthat az eszünkbe a kapkodva összerakott, sietve kiadott játékoktól az agresszív, a játékosokat lehúzó üzletpolitikáig, tegnap pedig kaptunk egy emlékeztetőt arról, hogy az óriásvállalat egy régóta tartó szokásának még most is hódol, nevezetesen, hogy közkedvelt stúdiókat daráljon be, sikeres pályafutásuk végére dicstelen pontot téve. Lássuk is, mely csapatok voltak az ipar sorozatgyilkosának legnagyobb áldozatai!
Westwood Studios
A Westwood Studios 1985-ben látta meg a napvilágot Nevadában, mint Westwood Associates, majd 92-ben, miután egyesültek a Virgin Interactive csapatával, felvették a most ismert nevet. A cég első igazán sikeres játéka a Dune 2 volt, az RTS zsáner egyik meghatározó darabja, mely lefektette az alapköveket a jövőben érkező klasszikusok számára, így a Westwood másik nagy sikerének, a Command & Conquer-sorozatnak is.
Az EA 1998-ban vásárolta fel a stúdiót, majd öt évvel később be is zárta. A felszámolás során a dolgozók egy része az EA Los Angeleshez igazolt (leánykori nevén DreamWorks Interactive), mely 2013-ban, ekkor már Danger Close Games néven, lehúzta a rolót.
Origin Systems
Az Origin Systemst 1983-ban a Garriott család, Richard „Lord British” Garriott, tetvére, Robert és apja, Owen alapította, illetve Chuck Bueche, Lord British egyetemi szobatársa is beszállt. A stúdió legnagyobb érdeme az Ultima- és a Wing Commander-széria, de számos, ma már legendás fejlesztő is itt kezdte a pályafutását, köztük John Romero, Chris Roberts, Tom Chilton és Warren Spector.
Az EA 1992-ben vásárolta meg a stúdiót, amely 99-től kizárólag az Ultima Online támogatásával és további online játékok fejlesztésével foglalkozott. Az utolsó műszak 2004-ben volt, ekkor oszlatta fel a csapatot a tulajdonos.
Pandemic Studios
A Pandemic Studios 1998-ban, a kaliforniai Santa Monicában jött létre, de később Los Angelesben és Brisbane-ben is nyitottak egy-egy irodát. Fennállásuk során változatos programokat készítettek, főleg stratégiai játékokat és lövöldéket. Legismertebb címük a Star Wars: Battlefront első és második része volt.
Az EA 2007-ben vásárolta meg a csapatot, mégpedig a BioWare-rel együtt, amit a VG Holding Corp. csoport bekebelezésével sikerült véghez vinni. Ez volt az akkori idők legnagyobb ilyen üzlete, hiszen 860 millió dollár cserélt gazdát, a bizniszből azonban a Pandemic rosszul jött ki. A stúdiót egy leépítési hullám keretében, két évvel a felvásárlás után, 2009-ben zárták be.
Bullfrog Productions
Az 1987-ben alapított Bullfrog Productions a híres/hírhedt tervező Peter Molyneux első cége volt, amit üzleti partnerével, Les Edgarral hozott létre. A guildfordi székhelyű csapatnak köszönhetjük a Populous, a Syndicate, a Dungeon Keeper valamint a Theme játékokat (Hospital, Park, Aquarium). Egyszóval a 90-es évek klasszikus stratégiai játékai készültek Angliában.
Az addig csak kiadóként tevékenykedő EA 1995-ben vásárolta meg a Bullfrog Productionst, de hat évvel később a cég felszámolta a stúdiót, és beépítette a gépezétbe, mint EA UK, majd 2011-ben ez is bezárt.
EA Black Box
Az EA Black Box 1998-ban, a kanadai Burnabyben jött létre az egykori Radical Entertainment munkatársai révén. A csapatot legtöbben a Need for Speed játékok miatt ismerik, hiszen ők adták nekünk a szóban forgó széria legnépszerűbb játékait (Hot Pursuit 2, Underground 1-2, Most Wanted), de ők dolgoztak a Skate-sorozaton is.
Az EA 2002-ben, a Hot Pursuit 2 fejlesztése során vásárolta fel a stúdiót, ami 2005-ben az EA Canadától függetlenül, de az EA birtokaként folytathatta a fejlesztést. Ám 2008-ban az EA bezárta a csapat vancouveri irodáját, majd 2013-ban az egész alakulatot felszámolta.
Mythic Entertainment
A Mythic Entertainment 1995-ben, két washingtoni csapat, az Adventures Unlimited Software Inc. és az Interesting Systems, Inc. egyesüléséből jött létre Fairfaxben. A cég főleg online szerepjátékokban utazott, a legnagyobb sikerül pedig a Dark Age of Camelot illetve a Warhammer Online: Age of Reckoning volt. Előbbi a mai napig üzemel, dacára annak, hogy 13 éve jelent meg.
Az EA 2006-ban csapott le a stúdióra, majd 2009-ben egy nagyobb struktúraváltás során egyesítette a BioWare és a Mythic gárdáját BioWare Mythic néven. Ez 2012-ig tartott, a csapatot ekkor ejtették a BioWare Groupból, így visszakaphatta a régi nevét. A Mythic Entertainment 2014-ben zárt be.
Maxis
Az EA legutóbbi áldozata. A céget Will Wright és Jeff Braun alapította 1987-ben a kaliforniai Emeryville-ben. A stúdió a szimulátoraival lett híres, itt készültek ugyanis a nagysikerű SimCity játékok és a még nagyobb csúcsokat meghódító The Sims-sorozat.
Az EA 1997-ben vásárolta meg a céget, a fő irányvonalat pedig a SimCity, de főleg a Sims játékos fejlesztése jelentette, utóbbihoz még egy külön csapat is létrejött. Will Wright 2009-es távozása után azonban a cég már nem volt önmaga, két csalódást keltő játék után pedig tegnap az EA felszámolta a stúdió Emeryville-i irodáját. A Maxis név további sorsa jelenleg nem ismert.
Természetesen ezeken kívül is zárt be stúdiókat az EA, ott van például az EA Phenomic, a Victory Games vagy éppen a Danger Close Games, és minden bizonnyal a jövőben is lesznek még áldozatok. Te melyik stúdió bezárását sajnálod a legjobban? Írd meg nekünk!
3) Maxis is maradhatott volna független kis játékfejlesztő cég... a fentebb említett Simsek, amik a tömegek előtt híressé tették őket, valószínűleg sosem jelennek meg ebben a formában. Az a fránya, gonosz EA...
1) Végeredményét tekintve csak alátámasztod azt, amit mondtam. " Szerintem te még nem voltál anyagilag megszorulva. Van az úgy amikor nincs más választásod. " Ergo: ennyit sem éltek volna pénz nélkül. Megközelíthetném úgy is, hogy aki útszéli munkát vállal fiatal nőként, az ne hullajtson könnyeket, ha elvárják a szolgáltatást (polkorrekten fogalmazva). Itt bizony ennyi történt: ez nem az a helyzet, amikor a kicsi árva Maxis sírva kuporgott a sarokban, hogy a gonosz EA el akarja vinni az árvaházból, hanem mentek a cukros bácsihoz, és utána bizonyosodtak meg arról, amit amúgy is sejtettek: a kabát alatt nem csak m&m-s van.
De mondom tovább: '97ben vásárolták fel őket. MIkor is jelent meg az első Sims? 2000? Szegények, nagyon szenvedhettek akkoriban...
nekem is fáj a szívem egy jobb, szebb, okosabb, ügyesebb dungeon keeper után, még ha nem is lett volna esetleg forradalmi.
vagy populous után.
vagy leginkább syndicate után.
áhh. tudtak valamit a srácok, nem sokatn adtak ki annyi stílusteremtőt, mint ők.
Ja igen, ha már bullfrog, akkor az Origin on the house akciójában épp a syndicate-et lehet beszerezni ingyen.
Egyébként az EA olyan értelemben is gyilkos, hogy kiváló érzékkel vérezteti ki a klasszikus franchise-okat (pl. Need for Speed, Red Alert).
És sajnos a Ubisoft is jön föl rohamosan az EA mellé...
Sok játék folytatása pedig már nem is lett olyan amit az adott brigád fejlesztettek.
Lásd az NFS széria is számomra egyre jobban bukdácsol. Szerintem fénykorát a sorozat pont a BlackBox alatt élte.