Frank Herbert Dűnéjéről valószínűleg még az is hallott, aki amúgy nem szívleli a sci-fi zsánerét: ezek a regények napjainkra már a popkultúra szerves részévé váltak, ráadásul Denis Villeneuve rendezésében most befutott melléjük egy grandiózus filmadaptáció is. Ha pedig már láttad, esetleg csak most tervezed megnézni és nem tudod, hogy mivel üsd el az időd addig, akkor van egy jó hírünk: a Dűnéből több játék is készült, melyekkel lekötheted magad, egyben pedig alaposan meg is ismerkedhetsz ezzel a varázslatos (bár kicsit sivatagos) sci-fi világgal.
Dune
- Megjelenés éve: 1992
- Fejlesztő: Cryo
- Kiadó: Virgin Games
A Dűne első, egyszerűen csak Dune néven futó adaptációja még 1992-ben debütált MS-DOS-ra és Amigára, a David Lynch-féle 1984-es film feldolgozásaként. Játékosként az első két Dűne könyvben igen fontos szerepet betöltő Paul Atreidest irányíthattuk, feladatunk pedig az volt, hogy Arrakis bolygójáról kihajítsuk a nagy rivális Harkonnen ház minden becses tagját, miközben a Fűszer kitermelés folytonosságára is figyelünk, valamint a katonai és gazdasági egyensúlyt is fenntartjuk a planétán.
Mindezt pedig egy igen érdekes hibrid játékmenettel érhettük el: Paul Atreidest irányítva nagyjából úgy barangolhattunk a bolygón, mint egy dungeon crawlerben, különféle döntéseket meghozva és lineáris sztoriszálakat követve, míg embereinket és a Fűszer kitermelését egy, a 4X játékokra hajazó rendszer keretein belül kezelhettük. Ez a kettősség pedig a jelek szerint mindent vitt, hiszen a Dune nagy kritikai siker lett, és a pénztáraknál is jól teljesített: csak az első héten 20 ezer példány talált belőle gazdára, ami akkoriban nagyon jó teljesítménynek számított.
Dune 2: The Building of a Dynasty
- Megjelenés éve: 1992
- Fejlesztő: Westwood Studios
- Kiadó: Virgin Games
A Dune komoly sikere után nem meglepő, hogy villámgyorsan elkészült a folytatás is, azonban nem épp hétköznapi körülmények között. A Cryo játékának fejlesztését ugyanis menet közben leállították, ezért pedig a kiadó Virgin Games a Westwood Studioshoz fordult, mely azonnal le is csapott a licencre. Később persze kiderült, hogy a Dune fejlesztése igazából nem állt le, és a Virgin Games meg is jelentette a Cryo játékát, ez azonban nem tudott megálljt parancsolni a Westwood embereinek, akik 1992 decemberében piacra dobták a Dune 2-őt, egyben pedig feltalálták az RTS zsánerét.
A Dune 2-ben összesen három nemesi ház, az Atreides, a Harkonnen és az Ordos közül az egyiket irányítva kellett a lehető legtöbb Fűszert kibányásznunk, miközben ellenlábasainkat is kordában tartottuk. Érdekesség, hogy ebben a játékban bukkantak fel először az RTS zsáner olyan, később alapvetőnek tekintett elemei, mint a bázisépítés, az egyedi egységeket felvonultató frakciók vagy a nyersanyag-gyűjtögetés. Ezek az újítások pedig a játékosoknak is bejöttek, a Dune 2 ugyanis hatalmas kritikai és anyagi siker lett, egy csapásra kiszorítva a reflektorfényből jobb sorsa érdemes elődjét.
Dune 2000
- Megjelenés éve: 1998
- Fejlesztő: Westwood Studios
- Kiadó: Virgin Games (PC), EA (PS1)
Miután a Dune 2 minden tekintetben jobban teljesített, mint elődje, nem is lehetett kérdés, hogy az IP marad a Westwoodnál, míg a Cryo először csak más adaptációkon kezdett dolgozni, 1996-ban viszont már teljesen függetlenítette magát a Virgin Gamestől. A fejlesztők ezúttal azonban már nem siettek úgy a munkával, mint az első két rész esetében, így a harmadik Dűne-játékra egészen 1998-ig kellett várni, ekkor jelent meg ugyanis a Dune 2000.
Alapjait tekintve a Dune 2000 a Dune 2 feljavított verziójának tekinthető, melyben ugyanúgy három nemesi ház (Atreides, Harkonnen, Ordos) egyikét irányítva kell fűszert bányásznunk, ezúttal azonban szebb grafikával. Emellett az is fontos újításnak mondható hogy a játék alatt a Red Alert motorjához hasonló technika dübörgött, így például már lehetőségünk volt egynél több egységet is kiválasztani egyszerre, szemben a Dune 2-vel. Mindez a kritikusok szemében nem bizonyult nagy újdonságnak, a játékosok azonban így is imádták a folytatást, sokaknak valószínűleg a mai napig ott szerepel gyermekkoruk kedvenc címei között.
Emperor: Battle for Dune
- Megjelenés éve: 2001
- Fejlesztő: Westwood Studios
- Kiadó: EA
A Dune 2 és a Dune 2000 kedvező fogadtatása után a Westwood Studios természetesen egy harmadik játék elkészítésébe is belevágott, ezúttal pedig nem szöszmötölt olyan sokáig, mint az előző program esetében. Így végül 2001-ben befutott a Dune 2000 közvetlen folytatása, az Emperor: Battle for Dune, melyet a sorozatot eddig gondozó Virgin Games helyett már az az EA adott ki, aki a Dune 2000 PS1-es verzióját is megjelentette anno. A játék sztorija a Dune 2000 kampányát vitte tovább, és ismét arra a három nemesi házra fókuszált, akikről a Westwood első két Dűne adaptációja is szólt.
A játékmenet javarészt a klasszikus RTS mechanikákat használta, az egyes pályák közti jeleneteket pedig a Westwoodra amúgy is jellemző élőszereplős átvezetőkkel oldották meg a fejlesztők. Az a recept azonban, ami a ’90-es években nem egy legendás RTS-t (például a Command & Conquert, csak hogy egyet mondjunk) eredményezett, 2001-ben már kevésnek bizonyult: a kritikusok, bár nem döngölték a földbe a játékot, nem is igazán dicsérték azt, inkább csak elkönyvelték egy újabb Westwood-féle stratégiának, és tovább is léptek rajta a játékiparral együtt.
Frank Herbert’s Dune
- Megjelenés éve: 2001
- Fejlesztő: Widescreen Gaames
- Kiadó: Cryo Interactive (EU), DreamCatcher (Amerika)
Az Emperor: Battle for Dune nem túl szívélyes fogadtatása után a Westwood Studios nem kísérletezett tovább az IP-vel, ez azonban nem mondható el az első játékot jegyző Cryo Interactive-ról. A stúdió az 1992-es Dune sikerének hatására a ’90-es években nemzetközi csapattá duzzadt, viszont további alkotásaik enyhén szólva sem sikerültek acélosra, így 2001-ben már komoly anyagi gondokkal küszködtek, mikor piacra dobták a Syfy Dűne-minisorozatának játékadaptációját, Frank Herbert’s Dune címen.
A Frank Herbert’s Dune egy 3D-s kalandjáték, aminek főhőse Paul Atreides, akinek el kell nyernie Arrakis bennszülött törzseinek bizalmát, és bosszút kell állnia Harkonnen bárón, aki lemészárolta a teljes Atreides családot. Érdekesség, hogy az öt Dűne-adaptáció közül ez hasonlított leginkább az eredeti regényre, ennyi azonban kevésnek bizonyult a sikerhez: a Frank Herbert’s Dune ugyanis hatalmasat bukott a pénztáraknál, nem sokkal később pedig a Cryo is bedőlt, így következő játékuk, az online 3D-s RTS-nek tervezett Dune Generations már sosem készülhetett el.
És mit hoz a jövő?
Legyen a Dűne akármilyen ismert és népszerű IP, a Frank Herbert’s Dune bukása és a Dune Generations elkaszálása a jelek szerint sokáig elvette mind a kiadók, mind a fejlesztők kedvét attól, hogy az adaptálásán gondolkodjanak, eltekintve néhány kifejezetten ambiciózus modtól, mint amilyen például a Civilization IV-hez kiadott Dune Wars volt. Ez a trend két éve azonban megtört, ekkor ugyanis a Herbert Properties LLC, a Legendary Entertainment és a Funcom (a Conan Exiles fejlesztői) nem is egy, hanem mindjárt három Dűne-játék készítéséről állapodtak meg.
Erről a három játékról egyelőre igen keveset tudunk, azonban az már biztosnak mondható, hogy az egyik egy túlélésre kihegyezett MMO lesz, amit a Funcom saját szavaival élve úgy kell elképzelni, mint a Conan Exiles ambiciózusabb és robosztusabb verzióját a Dűne univerzumába helyezve, ami a napjainkban egyre divatosabb "játék, mint szolgáltatás" üzletmodellt követi. A megjelenés sajnos csak pár év múlva esedékes, de aggodalomra semmi ok: mint a fenti lista is mutatja, addig is bőven van mivel játszani, ha az ember elmerülne egy kicsit Arrakis sivatagában.