Kérek mindenkit, hogy egy percre majd, ha elolvasta a cikket, hunyja le a szemét — most már hivatalossá vált az a hír. De előtte egy kis történelemlecke. 1987-et írunk, a világ lassan, de biztosan készen áll arra a startra, amely start napjainkban a videojátékok piacát már a mozivászon fölé lőtte be. Ekkor történt, hogy Scott Miller és George Broussard, a videojátékok gyakorlatilag két zsenije megalapítja az Apogee Software-t, amellyel azonnal talál is követőket: összebarátkozik az id-vel (és nem kis túlzással ellesi az ott látható munkát), segít nekik a Commander Keen és a Wolfeinstein 3D kiadásával. Eltelik pár év, a stúdión belül megalakul egy játékfejlesztő-brigád, tagjaik azokból állnak, akik beláttak Carmack mögé, együtt dolgoztak vele: a 3D Realms. A vállalat már ekkor, '94 környékén ráfekszik egy szupertitkos játék fejlesztésére, közben pedig az Apogee-nél tovább folytatódhat a munka.
Aztán elérkezünk '96-ba, a 3D Realms pedig büszkén bemutatja a Duke Nukem 3D-t. A srácok mérhetetlenül büszkék a motorjukra, hiszen többek között már lehet benne fel- és lenézni, illetve ugrani — de az igazság az, hogy már itt is csúnyán elszámolták magukat. Az 1996-os debütáláskor a vállalat által összehozott motor fantasztikus — éppen csak már piacon van a Quake is... Rossz generációról majmoltak a fiúk, így, amikor végre sikerült befejezni a munkát, Carmack már megtervezte, sőt, piacra is dobta teljesen 3D-s programját. A Duke Nukem 3D azonban ettől függetlenül sem bukott, sőt: a mindenkinek beszóló, k...vázó és cefet módon káromkodó "badass" figurának, az elvetemült fegyvereknek és a tökéletes, a mai napig is élvezhető többjátékos lehetőségeknek hála a programból legenda lett. A fiúk által „majmolt” motort (amelynek neve egyszerűen csak Build engine) pedig számtalan más cég (!) licencelte: ha nincs Build, nincs a ZSENIÁLIS Blood, tulajdonképpen Monolith sem volna, ha nincs a Build, nincs a MINDENT BEBÜNTETŐ mucsaszimulátor, a Redneck Rampage.
Egészen úgy tűnt, hogy innentől fogva az id-nek már nem csak az akkoriban még szárnyait bontogató Unreal motortól kell félnie, hanem a Build motortól is. Még az is természetesnek tűnt, hogy jön egy új játék, egy új, jobb motorral — ez lett volna a Forever, és itt kezdődik el a cég teljesen érthetetlen hozzáállása ehhez a munkához.
A fiúk nem akartak új motort fejleszteni (de könyörgöm, miért, ha már az első változatot ennyi ember licencelte?), ezért potom pénzért kaptak egy Quake 2 engine-t, és neki is láttak a fejlesztésnek. És nekiláttak újra. Közben cseréltek motort, és újra kezdték. Aztán újra kezdték megint — most pedig, jóval több, mint tíz év után, úgy tűnik, tényleg soha nem kapjuk meg a Duke Nukem Forevert...
Röviden: a 3D Realms webmestere, Joe Siegler megerősítette, hogy a 3D Realms megszűnik létezni. A jogok — legalábbis a kiadó mostani nyilatkozata alapján — a Take-Two-nál maradnak: igen, a Take Two birtokolja a Duke Nukem Forever címet (!). Azonban az Apogee és a Deep Silver is beleszólt a buliba: leszögezték, hogy az E3-on bejelentett Duke Nukem Trilogy (amely kizárólag kézi konzolokra érkezik) meg fog jelenni, a termék nem érintett a 3D Realms „helyzetével”. Na, most kérem azt az egy percet... Ezzel a hírrel most a gyermekkoromat nyírták ki. Szemetek!
Aztán elérkezünk '96-ba, a 3D Realms pedig büszkén bemutatja a Duke Nukem 3D-t. A srácok mérhetetlenül büszkék a motorjukra, hiszen többek között már lehet benne fel- és lenézni, illetve ugrani — de az igazság az, hogy már itt is csúnyán elszámolták magukat. Az 1996-os debütáláskor a vállalat által összehozott motor fantasztikus — éppen csak már piacon van a Quake is... Rossz generációról majmoltak a fiúk, így, amikor végre sikerült befejezni a munkát, Carmack már megtervezte, sőt, piacra is dobta teljesen 3D-s programját. A Duke Nukem 3D azonban ettől függetlenül sem bukott, sőt: a mindenkinek beszóló, k...vázó és cefet módon káromkodó "badass" figurának, az elvetemült fegyvereknek és a tökéletes, a mai napig is élvezhető többjátékos lehetőségeknek hála a programból legenda lett. A fiúk által „majmolt” motort (amelynek neve egyszerűen csak Build engine) pedig számtalan más cég (!) licencelte: ha nincs Build, nincs a ZSENIÁLIS Blood, tulajdonképpen Monolith sem volna, ha nincs a Build, nincs a MINDENT BEBÜNTETŐ mucsaszimulátor, a Redneck Rampage.
Egészen úgy tűnt, hogy innentől fogva az id-nek már nem csak az akkoriban még szárnyait bontogató Unreal motortól kell félnie, hanem a Build motortól is. Még az is természetesnek tűnt, hogy jön egy új játék, egy új, jobb motorral — ez lett volna a Forever, és itt kezdődik el a cég teljesen érthetetlen hozzáállása ehhez a munkához.
A fiúk nem akartak új motort fejleszteni (de könyörgöm, miért, ha már az első változatot ennyi ember licencelte?), ezért potom pénzért kaptak egy Quake 2 engine-t, és neki is láttak a fejlesztésnek. És nekiláttak újra. Közben cseréltek motort, és újra kezdték. Aztán újra kezdték megint — most pedig, jóval több, mint tíz év után, úgy tűnik, tényleg soha nem kapjuk meg a Duke Nukem Forevert...
Röviden: a 3D Realms webmestere, Joe Siegler megerősítette, hogy a 3D Realms megszűnik létezni. A jogok — legalábbis a kiadó mostani nyilatkozata alapján — a Take-Two-nál maradnak: igen, a Take Two birtokolja a Duke Nukem Forever címet (!). Azonban az Apogee és a Deep Silver is beleszólt a buliba: leszögezték, hogy az E3-on bejelentett Duke Nukem Trilogy (amely kizárólag kézi konzolokra érkezik) meg fog jelenni, a termék nem érintett a 3D Realms „helyzetével”. Na, most kérem azt az egy percet... Ezzel a hírrel most a gyermekkoromat nyírták ki. Szemetek!
Minden esetre azért bízom benne, hogy a valamilyen ( ? ) készültségi állapotban lévő Forvever valami úton módon csak elkészül majd. Vagy megint teljesen az elejétől újrakezdi valaki és akkor már tényleg megint csak 15 évet kell várunk.
Genyóság valóban, én is nagyon szerettem Duke Nukemet, én az 1. és a 2. oldalnézetes verzióval többet is játszottam, mint a 3D-vel.
Remélem, a Take Two jó kezekbe adja a fejlesztést, és kapunk legalább valami halvány Duke Nukem-klónt tőlük . Mert az eredeti hangulatot úgy sem tudják majd visszahozni...
A teljes történet egyébként megtalálható Ken honlapján, érdemes elolvasni, egy darabka történelem...
Egy dologra hadd reagáljak még: Hofi3, nem tudom, hány éves vagy, de a Duke Nukem 3D a maga idejében igenis nagy szám volt, sőt zseniális, technikai téren sok helyen úttörő, illetve előremutató. Persze ennek megértéséhez abban a korban kellett élni, létezni, amikor megjelent...
Nekem életem meghatározó részét jelenti, igaz, benne voltam a harmincban, amikor megjelent, de végigéltem a teljes történelmét a platformos első epizódtól a 3D-s átmenetbe. Bármit is csinált a 3D Realms, ott a helyük a szívemben a Sierra, a LucasArts, az id és a többi nagy klasszikus csapat mellett...
Sztem egy másik team fogja és megcsinálja 1,5 éven belül aztán nesze nektek 3D Realms.
A Take-Two be fogja fejezni,és még idén megjelenik,vagy 2010 eleje
Hadd kötekedjek egy kicsit: Bagoly, javíts ki ha tévedek, de amennyire én tudom, a Build motor nem igazán a 3DRealms érdeme, sokkal inkább egyetlen emberé, nevezetesen Ken Silvermané, aki a Ken's Labyrinth kiadásával (ezt portfóliómunkaként több céghez is elküldte) megkapta a megbízatást a 3DRealms-től a motor összekalapálására. Szóval inkább egyfajta outsourcing-ról (magyarul: áutszorszingról) van szó, és a 3DRealms-nek szinte semmi szerepe nem volt a motor készítésében a megrendelésen kívül.
Viszont... nem mondanám, hogy sajnálom őket. Nevetséges, amit "műveltek", nem lehet így hozzáállni egy játékfejlesztéshez. Sőt már évekkel ezelőtt be kellett volna dőlnie ennek az egész projektnek, önmagától, hogy ne tudjanak a válságra ujjal mutogatni.
Persze, jót röhögtünk az újabb és újabb halasztgatásokon, de inkább csak kínunkban, sejtvén, hogy úgyse lesz ebből igazából soha semmi.
Egy játékot sem vártam annyira mint a DN Forevert, erre most azt kell hallanom ( bocs olvasnom ) hogy megszűnik a játékot fejlesztő csapat. Hát ez sokk a javából...
Remélem azért ezt a forever-t még valaki befejezi....