A GamesComot megelőző GDC az év legfontosabb szakmai eseményének számít, hisz a legnagyobb fejlesztők és kiadók osztják meg tapasztalataikat kollégáikkal és a nagyvilággal. Idén sokan kíváncsiak voltak, hogy vajon a BioWare mivel rukkol elő a tavaszi Mass Effect 3 botrányt követően. A játékot az elfuserált befejezés és az első nap megjelent, a sztori szempontjából kulcsfontosságú DLC gyakorlatilag közutálat tárgyává tette, és bár a fejlesztők több ingyenes DLC-vel igyekeztek kiköszörülni a csorbát, azért a rajongók még nem felejtették el a sok kellemetlen pillanatot.
Nos, a GDC-s BioWare előadás bizony ezen témák jegyében telt, igaz, nem konkretizálva, hanem csak körüllengve a forró kását, nehogy kiboruljon az edény. Kezdjük mindjárt a nem épp szívderítő befejezéssel, mely oly sok játékosnál verte ki a biztosítékot. Nos, a BioWare mutatott pár fájó statisztikát, melyek szerint a vásárlók több mint fele soha nem játszotta végig a programot, és ennyi idővel a megjelenése után már nem is igen fogja. De hogy számszerűek legyünk: a Mass Effect 3-at a vásárlók 42%-a fejezte be, a Dragon Age 2-t 41%-uk, a Mass Effectet 40%-uk, a Dragon Age: Originst pedig mindössze 36%-uk. Bizony, a vitatott Mass Effect 3 még a botrányosan alacsony 42%-kal is éllovasnak számít -- felmerül a kérdés, hogy akkor minek izzadni egy értelmes befejezésen, hisz a vásárlók többsége sosem látja a záró képsorokat. Ennyi erővel akár szárnyas csillámpónik is elűzhették volna a reapereket, az eladásokon nem látszódna meg.
Az első nap kiadott DLC-kkel kapcsolatban sem egészen az az általános vélekedés, amit a legtöbbször hallani, legalábbis a BioWare szerint az elégedetlenkedők inkább csak a hangos kisebbség képviselői. Az előadást tartó online fejlesztési igazgató, Fernando Melo úgy fogalmazott, hogy a játékosok mindent azonnal akarnak, ám ez a fogalom egyénenként eltérő jelentéssel bír. A napos DLC-k a cég kutatásai alapján azért örvendenek sikernek, mert a rajongók vérmérséklettől függetlenül is akkor kapják meg az extra tartalmakat, amikor akarják. Bár ez elsőre kissé vérszegény magyarázatnak tűnik, ha jobban belegondolunk, van benne ráció, hisz ha ilyen kevesen visznek végig egy játékot, akkor tulajdonképpen mindegy, mikor jön a DLC, mert az érdeklődők így is meg fogják venni. Ráadásul a csapat szerint a kész játék után nekiállni egy igényes DLC-nek mindig sokkal nehezebb, mert az összeállt koncepciót csak veszélyezteti az új tartalom. Az adatlap és a képek a Mass Effect 3-ból, illetve a Dragon Age: Originsből származnak.
Nos, a GDC-s BioWare előadás bizony ezen témák jegyében telt, igaz, nem konkretizálva, hanem csak körüllengve a forró kását, nehogy kiboruljon az edény. Kezdjük mindjárt a nem épp szívderítő befejezéssel, mely oly sok játékosnál verte ki a biztosítékot. Nos, a BioWare mutatott pár fájó statisztikát, melyek szerint a vásárlók több mint fele soha nem játszotta végig a programot, és ennyi idővel a megjelenése után már nem is igen fogja. De hogy számszerűek legyünk: a Mass Effect 3-at a vásárlók 42%-a fejezte be, a Dragon Age 2-t 41%-uk, a Mass Effectet 40%-uk, a Dragon Age: Originst pedig mindössze 36%-uk. Bizony, a vitatott Mass Effect 3 még a botrányosan alacsony 42%-kal is éllovasnak számít -- felmerül a kérdés, hogy akkor minek izzadni egy értelmes befejezésen, hisz a vásárlók többsége sosem látja a záró képsorokat. Ennyi erővel akár szárnyas csillámpónik is elűzhették volna a reapereket, az eladásokon nem látszódna meg.
Az első nap kiadott DLC-kkel kapcsolatban sem egészen az az általános vélekedés, amit a legtöbbször hallani, legalábbis a BioWare szerint az elégedetlenkedők inkább csak a hangos kisebbség képviselői. Az előadást tartó online fejlesztési igazgató, Fernando Melo úgy fogalmazott, hogy a játékosok mindent azonnal akarnak, ám ez a fogalom egyénenként eltérő jelentéssel bír. A napos DLC-k a cég kutatásai alapján azért örvendenek sikernek, mert a rajongók vérmérséklettől függetlenül is akkor kapják meg az extra tartalmakat, amikor akarják. Bár ez elsőre kissé vérszegény magyarázatnak tűnik, ha jobban belegondolunk, van benne ráció, hisz ha ilyen kevesen visznek végig egy játékot, akkor tulajdonképpen mindegy, mikor jön a DLC, mert az érdeklődők így is meg fogják venni. Ráadásul a csapat szerint a kész játék után nekiállni egy igényes DLC-nek mindig sokkal nehezebb, mert az összeállt koncepciót csak veszélyezteti az új tartalom. Az adatlap és a képek a Mass Effect 3-ból, illetve a Dragon Age: Originsből származnak.
Szóval én az alacsonyabb százalékokon sem csodálkoztam volna...
ők keményen dolgoznak rajta hogy kiszolgálják azt a 4000 embert
én is várom
A játékot kb 4000 magyar vette meg a multiplayer statisztika szerint.
Gondolod hogy szaros 4000 ember miatt majd csinálnak lokalizációt?
énse csinálnék.
Ha megcsináltátok volna hozzá a lokalizációt, már rég végigjátszottam volna 6X legalább, meg húzogatnám a bankártyámat hogy megvehessem a DLC-ket. Most a magyarosítást várom amit nem biztos, hogy az éven megkapunk.
Mekkora baromság. Tudom manapság divat hülyeségeket mondani. De azért ilyen valótlanságokat ne állítsunk már BW. Nem a warez fórumok letöltőit kellene megkérdezni akik napi 5 játékot töltenek ... és törölnek le.
És ugye bár a Mass Effect 3 nem sokkal rövidebb elődeinél (az ME2-nél konkrétan nem is rövidebb), de a három rész közül vitathatatlanul a legjobban leegyszerűsített (alapból is, de a játék lehetőséget biztosít még a további egyszerűsítésre). Szóval vajon ez hogyan járult hozzá ehhez a 42%-hoz. Persze mindez illik a Dragon Age 2-re is, ami a Bioware legfapadosabb RPG-je, és szorosan ott van az ME3 mögött, de például a listán szereplő játékok közül a legRPGsebb game, a DA: Origins igencsak lemaradt . Szóval vajon ez a fapados játékstílus segíti a játékokat? Eme lista alapján úgy tűnik, igen.
És, hogy teljes legyen a kőrkép, érdekes lenne azt is tudni, hogy a vásárlók közül ki tölt el hosszabb-rövidebb, de mindenképpen próbánál több időt a multival. Mert csak saját példámból kiindulva, én imádom a sztori és karakterközpontú játékokat, és eléggé kerülöm ezek hiánya miatt a multit (konkrétan az ME3 előtt utoljára az Aliens vs Predator 2-vel játszottam tartósabb ideig többjátékos módot). Ennek ellenére az ME3 multijával a magam módján gyakran játszom, mert néha jól esik csak tizenöt-harminc percre leülni elé. Mégis Mass Effectezek, de nem kell teszem azt új karaktert indítanom, vagy végigdumálnom egy teadélutánt, hogy kiirtsak pár gethet, reapert.
Természetesen kivétel, aki nem mondott így róla véleményt. Bocs, de egy youtube-os megnézés nekem elég faramuci megoldás, mivel az nem adja vissza a játékélményt (ami igencsak számít), pláne nem egy RPG-nél, pláne nem olyannál, aminél esetekben évek óta hurcolsz magaddal egy karaktert. Ez olyan, mintha megvennéd az IMAX 3D-be a jegyet, aztán megnéznéd kamerás változatban. Oké, a sztorit ismered, de távolról sem úgy, ahogy azt a készítők át szerették volna adni.
De azért örülök, hogy az ME3 a listavezető. Az EC DLC óta azért már nem érdemli meg a vége azt a fújást, amit kap. Viszont lehet, hogy pont a vége körüli botrány az, ami így a lista végére lökdöste.
Te ezt úgy fejezted be, hogy hallgattad a kisgyereket elalélva, hogy ez juj, de véletlenül se merült fel benned a megválaszolatlan 100 kérdésből egy se. A többinek felmerült, látod te ezért nem érted meg soha.
Tehát, azt nem 42% látta. Látta az 82% is, csak nekik elment a kedvük tőle.
A Mass Effect 3-mat is tovább tartott befejezni mint terveztem, áprilisban vettem meg és júliusra végeztem, de megérte mert (lehet, hogy én vagyok a hülye) nagyon tetszett a vége, kár lett volna kihagyni.
Nekem is sok játékom van amit nem fejeztem be, de főleg azért mert vagy rohadt unalmas (Far Cry 2 például), vagy nehéz (magyar RTS-ek nagy része).