A Darksiders Genesist természetesen mi is teszteltük a megjelenése napján, most pedig két további cikkel igyekszünk kibontani a széria hátterét. Vasárnap bodak foglalta össze nektek, hogy mi mindent kell tudni a Darksiders elsőre kicsit talán bonyolult, de mindenképp izgalmas történetéről, ma pedig a sorozat mögött álló stúdiók nem mindennapi életútját szeretnénk bemutatni.
Vigil Games
A Darksiders-széria első két része a Vigil Games műhelyében látta meg a napvilágot az évtized elején. Az austini stúdiót 2005-ben alapította az NCSoft csapatától távozó Joe Madureira, David Adams, Marvin Donald és Ryan Stefanelli, 2006-ban pedig fel is vásárolta őket az akkoriban épp saját IP-kre vadászó THQ. Hétéves pályafutásuk során két játékot készítettek: a 2010-ben megjelent Darksiderst, illetve annak folytatását, a 2012-es Darksiders 2-t.
Az Apokalipszis lovasainak (egész pontosan Háborúnak és Halálnak) történetét elmesélő programok kifejezetten jóra sikeredtek, az akciórészeket platformelemekkel és logikai feladványokkal vegyítő játékmenetük mellett pedig elsősorban rendkívül egyedi, képregényeket idéző stílusukkal, izgalmas történetükkel és egyedi karaktereikkel tudtak kitűnni a többi akció-kalandjáték közül. A kritikusoktól ennek megfelelően erős pontszámokat kaptak, és a pénztáraknál is szépen teljesítettek: az első és a második epizód egyaránt több mint egymillió példányban ment el, sőt a Darksiders 2 még augusztus legjobban fogyó játéka is lett az USA-ban.
És bár a THQ szerint eladások tekintetébena Darksiders 2 végül alulmúlta az elvárásaikat, a Vigil Games csapata mégis elkezdhette a harmadik rész fejlesztését. Akkor alighanem még nem sejtették, hogy a munkát csak hat évvel és két stúdióval később fejezhetik majd be.
A THQ csődje
A játékipar elmúlt tíz évének egyik legjelentősebb eseménye jó eséllyel a THQ összeomlása volt. Az amerikai kiadóhoz rengeteg közönségkedvenc cím köthető, gondoljunk csak a Dawn of Warra, a Saints Rowra, vagy cikkünk alanyára, a Darksidersre, mégis, a cég 2012 decemberében csődöt jelentett. Részvényei, melyeknek az értéke egykor a 30 dollárt is meghaladta, végül 11 centig estek, stúdióit és játékait pedig árverésen értékesítették, hogy kárpótolni tudják a hitelezőket.
Hogy hogyan történt mindez, az egy igen összetett kérdés, ami önmagában is megérne egy cikket, röviden talán úgy lehetne a legjobban összefoglalni, hogy a 2007-es gazdasági válságon túl a licencelt gyerekjátékok konzolos visszaszorulása és a PS3-hoz és Xbox 360-hoz kiadott uDraw kontroller totális bukása tett be leginkább a THQ-nak. Előbbi azért, mert a fent említett gyerekjátékok 2007-ig hatalmas bevételt jelentettek a kiadónak, utóbbi pedig egyszerűen „csak” egy brutális pénzügyi csapás volt a 2011-ben már amúgy is gyengélkedő vállalatnak.
A THQ-nak épp ezért nem maradt más választása, 2012 decemberében csődöt jelentett, a bíróság pedig árverésre bocsátotta a kiadó minden tulajdonát, hogy az így befolyt összegből lehessen kártalanítani a hitelezőket. Első körben, 2013. január 23-án, az igazán nagy címek kerültek kalapács alá, köztük a Darksiders-széria és a Vigil Games csapata is. És bár aznap a THQ legtöbb neves stúdiója és IP-je elkelt (a Sega például a Relicet, az Ubisoft többek között a készülő South Park-játékot, a Take-Two pedig az Evolve-ot szerezte meg), sem a Darksidersre, sem a mögötte álló stúdióra nem licitált senki.
Ez pedig megpecsételte a Vigil Games sorsát: az alkalmazottak a héten még bementek dolgozni, de már mindenki tudta, hogy január 25. lesz az utolsó napjuk a stúdiónál. Azonban a legtöbbjüknek új munkáért nem kellett messzire menniük: hétfőn már a frissen megalakult, szintén Austinban található Crytek USA fejlesztőiként kezdhették a hetet.
Crytek USA
Mint utólag kiderült, a Crytek már január 23-án is licitálni akart a Vigil Gamesre, ezt azonban végül két ok miatt nem tették meg. Egyrészt nagyobb fontosságot tulajdonítottak a Homefront megszerzésének, másrészt pedig úgy érezték, a stúdió korábbi munkái nem illenének az ő hosszú távú terveikhez.
Mikor azonban kiderült, hogy senkinek sem kell a csapat, a Crytek vezérigazgatója, Cevat Yerli, először csak felhívta David Adamset, utána pedig ki is repült Austinba, hogy személyesen egyeztessenek egy új stúdió megalapításáról, ami azon a hétvégén meg is történt. Az Adams által kiválasztott alkalmazottakat egyszerűen átvették a Crytek USA kötelékébe, ami így január 28-án már meg is nyitotta kapuit. Az ekkori interjúk alapján a fejlesztők nagy reményekkel néztek a jövőbe, azonban alig másfél év múlva szinte ugyanott találták magukat, ahol a THQ csődjénél voltak.
2014. július 30-án a Crytek ugyanis bejelentette, hogy jelentősen átstrukturálja a Crytek USA-t. A stúdió első és egyben utolsó játékát, a Hunt: Horrors of the Guilded Age-t a frankfurti csapat vette át, az amerikaiak pedig innentől kezdve csak a CryEngine helyi licencelőinek nyújtottak szakmai támogatást. Mint utólag kiderült, erre a lépésre azért volt szükség, mert ekkorra szinte már senki sem maradt a Crytek USA-nál. A folyamatosan késő kifizetések miatt David Adams és a vezetőség egy héttel a stúdió bezárása előtt felmondott, és inkább saját, mindentől és mindenkitől független csapatot alapított Gunfire Games néven.
Gunfire Games
David Adams ezúttal sem vesztegette sokat az idejét stúdióalapítással, hiszen a Gunfire Games már 2014 júliusában megszületett, lényegében a Crytek USA széthullásával párhuzamosan, ennek megfelelően pedig fejlesztői is a fenti csapat (és így a Vigil Games) egykori emberei közül kerültek ki. Munkát is találtak rögtön, méghozzá nem is akármilyet. A Darksiders jogait 2013-ban megszerző Nordic Games (napjainkban THQ Nordic) már korábban is kereste őket egy esetleges remaster kapcsán, ekkor azonban a Crytek még nemet mondott a dologra. A függetlenedés után viszont ilyen akadály nem állt a fejlesztők útjába, akik kétévnyi kihagyás után végre visszatérhettek a Darksiders világába.
A 2015-ben megjelent Darksiders 2 Deathinitive Edition egy nagyon kellemes remastered kiadása volt a 2012-es második résznek, ami mind a kritikusoknál, mind a játékosoknál alaposan betalált, így a THQ Nordic és a Gunfire Games folytatta az együttműködést, ezúttal már egy folytatásban gondolkodva. Ez lett végül a 2018-as Darksiders 3, mely bár nem kapott olyan kedvező kritikákat, mint az első két rész, a gyártási és marketingköltséget így is visszahozta, és alighanem a THQ Nordic is több mint elégedett volt a Gunfire Games munkájával, mert 2019 augusztusában felvásárolták a stúdiót.
A Gunfire Games csapatának megalakulása és a Darksiders 3 elkészítése azonban a sorozat hazatérésének még csak az első fele volt, hiszen a széria atyjaként is számon tartott Joe Madureira 2012 óta nem készített új Darksiders-játékot. Legalábbis 2019-ig így gondoltuk.
Airship Syndicate
Míg a Vigil Games bezárása után David Adams azonnal átkerült a Crytek USA kötelékébe, addig a stúdió másik alapítója, Joe Madureira, kis ideig teljesen hátrahagyta a játékipart. A képregényíróként és rajzolóként is tevékenykedő fejlesztő 2012 és 2015 között a Marvelnek dolgozott, többek között az Inhuman három kötetén, de közben végig ott motoszkált a fejében a gondolat, hogy alapítani kéne egy kicsi, független stúdiót, méghozzá a Vigil Games létrehozásában is segédkező (azóta pedig a Crytek USA csapatában dolgozó) Ryan Stefanellivel együtt.
Erre végül 2015 elején került sor, amikor mindketten egyszerre fejezték be az épp aktuális projektjüket, így pedig megalapíthatták az Airship Syndicate csapatát. A stúdió méretét próbálták a minimumon tartani, ugyanis úgy érezték, a Vigil is kis csapatként élte meg az aranykorát, ez a gondolkodás pedig végül meg is hozta a gyümölcsét. A stúdió első, a THQ Nordic által kiadott játéka, a Madureira azonos című képregényén alapuló Battle Chasers: Nightwar mind a kritikusok, mind a játékosok tetszését elnyerte.
És bár a stúdió alapítói néhány interjúban elmondták, hogy nem akarnak mindenáron visszatérni a Darksiders világához, azért az idén kiadott Genesisen csak az ő logójuk szerepel. Az Airship Syndicate csapata ugyanis régóta gondolkozott egy izometrikus nézetű Darksiders-epizódon, mely sokkal jobban illet volna a csapat kapacitásához, mint egy klasszikus, 3D-s játék, és végül a Battle Chasers megjelenése után egyetlen telefonhívással le is tudták beszél a dolgot a kiadóval. Stefanneli szerint ő csak félig viccesen megkérdezte, hogy mit szólnának a fejesek egy izometrikus Darksidershöz, a THQ Nordic pedig azonnal lecsapott az ötletre. Hogy ezt mennyire jól tették, arról a Genesis kritikái tanúskodnak.
Otthon, édes otthon
Nagyon úgy néz ki, hogy hányattatott sors ide, sorra bezáró stúdiók és csődbe menő kiadók oda, a Darksiders-sorozat hosszú idő után csak hazatalált eredeti alkotóihoz, méghozzá nem is akárhogy. A Darksiders Genesis egy kifejezetten jó, ízig-vérig Darksiders-játék lett, és az alkotók azt nyilatkozták, hogy a továbbiakban sem zárkóznak el a hasonló spinoffok készítésétől, amennyiben erre a kiadónak is igénye van. A Darksiders 3 pedig, bár nem szerepelt olyan jól a kritikusoknál, anyagilag így is nyereséges volt, ezért nem meglepő, hogy a THQ Nordic közleményben biztosított mindenkit arról, hogy a Darksiders továbbra is az egyik stratégiailag kiemelt címük. Hogy ezek után mi következik, az egy jó kérdés, egy dolog azonban biztos: jöjjön akár a Darksiders 4, akár egy újabb spinoff, mi szeretettel várjuk.