Tegnap startol el a Blizzcon, és rögtön a megnyitó ünnepségen egy látványos videó keretében mutatták be a nagyközönségnek a Diablo 3 új karakterosztályát, de az igazi bomba az volt, hogy a Starcraft 2 több részben fog megjelenni, és mondanom sem kell: rajongók nem örülnek ennek.
A Starcraft 2 három különálló játékként fog egy nagy egészet alkotni, hiszen a lemezeken a három fő faj kampányait fogjuk egyenként végigjátszani. A trilógia Wings of Liberty című nyitódarabjában a terranok oldalán fogunk harcolni, majd ezt követi a zerg központú Heart of the Swarm, és végül a protoss faj főszereplésével a Legacy of the Void. Részenként minden rajongó igényeit kielégíteni próbáló zárófejezetekre, és 26-30 küldetésre kell számítani.
Rob Pardo (Blizzard) szerint a második és harmadik részre úgy kell gondolni, mint kiegészítő lemezekre (hasonlóan a Warcraft III: The Frozen Throne-hoz, vagy a StarCraft Brood Warhoz), de fejlesztők kitűzött célja, hogy annyi matériát pakoljanak egy-egy lemezre, ami egy teljes játéknak is a becsületére válna. Mindegyik epizód valami újat ad majd a játékmenethez, és erre példaképpen Pardo elmondta, hogy a zerg DVD-n RPG elemeket találunk, míg a protoss-orientált részben diplomáciai feladatokkal is szembesülünk, valamint az első részben (terran) Jim Raynor szerepében harcolunk egy non-lineáris történet során, plusz egy mini protoss kampány is helyet kap, amolyan ízelítő gyanánt.
A játék multiplayer szekciója szerencsére érintetlen marad, de Pardo hozzátette, hogy lesznek olyan egységek, amiket csak az egyjátékos módban irányíthatunk, és nem lesznek elérhetőek az online vívott küzdelmekben, de ez sejthető volt.
A szétdarabolásra azért volt szükség, hogy a fejlesztők biztosítani tudják az elvárt minőséget, hiszen ha nem így tettek volna, akkor iszonyatosan elhúzódott volna a fejlesztés, vagy a sztorit kellett volna megkurtítani, de így most már nyugodtan koncentrálhatnak a részenkénti gazdag és epikus történetekre, és ennek következtében még több Blizzard-minőségű átvezető videóra számíthatunk.
Arról, hogy a trilógia darabjai mennyibe kerülnek majd, és hogy milyen időközönként jelennek meg, még nem érkezett információ.
A Starcraft 2 három különálló játékként fog egy nagy egészet alkotni, hiszen a lemezeken a három fő faj kampányait fogjuk egyenként végigjátszani. A trilógia Wings of Liberty című nyitódarabjában a terranok oldalán fogunk harcolni, majd ezt követi a zerg központú Heart of the Swarm, és végül a protoss faj főszereplésével a Legacy of the Void. Részenként minden rajongó igényeit kielégíteni próbáló zárófejezetekre, és 26-30 küldetésre kell számítani.
Rob Pardo (Blizzard) szerint a második és harmadik részre úgy kell gondolni, mint kiegészítő lemezekre (hasonlóan a Warcraft III: The Frozen Throne-hoz, vagy a StarCraft Brood Warhoz), de fejlesztők kitűzött célja, hogy annyi matériát pakoljanak egy-egy lemezre, ami egy teljes játéknak is a becsületére válna. Mindegyik epizód valami újat ad majd a játékmenethez, és erre példaképpen Pardo elmondta, hogy a zerg DVD-n RPG elemeket találunk, míg a protoss-orientált részben diplomáciai feladatokkal is szembesülünk, valamint az első részben (terran) Jim Raynor szerepében harcolunk egy non-lineáris történet során, plusz egy mini protoss kampány is helyet kap, amolyan ízelítő gyanánt.
A játék multiplayer szekciója szerencsére érintetlen marad, de Pardo hozzátette, hogy lesznek olyan egységek, amiket csak az egyjátékos módban irányíthatunk, és nem lesznek elérhetőek az online vívott küzdelmekben, de ez sejthető volt.
A szétdarabolásra azért volt szükség, hogy a fejlesztők biztosítani tudják az elvárt minőséget, hiszen ha nem így tettek volna, akkor iszonyatosan elhúzódott volna a fejlesztés, vagy a sztorit kellett volna megkurtítani, de így most már nyugodtan koncentrálhatnak a részenkénti gazdag és epikus történetekre, és ennek következtében még több Blizzard-minőségű átvezető videóra számíthatunk.
Arról, hogy a trilógia darabjai mennyibe kerülnek majd, és hogy milyen időközönként jelennek meg, még nem érkezett információ.
Utolsó két bekezdéseddel amúgy egyetértek, de az árakat sajnos nem Magyarországra lőtték be. Koreában pl. nem fognak emiatt gondolkozni rajta, hogy előrendeljék-e vagy sem.
Egyébként PC-n nem igazán lesz konkurenciája az SC2-nek, tehát ezért is emelheti az árat a Blizzard.
Igen
"Neked tényleg úgy kellene eladni a játékot, ahogyan azt Dantes mondta! Pályánként egy dvd-n!"
Akkor tuti nem venném meg Sőt az már nálam is sok lenne, ha még 4. rész is lenne.
"Mi közöm nekem, játékosnak ahhoz, hogy egy fejlesztő cég hány évig készíti a termékét? Nehogy már az szabja meg egy játék árát, hogy hány évig dolgoznak vele!
Mert akkor ugye elég egy gagyi játékon ülni öt-hat évig, és máris lehet kaszálni érte a pénzt."
De ez nem lesz gagyi játék. Igenis nem mindegy, hogy 3 év alatt készen vannak az egésszel, vagy 7 év alatt kiadnak egy kétszer jobb a játékot. A különbségnek ára van. Gagyi játékon is lehet ülni 5 évig, de az hamar kiderül ha ilyen történik, elterjed az interenten és lőttek a játéknak.
"Engem speciel az online játék nem érdekel."
JA, akkor neked ez tényleg lehúzás lesz. A multi a lényeg, single playert végigviszed kétszer, aztán leteszed, de multit évekig játszhatod.
Szerintem az a különbség, hogy te úgy tekintesz a játékra, amivel játszol néhány hónapot, aztán leteszed.
Én viszont nem játszottam egyáltalán az utóbbi 3 évben, gépet is 4 éve fejleszttem. De SC2-t azt tolni fogom elég sokat (remélem ). Tehát te mint újabb játékra, én viszont mint hosszú távú befektetésre tekintek rá (mert más játékot nem fogok venni). Ezért neked tényleg sok lesz az ár, nekem így viszont nem.
http://cdgalaxis.hu/PC/15172/fallout-3.html
Szintén egy legendás játék (vagyis kettő) folytatása lesz. Az, hogy milyen lesz, meg ki, mit gondol erről az "akciósításról", most nem lényeg, a StarCraft II-ről sem mondhatjuk azt, hogy "az bezzeg forradalom lesz", míg ki nem próbáltuk (sőt, én kifejezetten gyanakvó vagyok a Terran Kampánnyal kapcsolatban, ahol Jim Raynor-rel kalandjátékszerűen mászkálhatunk a hajón). Aztán ezt mégis ki tudják adni hamarosan egyben?
Jó, ebben nem lesz multi (vagy nem tudom, lesz?), de ott az Orange Box: 6990 Ft volt a kezdőára (jó-jó, akciósan, utána felment 12K-ra), s volt benne: HL 2 EP 2, Portal, Team Fortress 2, és az alapjáték. A TF2 egy legendás multis játék. És csak ennyiért adták. Jó, hogy a Portal sem volt egy hosszú játék, az Ep 2 sem, de azért így együtt, ennyi nyalánkságot, csupán ennyiért kevésszer adnak.
S az is jó kérdés, hogy vajon az a 30 kampány / faj majd mit takar? Nekem pl. futkos a hátamon a hideg attól, hogy "nonlineáris Jim Raynor-ös kampány". A WarCraft III óta meg tudjuk, hogy sajnos a SC trendjét, hogy háromküldetésenként kapunk egy animációt, rég elfeljthetjük. Szerintem örülhetünk majd, ha kapunk egy nagy introt, és egy kezdő és egy végső animációt. De persze ezt sem tudjuk. Csak éppen arra akarok rávilágítani, hogy a mennyiség nem biztos, hogy minőség.
Illetve arra, hogy attól, hogy egy játék legendás, nem kellene ezzel visszaélni, és ilyen epizodikus formában, a FANság és/vagy naivitás miatt, lehúzni emberekről pénzt. Főleg nem ilyen országban, amilyen a miénk, ahol meg kell fontolni, milyen játékor veszel. Tudom, hogy ez ma már tök megszokott, TV-ből, rádióból, plakátokról, újságok címlapjairól is ez folyik, de attól még ocsmány és undorító manipuláció.
Neked tényleg úgy kellene eladni a játékot, ahogyan azt Dantes mondta! Pályánként egy dvd-n! Ha te ennyire nem látod a lényeget, akkor megérdemelnéd!
Mi közöm nekem, játékosnak ahhoz, hogy egy fejlesztő cég hány évig készíti a termékét? Nehogy már az szabja meg egy játék árát, hogy hány évig dolgoznak vele!
Mert akkor ugye elég egy gagyi játékon ülni öt-hat évig, és máris lehet kaszálni érte a pénzt.
Engem speciel az online játék nem érdekel.
Amint korábban is írtam: A Starcraft három faj - három küldetés-sorozat. Attól, hogy valaki ezeket külön akarja eladni, még nem lehet őket külön kiegészítőnek nevezni. Ez a három rész egybe tartozik, együtt alkot egyetlen játékot.
Egy árucikket három részre bontva eladni pedig finoman szólva is pofátlanság!
De ez a vitánkban az utolsó hozzászólásom, mert te gyakorlatilag semmit sem olvastál el az érveinkből. Nem értetted meg hogy a Blizzard most azt csinálja, mintha az egy pár cipődet kétszer adnák el neked, hiszen kettő darab cipőt veszel! És ugye szerinted is megéri a befektetés, hiszen mezítláb mégsem járhatsz!
A Starcraft 2-öz egyelőre nem kiegészítőket készítenek, hanem az alap játékot darabolják szét a nagyobb haszon reményében. Kiegészítő az lenne, ha újabb, mindhárom népet érintő kampányokat készítenének és adnának ki.
Szerintem egy 6,5-7 éves fejlesztési idejű játéknál nem lehet csak egy kiegészítőt és örökké ingyenes Battle.netet csinálni. (egy kiegészítőt azért írom, mert minden jobb játékhoz szokott lenni kiegészítő vagy gyors folytatás)
És - bár ez nem hiszem, hogy vigasztal - a Blizzard nem a magyar fizetőképeséghez állítja be az árat, hanem Korea és USA fizetőképességéhez. És ráadásul náluk még olcsóbb is lesz a játék, mint nálunk... Igazából náluk rohadt mindegy, hogy néhány tíz dollárral drágább lesz a game.
De azért azt meg tudom érteni, hogy nálunk ez a feldarabolás nem hangzik túl jól, és még ráadásul nálunk drágább is egy rész. De ha globálisan nézed, akkor azért már érthető...
1. Még nem is lehet tudni az árakat.
2. Minden nagyobb kaliberű játékhoz szokott lenni 1 kiegészítő. SC2-höz most 2 kiegészítő lesz. De azt (még) senki nem mondta, hogy kötelező lesz megvenni a 2. kiegészítőt. Az is lehet, hogy a multit csak az 1. kiegészítő fogja érinti, de a 2.-at már nem kell megvenni ahhoz, hogy mindenkivel játszhass a Battle.neten, úgyhogy várjuk ki a végét.
3. Ha kiszámolod, mire kijön az utolsó rész, addigra már kb. 7 éves fejlesztésen lesznek túl. Lehet, hogy sok jó játéknak jött ki a folytatása, de fektettek beléjük annyi energiát, mint az SC2-be? Azért ez nem egy szokványos fejlesztési idő, de akkor vmiből finanszírozni kell.
Ezen az alapon én a boltban biztos hogy három részletben adnám neked a kiló kenyeret, minden darabot az egy kilónak megfelelő áron! Biztosan megértenéd, hogy ilyen létfontosságú dolgon mindenkinek meg kell, hogy legyen a maga (nem is olyan kicsi) haszna!
De az ötletedet felhasználva akkor lassan itt az ideje, hogy ősszel csak a balos cipődet kapd meg az üzletben, tavasszal meg a hozzávaló jobbost, de természetesen csak egy újabb cipő áráért!
hiszen mindkég cipőt el kellett készíteni és az sok munkába és pénzbe került!
Nem akarok fölösleges vitát generálni, de néha el szoktad olvasni a saját hozzászólásaidat? Vagy csak arról van szó, hogy a PGO-n te vagy a Blizzard hivataalos képviselője?
Battle.net kifejlesztése és fenntartása nagyon sok pénz ahhoz, hogy csak egyszer kelljen fizetni a gameért.
De egyébként mint írtam, ez üzlet, nem jótékonyság. Tehát az a lényeg, hogy minél többen vegyék meg a játékot ÉS a játék korszakalkotó legyen. De ezt valamiből finanszírozni is kell.
De a Starcraft azt jelenti, hogy három faj, három küldetés-sorozat.
Ha ezt most szétbontják három részre, akkor ők is elindultak az EA-féle "rókabőr" taktika felé.
Mert a három fajt és küldetéseit külön kiegészítőkként emlegetni azért egy kicsit erős. Szinte biztosra veszem ugyanis, hogy meg fog jelenni a tényleges kiegészítő is, ahogyan hajdan megjelent a Broodwar. Bár ezek után lehetséges, hogy a Starcraft 2-höz három külön kiegészítő is fog járni majd, a három faj szerint felbontva?
Természetesen meg fogom venni a játékot, mert az első is kedvencem volt.
De attól még keserű marad a szám íze.
Mert ha valaki egy pompás ebédet három részre bont, első nap csak az előételt, másnap a föételt, harmadnap pedig a desszertet tálalva fel, az nem három ebédet készített, csak egyet tett tönkre!
A másik pedig. Hány legendás cuccnak érkezett már folytatása, mégsem darabolva adták ki őket. Ráadásul úgy, hogy pár hónappal ezelőtt még minden rendben volt, ha jól emlékszem. Ekkor még 2009-es megjelenésről beszéltek. Akkor nem tudták, hogy nem lesz kész a single player kampány? Azért anyáz mindenki, mert eddig erről szó sem volt, azt mondták minden rendben megy a fejlesztéssel. Ez nem egy olyan apró változás, mint mondjuk a Fable II multi-ja, ami csak a megjelenés után 1 héttel lesz elérhető egy patch formájában.
Amúgy, ha tényleg így epizódikusan adják, ki, akkor lehetne az első csomagban valami kupon féle, a köv. részt mondjuk 10-20% kedvezménnyel megvenni.
SC2-hez nem 1, hanem 2 kiegészítő lesz. Most minek sírni a 2. kiegészítő miatt, ami reálisan 2 év múlva fog megjelenni, és "a fejlesztők kitűzött célja, hogy annyi matériát pakoljanak egy-egy lemezre, ami egy teljes játéknak is a becsületére válna"?
Tehát most azért fikáz mindenki, mert lesz a szokásos 1 kiegészítő mellé még egy a távoli jövőben, és annyi anyag lesz rajta, mintha egy teljes játék lenne.
Örüljünk, hogy nem lesz előfizetéses a Battle.net, megcsinálhatták volna. Ehelyett kb. évente kell csak fizetni egy kicsi összeget.
Ez nem EGY játék, ez A játék. 5 éve fejlesztik, a legendás SC1 utódja. Mit vártok, hogy 11.000 Ft-ért kapunk örökké ingyenes Battle.netet, meg 60 órányi single playert, 5 év és rengeteg pénz ráfordítása után?
Igen, ez üzlet. Ha csak egy rész lenne, akkor nem fejlesztették volna 5 évig, de akkor a játék is szarabb lenne. Ez nem egy update lesz, ahol kicsit jobb a grafika, kicsit több az egység, mint egy FIFA 200x+1-ben. Ezt a játékot korszakalkotónak szánják, és még így is sokkal olcsóbb lesz, mint pl. a Wow.
A minőséget meg kell fizetni, nem lehet 5 évig a legjobb emberekkel fejleszteni, aztán kiadni a játékot egy egyszeri kis összegért. Aki ezt nem tudja megérteni, az ne vegye meg! SC2-vel különben sem csak fél évig fogsz játszani, hanem évekig.
Ja és a sajtó majd a hármat értékeli együtt?
Ha egy jó game-hez akarunk hozzájutni, akkor azt háromszor, vagy akár többször is ki kell fizetnünk?
Aztán persze majd jön az "igazi akció" amikor a jóságos forgalmazók egyetlen játék áráért is ideadják az időközben már kifutott egyetlen játékot?
Nagyon vártam a régi kedvencem folytatását. De most valahogy csak csalódottságot érzek.
Nem is azon van itt a hangsúly igazából, hogy most megveszek-e egy lopótöka játékot, és azzal évek múlva is játszok - nyilván megéri akkor. De azért nen nézzenek már minket tökhülyének. Amúgy is dühítő, ami úgy általában megy a mai világban a termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatban. Mindenhol hülyének nézik az embereket, és nyomják a falsch marketingeket, rohanjon mindenki csak a darálóba. Ez a dühítő, hogy egy igényes fejlesztőcsapat is beáll ezek közé, akár nyomásra, akár saját megfontolásból is (nem is tudom, minek kellett az Activision-nel társulniuk, egyszerűen a WoW-robbantása sem indokolja ezt, de a korábbi sikereikből is abszolút meg tudtak volna maradni az idők végezetéig). Azt már megszoktuk, hogy az EA játékok dobozán ott van, hogy "forradalmi újítások" nagybetűvel, majd apróbetűvel "szebb grafika, pörgős játékmenet", meg azt is, hogy a Jabba-méretű Gabe Newell és fejlesztőcsapata "félévente jön egy epizód"-ot 1,5-2 évente se bírnak kiadni. De egy Blizzardtól valahogy nem ezt szoktuk meg. Reménykedtem, hogy a UbiSoft e téren való bukása után (AC) legalább a Blizzard megmarad egy rendes fejlesztőcsapatként. De ezzel a lépéssel csorba esett a hírnevükön.
De úgy látszik, ez a jövő a játékpiacon is: basszuk át a felhasználót jól megfogalmazott marketinggel.