• PewDiePie-t antiszemitizmussal vádolták
  • A Disney szerződést bontott vele
  • A YouTube kivette PewDiePie-t a top csatornák közül
  • Egyesek összeesküvésre gyanakodnak
  • Valójában a Google állhat a háttérben

Február 14. nem PewDiePie napja volt: először a Disney, majd a YouTube szakította meg vele az együttműködést, amiért a világ legnézettebb youtubere egy olyan videót közölt a csatornáján, amiben a „halál az összes zsidóra” felirat volt olvasható. Pewds persze nem nettó gyűlöletből íratta ki a szöveget: az adott videó arról szólt, hogy a világ szegényebb régióiban az emberek pár dollárnyi összegért mindenre kaphatók.

A felvételen két, angolul nem beszélő indiai tartott fel egy táblát, rajta az antiszemita szöveggel. Ezért a mutatványért 5 dollár, azaz kb. 1500 forint volt a jutalmuk. PewDiePie szerint a két férfinak fogalma sem volt arról, mi áll a papírból készült táblán, de nem is érdekelte őket. Olyan szegények, hogy ennyi pénzért gond nélkül bárki halálát kívánják.

PewDiePie
Az ominózus felvétel - a videót azóta törölték

Bár a videó PewDiePie szerint afféle cinikus figyelemfelhívás volt a szegénységre, a vicc túl messzire ment. Az antiszemitizmus mindmáig komoly probléma, felmérések szerint a zsidóság a legüldözöttebb vallási csoport a világon. Pewds is érezte, hogy messzire ment, ezért törölte a videót, majd elnézést kért. „Meg akartam mutatni, milyen őrült világban élünk. 5 dollárért az emberek bármit mondanak. Nem ez volt a szándékom, megértem, ha ezek a fajta viccek egyeseket bántanak” – mondta.

Ekkorra azonban késő volt: a Disney bejelentette, hogy megszakítja együttműködését a youtuberrel. A cég álláspontja szerint PewDiePie „ezúttal túl messzire ment”, és bár a Disney nem vádolta színtiszta antiszemitizmussal a videóst, rámutatott, hogy a vállalat családbarát értékei egyszerűen összeegyeztethetetlenek az ennyire offenzív humorral.

Ez a döntés végső soron érthető. Egy cégnek nemcsak a saját termékeit illetően kel a maximumot nyújtania, hanem azt is meg kell állapítania, hogy az adott termék kinek szól és ki kelti jó vagy rossz hírét. Ha PewDiePie-ról elterjed, hogy zsidóellenes jelszavakat kántál a videóiban, sokan bojkottálni kezdik a munkáját. Sőt azokat a termékeket is, amelyeket Pewds képvisel. A Disney a világ legnagyobb szórakoztatóipari vállalataként ezt egyszerűen nem engedheti meg magának. PR döntés, méghozzá jogos – ezt PewDiePie sem vitatta.

PewDiePie
PewDiePie híres az extravagáns és offenzív humoráról

Ez azonban csak az első pofon volt. Pár órával később jött a hír, hogy a Google is belerúgott a fiatal videósba. A cég kivette PewDiePie csatornáját a Google Preferred programból. Ez azt jelenti, hogy bár ezután is kap majd hirdetési bevételt a videói után, koránt sem olyan sokat, mint korábban. Mi több, a havidíjas YouTube Red szolgáltatással elérhető Scare PewDiePie című valkóságshow sem folytatódhat, pedig sokan várták a második évadot.

A Google szűkszavú közleménye és hirtelen pofonja óriási negatív reakcióhullámot keltett. A szélsőjobboldali internetezők rögtön zsidó összeesküvést kezdtek kiabálni. PewDiePie rajongói Twitteren, YouTube-on és Facebookon biztosították hűségükről a videóst. Ő csak egyetlen tweettel reagált az esetre, benne a #resistpewdiepie hashtaggel.

Felmerült a kérdés, hogy a Google miért vette ennyire komolyan az esetet, amikor most is több tucat antiszemita, rasszista és úgy általában gyűlöletkeltő videó van szerte a YouTube-on. Válaszként a cég a Preferred program szabályzatára hivatkozott: eszerint a vitatható, cinikus, szarkasztikus és offenzív humor, vélemény megengedett, a gyűlöletbeszéd viszont nem. Mivel a zsidóság meggyilkolására felszólító mondat egyértelműen gyűlöletbeszéd, ezért Pewds-t kizárás illeti, ennyi, kész, pont, lehet tovább menni.

A helyzet azonban ennél bonyolultabb. Az utóbbi időben PewDiePie többször bírálta a YouTube-ot és a Google-t. Noha ezt sok youtuber megteszi, a svéd fiatalemberé a legtöbb felhasználóhoz elérő csatorna, csak feliratkozóból több mint 53 milliót mutathat fel. Amíg csak egy pármilliós „kis” csatorna pattog ilyen olyan vélt vagy valós gondok miatt, addig az senkit sem érdekel, a Google mossa kezeit. Ha viszont a platform legjelentősebb figurája tesz így, az árt az üzletnek, a Google pedig köszöni, nem szereti, ha beleköpnek a levesébe.

Pewds régóta húzogatta a macska bajszát. Többször előfordult, hogy a Google megvont a hirdetéseket egy-egy erősebb tartalmú videója után, elvégre viccelődött már nemi erőszakkal, az amerikai rendőri brutalitással, sőt az Iszlám Állammal is – ez utóbbi miatt még a Twitter-fiókját is felfüggesztették egy időre.

Mindez azonban vihar a biliben ahhoz képest, ami év elején történt. A youtuberek régóta panaszkodnak egy állítólagos feliratkozó hiba miatt. Ez néha automatikusan iratkoztat le felhasználókat egy adott csatornáról, csökkentve így a videósok elérését. Ráadásul ezt tavaly sikerült megfejelni egy olyan fejlesztéssel, ami eltűntette a feliratkozott csatornák friss videóit a YouTube profilunk főoldaláról. Helyette ajánlott videók kerültek oda, ezek pedig egytől-egyig családbarát, politikailag korrekt tartalommal bírtak. Az ok: a Google a Disney-hez hasonlóan szórakoztatóipari nagykutya, szeretné, ha jól ítélnék meg, a YouTube pedig egy nap az amerikai háztartások alapvető „tévészolgáltatásává” lépne elő.

YouTube, Disney
A YouTube és a Disney családbarát tartalomra törekszik

A Google-nél általános üzletpolitika, hogy senkivel sem állnak szóba. Bizony, PewDiePie-jal sem. A céggel csak bonyolult űrlapok kitöltésével lehet kommunikálni, ezeket pedig nem valódi emberek ellenőrzik, hanem a techcég robotjai. És hát a robot már bocsánat, de leszarja, hogy neked 200 000 vagy 2 000 000 000 feliratkozód van, ugyanúgy kezel mindenkit, nem figyelve az egyéni sirámra.

Pewds nézettsége is esett, ez azonban annyira nem izgatta. Az viszont igen, hogy sok más youtuber is bajba került. Ezért készített egy videót, amiben azt mondta: a Google családbarát politikája és elzárkózása tönkreteszi a platformot, neki pedig, mint a YouTube legnagyobb videósának, elege van ebből. Amint eléri az 50 millió feliratkozót, törli a csatornáját.

Az ezt követő médiahisztéria hatalmas volt, minden jelentős weboldal írt valamit az esetről – igaz, általában nem azt, amiről az egész szólt, helyette Pewds egy szarkasztikus viccét emelték ki. Ebből levezették, hogy a videós rasszista, és így megszülettek azok a botrányos, clickbait szalagcímek, amik bár ártottak a férfi megítélésének, végső soron elérték, hogy az emberek halljanak erről az egész hisztiről.

PewDiePie végül nem törölte a csatornáját (azaz hogy de, egy másodlagost törölt, csak nem a PewDiePie-t), bár állítja, elgondolkodott rajta, hogy megteszi. De e nélkül is elérte, amit akart: a Google módosított az algoritmusain, sőt szóba állt a vezető videósokkal. A cég azóta elismerte a feliratkozó hiba létezését, mi több, produkáltak még egyet, de ez már legyen a tech support baja. Pewds közben kapott egy különleges, a csatornája logóját ábrázoló díjat a Google-től, mint az első olyan youtuber, aki elérte az 50 millió feliratkozót.

Persze a Google nem felejt. A cégnek irtó kellemetlen, hogy be kell ismernie a hibáját, arról nem beszélve, hogy eddig magasról tett a youtuberekre. Pewds azonban bebizonyította, hogy veszélyes: ha kiáll a közösségért, abból baj lehet, pénzt kell költeni, dolgozni, szenvedni, magyarázkodni – nem lenne hát tök jó, ha volna valami ok arra, hogy megszabaduljanak tőle?

Nos, lett.

A Google persze a büdös életben nem fogja ezt elismerni, és talán PewDiePie sem készít majd videót a dologról. Az azonban biztos, hogy mivel már nem top csatorna, nem fog olyan sokat érni a véleménye – arról nem beszélve, hogy a hitele is sokat romlik, hisz nem ez az első eset, hogy rasszizmussal vádolják. A nézettsége azonban aligha fog esni; azt mondta, ha eléri a 100 millió feliratkozót, törli a PewDiePie-t – én ezek után hiszek neki.