A következő generációs konzolok már a kanyarban vannak, ám nem vagyunk maradéktalanul elragadtatva attól, amit eddig láttunk. Mindkét gép esetében könnyű kivetnivalót találni, legyen szó az árról, a vásárlókkal szembeni hozzáállásról vagy éppen a visszafele kompatibilitás hiányáról. Mit tegyen tehát az ember, ha már égeti a zsebét 400-500 eurónak megfelelő jó magyar forint, de egyik konzol sem nyerte el a tetszését ilyen vagy olyan okból? A válasz természetesen az, hogy épít egy számítógépet. Egy okosan összeállított Gamer-PC bizonyos esetben még olcsóbb is lehet, mint egy asztali konzol, a teljesítmény terén simán felveszi a versenyt és több lehetőséget biztosít a felhasználó számára, illetve van abban valami semmihez sem hasonlítható, ha mi magunk állítjuk össze a gépet, nem csak levesszük a polcról.
A Gamer-PC építés alapjai
Az első lépés a saját Gamer-PC elkészítésében nem lehet más, mint a megfelelő alaplap kiválasztása, hiszen -- ahogy már a neve is mutatja -- ez jelenti a masinánk alapját, amire minden más eszköz csatlakozik. Az alaplap megválasztásakor észben kell tartanunk azt, hogy milyen típusú processzort szeretnénk a gépünkbe pakolni, ugyanis ez szűkíti a kört. Ha meg van a megfelelő foglalat a kívánt központi egységhez, jöhet az, hogy kiválasszuk azt a modellt, ami a további preferenciáinknak felel meg. Itt főleg azt kell néznünk, hogy milyen csatlakozásokra lesz szükségünk: az alapvető dolgok, mint az USB, SATA, hang és egyéb portok mind fontosak, de főleg az az érdekes, hogy hány slot áll rendelkezésre a memóriamodulok számára, s ezek milyen típusú egységet képesek befogadni; fontos az is, hogy a kívánt videokártyának megfelelő helye legyen, illetve a chipset adottságait is javallott átböngészni vásárlás előtt. Az alaplap az elérhető kényelmi funkció és csatlakozófelületek függvényében egészen olcsó és horribilisen drága is lehet, így a Gamer-PC megépítésekor különösen oda kell figyelnünk már itt, az első lépéseknél, hiszen az a pénz, amit itt elverünk a jobb eredmény reményében, hosszú távon nem biztos, hogy kifizetődő lesz; meg kell találni az egyensúlyt.
Az alaplap meghatározása után már valamivel könnyebb a helyzet, hiszen így már behatárolt a memória, a processzor és a videokártya, egyszóval azok a komponensek, amik a legfontosabbak a Gamer-PC által ellátott szerepben. Azzal, hogy megvan az alaplap, automatikusan tudjuk azt is, hogy milyen processzort vehetünk, ám annak ellenére, hogy a támogatott modellek száma jól listázott, ezek közül választani még nem feltétlenül egyszerű. Amire itt különösen oda kell figyelni, az a grafikuskártyával történő megfelelő párosítás, ugyanis az egyik a gyengébb teljesítményével visszahúzhatja a másikat, így az elméletben kiváló értékeket nem élvezhetjük teljes mértékben, ez pedig nyilván azt jelenti, hogy kidobtuk az ablakon a pénzünket. Magyarul nem érdemes a rendelkezésünkre álló keret nagy részét egy csúcskategóriás processzorra költeni, s így arányosan keveset szánni a VGA-ra, illetve a többi alkatrészre, ugyanis a végeredmény csalódást keltő lesz; a helyes út, ha lehetőleg azonos teljesítménykategóriába eső darabokat választunk.
Az ASUS Tytan CG8890 az 1,3 millió forintos vételárával egy igazi prémium bestia, de nincs az az ember, aki ezt megengedhetné magának, s nem is igazán praktikus.
Ha megvannak a legfontosabb összetevők, vagyis az alaplap, a CPU, a VGA és a RAM, akkor ideje elgondolkodni azon, hogy milyen háttértárat kapjon a Gamer-PC. Első válasz erre az volna, hogy tömjük tele SSD-vel, ám egy olyan flash alapú tároló, amire az operációs rendszer mellett a játékainkat is nyugodt szívvel telepíthetjük, vagyis van rajta elegendő hely mindenhez, nagyon drága, így az ésszerűség keretei közt maradva érdemesebb ezt vagy teljesen elfelejteni, vagy hagyományos HDD-vel együtt használni, rendszergyorsítás céljából. Csodákat művelhet egy közepes méretű SSD a hagyományos háttértárunk mellett, bár ez így inkább a mindennapi használatban, mintsem a játékokban jelentkezik majd -- igaz, az aktuális kedvencünket a villámgyors indulás érdekében felrakhatjuk minden gond nélkül az SSD-re.
A Gamer-PC megszületéséhez vezető végső, de semmiképpen sem elhanyagolható lépés a ház, a hűtés, valamint a tápegység kiválasztása. A tápegység fontosságát azt hiszem, nem kell magyarázni, hiszen ennek hibás megválasztása azt jelenti, hogy szimplán nem indul el a gépünk. Figyeljük tehát oda az egyes komponensek fogyasztására, s ennek megfelelően válasszuk ki a tápot, mely inkább legyen drágább egy kicsivel, de ne egy olcsó, ismeretlen márkára bízzuk a gépünket. Ugyanilyen fontos a hűtés megválasztása: ha komoly használatot célzunk meg, s még tuningolni is szeretnénk, a referenciahűtés elfelejthető, helyette egy nagy dögöt érdemes választani, ami a még mostanában jelentkező kánikulában is hűvösen tartja a masinánkat. Ehhez kapcsolódik a ház kérdése is, ami nem csupán esztétikai célt szolgál, hiszen egy jó kialakítás még javíthat is a hűtés hatásfokán -- természetesen arról se feledkezzünk el, hogy az alaplap és a beleillesztett alkatrészek méreteihez passzoló házat válasszunk, illetve ügyeljünk a precíz kábelezésre is.
Gyakorlatilag végtelenszámú formájú, méretű és kialakítású házat lehet kapni.
Kész a Gamer-PC, azonban még nem dőlhetünk hátra, ugyanis monitor, egér és billentyűzet nincs, a hangszórókról nem is beszélve -- ha van elég költőpénzünk, ezekkel is foglalkozzunk. A monitor kérdéskörében az a legfontosabb, hogy mivel főleg játékra fogjuk használni a masinát, lehetőleg minél alacsonyabb legyen a válaszideje, s minél magasabb a képfrissítés. Az egér vásárlása esetén arra kell figyelni, hogy minél érzékenyebb legyen, ez ugyanis döntő lehet egy online küzdelem során. Mindezekhez képest a billentyűzet már mellékesnek nevezhető, hiszen igazából annyi a követelmény ezzel kapcsolatban, hogy minél több programozható gomb legyen, ám ezek nélkül is vidáman el lehet boldogulni. A hangrendszer tekintetében pedig mindenkinek szíve joga, hogy mit vesz, ez már nem szól bele a teljesítménybe, s egy bizonyos szinttől a játékélménybe sem nagyon: a teljes gép ára, vagy még annál is több elkölthető egy hangrendszerre, de jobb ettől már nem leszel.
Tarts még velünk, a következő oldalon ugyanis elmondjuk azt is, hogy miért és miben jobb egy Gamer-PC, mint egy konzol.
A cikk még nem ért véget, kattints a lapozáshoz!
Az utolsó pc-met pont egy hete adtam el, és nem tervezek többet pc-t venni.
Telefon, Xbox, 4k okostévé, ennyike.
FIFA Egérrel ? :P
FIFA Egérrel ? :P
Csak még egy gyors kérdés kontrolleres efpées(FPS)-esek:
Sniper Elite?
vagy bármilyen sniper ?
1. Össze sem lehet hasonlítani a két platformot, mert multimédia ide internetezés oda egy konzolt nem azért fogsz megvenni mert "brutál" rajta a netezés vagy mert azon nyomod az origót meg a face-t... persze arra is jóóóó. De akkor is ha konzolt veszel akkor a játék miatt veszed. a többire meg kb jó az okosteló is.
2. Igaz, van játék kizárólag csak konzolra, nekem is volt egy ps 2-es em imádtam és a god of war hatalmas játék de el tudok tekinteni tőle. pc-re még mindig több a lehetőség szerintem csak ha a kisebb címeket nézzük.
Am meg had kérdezzem meg hogy hallottak e olyanról a konzolbetyárok, hogy Sega Saturn? (az első ps-el egyidőben jött ki csak nálunk nem ment annyira mint a tengerentúlon) Én még azzal kezdtem kölyökként. mai napig megvan és működik. Mégis áttértem.
3. Árban a pc lehet olcsóbb és drágább is ... ezzel nincs baj viszont az az épített konfigot nem kell egyszerre megvenni mivel én kb fél évig építettem a kicsikét és most nincs rá panasz, meg nem is lesz egy darabíg úgy h nem kellett kiadnom egyszerre 2 kilót, (mintha hirtelen vennél egy one-t,) hanem szépen fokozatosan ment a lóvé a kis szépségembe . Am meg lehet h csak 1 alkatrészt kell majd benne cserélnem van kettőt h jobb legyen a teljesítmény, egy konzolnál megy az egész egybe vagy a padlásra vagy a kistesóhoz rágókának mert az nem bővíted az tuti... és hát nem tudom ki hogy de egy akárcsak 100K-s ajtókitámasztót nem engedhetek meg magamnak.
Am példa testközelből: kint vagy a One ... még mindig tessék megnézni meggyibe kerül egy 360 as?
60-70K szép magyar forint. had kérdezzem meg miért is mikor már lassan az új generáció teljesen cseréli a régit. vagy ha van is mekkora csont ez a népnek: " igazábók az xy játékot már az új genre adtuk ki. de butított minőségbe itt van... nehogy azt mond h nem adunk semmit..."
3. Neee .... igen én is próbáltam fps-t kontrollerrel ... neeem leheeet illetve persze lehet... úgy hívják h AUTO AIMING. még egész élvezhető is. csak akkor egy baj van vele szerintem, hogy az fps-ről elhagyhatunk egy s betűt és marad a first person (fp).
Vagy lesz belőle "first person de a gép céloz shooter".
És mielőtt bárki nekiállna felmenőim emlegetni ( előbbi kommentben olvastam olyat is amin igazán felment a pumpa hogy nincs jó kontroller gépre...)
mondjam : XBOX360 for windows... én azt használok 8 ropi de igenis jó. és ötvözni tudom a kontroller előnyeit a pc vel. És azt el kell ismerjem h a poiacon lévő nem 30e ft-os metálbrutál hanem alapkategóriás irányítók közül csak ajánlani tudom Pc-s társaimnak. persze a egér-bill. mellé.
Összegzés:
Konzolosok : tessék kipróbálni fps-t. rendes perifériával..
Pc-s társak ha jó kontroller kell vegyetek egy xbox-ost. Elvégre microsoft termék az is.
na mokka
Csak pc!Az en szereny 7990-es AMD karim meg a 16 GB ramom meg egy darabig eleg lessz arra, hogy vigye a jatekokat.En nem szolom le a konzolokat, mindenkinek szive-joga azzal jatszani, amivel akar, de szerintem egy igazi gamer sajat maga rakja ossze a gepet es konfiguralja!En sosem fogok konzollal jatszani, az biztos!!!
Csak adok egy tippet. Telepítsd fel az FC3at egy PC-re és ot próbálkozz gamepaddal. Akkor meglátod miről beszélünk. ;)
Az amit mondasz szerintem simán bekövetkezhet. Az a koma akiről beszéltél, nem tombolán nyerte a szakképesítését?
Nemrég beszéltem egy infó tanár ismerőssel és ő mondta hogy a suli azért kap támogatást ha M$ programokat tanít a platformfüggetlen ingyenesek helyett, és XP óra van infó helyett. Ezek után nem kell csodálkozni azon hogy ennyire űrkorszak egy számítógép, és mennek inkább a konzol felé. Persze régen a DOS időkben még megértette az ember a játékosokat, de ma. Ma már ugyanazt akarják csinálni konzolon az emberek mint PC-n csak épp le vannak korlátozva. Ha nem veszel hozzá billentyűt meg egeret (ahogy PC-hez gamepadot) úgy csak szívatod magad a netezéssel és cseteléssel (PC-n a játékokkal). Ma már telepíteni kell a játékokat konzolon, peccselni (gyakran az első nap), szaggatnak (de nem tudsz konfigban szórakozni hogy ne szaggasson annyira), és mégis konzolozni akarnak az emberek. Ha majd jönnek drivertelepítések, meg szövegszerkesztők mint kiegészítők akkor már nem elmosódott a határ a PC és a konzol között hanem nincs is. Akkor már elmondható lesz hogy a PC az random alkatrészes gép, a konzol meg fix alkatrészes. Kicsit sarkosan mondva a Dell Phobos Desktopja is konzolnak hívható ha a szoftveresek arra optimalizálnának...
Én is sok ilyen kék e-betűs ember ismerek. (pl: az infó tanárunk, aki a mozilla nevét magyarul mondja, és ha azt akarja, hogy ne netezzünk, ezt ordítja: "Ne rókázzanak!!")
A viccesebb az hogy ha elmegy az ember egy állásinterjúra ott nem a konzolismeretet kérik hanem a számítógép ismeretet. Az már ellenben rendkívül sajnálatos hogy Magyarországon az ilyen irányú képzés a béka s**ge alatt van, és sokan azt hiszik hogy a kék e-betű a net.
A konzolban is elromolhat bármi. (gondolok itt az xboxok külső tápjára, vagy az x360 kezdeti hűtésproblémáira 2006-ból)
Meg attól még, hogy a gép PC, egyáltalán nem 100%, hogy lesz vele valami gond, az is lehet, hogy elsőre minden pipec.
A driverekkel meg azért nem szokott olyan sok probléma lenni, ha az ember nem is akarja a legfrissebbet használni, a dobozban lévő CD-n mellékelt biztosan jó.
(valamit már tényleg lehetne csinálni ezzel a login- elfelejtéssel... pont úgy érzem magam, mint amikor skypeolás közben úgy beszélek 10 percet, hogy elfelejtem, hogy az előbb kapcsoltam ki a mikrofont :s)
Én annak örülök, hogy jövőre már nem lesz ez a konzol vs Pc, mivel gyakorlatilag mindenki ugyanazon fog játszani, csak a konzolos a fekete magnós dobozába én meg a CM storm scout 2-ben. Ráadásul mindketten AMD alapú rendszeren. 500 dodót kidobni egy PC-ért, hát nem tudom. Sok. 231 a dollár most, ez 120.000 ft + áfa.
A driveres szenvedésről meg: Lehet, hogy idegesítő, amikor egy boltban vásárolt (nem letorrentelt) játék nem működik, vagy összeomlik a rendszer, mit tesz az egyszeri júzer? Elkezdi keresni a hiba okát és megoldását internet-szerte és ezzel némi tapasztalatot és rálátást szerezhet (esetlegesen) az ilyen dolgokra, és legközelebb már visszakézből tudni fogja mi a dolga. Velem is valahogy így volt, tavaly december óta, van rendes gépem, azóta sok és sokfajta problémával találkoztam és meg is oldottam őket, és mostanra valamennyire értek a gépekhez (nem akarom elkiabálni).
A konzolokon ezzel szemben, ha egy játék nem indul, nem férsz hozzá a rendszer konfiguráláshoz, az egyetlen dolog amit tehetsz, hogy kicserélteted a lemezt, ha a gép hibásodott meg, akkor kezdődhet a pénztárca csapolás.
Azért is jó még pc-snek lenni, sok olyan tudásra tehet szert az ember mellyel ki tudja küszöbölni a mai kapitalista fogyasztói társadalom kizsákmányolását. Plusz ha az ember fiatal korú, és ért a pck-hez, vagy a szoftverekhez, akkor az a tudás felnőtt korában is jól fog jönni neki ebben a számítógép vezérelt világban. Röviden ennyi
PC: Játszol, netezel, letöltesz, állást keresel.
hm?
Konzol:
Pro: Könnyű rá optimalizálni, néhány konzol exkluzív cím, sportjátékokhoz, arcade versenyjátékokhoz, hasonlókhoz ideális.
Kontra: Már most nem csúcshardware, mi lesz vele 5 év múlva?! A fontosabb exkluzív címek csak egyik vagy másik konzolra jelennek meg, tehát ha konzolt veszek, akkor is le kell mondanom néhány játékról. A kontroller sosem lesz olyan jó játékvezérlő, mint az egér-billentyű páros FPS téren. Konzollal le lehet mondani a stratégiai játékokról, összetettebb játékokról, a 64-nél több slot-ot támogató multis játékokról.( amik már most terjedőben vannak) fizetős multi (vicc) és még találnék pár dolgot ide, de hirtelen ennyi jutott eszembe. Szerintem egyértelmű melyik a jobb.