A Golden Globe-díjat nyert A brutalista című filmet az idei Oscar-gála legnagyobb esélyesei között tartják számon. A történet egy magyar mérnök körül forog, aki a második világháborút követően Amerikába emigrál, és mind az alkotás, mind pedig a főszerepet játszó Adrien Brody pozitív kritikákat kapott, illetve a nézők is egyöntetűen szeretik. Azonban most kiderült, hogy a filmben kétszer is generatív mesterséges intelligenciát használtak az alkotók, és ezt sokan problémásnak, sőt egyenesen etikátlannak tartják. A korábban Mundruczó Kornél (Delta, Fehér isten, Pieces of a Woman) rendezésein dolgozó vágó, Jancsó Dávid vallotta be, hogy A brutalista készítése közben azért fordultak a megosztó technológiához, mert fel kellett javítani az angol anyanyelvű színészek, Brody és Felicity Jones magyarul elhangzó szövegeit.

Ha az angolszál világból jössz, néhány hangot különösen nehéz kiejteni” – mondta Jancsó, aki azt is elárulta, hogy próbáltak megoldásokat találni, azonban ezek nem működtek, tehát végül a Respeecher nevű MI-hez fordultak, és ezen keresztül vezették át a színészek hangját, hogy azok magyarosabbnak tűnjenek. Emellett a vágó hangját is felhasználták, hogy az MI a lehető leghitelesebb magyar kiejtést tudja reprodukálni – természetesen maguk a színészek is áldásukat adták a hangjuk manipulálására.

Ez talán a legtöbbeknek még nem is annyira felháborító, azonban a dolog másik fele, hogy A brutalista végének egyik fontos jelenetében GenAI-t használtak Brody főhősének tervrajzaihoz és épületeihez. Egyesek ezt már nem nézték jó szemmel, egy Reddit-felhasználó rá is mutatott arra, hogy már-már nevetségesen etikátlan volt MI-t használni egy olyan film esetében, ami amúgy a kreativitást gúzsba kötő kapitalizmus árnyoldalait fejtegeti. A Feature First cikkírója szerint az is problémás, hogy A brutalista népszerűsítése során Brady Corbet rendező és az alkotás mögött álló A24 többször is kihangsúlyozta, hogy milyen rettenetesen kevés pénzből (9,6 millió dollárból) hozták össze a filmet, viszont az, hogy az MI-hez folyamodtak, azt jelenti, hogy kreativitás helyett olyan technológiával pótolták ki a költségvetést, aminek a használata a nagy hollywoodi stúdiófilmek esetében is kritikák tárgyát képzi.

Jancsó a fent idézett interjúban egyebek mellett arról is beszélt, hogy a filmiparban megosztó téma a mesterséges intelligencia, ám úgy gondolja, hogy ez nincs rendjén, és nyílt párbeszédet kellene folytatni arról, hogy az MI-eszközök hogyan segíthetik az alkotókat. „Egyszerűen felgyorsítja a folyamatot. Mi arra használtuk az MI-t, hogy megalkossuk ezeket az apró részleteket, amikre nem volt pénzünk vagy időnk.”

A brutalista január 23-án debütál a magyar mozikban.