DidirektX10 Microsoft Übercsoda
Directx jelen, múlt, jövő
Miután eltelt több, mint egy év a DirectX 10 megjelenése óta, gondoltam veszem a bátorságot és összegzem a futtatókörnyezetről kialakult eddigi képemet.
Miután eltelt több, mint egy év a DirectX 10 megjelenése óta, gondoltam veszem a bátorságot és összegzem a futtatókörnyezetről kialakult eddigi képemet.
DirectX10 vagy nem DirectX10 ez itt a kérdés.
Hamar kiderült a szörnyű nagy igazság ami egy bizonyos DX10-el inkludált játék után
látott nap világot; miszerint napjaink egyik legszebb látványnak örvendő játék ugyanazt
a látványvilágot képes nyújtani xp alatt (DX9), mint utódja. A játék cím eléggé értelemszerűen következik, ami nem más mint a Crysis.
A Crytek persze ezt a futtatást megcáfolta, későbbi kiadott nyilatkozatában ez a dolog csak úgy törtnéhetett, hogy amikor még egy directX 10-es grafikus kártya se volt akkor a "directX10-es" effekteket emulálták a 9-es számot viselő verziónál.
Ilyenkor felteszi az ember magának a kérdést; - Most akkor érdemes-e Vistára váltani, hisz értetődik, hogy a DirectX 10 API-ját 100%-osan Vistára építették. Erre a kérdésre annyi a válasz, hogy a Vista a Microsoft oprendszer fektebáránya az amúgy sem színes XP mellett. (viszont gyorsabb)
Van-e jövője a DirectX-nek?
A kérdés viszonylag szintén egyértelmű, elvégre a DirectX 9 sem két nap alatt fejlődött ki erre a szintre ahhol most tart. Jópár év kellett míg a fejlesztők rátaláltak programozásának igazi erejére. Kezdhetjük a példákat
Far Cry-al és a mostani Crysissal habár a Far Cry is kora műremeke volt.
Manapság a DirectX 10 erejét számomra csak a World In Conflictban mutatta meg néhány igen jónak mondható fícsörével, ezek közül kettőt megemlítek az árnyékok szépen simultak és a felhő-füsteffektek is megjelentek.
Ez azért adott hangsúlyt a technológiának, de azóta semmi új...
Vajon mely játék lesz az amely elindítja a valódi DirectX10-es korszakot, esetleg ez a modul elveszik a süllyesztőben és a Windows újabb oprendszerében valami jobb jelenik meg? Nemhinném, hisz akkor minek ez a + dolog ami félévvel a stuff megjelenése után látott napvilágot, a DX10.1
ami shaderszámításokat, antialiasingot meg egy két érdemlésre nem igen méltó +-t jelent.
DirectX 10 Xp alatt???
Már láttunk példát arról, hogy valaki próbálta ezt a Microsoftos programrezidenst futtathatóvá tenni XP alatt, de ez kudarc volt (Alky's Project)
mondjuk azért példaértékű, hogy egy egyetemista azért mégis betudta indítani ezeket a "DX10-es" effekteket XP alatt. Habár most jön a hidegzuhany, ami lehet, sőt valószínű, hogy csak marketing fogás;
Az Alan Wake-t fejlesztő cég még karácsonyi késéskor kijelentette, hogy megtörténhet az a csoda, hogy a játék DIRECTX10-es effektjei megjelenjenek Xp alatt, hát kíváncsian várom ezen ügy kimenetelét, reméljük nem egy újabb hypolási hazugságról van szó.
DirectX 10-es kártyák
Itt sokféle kártyáról beszélhetünk, legyen szó ATI vagy NVIDIA.ról, mind2-nek vannak már DX10.1-el rendelkező kártyái, megy a balhé körülöttük, de ez már mást téma. Vannak gyenge kártyák, erős kártyák, a mai piacon már csak szinte DX10es kártyák találhatóak, habár néha a kisebb gyártók előálnak valami tweak-elt régi verzióval.
A legújabb generációs kártyák, már DX10.1-el rendelkeznek melyre mindig behype-olnak valamit, ami lehet, igaz lehet nem, az idő majd eldönti.
A lényeg, hogy az új féle szabványra (DX10 API) épülő kártyákon már
egyesített shaderek mozognak melyeknek ugyanúgy Mhz-ben adjuk meg a sebességüket. Ez az egyesítés csak jót tesz egy vga-nak, a bonyolult felépítés miatt ezt inkább nem fírtatom.
Végszó
Naggyából ennyiből áll a DirectX 10 vs 9 harc, a kimenetelének útja még korántsem ér véget, így ez a cikk is folytatódhatna, habár alighanem egy újabb 2.részes nevet fog a későbbiekben viselni.
Hozzászólások
A hozzászóláshoz bejelentkezés szükséges.
#6
Zeroo93
2008. április. 25. 21:43
Jah és köszönöm a dicséretet, igyekszem
#5
Zeroo93
2008. április. 25. 21:37
Igaz kis tévedés de sztem az is ott van.
#4
Gpety
2008. április. 25. 07:17
Jó kis cikk, azzal a tévedéssel, hogy az Nvidia-nak még nincsenek Dx10.1-es kártyái...
#3
Darths
2008. április. 24. 21:48
Jó kis cikk volt, grat!
#2
Zeroo93
2008. április. 24. 15:39
IGazis ha jól tudom Carmack is az OpenGl mellett van
#1
adam87
2008. április. 24. 10:43
Erre csak annyit mondanék, hogy szerintem a Micro$oftnak nem kéne erőltetnie a DirectX-et; sem a 9-et, sem a 10-et, hiszen az OpenGL mindenben hülyére veri mind a kettőt.....