Egy kis útmutató


AnkhAz Ankh egy klasszikus, külső nézetes point ’n’ click játék, teljes egészében egérrel irányítható tehát. Bal klikk valahová: hősünk odamegy, dupla kattintással odafut. Bal klikk egy tárgyon: vizsgálat, jobb klikk rajta: a képernyő alján kiírt tevékenység, azaz használat, felvétel, és a többi. A képernyő tetején látható a készlet, az itt lévő cuccokon ballal kattintva hősöd elmondja róla az információkat, jobbal lehet manipulálni (például egy dobozt kinyitni), felvenni, és akciózni vele, azaz például egy másik, a készletben lévő tárggyal vagy a játéktér egy elemével kombinálni. Egy karakternél ugyanez érvényes, jobb egérgombbal tudsz beszédbe elegyedni vele, a szövegét ugyancsak jobb klikkel tudod léptetni.

A Tab billentyű lenyomásával előjön a teendők listája (újabb lenyomásra vagy Esc gombra eltűnik), ez egyfajta mankó, hogy mit kell még elvégezned, erre fogok hivatkozni a leírásban, mindig, ha megkapod, és akkor is, ha teljesíted. Menteni bármikor tudsz az Esc lenyomásával és a Save menüpontot választva, a mentési helyek száma korlátlan. Ha legközelebb elindítod a játékot, a főmenüben a Continue opciót kiválasztva a kaland a legutolsó mentéstől folytatódik.

A lenti végigjátszás egyfajta megoldást nyújt, igyekeztem a legoptimálisabb, legkevesebb rohangálással járó „itinert” összeállítani, de készülj fel rá, hogy még így is sokat fogsz ide-oda rohangálni. A játékmenet egy részében dialógusalapú, ami azt jelenti, hogy a párbeszédek adott elemét kell kiválasztanod, csak így érhetsz el eredményt, vagy továbblépési lehetőséget. Épp ezért a leírásban ezen eseteknél azt fogod megtalálni, melyik sorra kell kattintanod, hogy a lehető leggyorsabban továbbhaladhass. Természetesen aki ért angolul, annak érdemes a többi opciót is kipróbálni, hiszen az Ankh remek humorú cucc, és a dialógusok nagyszerű poénokat rejtenek.

Vágjunk is bele Assil életének legnagyobb kalandjába!

Chapter 1: How To Annoy A Pharaoh


Főhősünk a kairói Assil, Egyiptom fáraója, Tut-After-Noon főépítészének fia. Ellopja atyjától a Skarabeuszkirály piramisának kulcsát, hogy ott két haverjával, Badawival és Fatimával bulizzon. Ám összetör hét urnát, ezzel felébreszt egy múmiát, aki halálos átkot szór rá. A „gézengúzzal” való küzdelemben átkerül hozzá az ankh, egy nagy erejű amulett. Az átkot csak a fáraó tudná megtörni, ám a zord apa egyhetes szobafogságra ítéli őt. Márpedig ez egyenlő a halálos ítélettel...

Find a way to speak to the Pharaoh
Find a way out, but not through the door!


AnkhVedd fel a piszkos inget (dirty shirt - ezzel tiéd egy ezüstérme is), és a szoba felső részében a kék váza alól a sörte nélküli ecsetet (brush without bristles). A szekrény kinyílik, kukkants be, és vedd ki a köntöst (robe - kapsz egy vállfát is mellé), melyet rögtön kombinálj is az inggel. Menj fel a lépcsőn, és ezt a rögtönzött kötelet használd a középen lelógó növénytartón. Szabad vagy!

Find a way out, but not through the door!

Az utcán találkozol két zsivánnyal (Tarok és Blackeye a nevük), akik épp be akarnak törni atyádhoz. A válaszok:
- What do I have to do to get rid of you?
- Uh, I only have one silver coin.

Ezzel odaadod a fiúknak az összes pénzedet, amit vissza kell szerezni, ehhez viszont valami kaját kell összedobni nekik.

Get back my single silver coin.

Menj le az utcán, és lépj be a bazárba, Vulcano ajánlkozik idegenvezetőnek.
- Thanks, but I’m getting along just fine on my own.

Menj fel a szemüveges szabóhoz, nézd meg mellette a krokodilos táblát, majd elegyedj beszédbe vele.
- I'm more into leather, if you know what I mean.
- You should go to the optician before something really bad happens to you!
- So what's wrong with your scissors then?
- Exactly, that's my job.

Megkapod a vaksi koma ollóját, amit meg kell élezned.

Sharpen the tailor's scissors.

AnkhEgy öreg matróna sétafikál errefelé, figyeld őt, amikor a közelben van, próbáld lenyúlni a retiküljét, rákattintva („Pick up Crocodile bag”). Kis bonyodalom, de megoldjuk:
- Assil, Environmental Agency. You're violating animal protection laws.
- I mean your purse! You're carrying a dead animal.
- Give us the purse and I'll let you off the hook.

Megvan a krokodilbőr táska. Menj tovább keletnek, fel a lépcsőn a piactérre (market place), majd tovább északnak. A sikátorban találsz egy szárítókötelet, rajta egy „neccharisnya” (fishnet stockings), majd lépj be a palota előudvarára. Szólítsd meg az őröket.
- Oh ho, so you guys aren't afraid of anything?
- Not even...
- Not even...
- Not even...
- Not even...
- Ok, I guess I don't have to ask about crocodiles then...

Az őrök tehát a krokodiltól félnek. Hm. Menj vissza a térre, és tovább keletnek, lefele. Dinar, a gyanús kufár megszólít.
- ...I'm obviously in the wrong place. Later.

AnkhItt akadnak el sokan – meg kell szerezni Olgától pár dolgot, amit csak ügyes időzítéssel lehet. Első lépésben az ajtóról szedd le a fémrudat (metal bar), majd nyisd ki az ajtót. A macskák berombolnak a hamburgeres standba, a némber nekiáll küzdeni velük, ez idő alatt kell cselekedned: dupla klikk a pult jobb oldalánál, hogy Assil odarohanjon, majd vedd fel a cipót (bun). Ezt ismételd meg, ezúttal némi salátát (salad) kell összeszedned. Ha megvan, menj tovább keletnek. A városkapu előtt jobbra van egy pocsolya, ebben úszkál egy bűzlő hal (stinky fish). Ezt kell kihalásznod a zoknival, ami elég nehéz, hiszen pontosan kell pozícionálnod, de csak kitartás! Ha megvan, rakd össze a remek fishburgert a cipóból, a salátából, és a halacskából. Mielőtt továbbmennénk, menj ki a kapun, le a folyóhoz. A csónaktól balra, a kikötőcölöp mellett van egy nyirkos kő (moist stone), ezen megfenheted az ollót. Menj vissza a kapun, és fel északnak az úton, ez egyenesen Assilék házához vezet, jegyezd meg, ezzel sok mászkálástól megkíméled magad! Menj a két zsiványhoz, és add nekik a szendvicset. No igen, ilyenkor lehet még egy bűnözőt is sajnálni...

Get back my single silver coin.

Vissza nyugatnak, fel a bazárba, a szabóhoz, duma:
- Sharp as a razor blade!
- Uh, thanks...Just what I always wanted...a needle with a curse on it.

Kaptál egy „elátkozott” tűt, ami néha magától mozog. Hm, hm...

Sharpen the tailor's scissors.

Menj vissza a folyóhoz, és beszélj a csónakossal:
- What do I need? Sex, drugs and rock 'n roll!
- Do you know where I can find some crocodiles?
- Yeah, that’s where I want to go!

No igen, de ki fizeti a révészt? Persze, hogy te:
- One silver coin, and we’re off? No problem!

Az utat némi közjáték zavarja meg, Assil és a „gangsta” feltalálja a búvárharangot. A tenger fenekén találod magad!

AnkhPicit haladj előre, középtájon van egy kék ruhás halott kincskereső, az ő jobb karját kell megráncigálni, ami ismét kissé szöszölős pozíciófogást igényel (Pull treasurer's arm). A készletedbe került végtagot használd (jobb klikk rajta), hozzájutsz a kulcsot. Ezzel a kalózok ládáját tudod kinyitni, melyet vissza lefelé délnek, a starthelyed alatt találsz; pakold ki! Micsoda kincsek: egy hawaii ing, egy halálfejes lobogó, egy koszos szobor, és egy „mutató” nélküli iránytű... hoppá! Kombináld ez utóbbival a szabótól kapott tűt! Remek! A kincskeresőtől balra van egy szobor, a lábánál deszka (plank), használd ezen a fémrudat. Előkerül a márványkar, melyet rögtön bebugyolálhatsz a pálmafás ingbe, és megkínálhatod ezzel a művégtaggal (disguised arm) szegény krokodilt. Aú, ez nekem is fájt, vedd fel szegény állat kihullott fogait (crocodile’s teeth)!

Ezzel ki is jutsz a vízből, mehetünk a sivatagba, ahol már szerencsére nem fogunk eltévedni, hála az iránytűnknek. A jobb alsó sarokban feltűnik egy bárkaikon, erre kattintva bármikor a csónakhoz „teleportálsz”, de csak a két fő sivatagi területről, ám ezzel is jelentős mászkálástól kíméled meg magad. Egy kis útbaigazítás, mert először én is elkeveredtem itt. Mint említettem, két fő terület van. az első, melyre a kaputól eljutsz, a Fish Burger megállítótáblával jelzett rész. Ettől balra eljuthatsz a sziklákhoz, jobbra a második fő homokos etapra. Itt három irányba mehetsz: a képernyő bal szélén vissza az előbbi elágazóhoz (crossing), középtájon, a sziklacsoporttól balra Gizába, míg attól jobbra a szfinxhez. Minderről két képet is közlök, hogy egyértelmű legyen.

AnkhAnkh

Nos, folytassuk tehát a kalandunkat. Menj jobbra, a második nagy területre, és szedd fel a bivalykoponyát (skull – jobbra lent), valamint a furcsa formájú ágat a baloldali fáról (strange looking branch). Irány Giza!

A tevehajcsárok csoportjának közepén áll Ras El Tin, vele értekezz:
- But...

A jóember összetéveszt a tevemosó alkalmazottjával, így nincs mese, melózni kell, bár ez akár ól is elsülhet...

Wash the camel.

Helyezd be a mosó bejáratától jobbra lévő gépezetbe az ágat, mint kart, a középen lévő tálba pedig az arab csókától imént kapott teveeledelt (camel food). Használd a kart – a kérődző szép tiszta lett, kapsz is érte egy amfora bort!

Wash the camel.

AnkhAz állat elhullajtott a művelet során némi szőrt, szedj fel egy marokkal (camel hair), ezt rögtön kombinálhatod is a készletedben az atyád szobájából elcsent ecsetnyéllel – mint az új! Rögtön próbáld is ki a kalózok ládájában talált szobron – hoppácska!

Menj vissza a sivatagba, és kattints az emlegetett hajóikonon jobbra lent, máris néger barátunknál találod magad. Persze több pénzed nincs, de nem is kell, add neki a halálfejes zászlót, amelytől elélvez („pimp my car!”), ezentúl ingyen fuvaroz, ha beszélsz vele, az „Of course” választ kell adnod a közlekedésre. Eveztess is vissza kairóba!

Irány a bazár, Fatima (a kapuhoz legközelebbi árus), aki egy igencsak kalmárszellemű leányzó, de erről hamarosan úgyis meggyőződhetsz. Ő fedezi fel a tetoválásodat, mely amúgy az átok része, és egyre terjed, ez is egy igen jól eltalált eleme a játéknak. A „gyors” dialógus a következő:
- That happened in the pyramids yesterday. Don't you remember?
- Can you help me get rid of this curse?
- What do you have?
- Don't you have anything...special?
- No problem. I'll scrape together money somehow.

Get hold of some gold to purchase Fatima's treasure map.

A lánynál tehát ott lapul a térkép a „sivatag kincséről”, de ezért valami nagyon sok pénzt kell fizetned. Vagy... Hm, add neki a csillogó szobrot!

Get hold of some gold to purchase Fatima's treasure map.

Find the "treasure of the desert".

Vissza a csónakoshoz, „Let’s go”. A sivatagban az első területen, a táblánál most felfelé menj (Enter rock). Itt megint becsapós a helyzet, az út északnak tart, neked viszont balra kell továbbhaladnod. A szikla alatt furcsa közjáték: fata morgana, vagy valami más? Később kiderül, most irány balra, és északnak, le a lépcsőn (Enter stairs). Hát igen. Ez az oázis, a sivatag kincse, ugyebár, ennyit Fatima barátnőnkről, és Assil balekságáról...

AnkhSétálj le a garádicson, három férfiút találsz, név szerint Shalom, Ephraim and Schmuel, ők egyébként zsidók, és a fáraó ellen áskálódnak. Aki siet, most kihasználhatja a program hibáját: igazság szerint hosszan kellene beszélni a srácokkal, kideríteni, kik ők, meggyőzni őket, hogy varrjanak neked egy krokodilálcát, amihez ők három alapanyagot kérnek, ám a játék megengedi, hogy a megfelelő karakternek mindenféle előzetes nélkül odaadd a kívánt kelléket. Így tehát „használd rajtuk” a krokodilbőr táskát, a koponyát és a krokodilfogakat. Megkapod a maszkot. Whoa!

Find the "treasure of the desert".

Hosszú gyaloglás jön, vissza a sivatagba, majd az ikonnal a csónakhoz, innen Kairóba. Menj végig a keleti úton, egyenesen, a piactéren át a sikátorba. Itt használd a krokodilálarcot, és rombolj be a palota kapujához, a hős őrök elé. Siker!

Find a way to speak to the Pharaoh.


AnkhAnkhAnkh

Chapter 2: An Indecent Proposal


Assil szegény megint rosszkor van rossz helyen. A fáraó előtt épp komédiások szenvednek, Egyiptom ura azon tanakodik, melyik volt a legpocsékabb, hogy kinyírathassa. Sajna ekkor lép be hősünk, akire a produkciójára a fáraó nem is emlékszik (még jó), így ő lesz a kiválasztott... Üdv a tömlöcben!

Escape from prison.

Ismét átugorhatunk egy hosszú dialógust, a szomszéd cellában Gemotep, a gyümölcsárus rohad, akit bezártak, miután betiltották a banánt a városban („valaki” állandóan banánhéjakat dobált a fáraó hordszékét cipelő rabszolgák elé, és magára az uralkodóra a gyümölcsöt). A jóember egyébként ezermester és szabadulóművész, egy drótdarabból képes álkulcsot készíteni. Hm. Add neki a vállfát (használd azt a lyukon), majd a bort is, cserébe az üvegbetét miatt visszakapod az üres butykost (hiába, kereskedő a szentem), no és az álkulcsot, melynek becsületes neve VersaTool.

AnkhNézzünk körül, mi van itt még. A képernyő közepén van egy patkánylyuk (rat hole - lásd a mellékelt képet), ebbe bekukucskálva találsz egy reszelőt, mellyel megdolgozhatod a fellógatott kalóz láncát (knotted rusty chains). A lesüllyedő csontvázról leszerelheted a falábát (peg leg), neki már nem lesz rá szüksége, ezzel együtt egy furulya (flute) is birtokodba kerül. Nyisd ki az álkulccsal a cellaajtót, lépj ki.

Hopp, egy krokodil! De milyen ismerős ezzel a kevés fogával! Szegény, bizony ő volt, aki ráharapott a szobor karjára, és most itt búslakodik, ám Assil láttán új erőre kap. Most bosszút állhat mindenen! Nyújtsd át neki a falábat... Bocsika, azt hiszem, többet őt sem látjuk (ha csak meg nem veszed az Ankh: Hearth of Osiris folytatást...).

Escape from prison.

Find the backdoor to the palace.

Sétálj el a piactérre, és dumálj Dinarral:
- I'm looking for the back entrance to the palace.
- But you're not just gonna show it to me, am I right?
- Help you with a job? Of course! Sounds interesting!
- Don't worry, I'll be back in the blink of an eye.

A lényeg: a sötét figura megmutatja a palotába vezető hátsó bejáratot, ha megszerzel neki egy kincset: a szultán kelyhét. Ezt viszont az arab nagykövetségben őrzik, mely le van zárva, mivel a diplomata lánya börtönben van. A bejutáshoz a kalmár egy hamisított igazolványt ad át.

Get the „Sultan's Grail” for Dinar.

Séta a díszes épület ajtaja előtt posztoló strázsához, és mutasd meg neki a jelvényt (beszélgethetsz is vele, poén: a SWAT tagja vagy, mely ugye a való életben a speciális rendőri kommandót jelenti, itt pedig a Snake Warning and Training [Kígyójelzés és kiképzés] alakulatot). Lépj be az épületbe. A második, időzített akció következik, a játék újabb „meg- és kiakasztó” etapja.

AnkhA keresett cucc jobbra a földön látható, egy rusnya, füles valami, ám egy kobra „lakik” benne. Balra az asztalon egy majomfejes (khm... érted, majom) csörgő hever, vedd fel. A játék a következő: ezt a „hangszert” kell használni az edényzeten, ekkor kibújik a kígyó és táncba kezd. Míg rázza magát, a csörgőt használnod kell az ablakon, amely azt jelenti, hogy kidobod az utcára, az állat pedig utánaugrik. Ha lekésed a táncot, azaz a hüllő már visszabújt a vázaszerűségbe, le kell menned a térre, felvenni az eszközt, és újra próbálkozni. Ha sikerült a buli, vedd fel a köcsögöt, és vidd le, add át Dinarnak. A rohadék fellebbenti a standja melletti függönyt, mely egy általa lezárt sikátor... Szívatnak anyám, stop...

Get the Sultan's Grail for Dinar.
Find the backdoor to the palace.

AnkhSéta balra, a standoktól balra lévő állványféle polcról vedd le a termeszeket (Hurricane Termites), valamint a képernyő bal szélén lévő, függönyszerű hirdetményt (proclamation) - lásd a képen! Tovább előre, a sarkon túl lesétálhatsz a pincébe (Enter stairs to cellar). A baloldali, korhadt oszlopon (rotten beam) használd a hangyákat. Assil karjaiba hull Thara, az arab nagykövet csinoska lánya. Micsoda találkozás! Beszélj vele:
- (bármelyik mondat)
- Maybe I could find something for you to wear.

Add neki a „hirdetővásznat”.
- I know you don't. This is your new dress.
- (bármelyik mondat)

Bár nem tetszik neki, de mit lehet tenni - helyre kis rucit rittyent a vászonból. Fütty! Odakint add át neki a furulyát (használd rajta), és mozizz (angolul tudók a szabadítás előtt beszélhetnek az őrrel, nagy poén, és vele is találkozni fogunk a Heart of Osirisban!).

AnkhAnkhAnkh
###

Chapter 3: Calling Osiris


Thara valamit kever. Assil a palota sütödéjében dekkol. Mi lesz még itt?

Find a way out of the palace bakery.

AnkhMássz fel a létrán, és jobb sarokból vegyél fel némi búzát (grain). Vissza le, használd a gabonát a malomkövön, nem meglepő módon liszthez jutsz. Vegyél belőle, és helyezd a csudás nevű Grill-O-Magic 3000 BC platnijára, majd a hatalmas korsóból önts rá némi vizet, beindul a kenyérgyártás. No most. Azt kell megvárnod, míg a rúd elszenesedik. Több fázis lesz, tarts a készülő bagetten a kurzort, akkor vágd zsebre a finomságot, amikor a „Pickup Ramses extra long, charcoal” feliratot látod a képernyő alján.

Mássz fel ismét a lajtorján, menj át a jobboldali elválasztófal túloldalára, és helyezd a szenes kenyeret a lyukra, majd kelj át a túloldalra. Ha korábban vetted le a sütőlapról a pékárut, eltörik, és kezdheted elölről, szerencsére próbálkozni bármennyiszer lehet, az alapanyag nem fogy ki.

Find a way out of the palace bakery.

Ha átértél, Thara befut rejtélyes „küldetéséről”. A képernyő jobb alsó sarkában megjelenik egy ikon, a két fiatal ábrázatával. Erre kattintva válthatsz kettejük között.

Get Thara past the guard.

AnkhLépj be balra, a folyosóra (corridor), használd a vízkerék karját, majd sétálj át a szűrő hídszerű tetején a kis szigetre. Mássz fel a hosszabbik pálmára, a túloldalon irány a füves részen lévő lakomaasztal, ennek túlsó felén találsz egy rákot (lobster), gyűjtsd be. Menj fel a lépcsőn a kövezett placcra, a nagyasztal jobb oldalán lévő szék támlájába egy villa van döfve, ezt is vágd zsebre (nem könnyű észrevenni). E szék előtt, a szegélynél van egy felborult tárolóedény, szétszóródott curryvel, e porból is tegyél el egy marokkal. Végül menj át a baloldalra; a hárfához közel találsz egy leginkább uborkagyalura emlékeztető eszközt, ez egy kézi mosáshoz használt készség (washboard), ezt is visszük magunkkal. A balszélen egy kifeszített zászlóféleség, vágd el a tartóköteleit az imént „befogott” ollós állattal.

Válts át a lányra (a készletében némi vörös festék, hm), menj végig vele a folyosón jobbra.  A toronyban, a jobboldali ablakból vetesd fel vele az imént szabaddá tett vörös anyagot. Sétálj vissza a kiindulópontra, majd le, a vízpartra, használd a vízkeréken a rongyot, végül mássz vissza a toronyba.

Váltás Assilra. A vízszint emelkedésével a srác immár felveheti a medencében ringatózó Captain Pharaoh játékot. Menj fel a galériába, lépj be balra a toronyba. Állj be a sötét sarokba (dark corner, a felső ajtótól balra), és használd az imént kihalászott csónakázó babát. A kis bejátszás után a srác a lépcsőn áll, odakint, még egyszer szólaltasd meg a bábut. Gyorsan válts Tarára, vele rohanj át a hídon a másik toronyba, és őt is dugd el a barátságos, félhomályos szegletbe. Kemény meló volt...

Get Thara past the guard.

Sétálj előre, és állj rá a padlón lévő nyomólapra. Válts át a másik karakterre, és őt a szomszédos lapra állítsd. Irány a templom (előre, majd balra be a második ajtón)!

Summon Osiris.

AnkhTulajdonképpen Ozirisz megidézése nem nehéz, ha megnézed a galérián lévő freskókat, ugyanis neked is ezt kell tenned. Itt oldalt láthatod a művet, értelmezzük: két rúd meggyújtása látható az elsőn, a másodikon tollon lépkedő karakterek, aztán színes lángok és megütött síkidomok, végül furulya és xilofon.

Legyen Assil kiválasztva, add át Tharának a curryport, majd menj le az alsó szintre. A nagy placc elején, kétoldalt látsz két tömjéntartót, bennük egy-egy füstölőpálcával (joss stick), ezeket használattal gyújtsd meg. Innentől kezdve, ahogy a fent említett falikép is sugallja, csak a három tollal jelölt padlólapra léphetsz, az Ozirisz szemével díszítettekre nem. Ez fontos, ha megszeged, elölről kezd kezdened a bulit.

Assillal tehát a tollas lapokon tipegve menj a baloldalt felemelkedett hangszeres készséghez, felvéve a padlón heverő gongütőt (clapper). Kapcsolj át Tharára, tereld őt a jobboldali, tüzes állványzathoz, majd vegyél egy egy-egy marokkal a középső tálban lévő sárga, és a baloldaliban található zöld porból. A figyelmesek már tudják, mi következik: a harmadik freskó útmutatásának követése, mégpedig úgy, hogy Thara beleszórja a lángba a megfelelő színű port, majd átváltasz Assilra, és ő megüti a most felvett eszközzel az adott formájú gongot. A helyes sorrend tehát:

  1. Sárga por a tűzbe – Háromszög alakú gong megütése
  2. Zöld por a tűzbe – Kör alakú gong megütése
  3. Currypor a tűzbe (ez helyettesíti a kifogyott vöröst) - Négyzet alakú gong megütése

Oké, a nehezén túlvagyunk, most már akár ráléphetsz a szemes padlólapokra is. Sétálj fel Assillal a bal felső sarokban lévő konzolhoz, és xilofonozz, ami esetünkben annyit tesz: a készletedben lévő villát használd a mosólapon (washboard). Váltás Tharára, őt a jobb felső állásba mozgasd, és ott furulyáztasd meg... izé, szóval használja a furulyát. Megjelenik Ozirisz – nem egy szimpatikus figura, lássuk be...

Summon Osiris.

Tereld Assilt a középső „karámba”, és beszélj az élet és halál istenével, hogy mit, az ebben az esetben lényegtelen. Kapsz tőle egy tiarát, mellyel beléphetsz az alvilágba. Megérkezik a fáraó, és vele némi izgalom.

Block the persecutors' path.

Menj át a baloldali ajtónyíláson, és vedd fel a törött padlólapot / kapcsolót.

Block the persecutors' path.

Most legalább tudjuk, mit kavart Thara, s mi végre van nála a vörös festék... Fuss balra, be a toronyba, és ugorj ki a jobboldali ablakon. Balra egy kötél, vedd fel, és végeztünk is.

AnkhAnkhAnkh

Chapter 4: The Sun of Cairo


Get rid of the death curse.

Oké. Ozzy zabos, ezt Assil tudomására is hozza, és közben elrabolja a fáraó lányát is. Legalább a látszat nem csalt: tényleg nagy genyó a pali. Menj le a csónakhoz az ismert úton, a kapun kilépve a bölcs látnok, Take Tut Cashun elkap egy szóra:
- Do I have a real problem now, or what?
- Yeah, great. I know. But what am I supposed to do?
- Good. I'll find out whatever's necessary.

Tehát az „Árnyak próbáját” kell kiállnod, és biza a fáraó segítségére lesz szükséged. Nem egyszerű a pite.

AnkhIrány a sivatag, azon belül is az oázis, az első főterületen tehát felfelé, a sziklához, itt balra, és le a lépcsőn. Nocsak, egy lámpa nélküli dzsinn. Dumálj vele!
- Are you always this unpleasant?
- Erm...how could that happen?
- Let me guess: And now you need my help!
- What's in for me if I decide to help you?
- Hey, it’s sounds like a deal!

Help the genie to get back his lamp.

Vissza kell tehát szerezned a csóka lámpáját, ami viszont a tó közepén úszik. Menj le a lépcsőkön, minő meglepetés, Thara ácsorog itt. Dialógus jön.
- Thara, it's so good to see you again!
- What? Schmuel, Shalom, Ephraim and you? You guys are the revolutionaries?
- Could you help me out? For old times sake?
- Oh, that's what I always wanted!

Beszélj a zsidó haverokkal is, a „The Children of Che Banana” akciócsoport tagjaival:
- Now that I'm part of the team, will you reveal your secret to me?

AnkhKapsz egy deszkát; menj jobbra, rá a hídra, ennek végében lyuk, használd rajta a palánkot. Lépj be a sziklahasadékon (előre, jobbra, „crack”). Aha, tehát itt gyakorlatoztak a forradalmárok! Vedd fel a vödröt a maradék vörös festékkel (bucket with remnants of red paint - fáraóbábu melletti pálmafa alatt van), és jobbra lent a banánfürtről egy gyümölcsöt. Nyomás vissza Kairóba (és készülj, mert most jó sokat fogunk ingázni)!

Irány a piactér, beszélj a kövér rabszolga-kereskedővel:
- What's so bad about that?
- I'll talk to the brewer.

Get the "Sun of Cairo" for the Slave Driver.

Speciális koktél kell neki, banánnal, ami amúgy nehéz, nekünk viszont már nem. Menj balra, a lépcsőfordulóban dekkoló borárushoz. Add vissza neki az üres amforát, visszakapod az „üvegbetétet”, és dumcsizz vele.
- Can I get the "Sun of Cairo" from you?

Add neki a banánt. Ezután megkérdi, hogy milyen erős legyen a cucc. Mint a méreg...
- Something to totally knock me off my feet!

Nem sokáig volt nálunk a pénz... Nyújtsd át a komának a dénárt. Sétálj vissza a kövér komához, és nyomd a kezébe a koktélt. Hogy rohadna meg - kis ernyőcske nélkül nem kell neki...

Get the "Sun of Cairo" for the Slave Driver.

That guy insists on a cocktail umbrella!

Menj jobbra, Dinar standjához (az ürge „isteni küldetésen” vesz részt), és a rejtett bejáraton irány a palota kertje (jobbra, egyenesen a folyosón, és le a lépcsőn). A vödröt merítsd meg a medencében, majd használd a nagy lakomaasztal balfelén, a földön horkoló ürgén, aki nem más, mint a tevehajcsárok főnöke, Red Sea Aquarium.

Most ismét megyünk a sivatagba, a második főterületen át, keletnek, a szfinxhez. A szuvenírárus, Bakshish végre elmehetett skorpiót fogni Gizába, így szabad a vásár, vegyél el egy papírernyőt a standról (jobbra, a kosáron van), és kombináld a készletedben a koktéllal. Éééés: nincs menekvés, sietünk vissza Kairóba!

That guy insists on a cocktail umbrella!

AnkhIrány a főtér, a rabszolgahajcsár, add neki az ernyős banánkoktélt. Egészségére. Az ájult komától vedd el a kulcsot (bunch of keys – az övén van, balra), és használd ezeket a sovány, leláncolt srácon. Szabadság, jövök! Beszélj a kölyökkel:
- Well, I'd like you to dive a little bit.

Csoda történik: nem neked kell ismét elkepesztened a homoktengerbe, automatikusan ott termessz, a kölyök kimenti a lámpát a tóból, majd neked adja az időgépét...

Help the genie to get back his lamp.

Beszélj a dzsinnel:
- Hang on! What about my reward?
- Who has kidnapped the Pharaoh's daughter?
- Thanks, that's all I needed to know.

Tell the Pharaoh where his daughter is.

Oké, tehát a fáraó lánya az alvilágban van, az út a szfinxen át vezet, mindezt a fáraóval is közölnöd kell. Irány tehát Kairó, a palota, most a főkapun át, az őrökkel dumálva:
- I know where the Pharaoh's daughter is being kept!
- She's inside the Sphinx.
- You want take the risk? That the Pharaoh's daughter is in dangered because you won't let me in?

Lépj be az épületbe, előre, a trónterembe. Beszélj az uralkodóval:
- Cool, I'll do it!

Megkapod a szfinx kulcsát, mely nem más, mint egy levágott kéz...

Tell the Pharaoh where his daughter is.

Find the Pharaoh's daughter.

AnkhNyomás a sivatagba, a szfinxhez. A szuveníráruda mellett, a kőlény mancsának oldalán megtalálod nyitómechanizmust, mely mint tenyérlenyomat, használd rajta a „kézkulcsot”, és lépj be!

Nem kell megijedni, az életerőcsík csak egy móka, kis fricska a kalandcímeket mindenféle oda nem illő elemmel kombináló fejlesztők számára; meghalni nem tudsz továbbra sem. Menj be a nagyterembe. Jobbra, az „akvárium” előtt van egy láda, rajta egy feljegyzés (memo 1). A bal oldali (rámpás) falnál, hátul találsz egy kalapácsot, tedd el. Indulj el felfelé, középtájt, a kanyarnál, a bal oldali egyik pilléren van a második üzenet (memo 2). Gyalogolj át teljesen jobbra, lefelé, és használd a kalapácsot a peremen heverő cementeszsákon. Hátra arc, vissza, a vízben merítsd meg a vödröt, menj le a „földszintre”, és jobbról (ahol bejöttél) vedd fel a leesett zsákot. Ezt kombináld a vödör vízzel, majd balra, a rámpa mellett lévő fésűszerű lenyomattal. Kapsz egy létraféle képződményt, emeld fel, és használd a jobboldalon, a fogakkal ellátott oszlopon, a kettőből egy valódi létra lesz, mássz fel rá, és vedd fel a 3. feljegyzést (memo 3), valamint a kulcsot, ami egy levágott orr... brr. Sétálj fel ismét a magasba, majd a víztartály pereméről felfelé futó deszkára, onnan az állványzat pallójára lépve a legfelső szintre, majd a szfinx fejébe. Van itt pár obeliszk, keresd meg az orral jelöltet, ezen látsz egy nyitómechanizmust, illeszd bele az imént felvett nózit. Mókás jelenet, plusz a gyanús Dinar (ismét nem csalódtunk valakiben), és a tény: Assil atyjánál van a harmadik kulcs.

Get the locksmith's key.

Térj vissza Kairóba, és sétálj haza. A két orgyilkos még mindig (már megint) itt kever. Beszélj velük.
- What are you doing here?
- I've been there. It's just an abandoned building site.

Menj be, dumálj atyáddal.
- Would you please be quiet for one minute and give me the key to the Sphinx tomb!
- I need the key to the tomb inside the Sphinx.

AnkhA lakatos sztorija és képe hátborzongató. A hülyéje azt hitte, ha a saját testrészeivel védi a bejáratokat, nélkülözhetetlen lesz... No, menj be a szobába, fel a lépcsőn, a hátsó traktusba. Van itt egy nagy oszlop (ismét majompofával), rajta kar, használd. Menj ki az udvarra, a felbukkant titkos rekeszből felveheted a kulcsot, mely a pórul járt iparosember szeme.

Get the locksmith's key.

Irány a szfinx, a „kezes” mechanizmussal nyisd ki, menj fel a legtetejére, a fejébe. Vedd fel a fügekonzervet (a káva szélénél, balra), használd a szemet a szemmel jelölt obeliszken, majd húzd meg a leereszkedett madzagot. Dobd ki a konzervet az orrnyíláson, és menj utána. Kapd fel a fügét a szöges ágy elől, edd meg (használd a készletben). Egészségedre!

Menj vissza a szfinxbe, fel a rámpán, most beléphetsz a kiürült akváriumba. Vedd fel az elektromos angolnát, és kombináld az időgéppel (time machine). A kis közjáték után a készletedben lesz egy súly, ezt az ajtó jobb oldalán lévő állványba pakold bele. Lépj át a bejáraton, séta le. Jobbra, az asztalon egy fáraói baseball-készlet, vágd zsebre. Múmia balról, dumcsi.
- (bármi)
- Not so long ago I believed that you mummies were dead as a doornail.
- What construction are you talking about?

Amikor tiéd a pálya, menj balra, a múmia után, és használd a gépezetet (tehát ne csak beleállj, hanem jobb klikkel aktiváld).

AnkhAnkhAnkh

Chapter 5:  Into The Dark


Make the underworld visible.

A játék legegyszerűbb feladata: használd a tiarát (három zöld „lámpás” fejék, amivel látsz a sötétben, érted?)

Make the underworld visible.

AnkhSéta jobbra, le a hídon. Kedves kutyus, akarom mondani pokolsakál fogad. Kínáld meg a baseball-labdával. Tovább előre. Amikor eljutsz a kapuhoz, boríts le jobbra, rábukkansz a biztosítékdobozra. Vedd ki a sárga biztosítékot, és helyezd be a tőle balra lévő, vörös foglalatba. Ezzel elérted, hogy a kapu beszél, de nem gondolkodik. Próbálj meg átmenni a kőfejen, duma jön.
- My dear door! If you'll let me through, we could be friends.
- Yeah, sure! I always wanted to see a hinge collection!

Sétálj be, előre. Mielőtt felmennél a lépcsőn, MENTS! Ez nagyon fontos, mert elég idegesítő feladat jön. A mozi után jön egy dialógus:
- Wait a minute. Will you lift my curse in exchange for the ankh?
- You know what? Then I'm not gonna give you the ankh!
- I have a feeling that I shouldn't give up without a fight.
- (bármi)
- (bármi)
- (bármi)

AnkhNo most. Az újabb bejátszás után Tara irányítását kapod meg. Az a lényeg, hogy Assil nem érheti el a csajt, mert ha igen, az egész beszélgetés Ozzyval elölről kezdődik. Amint tiéd az irányítás, rögtön fuss balra, ami kicsit nehéz, de sikerülni fog. Ezután irány a hátsó, törött oszlop, annak túlfelére, azaz bal oldalára állj, a lényeg, hogy a befutó srác és a lány között legyen az oszlop, kb. úgy, ahogy a mellékelt kép mutatja. Ha sikerült, Assil nekimegy az oszlopnak, és mozizunk, plusz jön egy rébusz azoknak, akik jól figyeltek a játék során. A helyes válasz az utolsó:
- Isis gave the ankh to Ra, Ra gave it to Osiris, Osiris gave it to Seth and Seth gave it to the pharaoh.

A közjáték után tulajdonképpen semmit nem kell csinálnod, rohangálhatsz a sráccal, de a végén önállósítja magát. A szfinxnél kapod meg újra és utoljára az irányítást, ekkor lökd meg a kereskedőt (jobb klikk), majd dőlj hátra, és élvezd a záróműsort.

Hamarosan találkozunk, az Ankh: Hearth of Osiris végigátszása során!

AnkhAnkhAnkh