A �Gyilkosság az Orient expresszen� nem kevésbé híres krimi,
1974-ben egy remek mozi is készült belőle, igazi sztárparádéval (Albert Finney,
Lauren Bacall, Ingrid Bergman, Jacqueline Bisset, Sean Connery, Sir John
Gielgud, Anthony Perkins, Vanessa Redgrave, Michael York), Sidney Lumet
rendezésében. A játékadaptációt ismét Lee Sheldon készítette, és nagy örömünkre
sikerült megnyernie Poirot szinkronizálásához David Suchet-t, aki a BBC remek
Christie-szériájában alakította a kis belga kopót. Hasonlóan az előzőhöz, itt
is egy másik hőst terelgetünk (mintha Sherlock Holmes helyett Watson doktor
nyomozna), és a befejezés is tartogat meglepetéseket még a könyvet kívülről
fújóknak is. Lássunk is neki!
A MotOE egy klasszikus point �n� click rendszerű kalandjáték, a műfaj ismerői számára az irányítás sok meglepetést nem tartogat. A képernyő felső szélére mozgatva a kurzort megnyílik egy eszköztár; balra a készletet, jobbra a játékmenüt érheted el, középen a vonat sematikus ábrája látható, az egyes kocsikra bökve odaugorhatsz, ez igen hasznos lesz.
A játékmenüt az ESC gomb megnyomásával is eléred, a készletet pedig a jobb egérgombbal. Ebben találsz egy görgethető területet, ahol a tárgyak kerülnek elhelyezésre, és hét gombot:
A kurzor helyzetérzékeny, ha valamit megnézhetsz, szem-, ha valakivel beszélhetsz, száj-, ha valamit felvehetsz, kéz-, és ha valamin egy tárgyat használhatsz, fogaskerék ikon jelenik meg. Ha valamerre átléphetsz az adott képernyőről a következőre, azt lábnyom jelzi; dupla kattintással azonnal ugorhatsz, nem kell kivárnod, mag hősöd átsétál. A dialógusokat a bal gombbal pörgetheted, a mozikat az ESC lenyomásával lépheted át.
A játék lineáris, de van némi szabadságod, hogyan haladsz; a lényeg az, hogy egy szakaszban összeszedj és megvizsgálj minden bizonyítékot. A �scrapbook�, azaz a notesz tartalmaz iránypontokat (�M. Poirot�s Instructions�) tartalmaz, melyeket a továbblépéshez teljesítened kell, ezeket használom az alábbi leírásban az egyes szakaszok tagolására. Bizonyos részeket zárójeles belcímekkel is szétválasztottam, hogy aki ott akadt el, könnyebben rátaláljon a problémás etapra.
New Paltz, New York, 1924: Zsaruk vesznek körbe egy háztat. Némi lövöldözés után két ember adja fel magát.
Isztanbul, Törökország, 1934: Antoinette Marceau, a vasúttársaság alkalmazottja megkapja élete lehetőségét: főnöke, Marcel Bouc utasítására a híres belga magándetektív, Hercule Poirot kényelmét kell biztosítania az Orient expresszen, és mindenben rendelkezésére állnia. A tét a karrierje...
Az első �játék� az lesz, hogy megpróbálod elkapni Poirot. Ahányszor meglátod, vidd rá a kurzort, hogy megjelenjen a száj ikon, és kattints.
Rögtön a nyitóképernyő után elakadsz: Klaus, a német séf mérges; beszélj vele, kéri, hogy mondd meg, melyik kezében van a jobb hentesbárd. A helyes válasz a �bal� (�The clever in your left hand.�).
Tovább. Ismét bökj Poirot-ra, majd kövesd. Eljutsz egy újabb útakadályhoz: két férfiú (Foscarelli és Hardman) azon vitázik, az izniki vagy a kütajai cserép a jobb. Csak akkor engednek tovább, ha bizonyítékot hozol. No most: két lehetőséged is van, a történet szempontjából közömbös, mit teszel. Az előző képernyőn, a jobboldali sárga tetős bódéra bökve elemelhetsz egy vázát, illetve a szakácson túl, ahol �beléptél� a pályára, jobbra egy árustól egy fali csempét. Elég az egyiket lenyúlnod, és visszamenve ismét dumálni a srácokkal, automatikusan megtörténik a továbblépés. Ám ha két cuccot vágtál zsebre, az egyik nálad marad, és vissza kell vinned oda, ahonnét elvetted, csak ekkor folytatódik a sztori.
Amint tehát túllépsz a fiúkon,jöhet az újabb �Poirot-bökdösés� � és az újabb feltartás. Dragomiroff hercegné elveszítette a napernyőjét, és Miss Schmidt, a házvezetőnője gyakorlatilag megparancsolja, hogy keresd meg. Indulj visszafelé; a két csempés úr mellett egy kocsin búza, markolj belőle. Egy képernyővel visszalépve találsz két kecskét, a felső, amely a hordóknál van, valami furcsát rágcsál. Add neki a gabonát � megvan az ernyő, vedd fel, és vidd vissza a hölgyeknek beszélj velük, elteszik a cuccot. Tovább!
A következő �sorompó� Greta Ohlsson, akinek a szinkronja brutális. A lényeg, hogy el kell kalauzolnod a vonathoz, így bökj a második pontra (�If you�ll come with me...�), onnantól fogva követ, így mehetünk is tovább, újabb két komáig. Ők Ratchett úr és titkára, MacQueen. Egy szoborról beszélnek, és előbbiről hamar kiderül, hogy ritka nagy hólyag. Fenyegesd meg a rendőrséggel (police), hamar letudhatod a problémát...
Lépj be jobbra, az állomásra. Menj balra, míg meglátod, hogy Poirot mester nem épp úriemberhez méltón kihallgatja Arbuthnot ezredes és Mary Debenham beszélgetését, melynek őt követve te is tanúja leszel: úgy tűnik, az öreg katona és az ifjú hölgy bizalmas viszonyban vannak. Hm.
Hamarosan eljutsz a jegykezelőhöz, automatikusan megtörténik a �beléptetés�, útitársad hátramarad. Végre elkaphatod Poirot, aki épp a kalauzzal, Pierre Michellel tágyal � a vonat megtelt, nincs hely a belgának. Beszélj a vasutassal, majd a detektívvel (mindegy, mit), végül ismét Pierrel, és javasold, hogy adja át a pompás bajszú úrnak a saját fülkédet (�Give Monsieur Poirot my room...�). Antónia a svéd asszonyság hálótársa lesz, és nem mellékesen hozzájutsz az utaslistához, mely igen hasznos lesz (a noteszodban megtalálod, az útvonallal és a vonat alaprajzával együtt).
A vonat elindul, jön egy hosszú mozi, melyben megismerjük az utasok egy részét, és két hősünk belemegy némi jellemrajz-játékba. A dialóguspontokat végig kell járnod, itt sok variáció nincs. Ratchett úr a jelenet végén megpróbálja felbérelni a detektívet, de Poirot egy korrekt �nem bírom a pofádat� közléssel ezt elutasítja. Tetszik a kis belga...
Az expressz befut Belgrádba, ahol újabb kocsit csatolnak hozzá, ám közben a séf közli: ha nem kapja meg a szalonnaszállítmányt, főzhet mindenki magának. Jobb a békesség... Menj előre � egy kalauzféle épp felrohan a vonatra. Érdekes... Balra, a szökőkúthoz, szólítsd meg Arbuthnotot és MacQueent. Tovább előre, egy asszony távozik; ha a fa mellett lévő kerítéskapura böksz, Antónia megjegyzi, hogy innen jött a vasutas, a nő biztos őt kísérte ki.
Folytatva utadat belefutsz a masinisztába, Tayyipba, és Michelbe. Utóbbi elmondja, hogy csak egy görög doki szállt fel a vonatra, és ő is furának találja a kalauzproblémát. Tőlük balra találsz egy kocsit, rajta ládákkal, de a szövegük kínai... illetve szerb. Dumálj ismét a francia komával, majd vissza a taligához, és bökj a ládákra, Pierre lefordítja neked a címkéket, a jobb szélső/alsó pakk a �slanina�, győzelem.
Zötyögünk tehát tovább. Hősnőnk visszaemlékszik mestere szavaira: a hallgatózás nem bűn, ha jó célt szolgál. Ám a fülkeajtók vastagok... Irány a szalon (vidd fel a kurzort képernyő tetejére, és kattints a �Saloon Car�-ra), előre, a bárhoz, amit kifoszthatsz (a felső polcon egy jégcsipesz, alul öt pohár (mind kell!), a fiókban szalvéta és cellux. �Ugorj� vissza a Calais kocsiba, és kezdd meg a �kihallgatást�: vegyél elő egy poharat, és bökj rá az első ajtóra; az első ilyen akció után ezt a játékot már nem kell megismételni, elég ballal bökni a �fül� ikonnal egy nyílászáróra, hogy hallgatózhass.
Mozizunk. Egy hógörgeteg zárja el a sínt, a masiniszta épp, hogy le tud fékezni, szegény Poirot viszont lezuhan a priccsről, és kificamítja a bokáját. Nemsokára azonban az éj csendjét egy sikoly töri meg...
Kattints az ajtón, Antónia kikukucskál. Michel franciául szól be Rachettnek, aki ugyancsak a gallok nyelvén szól ki: minden rendben van. Közben egy vasutas felmászik a vonatra, nem sokkal később Hubbardné fellármázza a kalauzt (ismét kattints az ajtón): egy férfit látott a fülkéjében, de eltűnt. Újabb esemény: egy zuhanásféle hang. Bökj az ajtóra, hősnőnk még látja, amint egy vörös kimonós hölgy elsétál. Menj utána a szalonkocsi felé, ám az zárva. Irány Pierre, kérdezd ki: a nő a jenki asszony vagy tán Ratchett fülkéjéből jött. Nem tudsz mást tenni, sétálj �haza�.
There has been a murder onboard! I have accepted Monsieur's Poirot's
challenge and will lead my own investigation. (Gyilkosság történt a vonaton! Elfogadtam Poirot úr kihívását, és saját
magam nyomozok.)
Reggel, zaklatott utasok � és egy még zaklatottabb kalauz. Poirot hívat, vele van Constantine doki, a görög, aki Belgrádban szállt fel. Fennforgás van: Rachett halott! Győzd meg a belgát, hogy késlekedés nélkül álljon neki a nyomozásnak (�Monsieur Poirot, I appeal you�, aztán jöhet mindhárom pont). Mivel a belga nem állhat lábra, felajánlja Antóniának a nagy lehetőséget: próbálja megoldani az ügyet egyedül, hogy igazi detektív váljon belőle; persze ha gyáva hozzá, lehet a bajszos mester lótifutija, utasításainak végrehajtója is. Itt tehát érdemes mentened, ez ugyanis egyfajta nehézségi szint választó: az első válasz (�I�m honored...�) azt jelenti, hogy a magad ura (hölgye) vagy, kevés segítséget kapsz, míg a második esetben (�I am no match...�) rendesen kapod az instrukciókat, így nehéz elakadni. Én most azt mondom, vállald el a kihívást � ez az igazi kaland, és ha elakadnál, itt a segítség...
Ha döntöttél, a hulla mellett találod magad. Kattints rá kétszer, rusnya látvány, elintézték a komát alaposan. A pizsama jobb felső zsebében találsz egy zsebórát, melyet szintén ért egy döfés, így 1:15-kor megállt, ez megegyezik azzal az időponttal, amikor a doki szerint meghalhatott a pacák. A fejpárna alatt megtalálod az önvédelmi lőfegyvert, tedd el. Vedd fel az éjjeliszekrény elől a H betűs zsebkendőt, ezután pakold le az asztalkát: egy műfogsor, egy pohár, egy indiai szobor, egy hengeres és egy lapos gyufa, egy leégett szivar és egy elhamvadt papírdarab. Alaposan vizsgálj meg mindent a készletedben; a poharat felfordítva (nagyító, szem!) hallasz egy fanfárt, ez jelzi, hogy fontos nyomra bukkantál, ezúttal ez egy folt és valami fehér anyag az üveg alján. Ez utóbbi valószínű forrását is megtalálod a poggyásztartón lévő bőröndben: egy félig üres altatószeres üveget; ez megmagyarázza azt is, miért nem tudta a fickó a fegyvert használni...
Nézz ki az ablakon: lábnyomok a hóban, és egy az ablakkereten. Sétálj vissza az ajtóhoz; balra a fogason kabát, a zsebében gyufa, a hengeres fajta. Vedd le a kalapot jobbról, a készletben fordítsd fel: a belső felében egy írást találsz: �Rev 13:18�. A földön, jobbra egy pipatisztító. Hm; pipa, szivar, kétféle gyufa...
Nincs más hátra, kérdezd ki a dokit. 12 szúrás, ebből halálos. Némelyik nagy erejű, mások csak karcolások. Van, amely már halál után esett, van, amit jobb kéz okozott, de olyan is, melyet bal. Egyre érdekesebb a pite!
Séta vissza Poirot-hoz, mesélj neki, és cserélj vele eszmét. A legfontosabb kérdés: mi van az elégett papíron?
A titok kiderítéséhez két fémrács kell, mely szilárdan tartja a papírt, és egy hőforrás. Utóbbi nem gond: repülj el az étkezőkocsiba, hátul, a hosszú asztalon találsz egy spirituszégőt, rakd el. Most pedig jöhet az utasok fülkéinek átkutatása, haladj módszeresen! Lássuk, miket is kell begyűjtened.
Ó, az Armstrong ügy! Toby Armstrong ezredes elvette Linda Arden, a híres színésznő Sonia nevű lányát. New Yorkban éltek, imádott kislányukkal, akit három éves korában két férfi elrabolt a pesztonkájától. A rendőrség először őt is gyanúsította, de nem jutottak előbbre. Az apa kifizette a váltságdíjat, de a kislány nem került elő. Két hét múlva egy Perkinson nevű testvérpárra terelődött a gyanú, az elfogásukat láttuk a játék nyitómozijában. Vallomásukban elmondták, hogy egy nemzetközileg körözött bűnöző, Casetti volt a megbízójuk és az ördögi terv kiötlője, aki már számos hasonló bűnt elkövetett. A két srác megpróbált elszökni, Jeffreyt elkapták és villamosszékbe ültették, Robert hulláját nem sokkal később a kikötő vízéből halászták ki. A tragédiák sora folytatódott. A farmház mellett egy kislány holttestét találták meg, akit Daisy Armstrongként azonosítottak; akkor már terhes anyja elvetélt, a koraszülésbe belehalt, apja főbe lőtte magát, a többször megvádolt dada levetette magát az emeletről és meghalt, bár mint kiderült, teljesen ártatlan volt.
Casetti nyomát Dél-Amerikáig követték, de ott nyoma veszett és soha nem került elő � mostanáig! A kirakós játék első darabkái a helyükre kerültek: Rachett nem volt más, mint Casetti, a gyilkos pedig nyilván az Armstrong-ügyben áll bosszút. Ám ez a válasz újabb kérdések sorát veti fel. Nincs más hátra: begyűjteni a bizonyítékokat, kihallgatni mindenkit, azaz az igazi nyomozás most indul!
###
Mielőtt azonban elkezdődne a detektívmunka, még egy kis szerelés következik: a vonat kezd hűtővagonná alakulni, miután a fűtést biztosító gőzcső eltört (vagy eltörték?). Nos, járjunk utána.
Nyiss be Ratchett fülkéjébe (10-es), nézz ki az ablakon � Hardman a lábnyomokat vizsgálja. Kattints rá a már ismerős �árnyék� ikonnal, Antónia követi őr, így vele együtt bejutunk az Athén-Párizs kocsiba is. Az itteni kalauz, Matteo sokat nem tud segíteni, így marad a vizsgálódás, azaz a fülkék egyenkénti átnézése.
Indulj visszafelé; a mozdony utáni kocsi alól gőz száll fel, ha alánézel, megtalálod a bibit: jókora darab hiányzik a gőzcsőből. Ez nem lesz egyszerű műtét...
A továbblépéshez �ki kell nyitnunk� a teljes szerelvényt. Rachett fülkéjének nyitott ablakán mássz vissza a Calais szakaszba, és sétálj hátra, Michelhez. Kérd el tőle mind a poggyász-, mind az Athén-Calais kocsi kulcsát, utóbbival hátul rögtön nyisd is ki az ajtót. Most ugorj előre az étkezőkocsiba, menj egészen hátra, és nyisd ki a poggyásztér ajtaját is; lépj be.
Nézd végig a csomagokat. Középtájon találsz egy nagy ládát, amit Poirot érdekesnek talál, és hátrébb egy kisebbet, �TWO PAIRS� felirattal. Az eggyel közelebbi nézetben a kiálló szögön használd a most megszerzett kalapácsot, és ki is vehetsz egy jó állapotú hótalpat, a megrongált darab párját. A készletben fogd meg, kattints a fogaskerékre, tedd a cuccot a jobboldali rekeszbe, bökj a középső fogaskerekekre � a talp mellé némi huzalt is kapsz.
Lépj eggyel hátrébb, a falon megtalálod a szállítási jegyzéket; Isztambulban felpakoltak egy �különlegesen kezelendő csomagot�, Belgrádban pedig olajat, mézet és ecetet, ezt a három anyagot meg is találod szemben, a hordókban. Miután mindent megvizsgáltál, menj hátra, és rázd meg a biztonsági ajtó kilincsét: nem meglepő módon zárva van.
Most kicsit elcsavargunk � jelzem, kissé érdekes lesz az útvonal, alaposan el lehet tévedni... Repülj hátra az athéni kocsiba, mássz le, és indulj el jobbra/előre, két képernyőt. Innen nem tudsz továbbmenni, csak ha a hótalpakat felszereled Antóniára. Ha ez s megvan, menj jobbra, találsz egy farkast, használd rajta a pisztolyt, hogy elijeszd. Egy képernyő múlva, a bal szélen, a fából valami fémcső áll ki, tedd zsebre.
Most fuss vissza az elágazóig, azaz két képernyőt, és balra menj tovább. A szarvasnál ismét balra, majd megint, itt a bal szélen újabb fába ékelt csövet szedhetsz össze. Ha zsebre vágtad, menj vissza egy képernyőt, innen jobbra, egy újabb ordasig, rutinosan dörrents alá, és a szikla mellett felfelé indulj. Menj előre egyenesen, a szikla széléig, nézz le. Valami csillog a hóban, vedd fel � némi izgalom, ezt megúsztuk... Egy steak kést találtunk, a rajta lévő jel egyértelműen mutatja, hogy a vonat leltári tárgyáról van szó.
Jobbra indulj, találsz egy pásztorkunyhót. Próbálj meg bemenni � le van lakatolva. Vizsgáld meg az ablakot, Poirot füledbe súgja, hogy az egyik rács ki van lazulva. Adj neki a kalapáccsal, hozzájutsz egy remek pajszerhez, ezzel rögtön támadd is meg a függőzárat, és be is léphetsz.
A padon egy kalauz uniformis; vizsgád meg! �Petite� címkéjű (hm, a doki tényleg el lesz kapva), hiányzik egy gomb róla (hm, tehát a jenki nő fülkéjében tényleg volt egy férfi, nem csak álmodta...), és ha megfordítod, hozzájutsz egy újabb átjárókulcshoz, melyről egyébként a nemrég összerakott levél is regélt - így tudott tehát az álvasutas közlekedni a vonaton. Menj beljebb; a székbe döfve egy stilét, az amerikai maffiózók kedvenc fegyvere, a hátoldalán alvadt vér és maszat. A svédfogóval (melyet az athéni 7-8-as fülke mosdójában gyűjtöttünk be) ess neki a kályhacsőnek. Itt végeztünk is.
Lépj ki, szereld fel hősnőnket a hótalpakkal, és futás vissza a vonathoz: lefelé háromszor, balra, le, jobbra kétszer, és balra ezerrel.
Menj előre, a mozdony mögötti kocsihoz, ahol a törött cső van, nézz alá, és helyezd a folytonossági hiányra a kályhacsövet. Valamely oknál fogva a játék néha igényli, hogy ehhez előbb a fűtő kesztyűjét használd (�fireman�s glove� - a koma fülkéjéből gyűjtöttük be), néha nem...
Nos, most tényleg nincs más hátra, mint a gyilkos nyomába eredni. Döbbenetes mennyiségű feladat kerül be a noteszedbe...
No lássuk. A legtöbb pont egyértelmű; ki kell hallgatni mindenkit, és ha már ezt teszed, egyben elkérni tőlük az útlevelet (párét ugyebár már összeszedtük), plusz ujjlenyomatot venni. Utóbbihoz arra az írógépszalagra lesz szükséged, amelyet Hardman fülkéjéből nyúltunk le, a bárban felmarkolt szalvétákra, plusz még valamire: az étkezőkocsiban lévő büféasztalról az étlapokra ("menu cards"). Ugorj is el ezért, és ne hagyd ott a vajazókést sem.
Nos, haladjunk szépen sorba, azaz innen, az étkezőből előrefelé. Az első koma, akit górcső alá vonhatunk Klaus, aki természetesen a konyhában melózik (indulj el hátra, a poggyászkocsi felé, balra lesz az ajtó), ám itt rögtön beleütközünk egy problémába: az ipsének most az a legnagyobb gondja, hogy nincs elég ecete és olaja, márpedig addig, míg nem szerzünk neki, nem áll szóba velünk.
A feladat nem lesz nehéz: menj be a poggyászkocsiba, hátra, ahol már korábban felfedeztük a hordókat (a szállítási jegyzékkel szemben). A White Wine Vinegar feliratú hordó dugóján használd az erdőben begyűjtött �fémvályút� (�metal collection spout�), majd ezen az egyik üres poharat (amit ugye a bárból nyúltunk le). Ismételd meg ugyanezt az Olive Oil hordóval. Vissza a konyhába, add át a séfnek � kevesli, így elmegy utánpótlásért. Szabad a pálya!
Jó kalandjátékosként persze azonnal rávetjük magunkat az eddig elzárt konyhára, mint keselyű a dögre, és kifosztjuk, ahogy azt kell: balra, a felső fiókban egy szemcseppentőféle eszköz (turkey baster � ezzel szokták a hús levét felszippantani a tepsiből és �visszalőni� az áldozatra), a hűtőben egy kancsó friss narancslé, a vágódeszkán egy húsbárd, a tűzhelyen pedig (menj lefelé) egy lábosnyi nyers tészta.
Most már tényleg jöhet a nyomozás. Menj vissza a csomagokhoz, Klaus ott tátja a száját a hordóknál, szólítsd meg, Antónia a fent leírt eszközök birtokában automatikusan begyűjti tőle az ujjlenyomatot. Induljunk előre, irány a szalonkocsi! Mindenkit szólíts meg, és menj végig az összes ponton; a legtöbbjüknél az ujjlenyomat megszerzése után újabb dialógusok érhetők le. A nyomozás menetét a notesz �Suspects� pontja alatt követheted, mindenki neve mellett egy kis ikon jelzi, hogy nálad van-e az útlevele, illetve az ujjlenyomata. Az alábbiakban a fontos tényeket sorolom fel az egyes személyeknél.
Mary Debenham:
Foscarelli:
1. fülke: Masterman,az inas, szolgálatodra:
3-4. fülke: MacQueen, a titkár:
5-6. fülke: Frau Schmidt:
7-8. fülke: Greta Ohlsson:
A legérdekesebb holmi azonban Gréta asszony bőröndjéből kerül elő: egy anziksz New Yorkból, a hölgy kézírásával, a �tenger mellett töltött utolsó boldog nap emlékére�. A Coney Islanden található vidámparkban �Helena felült a hullámvasútra�, ő nem. Hm, ennyit arról, hogy soha nem járt az USA-ban. Úgy tűnik, itt mindenki hazudik...
11. fülke: Hubbardné,az ízig-véri jenki, egész pontosan New York-i:
13. fülke: Andrényi gróffülkéje érdektelen.
14. fülke: Dragomiroff hercegnő fülkéjéből az asztalról vedd el az útlevelet és a karperecet. Az asszony rajtakap, jöhet a kihallgatás (az ujjlenyomatvétel itt is szalvétás), mely rengeteg meglepő fordulatot rejt!
A szokásos �őrhelyén� megtalálod Michelt, jöhet az ő kifaggatása is.
Az irányítás és a kezelőfelület
A MotOE egy klasszikus point �n� click rendszerű kalandjáték, a műfaj ismerői számára az irányítás sok meglepetést nem tartogat. A képernyő felső szélére mozgatva a kurzort megnyílik egy eszköztár; balra a készletet, jobbra a játékmenüt érheted el, középen a vonat sematikus ábrája látható, az egyes kocsikra bökve odaugorhatsz, ez igen hasznos lesz.
A játékmenüt az ESC gomb megnyomásával is eléred, a készletet pedig a jobb egérgombbal. Ebben találsz egy görgethető területet, ahol a tárgyak kerülnek elhelyezésre, és hét gombot:
- Retikül: Erre bökve visszakapod a készletfelületet.
- Nagyító: Fogj meg egy cuccot, és húzd a lupéra, megkapod a leírását. Ezt mindig érdemes eljátszani, amikor valamit találsz, ugyanis detektívjátékról lévén szó, ezek az információk előrelendítik a nyomozásodat; az újságok, könyvek, levelek tartalma automatikusan bekerül a noteszedbe. Fontos, hogy az alsó szem ikonra bökve megvizsgálhatod a tárgy másik oldalát is, erről szintén ne feledkezz meg, ugyanis ha ezt nem teszed meg, a játék nem enged továbblépni! A felső tolókával végiglépegethetsz a készlet tartalmán.
- Fogaskerék: Fogj meg egy cuccot, és kattints erre az ikonra; holmik összeszereléséhez pakold azokat a bal oldali tartókba, és nyomd meg a középső fogaskereket, majd vedd el jobbról a kész tárgyat (vagy kattints az �x� jelre, ekkor visszakerül a készletbe). A szétszedés hasonlóan megy: itt a jobboldaliba tedd a cuccot, és �fogaskerekezz�.
- Notesz: Itt találod az összegyűjtött információkat, különböző szekciókban. A �Documents� mappába automatikusan bekerülő cuccokat (levelek, egyebek) szintén kötelezően el kell olvasnod!
- Útlevél: A gyanúsítottak úti okmányait találod itt, ez is kiemelt jelentőségű lesz, amint összeszedted ezeket, nézd át mindent alaposan!
- Ujjlenyomat: Természetesen a nyomozás során begyűjtött ujjlenyomatok és lenyomatminták gyűjtőhelye, itt tudod majd összehasonlítani ezeket, erről a maga idejében még lesz szó.
- Kilépés: Értelemszerű...
A kurzor helyzetérzékeny, ha valamit megnézhetsz, szem-, ha valakivel beszélhetsz, száj-, ha valamit felvehetsz, kéz-, és ha valamin egy tárgyat használhatsz, fogaskerék ikon jelenik meg. Ha valamerre átléphetsz az adott képernyőről a következőre, azt lábnyom jelzi; dupla kattintással azonnal ugorhatsz, nem kell kivárnod, mag hősöd átsétál. A dialógusokat a bal gombbal pörgetheted, a mozikat az ESC lenyomásával lépheted át.
A játék lineáris, de van némi szabadságod, hogyan haladsz; a lényeg az, hogy egy szakaszban összeszedj és megvizsgálj minden bizonyítékot. A �scrapbook�, azaz a notesz tartalmaz iránypontokat (�M. Poirot�s Instructions�) tartalmaz, melyeket a továbblépéshez teljesítened kell, ezeket használom az alábbi leírásban az egyes szakaszok tagolására. Bizonyos részeket zárójeles belcímekkel is szétválasztottam, hogy aki ott akadt el, könnyebben rátaláljon a problémás etapra.
Prológus
New Paltz, New York, 1924: Zsaruk vesznek körbe egy háztat. Némi lövöldözés után két ember adja fel magát.
Isztanbul, Törökország, 1934: Antoinette Marceau, a vasúttársaság alkalmazottja megkapja élete lehetőségét: főnöke, Marcel Bouc utasítására a híres belga magándetektív, Hercule Poirot kényelmét kell biztosítania az Orient expresszen, és mindenben rendelkezésére állnia. A tét a karrierje...
Sirkeci állomás, Isztanbul
Az első �játék� az lesz, hogy megpróbálod elkapni Poirot. Ahányszor meglátod, vidd rá a kurzort, hogy megjelenjen a száj ikon, és kattints.
Rögtön a nyitóképernyő után elakadsz: Klaus, a német séf mérges; beszélj vele, kéri, hogy mondd meg, melyik kezében van a jobb hentesbárd. A helyes válasz a �bal� (�The clever in your left hand.�).
Tovább. Ismét bökj Poirot-ra, majd kövesd. Eljutsz egy újabb útakadályhoz: két férfiú (Foscarelli és Hardman) azon vitázik, az izniki vagy a kütajai cserép a jobb. Csak akkor engednek tovább, ha bizonyítékot hozol. No most: két lehetőséged is van, a történet szempontjából közömbös, mit teszel. Az előző képernyőn, a jobboldali sárga tetős bódéra bökve elemelhetsz egy vázát, illetve a szakácson túl, ahol �beléptél� a pályára, jobbra egy árustól egy fali csempét. Elég az egyiket lenyúlnod, és visszamenve ismét dumálni a srácokkal, automatikusan megtörténik a továbblépés. Ám ha két cuccot vágtál zsebre, az egyik nálad marad, és vissza kell vinned oda, ahonnét elvetted, csak ekkor folytatódik a sztori.
Amint tehát túllépsz a fiúkon,jöhet az újabb �Poirot-bökdösés� � és az újabb feltartás. Dragomiroff hercegné elveszítette a napernyőjét, és Miss Schmidt, a házvezetőnője gyakorlatilag megparancsolja, hogy keresd meg. Indulj visszafelé; a két csempés úr mellett egy kocsin búza, markolj belőle. Egy képernyővel visszalépve találsz két kecskét, a felső, amely a hordóknál van, valami furcsát rágcsál. Add neki a gabonát � megvan az ernyő, vedd fel, és vidd vissza a hölgyeknek beszélj velük, elteszik a cuccot. Tovább!
A következő �sorompó� Greta Ohlsson, akinek a szinkronja brutális. A lényeg, hogy el kell kalauzolnod a vonathoz, így bökj a második pontra (�If you�ll come with me...�), onnantól fogva követ, így mehetünk is tovább, újabb két komáig. Ők Ratchett úr és titkára, MacQueen. Egy szoborról beszélnek, és előbbiről hamar kiderül, hogy ritka nagy hólyag. Fenyegesd meg a rendőrséggel (police), hamar letudhatod a problémát...
Lépj be jobbra, az állomásra. Menj balra, míg meglátod, hogy Poirot mester nem épp úriemberhez méltón kihallgatja Arbuthnot ezredes és Mary Debenham beszélgetését, melynek őt követve te is tanúja leszel: úgy tűnik, az öreg katona és az ifjú hölgy bizalmas viszonyban vannak. Hm.
Hamarosan eljutsz a jegykezelőhöz, automatikusan megtörténik a �beléptetés�, útitársad hátramarad. Végre elkaphatod Poirot, aki épp a kalauzzal, Pierre Michellel tágyal � a vonat megtelt, nincs hely a belgának. Beszélj a vasutassal, majd a detektívvel (mindegy, mit), végül ismét Pierrel, és javasold, hogy adja át a pompás bajszú úrnak a saját fülkédet (�Give Monsieur Poirot my room...�). Antónia a svéd asszonyság hálótársa lesz, és nem mellékesen hozzájutsz az utaslistához, mely igen hasznos lesz (a noteszodban megtalálod, az útvonallal és a vonat alaprajzával együtt).
Part One: The Facts (A tények)
A vonat elindul, jön egy hosszú mozi, melyben megismerjük az utasok egy részét, és két hősünk belemegy némi jellemrajz-játékba. A dialóguspontokat végig kell járnod, itt sok variáció nincs. Ratchett úr a jelenet végén megpróbálja felbérelni a detektívet, de Poirot egy korrekt �nem bírom a pofádat� közléssel ezt elutasítja. Tetszik a kis belga...
Az expressz befut Belgrádba, ahol újabb kocsit csatolnak hozzá, ám közben a séf közli: ha nem kapja meg a szalonnaszállítmányt, főzhet mindenki magának. Jobb a békesség... Menj előre � egy kalauzféle épp felrohan a vonatra. Érdekes... Balra, a szökőkúthoz, szólítsd meg Arbuthnotot és MacQueent. Tovább előre, egy asszony távozik; ha a fa mellett lévő kerítéskapura böksz, Antónia megjegyzi, hogy innen jött a vasutas, a nő biztos őt kísérte ki.
Folytatva utadat belefutsz a masinisztába, Tayyipba, és Michelbe. Utóbbi elmondja, hogy csak egy görög doki szállt fel a vonatra, és ő is furának találja a kalauzproblémát. Tőlük balra találsz egy kocsit, rajta ládákkal, de a szövegük kínai... illetve szerb. Dumálj ismét a francia komával, majd vissza a taligához, és bökj a ládákra, Pierre lefordítja neked a címkéket, a jobb szélső/alsó pakk a �slanina�, győzelem.
Learn what you can about the people onboard by listening in on their conversation. (Lássuk, mit tudsz meg az utasokról a beszélgetéseiket kihallgatva!)
Zötyögünk tehát tovább. Hősnőnk visszaemlékszik mestere szavaira: a hallgatózás nem bűn, ha jó célt szolgál. Ám a fülkeajtók vastagok... Irány a szalon (vidd fel a kurzort képernyő tetejére, és kattints a �Saloon Car�-ra), előre, a bárhoz, amit kifoszthatsz (a felső polcon egy jégcsipesz, alul öt pohár (mind kell!), a fiókban szalvéta és cellux. �Ugorj� vissza a Calais kocsiba, és kezdd meg a �kihallgatást�: vegyél elő egy poharat, és bökj rá az első ajtóra; az első ilyen akció után ezt a játékot már nem kell megismételni, elég ballal bökni a �fül� ikonnal egy nyílászáróra, hogy hallgatózhass.
- 1-2. fülke (Masterman / Foscarelli): Hardman a nyársat nyelt angolról, Mastermanról, mint kiderül, Ratchett inasáról beszél, nem túl barátian.
- 3-4. fülke (MacQueen): A srácnak vendége van, Arbuthnot ezredes,
unalmas politika van műsoron.
- 5-6. fülke (Schmidt / Debenham): Néma csend.
- 9 (Poirot): A kis belga tán már alszik...
- 10. fülke (Ratchett): Masterman van odabent, figyelmezteti urát,
hogy amit olvas, felizgathatja.
- 11. fülke (Hubbard): A hangos jenki csajnál csend honol.
- 12. fülke (Andrényi grófné): Az ura van bent nála; a nő fél, úgy
érzi, egy rémálomba csöppent, Rudi bátorítja. Hm!
- 13. fülke (Andrényi gróf): Nem meglepő módon nem hallasz semmit...
- 14. fülke (Dragomiroff hercegnő): Schmidt asszonyság felolvas az
úrnőnek, mégpedig Dickens Örökösök című regényéből. Az az érdekes, amit a
hercegnő mond: a detektívek is csak emberek...
- 15. fülke (Arbuthnot ezredes): Miután a vén baka MacQueennel
disputál, itt is csönd van.
- 16. fülke (Hardman): A fickó az olasszal dumál, ugyebár.
Mozizunk. Egy hógörgeteg zárja el a sínt, a masiniszta épp, hogy le tud fékezni, szegény Poirot viszont lezuhan a priccsről, és kificamítja a bokáját. Nemsokára azonban az éj csendjét egy sikoly töri meg...
Kattints az ajtón, Antónia kikukucskál. Michel franciául szól be Rachettnek, aki ugyancsak a gallok nyelvén szól ki: minden rendben van. Közben egy vasutas felmászik a vonatra, nem sokkal később Hubbardné fellármázza a kalauzt (ismét kattints az ajtón): egy férfit látott a fülkéjében, de eltűnt. Újabb esemény: egy zuhanásféle hang. Bökj az ajtóra, hősnőnk még látja, amint egy vörös kimonós hölgy elsétál. Menj utána a szalonkocsi felé, ám az zárva. Irány Pierre, kérdezd ki: a nő a jenki asszony vagy tán Ratchett fülkéjéből jött. Nem tudsz mást tenni, sétálj �haza�.
There has been a murder onboard! I have accepted Monsieur's Poirot's
challenge and will lead my own investigation. (Gyilkosság történt a vonaton! Elfogadtam Poirot úr kihívását, és saját
magam nyomozok.)
Reggel, zaklatott utasok � és egy még zaklatottabb kalauz. Poirot hívat, vele van Constantine doki, a görög, aki Belgrádban szállt fel. Fennforgás van: Rachett halott! Győzd meg a belgát, hogy késlekedés nélkül álljon neki a nyomozásnak (�Monsieur Poirot, I appeal you�, aztán jöhet mindhárom pont). Mivel a belga nem állhat lábra, felajánlja Antóniának a nagy lehetőséget: próbálja megoldani az ügyet egyedül, hogy igazi detektív váljon belőle; persze ha gyáva hozzá, lehet a bajszos mester lótifutija, utasításainak végrehajtója is. Itt tehát érdemes mentened, ez ugyanis egyfajta nehézségi szint választó: az első válasz (�I�m honored...�) azt jelenti, hogy a magad ura (hölgye) vagy, kevés segítséget kapsz, míg a második esetben (�I am no match...�) rendesen kapod az instrukciókat, így nehéz elakadni. Én most azt mondom, vállald el a kihívást � ez az igazi kaland, és ha elakadnál, itt a segítség...
Examine Ratchett's body. (Vizsgáld meg Rachett holttestét.)
Ha döntöttél, a hulla mellett találod magad. Kattints rá kétszer, rusnya látvány, elintézték a komát alaposan. A pizsama jobb felső zsebében találsz egy zsebórát, melyet szintén ért egy döfés, így 1:15-kor megállt, ez megegyezik azzal az időponttal, amikor a doki szerint meghalhatott a pacák. A fejpárna alatt megtalálod az önvédelmi lőfegyvert, tedd el. Vedd fel az éjjeliszekrény elől a H betűs zsebkendőt, ezután pakold le az asztalkát: egy műfogsor, egy pohár, egy indiai szobor, egy hengeres és egy lapos gyufa, egy leégett szivar és egy elhamvadt papírdarab. Alaposan vizsgálj meg mindent a készletedben; a poharat felfordítva (nagyító, szem!) hallasz egy fanfárt, ez jelzi, hogy fontos nyomra bukkantál, ezúttal ez egy folt és valami fehér anyag az üveg alján. Ez utóbbi valószínű forrását is megtalálod a poggyásztartón lévő bőröndben: egy félig üres altatószeres üveget; ez megmagyarázza azt is, miért nem tudta a fickó a fegyvert használni...
Nézz ki az ablakon: lábnyomok a hóban, és egy az ablakkereten. Sétálj vissza az ajtóhoz; balra a fogason kabát, a zsebében gyufa, a hengeres fajta. Vedd le a kalapot jobbról, a készletben fordítsd fel: a belső felében egy írást találsz: �Rev 13:18�. A földön, jobbra egy pipatisztító. Hm; pipa, szivar, kétféle gyufa...
Talk to Constantine about the body. (Beszélj Constantine-nel a holttestről.)
Nincs más hátra, kérdezd ki a dokit. 12 szúrás, ebből halálos. Némelyik nagy erejű, mások csak karcolások. Van, amely már halál után esett, van, amit jobb kéz okozott, de olyan is, melyet bal. Egyre érdekesebb a pite!
Séta vissza Poirot-hoz, mesélj neki, és cserélj vele eszmét. A legfontosabb kérdés: mi van az elégett papíron?
Find items that could help read the burnt paper. (Keress tárgyakat, melyek segítenek elolvasni az elégetett papírt.)
A titok kiderítéséhez két fémrács kell, mely szilárdan tartja a papírt, és egy hőforrás. Utóbbi nem gond: repülj el az étkezőkocsiba, hátul, a hosszú asztalon találsz egy spirituszégőt, rakd el. Most pedig jöhet az utasok fülkéinek átkutatása, haladj módszeresen! Lássuk, miket is kell begyűjtened.
- 1-2. fülke (Masterman / Foscarelli): Zárva.
- 3-4. fülke (MacQueen): Zárva.
- 5-6. fülke (Schmidt / Debenham): A kalapdobozban lévő tartó nem megfelelő. Schmidt bőröndjében receptes dobozkát találsz, Debenhamében pedig zsebkendőt, CMH monogrammal, ez anyagában sem nem egyezik a gyilkosság helyszínén talált keszkenővel.
- 7-8. fülke (Ohlsson / Marceau): A bőröndök zárva, viszont a poggyásztartó alatti kalapdobozban találsz egy merevítőt, épp, amit keresünk.
- 11. fülke (Hubbard): Neked jobbra, az összekötő ajtó előtt, a földön egy gomb egy kalauz egyenruhájáról, tedd el. A bőröndben egy levelet találsz a csaj lányától, bekerül a noteszodba.
- 12. fülke (Andrényi grófnő): Zárva.
- 13. fülke (Andrényi gróf): Zárva.
- 14. fülke (Dragomiroff hercegnő): Az ülésen kalapdoboz, benne a második fémmerevítő, a poggyásztartón egy bőrönd, benne egy �puzzledoboz�. A kinyitása nem ördöngösség: az egyes panelokra kattintva megjelenik pár nyíl, ezekre kattintva tudod elmozdítani a lapocskákat. A helyes sorrend:
- Rövid oldal: felső panel jobbra, alsó balra.
- Hosszanti oldal: panel felfelé.
- Rövid oldal: felső balra, alaphelyzetbe, alsó jobbra, úgyszintén kezdőpozícióba.
- Hosszanti oldal: még egyet felfelé.
- Rövid oldal: felső panel balra, alsó jobbra, végül az alsó lefelé.
- Felső lap: told el balra.
A ládikóban egy medál, benne, ha megvizsgálod, egy kislány
fényképe. És milyen ismerős a gyermek...
- 15. fülke (Arbuthnot): Zárva, de a 14-esből, a közös mosdón keresztül bejuthatsz. A bőröndben egy csomag pipatisztítót találsz, ez bizony perdöntő bizonyíték!
- 16. fülke (Hardman): Az ülésen lévő mintadobozban gépírószalag (tedd el), ami ugye nem meglepő egy utazó ügynöktől � a poggyásztartón lévő bőröndben lapuló ólmosbot annál inkább...
- Kombináld az égett papírt (burnt paper) a pödrővel (curling tongs) � azaz fogd meg előbbit, kattints a fogaskerékre jobbra, helyezd a bal felső rekeszbe, majd visszatérve a készlethez (felső gomb) a kéziszerszámot pakold be alá, végül kattints a nagy fogaskerékre, és jobbról, az összeállt cucc jobb felső sarkában lévő �x� jelre kattintva helyezd azt vissza a retikülbe.
- Rakd le az asztalra az egyik kupola alakú kalapmerevítőt.
- Akciózz rajta a most összerakott készséggel (�Curling thongs holding burnt paper�).
- Tedd rá a másik fémvázat.
- A spirituszégőt pakold ezek mellé, és gyújtsd meg a gyufával (a dobozossal).
Ó, az Armstrong ügy! Toby Armstrong ezredes elvette Linda Arden, a híres színésznő Sonia nevű lányát. New Yorkban éltek, imádott kislányukkal, akit három éves korában két férfi elrabolt a pesztonkájától. A rendőrség először őt is gyanúsította, de nem jutottak előbbre. Az apa kifizette a váltságdíjat, de a kislány nem került elő. Két hét múlva egy Perkinson nevű testvérpárra terelődött a gyanú, az elfogásukat láttuk a játék nyitómozijában. Vallomásukban elmondták, hogy egy nemzetközileg körözött bűnöző, Casetti volt a megbízójuk és az ördögi terv kiötlője, aki már számos hasonló bűnt elkövetett. A két srác megpróbált elszökni, Jeffreyt elkapták és villamosszékbe ültették, Robert hulláját nem sokkal később a kikötő vízéből halászták ki. A tragédiák sora folytatódott. A farmház mellett egy kislány holttestét találták meg, akit Daisy Armstrongként azonosítottak; akkor már terhes anyja elvetélt, a koraszülésbe belehalt, apja főbe lőtte magát, a többször megvádolt dada levetette magát az emeletről és meghalt, bár mint kiderült, teljesen ártatlan volt.
Casetti nyomát Dél-Amerikáig követték, de ott nyoma veszett és soha nem került elő � mostanáig! A kirakós játék első darabkái a helyükre kerültek: Rachett nem volt más, mint Casetti, a gyilkos pedig nyilván az Armstrong-ügyben áll bosszút. Ám ez a válasz újabb kérdések sorát veti fel. Nincs más hátra: begyűjteni a bizonyítékokat, kihallgatni mindenkit, azaz az igazi nyomozás most indul!
###
Part Two: The Evidence (A bizonyíték)
Mielőtt azonban elkezdődne a detektívmunka, még egy kis szerelés következik: a vonat kezd hűtővagonná alakulni, miután a fűtést biztosító gőzcső eltört (vagy eltörték?). Nos, járjunk utána.
Restore heat to the train. (Állítsd helyre a fűtést a vonaton.)
Nyiss be Ratchett fülkéjébe (10-es), nézz ki az ablakon � Hardman a lábnyomokat vizsgálja. Kattints rá a már ismerős �árnyék� ikonnal, Antónia követi őr, így vele együtt bejutunk az Athén-Párizs kocsiba is. Az itteni kalauz, Matteo sokat nem tud segíteni, így marad a vizsgálódás, azaz a fülkék egyenkénti átnézése.
- 16. fülke (üres): Egy egyelőre használhatatlan rádió adóvevőt találsz itt.
- 15. fülke (Matteo): Az ülésen egy morze kód könyv, az asztalkán a koma útlevele, zsebre velük!
- 14. fülke (üres): Nézd meg közelebbről az ágyat, majd bökj az alóla kilógó valamire. Hoppá, egy hótalp! Sajnos tönkre van téve, de azért forgasd meg a készletedben!
- 13. fülke (Constantine doktor): Nézd meg a kabátot oldalt � �Petit� márkájú. Kutasd át a bőröndöt, a megtalált kártyát pörgesd meg � felettébb érdekes csakúgy, mint a kisasztalon lévő útlevél, mely szemmel láthatólag át van javítva. Azt hiszem, a doki számíthat pár kellemetlen kérdésre...
- 12. fülke (üres): A padlón egy összetépett levél, klasszikus összerakós puzzle következik. Ha rákattintasz egy darabra, az besárgul, és a két nyíllal forgathatod. Amint összeállt, bekerül a noteszedbe. Úgy tűnik, a kalauz, akit Belgrádban láttunk felszállni, nem is vasutas volt, hanem maga a gyilkos (vagy az egyik gyilkos...), álruhában, és valószínűleg valaki belülről segítette.
- 11. fülke (Michel): Az ajtó zárva.
- 10. fülke (Masiniszta): A bátyó útlevele az egyetlen �zsákmány�.
- 9. fülke (Klaus): A poggyásztartón lévő bőröndből vedd ki a séf útlevelét � és csodálkozz! A harmincas években, egy német úriembernek mostani, magyar útlevele van; úgy tűnik, a fejlesztők egzotikusnak találták ezt a �textúrát�...
- 7-8. fülke (üres): Két érdekesség: nézd meg alaposan az asztalkán álló vázát, és balra a kapaszkodót. Hm. Nyiss be eme helyiségbe, és vidd a kurzort a képernyő aljára, hogy egy lefelé mutató nyíl jelenjen meg, ekkor kattints � Antónia lenéz, így ki tudod nyitni a mosdószekrény ajtaját, és kivehetsz egy hasznos svédfogót.
- 5-6. fülke (üres): Semmi nincs idebent.
- 3-4. fülke (Fűtő): Jobbra, az ülésen tűzálló kesztyű, az asztalkán az útlevél, tedd el ezeket..
- 1-2. fülke (Lucien): Semmi hasznos.
Indulj visszafelé; a mozdony utáni kocsi alól gőz száll fel, ha alánézel, megtalálod a bibit: jókora darab hiányzik a gőzcsőből. Ez nem lesz egyszerű műtét...
Obtain keys for the various train cars. (Szerezd meg az egyes kocsik kulcsait.)
A továbblépéshez �ki kell nyitnunk� a teljes szerelvényt. Rachett fülkéjének nyitott ablakán mássz vissza a Calais szakaszba, és sétálj hátra, Michelhez. Kérd el tőle mind a poggyász-, mind az Athén-Calais kocsi kulcsát, utóbbival hátul rögtön nyisd is ki az ajtót. Most ugorj előre az étkezőkocsiba, menj egészen hátra, és nyisd ki a poggyásztér ajtaját is; lépj be.
Nézd végig a csomagokat. Középtájon találsz egy nagy ládát, amit Poirot érdekesnek talál, és hátrébb egy kisebbet, �TWO PAIRS� felirattal. Az eggyel közelebbi nézetben a kiálló szögön használd a most megszerzett kalapácsot, és ki is vehetsz egy jó állapotú hótalpat, a megrongált darab párját. A készletben fogd meg, kattints a fogaskerékre, tedd a cuccot a jobboldali rekeszbe, bökj a középső fogaskerekekre � a talp mellé némi huzalt is kapsz.
Lépj eggyel hátrébb, a falon megtalálod a szállítási jegyzéket; Isztambulban felpakoltak egy �különlegesen kezelendő csomagot�, Belgrádban pedig olajat, mézet és ecetet, ezt a három anyagot meg is találod szemben, a hordókban. Miután mindent megvizsgáltál, menj hátra, és rázd meg a biztonsági ajtó kilincsét: nem meglepő módon zárva van.
(Erdőjárás)
Most kicsit elcsavargunk � jelzem, kissé érdekes lesz az útvonal, alaposan el lehet tévedni... Repülj hátra az athéni kocsiba, mássz le, és indulj el jobbra/előre, két képernyőt. Innen nem tudsz továbbmenni, csak ha a hótalpakat felszereled Antóniára. Ha ez s megvan, menj jobbra, találsz egy farkast, használd rajta a pisztolyt, hogy elijeszd. Egy képernyő múlva, a bal szélen, a fából valami fémcső áll ki, tedd zsebre.
Most fuss vissza az elágazóig, azaz két képernyőt, és balra menj tovább. A szarvasnál ismét balra, majd megint, itt a bal szélen újabb fába ékelt csövet szedhetsz össze. Ha zsebre vágtad, menj vissza egy képernyőt, innen jobbra, egy újabb ordasig, rutinosan dörrents alá, és a szikla mellett felfelé indulj. Menj előre egyenesen, a szikla széléig, nézz le. Valami csillog a hóban, vedd fel � némi izgalom, ezt megúsztuk... Egy steak kést találtunk, a rajta lévő jel egyértelműen mutatja, hogy a vonat leltári tárgyáról van szó.
Jobbra indulj, találsz egy pásztorkunyhót. Próbálj meg bemenni � le van lakatolva. Vizsgáld meg az ablakot, Poirot füledbe súgja, hogy az egyik rács ki van lazulva. Adj neki a kalapáccsal, hozzájutsz egy remek pajszerhez, ezzel rögtön támadd is meg a függőzárat, és be is léphetsz.
A padon egy kalauz uniformis; vizsgád meg! �Petite� címkéjű (hm, a doki tényleg el lesz kapva), hiányzik egy gomb róla (hm, tehát a jenki nő fülkéjében tényleg volt egy férfi, nem csak álmodta...), és ha megfordítod, hozzájutsz egy újabb átjárókulcshoz, melyről egyébként a nemrég összerakott levél is regélt - így tudott tehát az álvasutas közlekedni a vonaton. Menj beljebb; a székbe döfve egy stilét, az amerikai maffiózók kedvenc fegyvere, a hátoldalán alvadt vér és maszat. A svédfogóval (melyet az athéni 7-8-as fülke mosdójában gyűjtöttünk be) ess neki a kályhacsőnek. Itt végeztünk is.
Lépj ki, szereld fel hősnőnket a hótalpakkal, és futás vissza a vonathoz: lefelé háromszor, balra, le, jobbra kétszer, és balra ezerrel.
Menj előre, a mozdony mögötti kocsihoz, ahol a törött cső van, nézz alá, és helyezd a folytonossági hiányra a kályhacsövet. Valamely oknál fogva a játék néha igényli, hogy ehhez előbb a fűtő kesztyűjét használd (�fireman�s glove� - a koma fülkéjéből gyűjtöttük be), néha nem...
Nos, most tényleg nincs más hátra, mint a gyilkos nyomába eredni. Döbbenetes mennyiségű feladat kerül be a noteszedbe...
Complete the timetable by questioning the suspects. (Kerülj teljesen képbe az események időbeli lefolyásával kapcsolatban.)
Find out if all suspects have alibis for the night of the murder. (Vizsgáld meg, minden gyanúsítottnak van-e alibije a gyilkosság éjszakájára.)
Collect all passports. (Gyűjts be minden útlevelet.)
Find out Ratchett's sleeping draught dosage on the night of the murder. (Tudd meg, Ratchett mennyi altatót vett be a gyilkosság éjszakáján.)
Find out more about the person in the scarlet kimono. (Tudj meg többet a vörös kimonós illetőről.)
See if the alibis of the passangers hold up against scrutiny. (Vizsgáld meg, az utasok alibije megdönthetetlen-e.)
No lássuk. A legtöbb pont egyértelmű; ki kell hallgatni mindenkit, és ha már ezt teszed, egyben elkérni tőlük az útlevelet (párét ugyebár már összeszedtük), plusz ujjlenyomatot venni. Utóbbihoz arra az írógépszalagra lesz szükséged, amelyet Hardman fülkéjéből nyúltunk le, a bárban felmarkolt szalvétákra, plusz még valamire: az étkezőkocsiban lévő büféasztalról az étlapokra ("menu cards"). Ugorj is el ezért, és ne hagyd ott a vajazókést sem.
Nos, haladjunk szépen sorba, azaz innen, az étkezőből előrefelé. Az első koma, akit górcső alá vonhatunk Klaus, aki természetesen a konyhában melózik (indulj el hátra, a poggyászkocsi felé, balra lesz az ajtó), ám itt rögtön beleütközünk egy problémába: az ipsének most az a legnagyobb gondja, hogy nincs elég ecete és olaja, márpedig addig, míg nem szerzünk neki, nem áll szóba velünk.
Find Klaus the vinegar and olive oil he needs or I shall never gain access to the kitchen. (Találj Klausnak ecetet és olívaolajat, különben soha nem jutsz be a konyhába.)
A feladat nem lesz nehéz: menj be a poggyászkocsiba, hátra, ahol már korábban felfedeztük a hordókat (a szállítási jegyzékkel szemben). A White Wine Vinegar feliratú hordó dugóján használd az erdőben begyűjtött �fémvályút� (�metal collection spout�), majd ezen az egyik üres poharat (amit ugye a bárból nyúltunk le). Ismételd meg ugyanezt az Olive Oil hordóval. Vissza a konyhába, add át a séfnek � kevesli, így elmegy utánpótlásért. Szabad a pálya!
Jó kalandjátékosként persze azonnal rávetjük magunkat az eddig elzárt konyhára, mint keselyű a dögre, és kifosztjuk, ahogy azt kell: balra, a felső fiókban egy szemcseppentőféle eszköz (turkey baster � ezzel szokták a hús levét felszippantani a tepsiből és �visszalőni� az áldozatra), a hűtőben egy kancsó friss narancslé, a vágódeszkán egy húsbárd, a tűzhelyen pedig (menj lefelé) egy lábosnyi nyers tészta.
Most már tényleg jöhet a nyomozás. Menj vissza a csomagokhoz, Klaus ott tátja a száját a hordóknál, szólítsd meg, Antónia a fent leírt eszközök birtokában automatikusan begyűjti tőle az ujjlenyomatot. Induljunk előre, irány a szalonkocsi! Mindenkit szólíts meg, és menj végig az összes ponton; a legtöbbjüknél az ujjlenyomat megszerzése után újabb dialógusok érhetők le. A nyomozás menetét a notesz �Suspects� pontja alatt követheted, mindenki neve mellett egy kis ikon jelzi, hogy nálad van-e az útlevele, illetve az ujjlenyomata. Az alábbiakban a fontos tényeket sorolom fel az egyes személyeknél.
Mary Debenham:
- Az útlevele a fülkéjében van.
- Bagdadban nevelőnő volt.
- Az ezredeshez fűződő kapcsolatáról nem beszél.
- Hildegard
Schmidt 12:32-kor ért vissza a fülkébe, sötétkék, flanel hálóköntöse van.
- Soha nem járt az USA-ban.
- Sárga sifon köntöse van.
- Egy óra körül feküdt le, nem hallotta Hubbardné 1:15-ös lármázását.
- Feltűnően ideges a csaj...
- Magyar diplomata, egy évig Washingtonban is szolgált, de Armstrongékat nem ismeri.
- Nem dohányzik, ha megkínálják, néha rágyújt egy szivarra.
- Ő sem hallotta a csöngetés (pedig a szomszédban volt � jó alvók...).
- Megkapod kettejük útlevelét. Alaposan vizsgáld meg, a hölgy nevével valami nem stimmel...
- Az útlevele a fülkében van.
- Éjfél körül feküdt le.
- Klaus ideges, mert valaki ellopta az egyik steakkést (hm...) � ez emberek mindenfélét elvisznek emlékbe (khm, izé... az nem is úgy van...).
Foscarelli:
- Megkapod az útlevelét.
- Olasz születésű, de tíz éve Amerikában, Chicagóban él, autókereskedő.
- Nyolc harminctól tízig Hardmannal kártyázott a fülkéjében, de ekkor visszatért Masterman, és vége szakadt a partinak, így lefeküdt, de az inas fogfájása miatti nyöszörgéstől nehezen aludt el.
1. fülke: Masterman,az inas, szolgálatodra:
- Megkapod az útlevelét. Az ujjlenyomatot csak akkor veheted le, ha nálad vannak a szalvéták.
- Soha nem járt Amerikában, utálja is a jenkiket.
- Kilenc hónapja áll Rachett szolgálatában.
- Cigarettázik.
- Rachett ideges volt egy levél miatt, amit a cuccai között talált, őt gyanúsította a becsempészésével. Behívatta MacQueent. Az altatót Masterman készítette el neki, de csak fél adagot (nyilván éber akart maradni az ura, érthető módon), de nem látta, hogy megitta-e.
- A
már ismert fogfájása miatt hajnali négyig olvasott; ezalatt sem ő, sem
Foscarelli nem hagyta el a fülkét, és nem hallott semmit.
3-4. fülke: MacQueen, a titkár:
- Útlevél begyűjtve.
- Érintett az ügyben: az Armstrong-gyermek elrablóit törvény elé állító kerületi ügyész fia, ismerte a családot, főleg az asszonyt.
- Egy éve áll Rachett szolgálatában, nyelveket beszél.
- Nem dohányzik.
- Ismeri a fenyegető leveleket, van is nála pár; Rachett úgy tűnik, komolyan vette őket; egyszer saját maga gépelt valamit, amit mindig magával vitt, és széfben tartott, még a vonatra is szereltetett egy mackót, de sajnos a kódját MacQueen nem tudja.
- Belgrádban ő nyitotta ki a külső ajtót, és amikor felszállt, nyitva hagyta Antóniának.
- Hajnali
kettőig az ezredessel politizált. Látott egy kalauzfélét elsuhanni az
étkezőkocsi felől, és a vörös kimonós nőt arrafelé meni (de vissza nem).
5-6. fülke: Frau Schmidt:
- Megkapod az útlevelét.
- Soha nem járt Amerikában.
- Mary Debenham köntöse mályvaszínű.
- Fél kettő körül ért vissza a fülkébe a �felolvasóestről�, Mary akkor már aludt, és nem is hagyta el a fülkét, ez tuti, mivel az asszonyság éber alvó.
- A zsebkendő nem az övé (a �H� betű miatt esélyes volt), hiszen az egy finom, kézzel hímzett, párizsi batisztkeszkenő, úrihölgyeknek való.
- Fontos
nyom: úgy tűnik, találkozott az álkalauzzal, aki Hubbardné fülkéjéből
rongyolt ki, és majdnem fellökte őt. Pici volt, sötéthajú, bajuszkás, a
hangja nőies (vékony és magas).
7-8. fülke: Greta Ohlsson:
- Megkapod az útlevelét.
- Soha nem járt Amerikában.
- Barna jégergyapjú hálóköntöse van.
- Amikor elment beadni a fejfájás-csillapítót Hubbardnénak, véletlenül Rachetthez nyitott be, aki az ágyban olvasott és disznóságot mondott neki, így úgy tűnik, ő látta élve utoljára. Az amcsi nő később megkérte, hogy ellenőrizze, zárva van-e az ő és Rachett fülkéje közötti ajtó. Zárva volt.
- Amikor végre ágyba került (miután ellátta Poirot is), reggelig aludt.
A legérdekesebb holmi azonban Gréta asszony bőröndjéből kerül elő: egy anziksz New Yorkból, a hölgy kézírásával, a �tenger mellett töltött utolsó boldog nap emlékére�. A Coney Islanden található vidámparkban �Helena felült a hullámvasútra�, ő nem. Hm, ennyit arról, hogy soha nem járt az USA-ban. Úgy tűnik, itt mindenki hazudik...
11. fülke: Hubbardné,az ízig-véri jenki, egész pontosan New York-i:
- Megkapod az útlevelét (az ujjlenyomatozás itt is szalvétás).
- Több érdekes információhoz jutunk. Rachett hangosan horkolt. Aztán jött a megállás, a jóasszony meglátta a fülkéjében az ismeretlen embert, a horkolás elhallgatott, és a szomszéd fülkéből női hang szűrődött ki. Amikor Michel ellenőrizte a két fülke közötti ajtót, az nyitva volt, holott Olsson ugye korábban ellenőrizte, és zárva találta.
- A nőnek két hálóköntöse van: egy rózsaszín flanel, és egy vörös selyem, amit a néhai férje vett neki. Hm.
- A �H� betűs zsebkendő nem az övé, az ő keszkenőin CMH monogram van, és sokkal használhatóbbak, nem olyan dísznek valók, mint a Rachett fülkéjében talált.
13. fülke: Andrényi gróffülkéje érdektelen.
14. fülke: Dragomiroff hercegnő fülkéjéből az asztalról vedd el az útlevelet és a karperecet. Az asszony rajtakap, jöhet a kihallgatás (az ujjlenyomatvétel itt is szalvétás), mely rengeteg meglepő fordulatot rejt!
- A hercegnő Sonia Armstrong keresztanyja, annak édesanyja, a híres tragika, Linda Arden az ő szívbéli barátnője. A színésznő még él, bár teljes visszavonultságban, betegen. Van egy húga is, szintén él, de csak annyit tudni róla, hogy egy angol férfihez ment feleségül.
- Az úrihölgy köntöse kék szatén.
- Megerősíti Frau Schmidt vallomását: fél kettőig a cselédasszony felolvasott neki, utána lefeküdt.
- Még egy érdekesség: amint a hercegnő megtudja, hogy a vonaton utazik Hercule Poirot, szinte megadóan azt mondja: �ez a sors�...
- Megkapod az útlevelét.
- Pipázik.
- Soha nem járt Amerikában.
- Megerősíti MacQueen vallomását: együtt politizáltak, amikor este tíz körül Masterman elhívta a titkárt, elment inni egyet, utána folytatódott a disputa, háromnegyed egyig, utána lefeküdt.
- A folyosón a beszélgetés alatt látta a kalauzt, Antóniát, és a vörös kimonós nőt, utóbbit kb. negyed és háromnegyed egy között. Nagyon erős, gyümölcsös illatra emlékszik vele kapcsolatban.
- Egy érdekesség: amikor visszafelé ment a fülkéjébe, látta Hardmant, amint kissé gyanúsan körbesasolt, majd behúzta az ajtót.
- És
még egy dolog, ami feltűnhet: amikor megtudja, hogy ki az áldozat, annyit
mond: megérdemelte, amit kapott, bár a törvénynek kellett volna annak
rendje és módja szerint lesújtania rá, elítélve és felakasztva őt...
A szokásos �őrhelyén� megtalálod Michelt, jöhet az ő kifaggatása is.
- Nem hiányzik egy gomb sem az egyenruhájáról.
- Megerősíti MacQueen és az ezredes alibijét: 1:45 körül megágyazott a titkárnak.
- Délelőtt 11 körül találták meg Rachett hulláját; az ajtó belülről be volt láncolva, Michel törte be erővel (pontosabban kedvenc kalapácsunkkal).