A Von Braun űrhajó felfedezése
Kalandjaink az orvosi szinten kezdődnek; több hatalmas szintet kell teljesen aprólékosan felfedeznünk. A történet a halott legénység hátrahagyott üzeneteiből, valamint a kapott e-mailekből fog összeállni. Ez az elem nagyon jó hangulatot teremt, mert volt olyan eset, hogy már több mint fél órája szenvedtem egy feladat teljesítésével, amikor érkezett egy e-mail a következő szöveggel: "Miért vagy ilyen lassú? Azt hiszed, hogy ez csak játék? Mozogj!" Az ilyen elemek, valamint a falra vérrel felírt "Emlékezzél Citadelre!", "Fuss!", és egyéb szövegek a játék hangulatát nagyon magasra emelik. De nem csak ezek. A történet alapvetően lineáris, ennek ellenére némely feladattal iszonyú sokat lehet szenvedni - persze ez nem baj. A szintek hatalmasak, és ha véletlenül nem nézünk meg egy szeméttárolót, nem vizsgálunk át egy holttestet, lehet, hogy olyan fontos információról maradunk le, ami elengedhetetlen a továbbjutáshoz. Ráadásul tényleg elhisszük játék közben, hogy egy intergalaktikus űrhajón vagyunk, ugyanis MINDEN megtalálható rajta: hatalmas raktárszint, orvosi helységek, élelmiszer-ellátáshoz kertek és hidrofarm, irányító és hadműveleti központ, szórakoztató központ mozival, kaszinóval, kosárlabdapályával, bordéllyal... A szintek nincsenek elkülönítve, bármikor bárhova visszamehetünk.
A hajón való kalandozás közben azonban gyakran meg kell védenünk magunkat, a harchoz pedig fegyverek kellenek. Ebből rengeteget találunk a játékban, és ez arra kényszerít minket, hogy egy vagy két típusnak (normál, nehéz, energia, egzotikus) legyünk a mesterei, és ezekből is csak egyet-kettőt érdemes cipelni, ugyanis a készlet mérete korlátozott. Ráadásul minden fegyverhez többféle tölténytípus használható, például a pisztolyhoz három (normál, páncéltörő, személyelleni), a sörétes puskához kettő. Ez gyakran nagyon bosszantó dolog, ugyanis a legritkább esetben találunk olyan lőszert, amire éppen szükségünk lenne. Rossz pontja még a fegyvereknek, hogy nagyon hamar tönkremennek, általában harc közben, ilyenkor vagy elhajítjuk és menekülünk, vagy pedig - ha az összecsapást túléljük, és megvan a képzettségünk - nekiállunk megjavítani; persze ezt is el lehet rontani, és akkor kereshetünk újat. A kézifegyvereken (pisztoly, puska, gépfegyver, stb.) több módosítás is végrehajtható, melyek végeredménye általában nagyobb tárkapacitás és kisebb visszarúgás. Amit mindenképp érdemes beszerezni, az a Crystal Shard: ezzel a közelharci fegyverrel minden ellenfél padlóra küldhető pár ütéssel. Szerencsére, ha esetleg harc közben meghalnánk, nem kell dühösen nyomnunk a LOAD gombot, ugyanis minden szinten találunk feltámasztó állomásokat, amelyek aktiválás után megjegyzik a génmintánkat.
A Von Braunon rengeteg biztonsági kamera található. Ha ezek látómezejébe kerülünk, és nem semmisítjük meg őket időben, a szokásosnál több ellenség esik nekünk. Rájuk nem szándékozom külön kitérni, mert mindenkinek saját magának kell megtapasztalnia, hogy ezekből milyen sokféle is van, azonban fontos megemlíteni azt, hogy bizonyos leölt ellenfélnél találunk testrészeket, amelyeket elemezve megtanuljuk azok pontosabb sebzését. A kutatáshoz esetenként szükségünk lesz kémiai elemekre - ezeket a vegyi tárolóban találhatjuk meg.
A kezelőfelületről és más egyebekről
Alapban a képernyő nagy részét a játéktér foglalja el, csak az életerő, az aktuális fegyver képe, vagy az pszi erő jelenik meg a képernyő bal és jobb oldalán. A helyzet azonban rögtön megváltozik, amint a készletet előhívjuk. Ekkor rengeteg ablak jelenik meg, ahol megnézhetjük statisztikáinkat, képességeinket, a megszerzett belépőkártyák listáját, az előttünk álló vagy éppen elvégzett feladatokat. A készlet "húzd és ejtsd" stílusú, nagyon egyszerű használni. Ha valamilyen eszköznek a funkcióját nem ismernénk, több helyen találunk információs konzolokat, amelyek rengeteg szöveges adatot megadnak egy-egy tárgyról. Kitehetünk minitérképet is, ezt szerencsére a játék automatikusan elkészíti.
Van a játékban még néhány apróság, amely fontos szerepet játszik. A legalapvetőbb a pénz, amelynek a neve itt nanit. Ez szinte mindenhez kell, legyen szó javításról, módosításról, duplikálásról (pszi erő). Minden hackelés, módosítás bizonyos számú nanitba kerül, amely az adott eszköz nehézségi szintjének megfelelően változik. A hajón sok helyen találunk replikátorokat. Ezek az eszközök árukiadó-automaták, amelyekből igen hasznos dolgokat tudunk vásárolni. Néhány tárgy halmozható a készletben, így kis helyen sokkal többet cipelhetünk belőle. Játék közben találunk akkukat, hordozható elemeket, ezeket az energiaállomásokon tudjuk feltölteni. Egyes vértek is energiát használnak, csakúgy, mint a beépíthető implantátumok.
Említsünk meg még valamit: a játéknak egy nagy hibája volt a megjelenésekor, ami a játszhatóságot erősen befolyásolta. Az utolsó szintek egyikén (Many), ha túl gyakran mentettünk, eltűnt egy csillag, ami meggátolta a továbbjutást. Szerencsére ezt egy gyorsan kiadott folt orvosolta.
Látvány, hangok, végszó
A grafika életre keltéséért a Thief jelentősen továbbfejlesztett Dark Engine-je felelős, mely még a mai játékokkal összehasonlítva is elég szépen jeleníti meg a környezetet, a fényhatások pedig egész egyszerűen nagyon szépek. A játékban megjelenő szellemalakokat fényes aura veszi körül, a lámpák pislákolnak, a számítógépes konzolokon mozog a megjelenített kép, és a környezet is egyszerűen elképesztő - a pályatervezők mindenre gondoltak...
A zene is dicséretre méltó, dinamikus - mindig a kellő pillanatban szólal meg -, az ellenségek üvöltései, hangjai pedig olyan félelmetesek, hogy már szinte fáj... A rengeteg e-mail és egyéb naplóbejegyzés pedig mind-mind hangos szövegként szólal meg.
Összességében nagyszerű játék a System Shock 2. A fordulatos történet, a változatos feladatok, és a manipulálható környezet miatt még a mai játékok között is megállja a helyét. Bár nem lett kirobbanó eladási siker, rengeteg "év játéka" címet begyűjtött, a következő részre pedig remélhetőleg már nem kell sokat várni, ugyanis az EA már bejegyeztette a sorozat harmadik fejezetének a nevét. Magyarországon a játék már sajnos nem kapható, de ha van neked vagy egy ismerősödnek internetes fizetésére alkalmas bankkártyája, akkor irány az amazon.com, mert ez a játék kötelező darab minden RPG/FPS rajongónak!