A Kelet varázsa
Aki kedveli a közel- és távol-keleti államok stílusát, építészetét, illetve az ősi taoista vallás máig fennmaradt írott és íratlan emlékeit, szimbólumait, azt első pillantásra magával ragadja a játék hangulata, aki pedig nem, az úgyis meg fogja szeretni, amint feltelepítette ezt a mesterművet. Járni fogunk lepusztult kunyhók között, hatalmas várakban, császári paloták közelében, ellenséges erődökben, dzsungelekben, havas hegycsúcsok között, és kopár sivatagokban is, ebből adódóan egy szavunk sem lehet a helyszínek változatosságára, vagy akár a bejárható terület nagyságára. Ugyan házakba nem mehetünk be, de napról napra találunk új utakat, járatokat, ösvényeket, melyek olykor hasznosak lehetnek a túlélés céljából - de erről majd később.
Az alapok
Mint minden RPG-ben, elsőként itt is a karakterünknek kell formát - illetve felszerelést - adnunk. Először is kiválasztjuk, hogy férfi legyen vagy nő, majd megadjuk a kinézetét (előre tervezett karakterek vannak, ezért sajnos nem hozhatunk létre egyéni külalakot). Sok játékkal ellentétben itt játékosmodelltől függetlenül (tehát nincsenek előre elkészített kasztok) háromféle ruhát adhatunk emberünkre. Az első az Armor, ezt gondolom, mindenki ismeri: erős fizikai védelemmel, ám gyenge mágiaellenállással rendelkező kemény, fém vértezet. A második a Protector, mely többnyire bőrből készült, mágikus szimbólumokkal tarkított könnyű páncél, amely már jobban megóv az ellenséges varázslatokkal szemben, de egy-egy pengébe belenézve néha kellemetlen meglepetés is érhet minket. A harmadik a Garment, mellyel eddig bizony nem sok játékban találkozhattunk; ez szinte alig véd meg minket a közelharcos szörnyektől, annál inkább ellenáll a mágikus behatásoknak. Amíg a Protectort egyszerre viselhetjük az Armorral, a ezt a ruhadarabot csakis más Garmentekkel együtt használhatjuk. Az egyforma gúnyák után bónuszok is járnak; ha csak Protectort viselünk, 10%-kal nő a futás sebessége és 10%-kal csökken a varázslataink manaigénye is, Garment esetén ugyanez 20 százalékot jelent. Ha mindezzel készen vagyunk, már csak a fegyverünk megválasztása van hátra, a választék nem is olyan rossz: kard, penge (ezek mellé pajzsot is vehetünk), bárd, dárda, valamint íj.
Ész vagy izom?
Szintlépéskor a játék automatikusan öt statisztikaponttal (stat point) ajándékoz meg minket, melyből kettőt magától eloszt, hármat pedig magunknak kell szétszórni az erő (Str) és az intelligencia (Int) között. A legszerencsésebb az, ha kizárólag csak az egyikre pakolunk. A full str (vagy pure str) karakternek van a legtöbb élete és legnagyobb fizikai támadása, viszont - spéci fegyverek nélkül - kicsit lassan szedi áldozatait. Jellemző ruházata: Protector vagy Garment. A nuker pont az ellentéte: hatalmas mágikus sebzés révén pillanatok alatt elpusztít egy kisebb sereget, de ha nem figyel, kevés élete hamar egyenlő lesz a nullával. Páncélja Protector, de ha először játszunk nukerrel, mindenképpen Armort használjunk!
Szorosan ide tartozik a tény, miszerint ha a fegyvertudásunk szintje jóval magasabb az általunk választott elemi varázslat szintjénél (Str-eseknél), akkor több SP-t kapunk a szörnyek után, ha a másik a nagyobb, akkor több XP üti a markunkat. Ezt a módszert hívják farmolásnak, bár egyesek szerint ez a játékos szintjétől is függ. Az sem mindegy, hogy milyen fegyverrel esünk a moboknak (ellenséges csapat). A penge vagy a bárd nagyobb fizikai támadóerővel rendelkezik, így előnyösebbek Str-esek számára, míg a kard és a dárda a nuker fegyvere. Az íjat mindkét fél nyugodtan használhatja.
A "trader"
Tulajdonképpen róluk szól a játék. Miután megléptük a 20-as szintet, háromféle munkából választhatunk. Kicsiknek a lehető legbiztonságosabb a kereskedés. Ehhez nem kell átlagon felüli karakter, csupán szükségünk lesz egy white vagy red flagre, amit ruhaként aggathatunk karakterünk nyakába, és egy teherszállító lóra, tevére vagy később akár egy méretes ökörre. Ennél egyszerűbb biztos pénzkeresési módszer talán nem is létezik: az egyik városban saját költségből bevásárolunk (a vásárolt tárgyak felkerülnek az állatra), átszállítjuk a cuccainkat a másik településre, ott pedig 350%-os áron eladjuk. Jól hangzik, ugye? Természetesen, hogy ez ne menjen olyan könnyen, út közben számítógép által irányított - velünk azonos szintű - tolvajok törnek életünkre. Minden sikeres leszállításért trader XP-t kapunk, ennek állapotát a C gomb lenyomásával ellenőrizhetjük. Ha elérte a 100%-ot, a sima szintlépéshez hasonlóan Trader szintet lépünk, ennek következménye, hogy ezután drágábban adhatjuk el a portékákat.
A bevásárláskor arra is figyeljünk, hogy az ablak alján csak egy csillag álljon, így nem ütnek le minket minden sarkon! Magasabb szintűek megpróbálhatják a több csillagosat is, de egyedül, mindenféle védelem nélkül még nekik is öngyilkosság lehet, bár a jutalom sem marad el a végén. A kiválóan megépített helyszíneknek köszönhetően számos ösvényt találunk, melyeket haladva megszökhetünk üldözőink elől. Természetesen trader szintünk nem befolyásolja a rendes, piaci gazdálkodásunkat, ott csak az üzleti érzékünk és a gyorsaságunk dönt.
A "thief"
Ha a tolvaj mellett döntünk, akkor igen kemény harcokra kell felkészülnünk, mind a hunterek (lásd később), mind a traderek ellen. Ha beszereztük és magunkra vettük a tolvajruhánkat (Thief suit), már csak ki kell szemelnünk az áldozatot. Csak a kettő vagy annál több csillagos trade szállítmányokat támadhatjuk meg, ezeket nyilván jobban őrzik, de a nyereség is nagyobb lesz. Ha sikerült levadásznunk a kiszemelt kereskedőt és állatát, akkor kiesik a földre a rakománya, melyet csak a saját lovunk megidézése után kapkodhatunk fel, ezek után már csak el kell vinnünk a Bandit denbe, ahol nagyon drágán el tudjuk azt adni.
A tolvajok körözést kapnak, ami a bűnözői szintjüktől függően változik. Személy szerint soha nem voltam még thief, és talán nem is leszek annak ellenére, hogy ezzel kereshetjük a legtöbb pénzt - ebből kifolyólag mindössze egyetlen tippet adhatok: a tolvajruha ugyebár elrejti felszerelésünket, így csak fegyverünkről saccolhatják meg szintünket. Ha 72-es ruhában, de 24-es fegyverrel mászkálunk álcaként, úgy előszeretettel ugranak nekünk a kis hunterek is!
A "hunter"
A Joymax megteremtette a tökéletes egyensúlyt a szemben álló felek között, mégpedig a hunterrel (ehhez a karakterhez ID card szükséges). Ez egyfajta rendőrféleség, a kereskedőket kell megvédeniük mind a játékosok, mind a számítógép irányította (NPC) tolvajoktól. Minden leölt bűnöző után - a többi foglalkozáshoz hasonlóan - hunter XP-t kapunk. Ez a munka ugyan pénzt nem hoz a konyhára, de magas adrenalinszintet és jó pontokat a traderek körében annál inkább. Vadászként látjuk a tolvajok körözési szintjét, ennek arányában kapjuk a hunter pontokat - persze, csak ha sikerül elkapnunk őket. Szintkülönbségtől függetlenül bármely thief megtámadhat minket, szóval ezen az oldalon sem árt extra tápos karaktert kifejlesztenünk, akár a képességeinkre, akár a felszereléseinkre nézve.
Alchemy
Az alkímia már régóta jelen van a szerepjátékokban, így ez is megér egy pár sort. Sajnos élet- és manaitalt nem tudunk főzni, de a tárgyainkat erősíthetjük, legyen az fegyver, pajzs, ruha, vagy ékszer. A védelem/támadás növeléséhez Intensifying elixírekre lesz szükségünk (típusa a neve után áll zárójelben) - ezeket a szörnyek dobják. Ha beszereztük, már csak be kell helyeznünk az alchemy ablakba, a választott tárgy mellé, és ha a folyamat sikeresen lejátszódik, a tárgyunk kap egy +1 jelzést, vagy ha már pluszos volt, az előző érték nő eggyel. Minél nagyobb egy tárgyon a plusz, annál kisebb az esélye, hogy a következő elixír is belemegy. Amikor nem sikerül az alchemy, a tárgyon egy lila füst jelenik meg két másodpercre, és a tulajdonságai visszaugranak alapra. Minden elixírünk mellé érdemes venni egy-egy lucky powdert, mely 5-10%-kal növeli az alchemy sikerességét, de ez még nem garancia semmire. Fegyvereken és pajzsokon kívülről is meglátszik a tuning, +3-nál fehéren, +5-nél lilán, +7-nél arany színben fognak csillogni, ez utóbbi előállítása hatalmas szerencsét és nagyon sok pénzt igényel.
A másik, amire használható az alkímia, az a szörnyek által hátrahagyott zsákok elementekre (föld, víz, tűz levegő) bontása. Az elementeket belerakhatjuk tablettákba, melyek ez után varázskővé alakulnak át. Ezek a kövek adnak a cuccainkhoz kék tulajdonságot. Léteznek olyan felszerelések, amiket sárga névvel és egy Seal of Star (SOS), Seal of Moon (SOM), vagy Seal of Sun (SOSUN) címkével illet a játék, nekem egy év alatt jött össze körülbelül 5 db, annyira ritka, azonban a statisztikája is sokszor jobb az átlagnál. Ha telhetetlenek vagyunk, ezeket is megpluszolhatjuk, és máris kész a tökéletes fegyver.
Kész állatkert
Pénzünket (mármint forint vagy euró) a játékra nem sajnálva az item mallben megvásárolhatunk bizonyos állatokat, amiket játékbéli aranyért nem kaphatunk meg, de nagyon hasznosak: felszedik helyettünk a szörnyekből kiesett dolgokat, így csupán a puszta gyilkolásra kell koncentrálnunk, mellesleg elég gyorsak is, így más játékosok javait is ellophatják, hatalmas bosszúságot okozva nekik. E lények repertoárja egyre nő, jelenleg választhatunk fehér nyulat, barna nyulat, majmot, mókust, vagy akár sárga és rózsaszín disznót is. Ha ki szeretnénk maradni az online vásárlásból, egymillió aranyért vehetünk szürke farkast (a fehér fajta áruházi példány), mely segít minket a harcban, szintje hasonlóan nő, mint a miénk, és nevet is adhatunk neki. Ennivalót biztosítani kell számára, mert ha ez elfogy, elpusztul, és újabb vagyonba kerül feltámasztása.
Grafika és hang
A Silkroad Online ingyenes játékhoz képest (sőt számos fizetős társához hasonlítva is) nagyon szépen néz ki, erről gondoskodik a jól bevált bloom effekt, a víz hihetelenül részletes tükröződése, vagy a tucatnyi fényvillanás, amivel a harcok során találkozhatunk. A napfény is elég szép, csak kicsit bugos, néha átsüt a hegyeken. Kaptunk egy metallic sheen nevű opciót is, ezt bekapcsolva ruhánk és fegyverünk hasonlóan veri vissza a fényt, mint a Max Payne 2-ben. Panaszunk csupán a fákra, bokrokra lehet, melyek egyetlen vékony ága képes eltakarni a Napot...
Hangok terén sincs semmi jelentősebb gond, a főmenüben és a játékban egyaránt megnyugtató keleties zene szól, bár lehetne jóval intenzívebb is. Fegyvereink zaja szintén mesterien van kivitelezve, a kardok és a bárdok suhintása hasonló, de mégis könnyen megkülönböztethető, míg más ingyenes MMORPG játékoknál ez teljesen egyforma hangot produkált. Ám mégis szörnyecskéink viszik a pálmát; míg az earth ghostok apró, de rendkívül agresszív lények révén magas hangjukon ordítva próbálják meg tudtunkra adni halálunkat, addig szegény black robberek mély hörgésen kívül semmi értelmeset nem tudnak kinyögni.
Sokan vagyunk, és elegen...
A városokban emberek százai mászkálnak vagy stalloznak (kis boltot nyitnak) rendszeresen, így szerverenként több ezer játékos társaságát élvezhetjük. Ez még nem jelent gondot, csakhogy rengeteg botter foglalja a helyet, így mire be tudunk jelentkezni, eltarthat 1-2 perctől több óráig is. A bot olyan "játékost" jelent, amelyet egy illegális program irányít, és a gazdája távollétében is úgy játszik, mint egy ember, a gép által felhúzott karaktert aztán a tulajdonosa eladja igazi pénzért. Őket úgy ismerhetjük fel, hogy nincsenek guildben, nem válaszolnak semmire, és ha Str-esek, akkor nem használnak semmiféle varázslatot, ha pedig nukerek, akkor még mindig kiszűrhetjük bolondos, logikátlan mozgásukról. Sajnos a nuker botok közelében képtelenség fejlődni, mivel az összes áldozatunkat levadásszák másodpercek alatt. Szerencsére a Joymax komolyan veszi ezen felhasználók jelenlétét (mivel tönkreteszik a játékot), és az accountjukat kitiltással jutalmazza. Összefoglalva: ne bíráljátok el a játékot rossznak, csak azért, mert nehéz bejelentkezni, legyetek türelmesek higgyétek el, megéri!