16 tonnát törsz és mennyi a bér?
Tippek 1.
Égjen a kezed alatt a munka!
A különféle épületek lerombolásához érdemes falra tapadó bombákat használni, amelyeket távirányítással aktiválhatunk. Ügyeljünk rá, hogy taktikailag jól helyezzük el ezeket, mert nagyon sokat számít az épület gyors lerombolása szempontjából. Robbanó hordókat is alkalmazhatunk: ezek gyakran a környéken hevernek, csak az épület mellé kell hajítani, beledurrantani és máris leomlott az egyik fal.
A különböző épületek egészen elképesztő realizmussal adják át magukat az enyészetnek. Ahogy a falakat fokozatosan romboljuk szét egy böhömnagy pörölykalapáccsal vagy robbanóanyaggal, úgy fedezzük fel a létesítmények tartópilléreit, oszlopait és az épület felsőbb részei csak akkor borulnak le hatalmas robajjal, ha már elég kárt okoztunk az alsóbbakban. Amennyiben nem vigyázunk, hősük nyakába borulhat a rengeteg tégla és törmelék, alaposan megsebezve őt, ha viszont ügyesen, elegánsan, a megfelelő stratégiai pontokon helyezzük el a robbanóanyagokat, akkor a pusztítás megindításakor a távolból nézhetjük, ahogy a falak megroggyannak, a felsőbb szintek leomlanak, majd az épület puszta törmelékké válik. Az egyszerűbb épületeknél még izgalmasabb, ahogy a szélturbinák hanyatt dőlnek, miután tartópilléreiket szétvertük, vagy ahogy egy óriási híd az ellenségeink nyakába szakad. Egyszerűen nem lehet eleget dicsérni, mennyire profin dolgozták ki a fejlesztők az épületek rombolhatóságát és külön öröm volt a kis destruktív szívemnek, hogy ehhez a megfelelő játékszerek (bombák, bazookák, illetve „minden bombák anyja”) is hősöm munkástenyerébe kerültek.
„A lelked a vállalatot illeti meg”
Persze mindez a technikai tudás mit sem érne, ha nem szolgálná ki a profin kidolgozott játékmenetet. A Red Faction: Guerilla tulajdonképpen egy olyan freeform játék, amely egyben a Grand Theft Auto jellegű programok szöges ellentéte. Míg a GTA-kban megtehetjük, hogy csak furikázunk Liberty City utcáin, vagy akár az Assassin’s Creedben a békés tömegben mászkálunk, addig itt egy szemhunyásnyi szabadidőnk sincs. Az események állandóan pörögnek körülöttünk: bázisainkat az EDF (Earth Defence Force) emberei támadják, munkásokat rabolnak el, és hősünkkel minél gyorsabban oda kell érnünk, hogy rendet teremtsünk. Közben tömérdek mellékküldetést is vállalhatunk: bizonyos feladatokkal például romboló képességeinket javíthatjuk, másokkal megtanulunk jobban lőni. Legfőbb célunk az, hogy az EDF haderejét fokozatosan, módszeresen kipucoljuk a játék hat zónájából. Ezt többek között azzal tudjuk elérni, ha az erőszakszervezet által birtokolt épületeket megsemmisítjük és ezáltal az adott területet elfoglaljuk, illetve ha az újabb és újabb küldetéseket teljesítjük. A játék remekül adagolja a véletlenszerű feladatok és a konkrét küldetések arányát: csak akkor tudunk a missziókban továbblépni, ha előtte kellőképpen csökkentettük az EDF befolyását az adott pályarészen területfoglalással vagy túszkiszabadítással.
Miközben felfedezzük a Mars felületét, a háborús események állandóan zajlanak körülöttünk: az EDF katonái a rebelliseket ostromolják, illetve egyre inkább a mi bőrünkre is pályáznak. Amikor ellenséges területre kerülünk, akkor a különböző járművekben furikázva izzadó tenyérrel markoljuk a kormányt, hiszen egy perc nyugtunk sincs az őrjáratozó gyalogos vagy az ellenséges járgányok volánjai mögött ülő katonáktól.
„Szegény ember nem más, csak izom és vér”
Tippek 2.
A legfontosabb érték maga az ember!
Bár a lövöldözések során gyakran nem könnyű fedezéket találni, de azért próbáljuk meg minél gyorsabban felkutatni a védett helyeket, ugyanis „egészségügyi csíkunk” a Halóhoz hasonlóan itt fokozatosan visszatöltődik. Az ellenségek ugyan rendkívül agresszívak, de elég bugyuták is, úgyhogy itt dekkolva gyakran bevárhatjuk, amíg ránk rontanak, és egymás után nyírhatjuk ki őket. Érdemes a lőszerrel takarékoskodni, mert ebben a játékban nem szórják azért olyan bőséggel…
A puskákat és pisztolyokat kreditért cserébe erősíthetjük, ezeket pedig az épületek szétrombolása során szerezhetjük meg. A kreditekkel nem bánik túl bőkezűen a játék, így alaposan végig kell gondolnunk, mire költünk. Még szerencse, hogy hatalmas pörölykalapácsunk állandóan kéznél van, így mindig ott a lehetőség, hogy alaposan képen töröljük vele az EDF katonáit - ettől a legtöbbször a földön is maradnak. A Guerilla egyébként hasonló fedezékrendszert használ, mint a legtöbb modern akciójáték, bár a lövöldözés nem az erőssége. Igazából a fejlövéseken kívül nem sokat számít, hol találjuk el az ellent, és taktikailag sem annyira összetett, mint például a Gears of War. Igaz ugyan, hogy egy teljesen „freeform” játékkal van dolgunk, de azért egy precízebben kidolgozott akciórész nem ártott volna.
Lépj be a mozgalomba, elvtárs!
Tippek 3.
A jó „munkamorál”, csak az a fontos!
A Red Faction: Guerilla egyik fontos része a „morálrendszer”, amelynek segítségével újabb és újabb embereket szerezhetünk a gerillaharcosok közé. A morálon úgy tudunk javítani, ha az EDF épületeit elfoglaljuk, túszokat szabadítunk ki, illetve ha a küldetéseket végrehajtjuk. Eleinte talán még nem tartjuk fontosnak, de később egyre kardinálisabb kérdés, hogy hányan segítik harcunkat, szóval mindenképpen fejlesszük fel a morált!
Fontos szerepet kapnak a különféle járművek is – látszik, hogy a Volition állt a GTA-klónnak tekinthető Saints Row sorozat mögött is. Természetesen itt nem találunk Ferrarit vagy Lamborghinit, vagy akár hétköznapi járműveket: a Guerillában a főszerepet a futurisztikus (de azért valahogy mégis stílusosan szocreál) dömperek, teherkocsik, kamionok és más építkezéshez köthető járművek kapják. Csakúgy, mint a GTA-kban, itt is bárkitől elköthetjük az általa irányított járgányt, feltéve, hogy nem száguld el mellettünk. Szerencsére a teherkocsik gyakran az út szélén is ácsorognak, úgyhogy azért gyalogolni relatíve ritkán fogunk. A járművek fizikájának kidolgozását a Volition a Saints Row 2 óta sem tanulta meg: kicsit olyan mindegyikük irányítása, mintha a föld fölött lebegnének. Még szerencse, hogy ezért kárpótol a rengeteg gázolás: az EDF ránk tüzelő katonáit teljes gázzal lapíthatjuk ki. Nagyszerű élmény, hogy a kerekes járművek mellett óriási lépegetőkbe is beülhetünk, hogy azokkal osszuk a lázadó bányász igazságát.
„Mint kölykét az oroszlán, nevelt a sors, s az asszonynak hallgass, mert a kezem gyors.”
Red Faction történelem
2001-ben jelent meg a Red Faction legelső része, a játék igazi innovációja a majdnem teljesen szétlőhető környezet volt, amely a sorozat jellegzetes motívumává is vált. Az első részbe kerülő Geo-Mod motort még a Descent 4-hez fejlesztette ki a Volition, amely egyébként sajnos sohasem készült el. A Red Factiont meglehetősen vegyes kritikai fogadtatás érte, de azért összességében kellemes élményként maradt meg az FPS rajongók emlékezetében. Hasonlóan tűrhető volt a 2002-es folytatás is, amelyik lényegében ugyanazt a receptet folytatta. Az egyedüli játékmenetbeli különbség az volt, hogy míg az első részben Half Life-szerű felfedezést is találhattunk, addig a folytatás egy rendkívül lineáris shooter volt. Készült még 2004-ben Red Faction hagyományos mobiltelefonra, illetve Nokia Ngage-re is – utóbbit nem más készítette, mint megtépázott hírnevű John Romero. Elég nagy bukásként könyvelték el, és Romero nem sokkal megjelenése után becsukta a boltot.
A sztori mellett a másik elég unalmas játékelem a Mars felszínének kidolgozása. Bár a Volition igyekezett némi változatosságot belevinni, de ha más hasonszőrű freeform játékkal hasonlítjuk össze, akkor azért rettenetesen egysíkú. Rendben, érthető, hogy ez a Mars, és elég furcsa lenne, hogyha mondjuk oázist, zöldellő pálmafákat, vagy dzsungeleket találnánk rajta, de azért ennél a műfajnál a változatosság nemcsak „gyönyörködtet”, hanem alapkövetelmény is. Nem túlzottan összetett a bolygó „lakossága” sem: csupán egymásra nagyon hasonlító EDF katonákkal, lázadókkal és munkásokkal találkozunk. Nyilván nem lehet egy nagyváros polgáraihoz hasonlítani ezt sem, de azért nem ártott volna a játéknak valamilyen másik frakció, esetleg állatvilág (tudom: a Marson a valóságban olyan nincs, de hát bányászok sincsenek, szóval végül is beleférne).
„Aki jőni lát, jobb ha félre lép, volt ki nem tűnt el, s ma már a csontja sem ép.”
Az egyébként élvezetes single kampány mellett jutott idő a multiplayer részre is, amely tényleg rendkívül szórakoztatóra sikeredett. Bár a multis pályák kisebbek, mint amelyeket más játékokban megszokhattunk, de a rengeteg felvehető fegyver és szétlőhető elem nagyszerű kihívást nyújt, és helyenként taktikai érzékünket is próbára teszi. Akár egyszerű deathmatch puffogtatásokról van szó, akár összetettebb területfoglalásról, mindegyiknél hajlamos az ember ott ragadni és hagyni a fenébe mindenféle egyéb tennivalóját, úgyhogy nagy akaraterő kell ahhoz, hogy felálljunk a játék mellől. Mindehhez hozzá kell tennem, hogy annyira nem rajongok a multiért, és az UT3-ra is viszonylag hamar ráuntam, azonban a Red Faction: Guerilla ezen a téren igen addiktívra sikeredett. Ennek titka, hogy nem pusztán reflexeid fejlődnek a többjátékos rész során, hanem a beépített tapasztalati pontrendszernek köszönhetően karaktered is. Ahhoz mérten ugyanis, milyen a teljesítményünk a multizás közben, pontokat kapunk, amelyeket új skinekre, fegyverekre válthatunk be. A multi mellett remek móka még az osztott képernyős játékmód, a Wrecking Crew is, melynél az a feladatunk, hogy haverunkkal közösen szétverjük a Marson található épületeket, miközben az EDF emberei hajtóvadászatot indítanak ellenünk.
„Tizenhat tonnát raktam, akár a gép, s a zord főnök így szólt: Elég szép!”
A Red Faction: Guerilla a legjobb része a sorozatnak, sőt, a nyári uborkaszezon igazi kellemes meglepetése. Nem állítom, hogy ne lett volna érdemes kicsit toldozgatni-foltozgatni, de freeform játékként mindenképpen igen élvezetes. Ha a következő Volition játékokban némileg javítanak a járművek fizikáján, a TPS részeken és meg egy tisztességes sztoriírót is sikerül végre találni, akkor egyértelműen a „nagyok” közé kerülhetnek, de a Red Faction: Guerilla mindenesetre már most is a cég fejlődését mutatja.