A rendszer
A Guild Wars 2 igyekezett harc és fejlődési rendszer terén is újat alkotni, ami bár nem lett olyan tökéletes, mint az előbb említett dinamikus küldetésrendszer, nem igazán volt rá panaszunk. A játékosok itt is a szokásos módon, tehát tapasztalati pontok gyűjtögetésével léphetnek szintet, melyek során új képességpontokat kapnak, amelyekből aztán szépen lassan kibonthatják maguknak azokat a tulajdonságokat, melyeket használni szeretnének. Egy játékos egyszerre 10 képességet használhat, ami a World of Warcrafthoz képest igazi felüdülést jelent, hiszen ott legalább kéttucatnyi különféle skillt kell felpasszírozni egyszerre a kezelőfelületre, legalábbis egyes karakterek esetében.
A gyorsbillentyű-sáv első 5 foglalatába azok a képességek kerülnek, amelyeket a kezünkben található fegyver biztosít a számunkra. Ezek mindig attól függően változnak, hogy a bal- és jobb kezünkben milyen fegyverek, tárgyak vannak. Minél többet használjuk ezeket a fegyvereket, úgy nyithatunk ki egyre erősebb, új támadási képességeket. A második öt foglalatba az úgynevezett slot-skillek kerülnek, melyeket már a képességpontokból lehet megtanulni. Képességpontot szintlépésenként egyet kapunk, de minden egyes területen találunk 5-6 könnyebb-nehezebb kihívást is, melyek teljesítéséért egy újabb képességpontot zsebelhetünk be.
A játék újabb említésre érdemes különlegessége az, hogy a legtöbb MMO-val ellentétben itt nincsenek előre meghatározott feladatkörök, tehát nincsenek gyógyítók, tankok vagy sebzésosztók, mindenki folyamatosan a saját bőréért felelős, amihez a saját gyógyító képességeinket, valamint a kitérés opciót használhatjuk – igaz, ez utóbbi energiába kerül, így nem bukfencezhetünk végig egy harcjelenetet.
Személyesen, csak neked
Ahhoz, hogy a játékosok ne csak céltalanul bolyongjanak Tyria zajos világában, a készítők személyre szabott történetről is gondoskodtak számukra, amely szépen lassan végigvezeti őket a világ egyes területein. Számunkra a történetmesélés szempontjából még mindig az ősszel free-to-play modellre átváltó SWToR című játék számít etalonnak, amelyben karakterkaszttól, beállítottságtól függően alakult mindenkinek a története, de azt kell mondanunk, hogy a Guild Wars 2 rendszere majdnem olyan jóra sikeredett, mint amilyet a Bioware termékében találtunk.
Hősünk történetének kialakulását már a karaktergenerálás perceiben befolyásolhatjuk, ahol különféle kérdésekre válaszolva alakíthatjuk személyiségünket, háttértörténetünket. Bár az első pár szint megtétele során mindenki egy hasonló sztorit ismerhet meg, viszonylag kapunk személyre szabott küldetéseket is, sőt, az egyes fejezetekben komoly döntéseket hozhatunk, melyek még mélyebbé teszik az amúgy is szerteágazó sztorit. Ennek köszönhetően szinte alig akad két egyforma történet, mert minden egyes karakternek egyedi feladatokat kell megoldania, így majdhogynem végtelen mennyiségű történet található a játékban. Sajnos a történetmeséléssel azért akad egy apró gond, méghozzá a megvalósítás, amely elég keletiesre, egyszerűre sikeredett. Egy félig-meddig statikus háttér előtt kell unalmas, lassú, gyakran bugyuta beszélgetéseket végighallgatni, melyek bár szerencsére átléptethetők, minőségben meg sem közelítik a Star Wars MMO-ban látottakat.
Kard ki kard!
A Guild Wars első részének egyik legnagyobb erősségét a PvP, azaz a játékos-játékos elleni rendszer jelentette. Nincs ez másképp a folytatásban sem, hiszen rettentő nagy hangsúlyt fektettek a készítők arra, hogy a lehető legizgalmasabbra sikerüljön a játék ezen része. Először is PvP-zni csak és kizárólag az erre kijelölt területeken lehet, tehát kalandozás közben nem kell attól tartani, hogy valaki hátba döfköd minket, miközben épp hagymát vagy cukkinit szedünk a földről (nem röhögni, tényleg lehet zöldségeket főzni). A PvP gyakorlatilag két főbb részre lett osztva, amelyek közül az egyik az sPvP, ami lényegében kisebb harcmezőkön zajlik, ide a karakterlapunkról ugorhatunk be. Ezeken a meccseken maximum kétszer 8 fő küzdhet egymással, méghozzá igencsak változatos térképeken, de a feladat általában ugyanaz: kontrollpontokat kell elfoglalnunk és megtartanunk. A pályák tényleg nagyon jól sikerültek, mindegyiken találhatunk egy használható ostromgépet, egy ágyút vagy pár leverhető szörnyet, amelyek még színesebbé teszik az egész akciót. PvP-zni akár az első szint elérése után is elmehetünk, ugyanis minden játékos azonnal a maximális 80. szintre skálázódik fel, ráadásul még PvP felszerelés is jár a mókához.
A játékos-játékos elleni küzdelem másik módja a World vs World nevezetű PvP, amelyen már jóval több játékos gyűlik össze, hiszen itt már szerverek mérik össze erejüket más szerverekével. A WvW területre is bármikor leugorhatunk, de itt már fel kell készülnünk arra, hogy a győzelem érdekében már nem elég, ha egyszerűen csak játékosokat hányunk kardélre – itt komolyabb feladatokat is meg kell oldanunk. A hatalmas méretű pályán ugyanis erődök, tornyok, utánpótlást szállító állatok, kastélyok találhatók, s ezeknek a területeknek a birtoklásáért folyik többfrontos harc. Egy-egy komolyabb vár bevételéhez nemcsak játékosok tucatjaira, hanem ostromgépek felépítésére és használatára is szükség lesz, jutalmunk pedig az egész szerverünket érintő buff, na és persze rengeteg tapasztalati pont és pénz lesz. Bár a megjelenés első két hetében volt egy kis gond a rendszerrel, miszerint a túlnépesedett szerverek a túlerőnek köszönhetően állandóan nyertek, mostanra már a készítők beépítettek egy játékos limitet a programba, így a cikk írásakor már bele sem tudunk kötni a játék eme részébe.
Pandázzak vagy GW-zek?
Bár a fentieket elolvasva nagyon úgy tűnhet, hogy megszületett minden idők legjobb MMO-játéka, azért bugok, és a magas szintű játékosokat érintő hiányosságok itt is felütik a fejüket. A cikk írásának pillanatában például még mindig elérhetetlen a helyi aukciós ház, valamint az is fájó volt számunkra, hogy ötfős katakombából sem igazán dúskál a játék (50. szintig mindössze három darabba mehetünk le). Az sem igazán tiszta, hogy mi lesz azokkal a játékosokkal, akik elérik a 80. szintet – vajon őket mennyire lesz képes lefoglalni és megtartani a játék? Erre a kérdésre már csakis az idő adhatja meg a választ, mindenesetre az biztos, hogy a Guild Wars 2 személyében megszületett az MMO-k egyik új generációja, amit azoknak is ki kell próbálni, akik eddig távol maradtak ettől a stílustól. Nagyon bízunk benne, hogy képes lesz megtartani és növelni játékosbázisát. A Guild Wars 2 csapata megérdemelné ezt.