Belegondoltatok-e már abba, vajon mi okozhatja egy játék végigjátszása után az elégedettség érzését? Miért lehet az, hogy egyes címekre visszagondolva akár évekkel a végigjátszás után is elégedett mosoly ül ki az arcunkra? Miért veszünk le a polcról több mint 10 éve porosodó címeket egy kis nosztalgia kedvéért, miért várunk a folytatásokra és miért jövünk sokkal inkább lázba egy folytatás esetében, mint egy teljesen új fejlesztés bejelentésekor? Vajon mindez a hatásos marketingnek köszönhető, vagy ennél egy picit többről van szó? 

Barlangrajzoktól a videojátékokig

Cukor, só és minden mi jó, no meg egy kis X-vegyszer, tartja az ősi recept. A videojátékok világában is valahogy így lehet elképzelni a mára már klasszikusnak számító címek elkészítését, legfeljebb a hozzávalók listája tér el a fent említettektől. Ahhoz viszont, hogy kicsit közelebb kerüljünk ehhez a recepthez, nézzük meg röviden azt, hogy egyébként miért is válhatott a videojáték piac ennyire népszerűvé az első asztali számítógépek megjelenése óta.

Hogy rövid legyek és lényegre törő: az első barlangrajzok, mint művészeti alkotások megjelenése óta egy dolog biztosan nem változott a mi kis sárkupacunkon: az emberek mindig is szerettek elbújni a világ elől, kicsit elfelejteni a gondokat, szórakozni, kikapcsolódni, esetleg valami kreatívat alkotni, melyik korban épp mire volt lehetőség. A 21. század fejlettebb országaiban a modern technikának köszönhetően a számítógépek és az internet világában élünk, ami akarva-akaratlanul is sok száz embert ihletett meg az elmúlt évtizedekben valamilyen kreatív alkotás létrehozásában. Nevezzük az alkotókat fejlesztőknek, az alkotásokat pedig játékoknak. A videojátékok, a filmekhez és zenékhez hasonlóan, a modern művészetek kapuiban állnak már évtizedek óta, méghozzá egy hatalmas előnnyel: a játékok több olyan dolgot is ötvözhetnek, amelyek megnyugvást nyújthatnak a 21. századi ember számára.

Mitől érzed azt egy játék stáblistáját látva, hogy „na, ezt megérte végigjátszani”?

A folyamatos fejlődés (játékmenet, lehetőségek, karakter alakulása) és a csúcspont elérése (tehát valami katarzis a sztori terén) fontos elem nálam, ahogy a zene is. Ha mindez passzol, esetleg valami komoly érzelmeket is kivált belőlem, akkor lehet, végig is ülöm a stáblistát. Főleg, ha annak a zenéje is jóra sikeredett. -- Böjti

Mi kell a játékosnak?

A könyvekben megszokott izgalmas történetek, kidolgozott karakterek, alternatív valóságok, a filmeknél megismert vizuális mozgóképélmény, valamint az ezekhez komponált fülbemászó dallamok mind-mind olyan alapvető elemként jelennek meg a videojátékokban, melyek nélkül kedvenc címeink minden varázsukat elveszítenék. Természetesen jogos a felvetés, miszerint a fentebb említett elemek ötvözése a filmekben is megvalósul, de mind tudjuk, hogy a játék mindezek mellett egy extra élményt is kínál, méghozzá azt a pluszt, ami miatt a legtöbben rajongunk a virtuális valóságokért: a játékos a sztorit nem csupán külső szemlélőként figyeli, hanem bebarangolhatja annak minden egyes négyzetméterét is, sőt, akár saját tetszése szerint is alakíthatja a cselekményt.

Ahogy azt több száz éve megfigyelhetjük, a kínálat a kereslet rendkívül széles palettáját próbálja évről-évre kiszolgálni a piacon, ezek az igények pedig nemtől, korosztálytól, társadalmi rétegtől függően változnak. Ennek megfelelően a játékpiac sem állt meg az első ügyességi lövöldéknél. RTS, FPS, TPS, RPG, MMO, csak néhány játéktípus rövidítése a sok közül, melyet a gamer szubkultúrában jártas emberek értenek meg első hallásra. Természetesen a különböző műfajok különböző alapokon nyugszanak, így a recept nem teljesen egységes a játékok szempontjából a klasszikussá váláshoz. Példaként nézzünk meg néhány címet, ami a mai napig hatalmas rajongótáborral rendelkezik.

Mi volt a legutolsó olyan játék, amit hosszú évekkel a végigjátszása után vettél le ismét a polcról? Mi fogott meg benne?

Őszintén szólva nem emlékszem ilyenre, egyszerűen nincs időm rá, hogy egy-egy játékot újra és újra kipörgessek. De talán a Stalker volt az, amivel ezt tettem, valamikor három éve, amikor a Clear Sky teljes játékunk lett, és már elég erős gépem volt a max grafikához. Annál a sorozatnál is a sztori és a hangulat dominál nálam. -- Chocho

Klasszikusok a mai napig

Vegyünk példának három olyan populáris szériát, amelyek történelme tíz, vagy akár húsz évvel ezelőttre nyúlnak vissza, azonban a mai napig hatalmas rajongótáborral rendelkeznek nemtől és kortól függetlenül. Az első Tomb Raider játék 1996-ban jelent meg, az eladásokat tekintve már akkor is elég nagy bevételt kaszálva az Eidosnak. A húsz évvel ezelőtt útnak indult régésznő azóta kilenc, a reboot óta pedig további két nagyobb játékot, két filmet, valamint rengeteg képregényt és könyvet tudhat a háta mögött, de vajon minek köszönhető ez a hatalmas rajongói tábor és a siker? A történetnek? A zenének? A képi megvalósításnak? Persze, közre játszhatnak ezek is, de az igazi X-vegyszer, amitől a Tomb Raider széria a néhány botlás ellenére továbbra is sikeres és felkapott, az maga Lara Croft karaktere. Egy erős, határozott és bátor női személyiség, fegyverrel, remek mozgáskoordinációval, meglehetősen előnyös testi tulajdonságokkal. Példakép lehet a nők számára, a férfiaknak pedig… Hát valljuk be uraim, a mi figyelmünket sokkal inkább a külcsín köti le ebben az esetben. Azért érdemes megfigyelni, hogy egy remekül megalkotott etalonnal mennyi mindent el lehet adni. Valljuk be, a szériára tizenhét év elteltével nagyonis ráfért a reboot, de az eddig felfuttatott karakterrel és rajongótáborral a siker szinte garantált volt.

Másik példának ott van a tizenkilenc éves Grand Theft Auto széria, ahol nem feltétlenül a karakterekre alapozható a siker. Ugyan szeretjük a GTA sztorikat, azonban sokkal inkább szeretjük a mélyen rejtegetett gengszter énünket kiélni egy hatalmas virtuális nyílt terepen, ahol nincsenek szabályok. Ugyanez igaz szinte mindegyik másik nyílt világú címre, ahol elsősorban a szabadságérzet kapja a legnagyobb hangsúlyt. És hogy személyes kedvencemről, a Mass Effect szériáról is szó essen: ugyan egy szerepjátékhoz hűen a szabadság adott, a történeti háttér sokkal fontosabb szerepet játszik. Ahhoz, hogy egy szerepjáték beszívja a játékost, egy jól összerakott történetre van szükség, de ahhoz, hogy komolyabb érzéseket váltson ki, a karaktereket is alapos részletességgel kell kidolgozni. A stratégiai játékok kedvelői persze más szempontból közelítik meg a dolgot. Egy modernkori agytorna is hatalmas örömet tud okozni, főleg azzal a fajta visszacsatolással, amit egy videojáték nyújthat.

Melyik játékkal volt az első olyan élményed, ami komolyabb érzelmeket váltott ki belőled? Mivel sikerült ezt elérnie?

Talán az Another World, annak is a vége. Ez egy 1991-es játék, amiben a főhős egy idegen bolygón találja magát egy kísérletet követően, ahol aztán órákon át próbálunk vele túlélni. Egyetlen érthető szó nem hangzik el a játékban, mégis megindító volt az egész. -- Chris

Ahány műfaj, annyi „X-vegyszer”, de a sikeres ötletek mögé természetesen kell egy fantasztikus csapat is, akik apait anyait beleadva megalkotják nekünk ezeket a műveket. Nekik köszönjük szépen a sok-sok élményt, amiben részünk lehet, tőletek pedig kommentekben várjuk a legnagyobb katarzisokat, amit játékok okoztak számotokra. Nektek mi a legfontosabb, amit egy játékban kerestek, mi nyújtja a legnagyobb élményt?