A videojátékoknak hála mesés, sosem látott tájakra látogathatunk el, érdekes karakterekkel találkozhatunk, világokat menthetünk meg, olyan fegyvereket foghatunk a kezünkbe, amikkel óriási pusztítást végezhetünk, s nem utolsósorban olyan járművekbe pattanhatunk, amik csak és kizárólag digitális formában léteznek. Ezen a héten ez utóbbiakról lesz szó, s már előre szólok, hogy hanyagoltam az utcán vagy versenypályákon is látható különlegességeket, elvégre azért is játszunk játékokkal, hogy olyan élményben legyen részünk, amire a való életben nagyon kevés vagy egyáltalán semmilyen esélyünk nem lenne, szóval nem lesznek Ferrarik meg Aston Martinok, lesznek viszont űrhajók, durva prototípusok és harci járművek is.
5. Red Bull X1 - Gran Turismo 5
A Gran Turismo-sorozatban nem sok helye van a bolondozásnak, a Polyphony Digital ugyanis azt tűzte ki a zászlajára, hogy egy nagyon komoly versenyjátékot készít minden egyes új résszel. Amikor azonban enyhül egy kicsit a fejlesztői szigor, akkor kapunk olyan koncepcióautókat, mint a Nike ONE a Gran Turismo 4-ben, vagy a Red Bull X1, ami a Gran Turismo 5-ben és azt követő Gran Turismo 6-ban volt vezethető.
A kettő közül a Red Bull X1-et emelem ki, ugyanis ez az érdekesebb fantáziakocsi, de persze ennek is pont annyi esélye van elkészülni, mint a Nike ONE-nak. A Red Bull X1-ből azért nem lesz valódi, vezethető versenygép, mert egy olyan elgondolás mentén született, ami élből kizárja ezt, ez pedig az volt, hogy mi lenne, ha nem kellene egy szabálynak sem megfelelni. A Red Bull X1 így az autótervezők nedves álma, egy olyan gép, aminek megálmodásában teljesen szabad kezet kapott Adrian Newey, a Red Bull Racing főmérnöke, és a Gran Turismo-sorozat atyja, Jamaucsi Kazunori. Amit összehoztak, az elméletben 500 km/h végsebességre képes, a tömege 545 kg, a versenyzőt pedig több mint 8 G terhelés éri -- és ezt tovább finomították az X2011, majd pedig az X2014 modellel.
Alternatíva: Nike ONE -- ha már szóba került a Nike ONE, akkor érdemes egy kicsit jobban is kitérni erre a járgányra, amit a Nike és a Polyphony Digital közösen tervezett meg. A koncepció teljesen elrugaszkodott a valóságtól, elkészültéhez ugyanis a gyermekcipőben sem járó technológia, a viselhető generátor kellene, vagyis egy olyan áramtermelő, amit az emberi mozgás táplál.
4. Red Eagle - Carmageddon-sorozat
A Carmageddon-sorozat pontosan abba a kategóriába esik, ahonnan édes mindegy, melyik járgányt is választjuk ki, nagyon nem tudunk mellélőni, hiszen minden egyes példányt csak egy, és kizárólag egy céllal álmodtak meg a fejlesztők: azzal, hogy minél nagyobb pusztítást lehessen véghezvinni, amint felszántjuk a járda gyanútlan gyalogosait, vagy versenytársunkba rohanunk bele, mondjuk szemből. Ám ha egyet mégis csak ki kell választani a több tucatra duzzadó felhozatalból, az nem lehet más, mint a Red Eagle, és annak különböző változatai.
Azért esett a választásom a Red Eagle-re, mert ez a sorozat ikonja; a Vörös Sas már egészen az 1997-es kezdetek óta velünk van, s egy játék kivételével mindegyikben ott volt, mint hűséges társ a száguldozásban és zúzásban. Max Damage tűzpiros, már messziről is tiszteletet parancsoló gépéből eddig összesen négy változat készült, s noha a legújabb variációt majd csak a Carmageddon: Reincarnationben lesz lehetőségünk elvinni néhány körre, azt már most biztosra vehetjük, hogy a Stainless Games nem fog szégyent hozni erre a csodásan véres járgányra.
Alternatíva: Sweet Tooth -- a Carmageddonhoz hasonló, járműves őrültségre összpontosító sorozat a Twisted Metal, s ennek jól ismert figurája Needles Kane, aki a Sweet Tooth névre keresztelt, Chevrolet Step-Van típusú fagyiskocsit vezeti, de nyilván nem jégkrémet osztogat.
3. Infernus - GTA-sorozat
A GTA-sorozatban ugyanolyan fontos autót vezetni, mint lőni és gyilkolni, ám arról már megoszlanak a vélemények, hogy melyik legjobb autó -- a legtöbbünk persze nem sokat gondolkodik ezen, hiszen csak elkapja a legközelebbi, gyorsnak tűnő négykerekűt. Ám aki megfontoltabban játszik, sejtésem szerint az is inkább csak a típust nézi (terepjáró, sportkocsi stb.), mintsem a konkrét márkát, elvégre fogyóeszköz a jármű. Innen nézve tehát semmi gyakorlati jelentősége nincs egyik vagy másik modellt előnyben részesíteni, én azonban ezt most mégis megteszem, mikor a tömegből kiemelem az Infernust.
Az Infernus egyike azon kevés autóknak, amik a 3D-s korszak óta minden központi játékban tiszteletüket tették, tehát a GTA 3-tól a GTA Vice Cityn, a GTA: San Andreason és a GTA 4-en át egészen a tavalyi GTA 5-ig ott vártak minket -- az évek, vagyis inkább a korszakok alatt persze több változatban is láthattuk az Infernust. A kezdetek kezdetén inkább egy Jaguárra hajazott a kocsi, a San Andreasban pedig egy Honda NSX vonásait fedezhettük fel, ha ránéztünk, a legélénkebben azonban minden bizonnyal a Lamborghini-másolatok élnek emlékeinkben: a Vice Cityben tett kirándulásunk során a Countach inspirálta a fejlesztőket, ha pedig a HD játékokról beszélünk, akkor kétséget kizáróan a Diablo volt a múzsa. Az Infernus tehát az eddigiek alapján elválaszthatatlan része a játékipar egyik legkedveltebb sorozatának, így ezért már mindenképpen itt a helye, még ha ezzel nem is ért mindenki egyet.
Alternatíva: Ebon Hawk -- a szegény ember Ezeréves Sólyma, de mégis itt a helye, még ha csak említés szintjén is, ugyanis sokak egyik kedvenc Star Wars játékának nélkülözhetetlen közlekedési eszköze.
2. Warthog - Halo-sorozat
Noha az előző két tételben felsorolt szériákban lehetett volna válogatni a kiemelkedő járművek között, addig a Halo-sorozatban semmi ilyesmire nincs szükség, ugyanis a Warthog toronymagasan a legjobb közlekedési eszköz, amire bepattanhatunk -- nem kell ide Banshee, Mongoose, Ghost vagy akármi más, amit az évek során megálmodott a Bungie és a 343 Industries, a Warthog ugyanis annyira strapabíró és olyan sokrétű eszköze a Covenanttal vívott harcunknak, hogy semmi más nem tudja pótolni, arról nem is beszélve, hogy ez a sorozat ikonikus járműve.
A Warthog, vagy becsületes nevén, az M12 Force Application Vehicle hivatalosan felderítő célokat lát el, ám támadásokban és védekezésekben is remek segítséget tud nyújtani; gyors, meglepően mozgékony, átmegy árkon-bokron, legendásan ellenáll mindenféle sérüléseknek, és számtalan módon átalakítható, akár csapatszállítóvá is. Az inspirációt bevallottan a Hummer jelentette, ami érthető is, hiszen a mai napig megfordulnak ezek a monstrumok a csatatereken, a Warthog pedig ezeknek a továbbgondolt, futurisztikus környezetbe helyezett rokona, de sikerült elérni, hogy az amúgy is durva Hummerhez képest is több férfias erőt sugározzon ki magából. Nos, mindezek után nem lehet kérdéses, miért ez szerintem a Halo legjobb kocsija, és miért ezt tettem a második helyre.
Alternatíva: Ghost -- ha nem volna Warthog, akkor a Ghost lenne a legjobb járgány a Halo-sorozatban, azért mert a megfelelő kezekben akár halálosabb is lehet, mint a terepjáró, hátránya viszont, hogy könnyen darabokra törhető, s közel sem képes minden akadályt megmászni.
1. Normandy SR-1 - Mass Effect
Ha meg kellene neveznem, mi a kedvencem a Mass Effect-univerzumban, azt hiszem a Normandy lenne az. Ám ha a legjobb járművekről van szó, akkor már nem kell ennyit vacilálnom, a saját listámon (a Top 5 még mindig szubjektív felsorolás, ugye), ugyanis ez a hajó foglalja ez a megtisztelő első helyet, pontosabban a Normandy SR-1, és ezzel nem azt mondom, hogy az SR-2 éppenséggel rossz lenne, mert nem az, csak az eredeti valahogy közelebb áll a szívemhez.
Igazság szerint, ha a Normandyról van szó, előbújik belőlem egy kicsit a fanboy, és le kell borulnom a BioWare előtt, amiért ilyen szép, kecses, és egész egyszerűen menő űrhajót tudtak készíteni. Már maga a forma, amit az amúgy is csodálatosan gyönyörű Concorde-tól kölcsönöztek, azonnal elnyerte a tetszésemet, a név pedig, mely a második világháború sorsfordító csatája előtt állít emléket, csak még tovább fokozta a Normandy iránti szeretetemet -- és akkor a belsőről még nem is beszéltem.
A Normandy SR-1 a földi és turián mérnökök közreműködésének szerelemgyermeke, s mivel egy teljes hajóosztály első példányáról beszélünk, adja magát, hogy az adott technológiai lehetőségek csúcsát vonultatta fel. Ez a gyakorlatban két fontos technológiai újítást jelent: az egyik az, hogy sikerült megvalósítani a lopakodást, amiről hosszú ideig úgy gondolták, lehetetlen, a másik úttörő vívmány pedig a kísérleti Tantalus Drive Core, ami nemcsak a lopakodás elengedhetetlen kelléke, hanem ennek köszönhetően jóval tovább tud fénynél gyorsabban közlekedni a hajó -- a TDC egyik különlegessége ugyanis az, hogy kétszer nagyobb, mint bármelyik másik űrjármű meghajtója. Összefoglalva: a Normandy SR-1 szép és technológiailag is élen járó példánya a földi flottának, s noha sok szempontból az SR-2 ráver egy kört, mégis ez a legjobb.
Ha tényleg elrugaszkodott járműveket kell megnevezni, akkor például érdemes szétnézni a Saints Row szériában, ahol nagy kedvencem az Ultor Interceptor vagy az X-2 Phantom, ami picit hajaz a Tron-féle mocira. És ha már Tron, akkor ezt itt is hagyom nektek,,, :)
A legjobb vagy ikonikus járművek közé szerintem semmiképp sem illik bele. Pláne nem a Red Eagle elé. Ha nincs is jobb ötlete a szerkesztőségben senkinek, akkor is legfeljebb az utolsó helyre. Akkor már inkább a(z eredeti) Most Wanted tuning BMW-je, a Half-Life 2 Scout Car-ja, a Deuce a Brütal Legendből vagy bármi, ami kicsit is emlékezetesebb, mint a GTA sorozat bármelyik autója.
Meg különben is: Autók vs űrhajó? Logikus, hogy melyik fog győzni.