"CliffyB", avagy polgári nevén Cliff Bleszinski nemrég fejtette ki véleményét a jövő akciójátékairól, amelyek szerinte akkor fognak igazán nagy sikert aratni, ha szerepjátékos elemeket alkalmaznak benne. Ez természetesen saját sorozatára, a bestseller Gears of Warra is vonatkozik. Bleszinski fejében akkor világosodott meg ez a fantasztikus ötlet, amikor éppen Harvey Smithszel, a Deus Ex egyik vezető fejlesztőjével dumált.
"- Te Harvey, gondoltál már arra, hogy a shooterek jövője az RPG elemek felhasználásában csúcsosodhat ki?!
- Ja.
- Akkor igyunk meg még egy sört!
- Oké."
Az elmés párbeszéd talán nem így zajlott le, de az biztos, hogy Cliff rögtön elújságolta fantasztikus ötletét a Develop című magazinnak, ahol az interjú megjelent. Azért CliffyB gyorsan hozzátette, hogy ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy "Deus Ex of War" lesz a harmadik részből, sőt: "Majd meglátjuk, merre haladnak a dolgok." — summázta ezzel a mély bölcsességgel Bleszinski az interjút.
"- Te Harvey, gondoltál már arra, hogy a shooterek jövője az RPG elemek felhasználásában csúcsosodhat ki?!
- Ja.
- Akkor igyunk meg még egy sört!
- Oké."
Az elmés párbeszéd talán nem így zajlott le, de az biztos, hogy Cliff rögtön elújságolta fantasztikus ötletét a Develop című magazinnak, ahol az interjú megjelent. Azért CliffyB gyorsan hozzátette, hogy ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy "Deus Ex of War" lesz a harmadik részből, sőt: "Majd meglátjuk, merre haladnak a dolgok." — summázta ezzel a mély bölcsességgel Bleszinski az interjút.
Egyébként a Gears of War-ban mi volt a nagy taktikázás? Ok, fedezékharc, de annál sokkal komolyabb dolgok is vannak... Viszont abban egyetértek, hogy ebből minél több, annál jobb. Csak nem kell nagyon erőltetni.
Egyébként CliffyB nálam már rég elásta magát... Az UT3, a GoW PC-s verziója körüli kavarás, az idióta megnyilvánulásai után ezért az amúgy jó elgondolásért sem adok neki piros pontot.
Az FPS játékokba a szabadság hiányzik legtöbbször, amit mostanában azért már próbálnak pótolni a "saját döntéshozásokkal", amiktől változik a történet, és befolyásolhatjuk a végkimenetelt. Viszont nekem legtöbbször a taktikai elemek hiányoznak, ami a GoW-ban benne volt, ezért tetszett nekem annyira a játék. Az olyan cuccok, hogy rohanok be 20 ember közé szórom a golyót és akkor még semmi baja nincs az emberkémnek, mert ugyebár ő egy titkos helyen kiképzett kemény fiú, aki majdhogynem golyó álló, mire neki fedezék és csapattárs...megoldja ő magában is. Az ilyen játékokat már távolról is kerülöm.
Szóval nem RPG elem kéne ide Cliffy bá' hanem taktika, ami sok játékból hiányzik!
Szerintem az FPS-eknek vagy minél nyíltabb, szabadabb világgal kellene rendelkezniük, mint ahogy a Far Cry 2 vagy a S.T.A.L.K.E.R.-ek esetében láttuk (tehát a "csőben lövöldözés"-t felejtsék el végre), vagy pedig minél interaktívabbnak kell lenniük, hogy valóban átérezzük a szubjektív perspektíva jelentőségét. Ezt a Call of Duty 4-5 (inkább a 4 ) és a Mirror's Edge bírta jól megvalósítani.
Ha, meg akciójátékokról van szó, akkor megint ott vagyunk, hogy az akció-RPG-ket már régóta ontják futószalagon, kb. mióta hiányozni kezdett a népnek a "szebb" Diablo .
Úgyhogy nekem nem kell Gears of War karakterfejlődéssel. Pont az tetszett benne, hogy taktikus, de mégis adrenalinpumpáló, s olykor tényleg egy pillanatra sincs megállás, igazi háborús hangulat van. Nem kell ide semmilyen fejlődés, beszélgetés, meg egyéb RPG-elemek.
A Stalker, Deus-ex és még pár játék már régóta tartalmaz RPG elemeket.
Ez kb. olyan kijelntés volt mint ha azt mondanák egy átlag embernek hogy a levest jobb kanállal enni mint villával. (Mint ha ezt nem tudnánk )
Vagy hogy a Orion azt mondja hogy holnap Színes tv-t fognak gyártani.
legyen pontrendszer vagy egyéb módi, én nem ismerek olyan fejlődős sútert, ahol gyilokkal fejlődnél. feladatmegoldással, felfedezéssel, a játékban való haladással lehet előbbre jutni.
Lineárisnak a történetvezetést értettem, amiben - legjobb tudomásom szerint - sokkal kevesebb választásunk van, mint a nyugatiakban. (Persze ez nem kizárólagos kijelentés, mindkettőre van ellenpélda. Csak nagyvonalakban.)
A japán kultúrát valamelyest ismerem, legalábbis annyira, hogy tudjam: náluk ez normális, bevett dolog. Hála istennek csak náluk.
Nem a minőségüket, vagy mélységüket kérdőjelezem meg, csupán annyit, hogy a szó eredeti értelmében sokkal kevésbé _szerep_játékok, mint a nyugati fajtájuk. Sokkal kevesebb lehetőséget adnak ténylegesen egy szerep játszására, helyette inkább egy történetet mesélnek el, ahova egy meghatározott, kidolgozott jellemű szerepbe kényszerítenek minket.
Leon121: " Lineárisabb, sokkal kevesebb szabadsággal és kevesebb karakterfejlesztési lehetőséggel. " - akkor te valószínűleg még nem játszottál egyetlen JRPG-vel sem...
Ajánlom neked a FF7-et és a FF8-at, azok megjelentek pc-re is, a játék nagy része egyáltalán nem lineáris, rengeteg karakterfejlesztési lehetőséggel (bár nem olyan mélységű, mint mondjuk egy "sima" nyugati RPG-ben), tehát ilyen téren, nincs nagy eltérés a nyugati RPG-ktől.
Abban viszont egyetértek, hogy a JRPG az egy más stílus, ezek a szerepjátékok nem azonosak a nyugatiakkal. Ezekben a játékokban a hangsúly a karakterek jellemének kidolgozottságán, fejlődésén van, illetve a sztori is jóval fontosabb szerepet tölt be náluk.
Az általad említett "nagy szemű csajszitól meg mindenféle szőrös-farkas állattól" kijelentés azért egy kicsit megmosolyogtató volt. Ha kicsit is ismernéd a japán kultúrát, szokásokat, akkor megértenéd, hogy ott náluk ez egy hagyomány. Persze ez ízlés kérdése, de speciel nekem nagyon bejönnek - főleg a sok nyugati fantasy klisé után.
De a lényeg, hogy ettől még ugyan olyan minőségi ("mélységű") szerepjátékok ezek is, csak éppen náluk máson van a hangsúly.
Elismerem, hogy te nagyon vágod ezt a szerepjátékos témát (sőt szerintem te tudsz itt a legtöbbet ilyen téren), de olyanokat azért ne mondjunk, ami nem igaz.
sokan haláloasn unjuk a haladunk előre-keményebb ellenfél-nagyobb
páncél-durvább puska (olykor egy boss) menetet.
dx óta egyre inkább (és mostanság csak) az fps-rpg keverékeket
kedvelem. az arány változó: lehet tőlem rpg fps nézetből, vagy fps
némi fejlődéssel.
a karakterfejlesztésnek van a nyilvánvalón kívül is (fejlődés öröme) hozama: ez pedig az újrajátszhatóság növekedése. 1-1 játék lopakodva, rambózva, tech/mágiahasználattal többször, különbözően, új élményt nyújtva végigtolható.
és nem kell ahhoz virtuális kockákat dobálni, hogy egy fejlődésrendszer élvezetes és újrajátszhatóság szempontjából hatékony legyen, tessék a nolf2, vtm:bloodlines, dark messiah pontrendszerére, vagy a dx:iw és bioshock "tuningjaira" gondolni.
Szóval konzolra óvatosan kell szerepjátékot fejleszteni
Persze nem jelentem ki tényként, hogy rosszak ezek. Akinek tetszenek, váljék egészségére.
Zola2000: Köszi, de nem. Eleget tudok a műfajról, hogy tudjam: ez nem az én világom, és kizártnak tartom, hogy ezen akármelyik népszerű név változtatni tudna.
Pontosan! Egyrészt, mert még az általam felsorolt területeken is bőven van hová fejlődni, másrészt pedig, ha FPS-t/TPS-t veszek, nem RPG-vel akarok játszani. Persze valamennyi karakterfejlesztgetés elfér ezekben is, amíg nem viszik túlzásba, és nem megy a shooter élmény rovására.