Még mindig meg kell csípnem magam, hogy elhiggyem, pedig igaz: holnap, azaz november 20-án végre megjelenik a S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, avagy folytatás, amire játékosok millió várnak, és ami még Phil Spencer szerint is ott lesz az év legjobbjai között. Az ukrán GSC Game World posztapokaliptikus FPS-éről lényegében minden rajongó lemondott, mielőtt megtörtént volna a nagy visszatérés, az öröm azonban nem tartott túl sokáig, a szomszédunkban zajló háború ugyanis alaposan keresztülhúzta a csapat számításait. A meglehetősen nehéz és körülményes (hogy pontosan mennyire, arról egy külön dokumentumfilm is készült) fejlesztés, a hackertámadás, valamint a számos halasztás miatt többen is úgy vélték, hogy az elátkozottnak tűnő lövölde örökre az enyészeté lesz, most viszont már semmi sem akadályozhatja meg, hogy a Zóna ismét kitárja a kapuit, lássuk tehát, hogy mi minden vár ránk a drótkerítés túlsó oldalán!
A kép forrása: IGDB
Nos, elég sok minden, hiszen a derék fejlesztők egy több mint 60 négyzetkilométeres területet szórtak tele növényekkel, településekkel, anomáliákkal és ellenfelekkel, mindezt úgy, hogy az ígéretek szerint az összes elem (de legalábbis a 99%-uk) kézzel lett a helyére pakolva, ergo nyoma sem lesz a randomitásnak – leginkább rád nézünk most, kedves Starfield! A helyszínek között új és visszatérő (Cordon és Pripjaty már biztosra mondható) terepek is lesznek, így a nosztalgiára vágyók is megtalálhatják a számításaikat, ami ennyi év távlatából elég nagy pozitívum. Ahogy azt bizonyára mindenki tudja, a Chornobyl Exclusion Zone-t ezúttal napjaink egyik legnépszerűbb játékmotorja, az Unreal Engine 5 kelti életre, így parádés látvány tárul majd az önjelölt kincsvadászok elé – pláne PC-n, ahol a legmodernebb technológiák gondoskodnak arról, hogy a padlóra kerüljön az állunk.
A kép forrása: Steam
A csodaszép grafikának persze ára van, mivel 16 GB RAM, 160 GB-nyi tárhely és egy 6 GB-os NVIDIA GeForce GTX 1060 alatt nem is érdemes ránézni a programra, a 4K+60fps kombóhoz pedig már egy RTX 4080-ra, 32 GB RAM-ra és egy i7-13700-ra van szükség – a részletes gépigényt egyébként ITT találjátok. Üröm az örömben, hogy az Xbox Series S esetében meg kell elégednünk a 30fps-sel (állítólag amúgy Series X-en sem makulátlan az összkép), ám a fejlesztők elmondásaiból kiindulva még ez is egy kisebb csodának mondható, szóval örüljünk, hogy egyáltalán sikerült mozgásra bírni az opuszt a Microsoft gyengébbik masináján – plusz szintén nem elhanyagolható tényező, hogy konzolokon is lesz modtámogatás. Ha a csillárt leverő külcsín esetleg nem lenne elég, az A-Life 2.0 is igyekszik gondoskodni a maximális immerzióról, vagyis mind az NPC-k, mind pedig a mutánsok mesterséges intelligenciája óriási fejlődésen ment keresztül az előző felvonásokhoz képest, pedig már azokban sem igazán érhette szó a ház elejét.
A kép forrása: Steam
Ami a történetet illeti, a GSC szerencsére nem nagyon bocsátkozott részletekbe, így bőven számíthatunk meglepetésekre, annyi azonban biztos, hogy egy új főszereplővel kell majd dobálnunk a csavarokat. A Skif névre hallgató protagonista egy titokzatos ereklyét kíván feltölteni a Zóna energiájával, ám a dolgok – minő meglepő – nem a tervek szerint alakulnak, hősünket ugyanis kirabolják és a sorsára hagyják. Ebből kiindulva már nem nehéz kitalálni a végcélt, amihez a különböző frakciókkal való együttműködésen (vagy épp ellenségeskedésen) és megannyi veszélyen át vezet az út – persze biztosan számíthatunk néhány fordulatra (a Clear Sky során terelgetett Scar már 100%, hogy visszatér), de egyelőre csak ennyit kötöttek az orrunkra. Mindenképp jó hír viszont, hogy ezúttal sokkalta több beleszólásunk lesz a sztoriba (melynek megértéséhez amúgy nem szükséges az elődök ismerete), hiszen a döntéseink függvényében alakul a cselekmény, az RPG kedvelők legnagyobb örömére.
A kép forrása: Steam
Apropó RPG: szintén a szerepjátékos vonalat erősíti, hogy számos mellékküldetéssel találkozhatunk a Heart of Chornobyl során, melyek zöme újabb mellékes missziókba torkollhat (á la The Witcher 3: Wild Hunt vagy Cyberpunk 2077), ezzel garantálva az akár 100 órát is felölelő játékidőt. A korábban említett A-Life 2.0 ráadásul ezek során is megcsillogtathatja a tudását, mivel simán előfordulhat, hogy egy NPC „elfelejt” jutalmat adni a küldetés végén, ha az egyik elesett barátján gyakoroltuk a hullarablás nem túl nemes művészetét. Hagyományos értelemben vett szintlépést ugyan ezúttal sem kapunk, az anomáliák középpontjából kihalászható ereklyék (naná, hogy akadnak új érkezők!), valamint a ránk aggatott felszerelés viszont továbbra is kardinális tényező lesz a túlélés szempontjából, már csak azért is, mert a cég újfent nagy hangsúlyt fektetett a survival elemekre.
A kép forrása: Steam
Ennek megfelelően nem árt odafigyelni a megfelelő táplálkozásra (már amennyire lehet, hiszen a Zónában nehezen ugrunk le a sarki közértbe), a kellő mennyiségű alvásra, valamint a vérzés és a sugárfertőzés kezelésére, ellenkező esetben ugyanis hamar padlón találhatjuk magunkat. Ez utóbbira egyébként eleve elég nagy az esély, mivel megfelelő páncél híján néhány kósza lövedéktől is a fűbe haraphat a főszereplő, pláne, hogy az emberi ellenfelek szótárában előkelő helyen szerepel a bekerítés fogalma, sunyulás esetén pedig teljes erőbedobással igyekeznek a nyomunkra bukkanni. Szerencsére abban az esetben sincs gond, ha netán kiszúrnak minket, mivel több mint 30 féle fegyvertípus képviselői közül választhatjuk ki a kedvenceinket, amikre akár menet közben is ráaggathatjuk a különféle kiegészítőket (például hangtompító vagy távcső), a komolyabb módosításokhoz azonban már szükség lesz egy szakértő bevonására. A banditák és a rivális csoportosulások mellett természetesen a szívósabb mutánsokkal (például a „közkedvelt” bloodsucker) is meggyűlhet a bajunk, a GSC Game World ugyanakkor azokra is gondolt, akik nem szeretnének vért izzadni a kaland során, hiszen a legkönnyebb nehézségi szintet választva gond nélkül átadhatják magukat a sztorinak és az atmoszférának.
Reméljük, hogy ezzel a kis infóbombával azokat is sikerült pályára állítanunk, akik eddig nem nagyon követték nyomon a S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl alakulását, ugyanakkor kedvelik az első három fejezetet. Jelen pillanatban minden jel arra mutat, hogy a gyönyörű FPS lesz az őszi időszak (vagy akár az egész év) egyik legnagyobb durranása, melynek megszületése egy kisebb csodának tekinthető, méghozzá abból a fajtából, aminek a világ összes játékosa szívből tud örülni. Tessék tehát felkészíteni a PC-ket és az Xbox Series konzolokat (korábban elfelejtettük említeni, de a Game Pass könyvtárába is az első nap érkezik a produkció), november 20-án ugyanis indul a rozsdamarta varázslat, útravaló gyanánt pedig csak ennyit mondanánk:
Good Hunting, Stalker!
A borítóképek forrása: IGDB, Xbox