Talán kevéssé ismert tény, hogy Magyarország egyik, ha nem a legsikeresebb videojátéka egy flipperszimulátor, a Microsoft Game Studios gondozásában kiadott Pinball FX 2 (adatlapunkon). Ugyan a 2007-ben megjelent első rész fogadtatása igencsak vegyes volt -- a kritikusok közepesre értékelték, a játékosok imádták --, a 2010-ben megjelent folytatás az egekbe repítette a fejlesztő Zen Studiost. A második részt már a kritikusok is szerették, a Metacritic és a GamerRankings kritikaösszesítő oldalakon, melyek alapján a Pinball FX egy közepes játék, ezúttal 100-ból 88 pontot és 84,29%-ot mutatnak. Ami pedig a játékosokat illeti, nos, sokat elárul elégedettségükről az, hogy A Pinball FX 2 2011-ben a legkeresettebb cím volt az XBLA-n.
Kicsik voltak, nagyok lettek
A 2000-ben alapított cég Rubik Interactive néven kezdte pályafutását, mára a feledés homályába veszett játékokkal. Aztán átkeresztelték Zen Studiosra, és elkészítették a Pinball FX-et, ami végre felrajzolta a kis stúdiót a videojátékok térképére. Eme cím egyik különlegessége a Capcomtól licencelt ’92-es Street Fighter II Turbo mintájára elkészült flipperasztal volt. Az első sikert hamar követte a második, amikor kiadták a Zen Pinballt iOS-re, majd egy éves késéssel PSN-re (a cím ez esetben Zen Pinball 2-re váltott, de a tartalom maradt) -- később aztán megjelent androidos készülékekre és Nintendo 3DS-re is. Ebben ismét szerepelt egy Street Fighter tábla, és először jelent meg a Tecmo-féle Ninja Gaiden játékokat idéző flippergép.
A Zen Pinball után két komolyabb munka pottyant a srácok ölébe. Egyrészt lehetőséget kaptak a Ghostbusters: The Video Game Nintendo DS-es változatának elkészítésére, amely inkább a régi Activision-féle Szellemirtók-játékra hasonlított, semmint a Terminal Reality és a Red Fly Studio fejlesztette programokra. A másik fogásuk a PSN-re szánt, Unreal Engine 3 hajtotta The Punisher: No Mercy volt a Sony megbízásában, de sajnos ez sem aratott sikert. A Ghostbusterst sok kritika érte az irányítás és a grafika miatt, egyetlen pozitívumként azt hozták fel a sajtó munkatársai, hogy vezethető volt a szellemirtók legendás autója, az Ecto-1b. A Punisherről ennyi jót sem mondtak. „Sajnos minden szemszögből rossz játék.” -- írta Chris Roper az IGN-en, ahol mindössze 4,2 pontot kapott a 10-ből.
A kudarc után a Zen csapata visszatért a kaptafához, újra flipperjátékokat készített -- egy golfos kitérővel, ez lett a szintén szép sikert arató Planet Minigolf. Eztán következett a Pinball FX 2, amely a cég legnagyobb sikere lett. Az első héten több mint 19.000 példány kelt el belőle, és a Zent a flipperjátékok koronázatlan királyává tette. Utána jött a Zen Pinball 2, illetve néhány kiegészítő a korábbi játékokhoz, mint a Planet Minigolf: Stronghold Island, a Marvel Pinball -- melyről a PC Guru stábja videotesztet is készített -- vagy a Star Wars Pinball.
Előbbi értelemszerűen a Marvel-univerzumra épített. Kezdetben négy alap és három önálló, letölthető asztalt tartalmazott, olyan ikonikus karakterekkel, mint Penge, Vasember vagy a Fantasztikus Négyes. Majd megjelentek hozzá a Vengeance and Virtue- és az Avengers Chronicles-kiegészítők (itt exkluzív videotesztünket is megnézhetitek), négy-négy újabb táblával, hozzácsapva az X-Ment, a Bosszú Angyalait és további ismert képregényfigurákat. A Star Wars Pinball három gépet tartalmazott, a Birodalom visszavág és a Klónok háborúja epizódokat, valamint Boba Fettet alapul véve. E két licenc megszerzése egyben remekül jelzi a Zen Studios emelkedését, ráadásul ezek az önállóan is futtatható kiegészítők elhozták a Pinball FX 2-t a PlayStation 3-ra, mobilkészülékekre, PS Vitára, Wii U-ra és a Nintendo 3DS-re (Marvelestül, mindenestül, erről tesztünk is megjelent), noha az alapjáték eme platformokon eddig nem jelent meg.
A cikk még nem ért véget, kattints a lapozáshoz!
Az utána érkezett pinball illusion-ért is odavoltam a grafika és hangulat miatt, de ott már nem voltam olyan sikeres.