Mike Morhaime (képünkön), a Blizzard vezérigazgatója egy hosszadalmas interjúban az AGDC - Austin Games Developer Conference - megnyitóján elárulta nekünk, hogy miért is olyan sikeres vállalat a Blizzard, valamint a számtalan játéka. Hiszen elég csak a legnagyobb címekre gondolni: Diablo, StarCraft, Warcraft. Mind olyan alkotások, melyek mostanra már rég elavultnak tűnnek grafikai szempontból, de mégis akkora rajongói táboruk van, melyet rengeteg mai fejlesztőcég megirigyelhet. A kérdés tehát adott: hol is van a nagy recept, mely által idáig juthat egy neves vállalat?
A történet 1991-ben kezdődik, amikor is egy játék elkészítéséhez még bőven elegendő volt néhány ezer dollár és pár lelkes fiatalember munkássága. Manapság a helyzet már megváltozott, hiszen több száz alkalmazott dolgozik egyetlen egy cél érdekében: hogy millió dollárok beleölése mellett elkészítsenek egy videójátékot.
Mr. Morhaime két fontos dologban látja a Blizzard - természetesen magától értetődően így a World of Warcraft - sikerét. Először is a csapat mindig az első helyre sorolta a felhasználónak nyújtott élményt, így természetesen a mi igényeink voltak a középpontban. A másik nagy szempont véleménye szerint maga a Blizzard név, mely már hatalmas tábornak örvend. Egy egyszerű példával próbálta Morhaime prezentálni a dolgot: szerinte egy vásárlót a boltban általában meggyőzi a Blizzard embléma a dobozon, s nem azt nézi elsőre hogy milyen játékot is vesz meg. Ebben pedig lehet valami, hiszen a cég mindig is a minőséget tartotta előbbre. A bizalom elnyerése a legnagyobb trófea, mellyel büszkélkedhet egy cég - no meg hamar kifizetődik a fentiek szerint is ez a kiváltság. Ráadásképp nem sok csapat mondhatja el magáról, hogy megengedhetik maguknak a számtalan halogatást, csúszást. Az úriember szerint ugyanis rengeteg program bukik el a kiadó vagy a várakozó játékosok unszolása miatt, akik az idő előtti megjelenést szajkózzák a fejlesztőknek.
Végezetképp Morhaime kitért a World of Warcraft fő erényére. Az ő elmélete szerint az egymást követő sikerrel záruló tesztek, a játékosok kívánalmainak figyelembevétele és a játékbeli szabálytalanságok szigorú büntetése teszi lehetővé azt, hogy jelenleg már kilencmillió előfizetője legyen ennek a hatalmas világnak.
Azt hiszem ezek igen csak elgondolkodtató dolgok, s valószínűleg valóban ezek lehetnek azok a dolgok, melyek egy játékot/csapatot igazán naggyá tesznek. A kérdés csupán az: vajon bárki megengedheti magának, hogy a megjelenési dátumot figyelmen kívül hagyva dolgozzon plusz hónapokat egy játékon? A választ már jól ismerjük...
A történet 1991-ben kezdődik, amikor is egy játék elkészítéséhez még bőven elegendő volt néhány ezer dollár és pár lelkes fiatalember munkássága. Manapság a helyzet már megváltozott, hiszen több száz alkalmazott dolgozik egyetlen egy cél érdekében: hogy millió dollárok beleölése mellett elkészítsenek egy videójátékot.
Mr. Morhaime két fontos dologban látja a Blizzard - természetesen magától értetődően így a World of Warcraft - sikerét. Először is a csapat mindig az első helyre sorolta a felhasználónak nyújtott élményt, így természetesen a mi igényeink voltak a középpontban. A másik nagy szempont véleménye szerint maga a Blizzard név, mely már hatalmas tábornak örvend. Egy egyszerű példával próbálta Morhaime prezentálni a dolgot: szerinte egy vásárlót a boltban általában meggyőzi a Blizzard embléma a dobozon, s nem azt nézi elsőre hogy milyen játékot is vesz meg. Ebben pedig lehet valami, hiszen a cég mindig is a minőséget tartotta előbbre. A bizalom elnyerése a legnagyobb trófea, mellyel büszkélkedhet egy cég - no meg hamar kifizetődik a fentiek szerint is ez a kiváltság. Ráadásképp nem sok csapat mondhatja el magáról, hogy megengedhetik maguknak a számtalan halogatást, csúszást. Az úriember szerint ugyanis rengeteg program bukik el a kiadó vagy a várakozó játékosok unszolása miatt, akik az idő előtti megjelenést szajkózzák a fejlesztőknek.
Végezetképp Morhaime kitért a World of Warcraft fő erényére. Az ő elmélete szerint az egymást követő sikerrel záruló tesztek, a játékosok kívánalmainak figyelembevétele és a játékbeli szabálytalanságok szigorú büntetése teszi lehetővé azt, hogy jelenleg már kilencmillió előfizetője legyen ennek a hatalmas világnak.
Azt hiszem ezek igen csak elgondolkodtató dolgok, s valószínűleg valóban ezek lehetnek azok a dolgok, melyek egy játékot/csapatot igazán naggyá tesznek. A kérdés csupán az: vajon bárki megengedheti magának, hogy a megjelenési dátumot figyelmen kívül hagyva dolgozzon plusz hónapokat egy játékon? A választ már jól ismerjük...
Viszont ami miatt én haragszok a Blizzardra mostanság, az az, hogy ellustultak, és már nem mernek újítani. WoW? Egy nagy online Diablo 2 gyakorlatilag. SC2? Olyan, mint az első rész, nem nagyon mernek hozzányúlni a recepthez. Warcraft 3? Olyan, mint a Starcraft, csak hősök is vannak. Emellett pedig az olyan projecteket, amik tényleg újak lettek volna, lelövik (lásd: Warcraft Adventures, SC: Ghost).
Van pár jól bejáratott címük, és ebből próbálnak már ellenni, nekem nagyon úgy tűnik. Pláne, hogy rengeteg igazi jelentős arc kilépett már tőlük, és úgy tűnik, nagyszerű neveket alkottak: lásd Guild Wars vagy Hellgate: London. Mindkettő kapcsolódik a Blizzardhoz, mindkettő nagyszerű játék(nak tűnik), és mindkettő igazán, gyökeresen változtatott.
Elnézést, ha hosszú lett, csak szerettem volna elmondani a véleményem, és ettől függetlenül én is oda fogok figyelni minden címre, amit a Blizzard készít.
Ezek bárkinek ismerősek lehetnek!!!
Na mind1 de az a duma szerintem nem túlzás. Gondoljunk vissza a csúszásokat illetőleg a diablo 2 re az cirka 2 évet csúszott. Szerintem megérte!!! És én szívesen várok ha tudom, hogy érdemes. Más kiadókkal (tudom a blizz nem az) és fejlesztőcégekkel ellentétben a minőségre adnak! Azért valljuk be manapság ez igen ritka!
Ma mi megy???
Előszőr is a legtöbben vesznek egy engint meg se írják aztán frlsorolják a bűvös szavakat.pl:HDr megy ilyen blur olyan blur diretcx 26 stb... Aztán a gamer megveszi játszik vele 5 percet mondja hű de szép aztán uninstall mert az egész a grfikán kívűl egy tucat .....!
Állandóan csak halljuk, hogy ilyen olyan újítás meg fejlett MI aztán a fele sem igaz! Nem olyan mint a politika?? Viszont egy két cég amit mind azt meg is csinálja. Ilyen pl a blizzard!!!
És igen ha megjelenik egy olyan game amire rá van írva, hogy a Blizzard csinálta habozás nélkűl megveszem, mert tudom mit veszek!!!!!!
AVE
Köszönöm az észrevételt, javítottam.
Pontosan.A számból vetted ki a szót.Teljes mértékben egyetértek,én is így vagyok ezzel.
Egyébként MorhaiMe a vezetékneve és nem Morhaine,mint ahogy az az írásodban van.
A válasz pedig (durván off-topic, megyek is a sarokba térdelni tovább, ma - tegnap - bőven kiérdemeltem) : Duke Nukem Forever - When it's Done!
Egyébként meg valóban "elég csak a legnagyobb címekre gondolni: Diablo, StarCraft, Warcraft" - de állítom, a játékosok többsége - főleg a fiatalabbak - igencsak zavarba jönnének, ha hirtelen azt mondanám nekik, hogy akkor most iziben sorolják fel a Blizzard kisebb címeit ezek mellett .
Szóval szerintem itt azon van a hangsúly, hogy óriási bizalmat kapnak a srácok, ezért tényleg ha meglátod hogy BLizzard fejleszti X játékot, akkor nem az jön le, hogy "fúú, hát remélem jó lesz", hanem az hogy "ez tuti 96% feletti értékelést kap".