A Steam mára a legtöbb – főként PC-s – játékos alapértelmezett digitális platformjává vált, amit előnyben részesítenek minden mással szemben. Az évek során a Steam rendkívül elterjedt lett, köszönhetően a könnyű hozzáférhetőségének, még könnyebb kezelhetőségének és persze a rengeteg játéknak (illetve masszív leárazásoknak), amik felkerülnek. Az iparág nagy része azonban kezdetben nem hitt abban, hogy a Steam működni fog.

Gabe Newell nemrég egy interjúban arról beszélt a PCGamer-nek, hogy a legtöbb szakember eleinte szkeptikus volt a Steammel kapcsolatban. A játékok árusításának ötlete a platformon eredetileg akkor jött, amikor a Valve 2004-ben piacra dobta a Half-Life 2-t. Elindították a Steamen, amely akkor még nem arról szólt, hogy az emberek vásárolhatnak is rajta – csupán egy kliens-szoftver volt a Valve játékaihoz. Newell már ekkor felvetette, hogy lehetne rajta játékokat értékesíteni, azonban sokan egyből lehurrogták, mert szerintük nem a digitális játékoké a jövő, hanem a fizikai példányokban is elérhető címeké. Mindazonáltal Gabe és a csapat úgy döntött, hogy a Steamet olyan platformmá alakítják, ahol lehet játékokat is venni. Ma már látjuk, hogy a döntés kifizetődött, hiszen a Steam világszerte a legnépszerűbb digitális piactérré nőtte ki magát. Amikor azonban először megkeresték a cégeket, a legtöbben azt mondták, hogy az ötlet nem működne. A megkeresett cégek 99%-a nem tartotta jó ötletnek a Steamet, viszont később a Half-Life 2 sikerét látva mégis meggondolták magukat.