Az E3 végéhez közeledve és magunk mögött tudva nagy cégek sajtókonferenciáját, megfogalmazódik a kérdés, hogy vajon idén ki nyerte a nagy showt, mármint abban az értelemben, hogy melyik cég szállította a legjobb bemutatókat és kápráztatta el a legjobban a nézőket.
A mezőny elég szoros, már az első nap egy nagyon jó sajtókonferenciát tartott a Bethesda, ahol további részleteket kaptunk a Fallout 4-ről, láthattuk mozgás közben a Doomot és a még a Dishonored 2-t is bejelentették. Végig élvezetes és szórakoztató volt, erős kezdése az E3-nak.
Ezt követte a Microsoft, akik 90 percen át szórakoztatták a népet. Egyrészt bejelentették, hogy a Xbox One visszafele kompatibilis lesz, aztán mutattak egy rakás játékot: Gears of War 4, Forza Motorsport 6, Dark Souls 3, Rise of the Tomb Raider, Halo 5 és így tovább. Egy pillanatra sem volt megállás, és éppen ezért volt szörnyű az EA konferenciája, ami ehhez képest rettenetesen vonatott volt. Az este 10-kor indult konferencia ugyan jól kezdődött, Mass Effecttel, Need for Speeddel és Star Warsszal, de aztán az érdektelenség posványába süllyedt a sportjátékaival, egy Pelé interjúval és a Minions mobiljáték demójával. Szerencsére a végén kaptunk egy Star Wars: Battlefront gameplay demót, ami felvillanyozta a nézőket.
Éjfélkor indult a Ubisoft, akik a kiesebb botlások ellenére (kínos Just Dance betét például) egy jól összerakott, érdekes bejelentéseket felvonultató műsor volt. Kaptunk egy For Honor bejelentést, láttuk az új South Park játékot, friss résszel jelentkezett a Ghost Recon sorozat, illetve a már ismert címekből is kaptunk további részleteket, többek között a The Divisionből, a Rainbow Six: Siege-ből és az új Assassin’s Creedből.
A Sony kedden tartotta a műsorát, és sikerült levennie a játékosokat a lábukról. Bemutatták, hogy mégis él a The Last Guardian, és jövőre fog megjelenni, aztán villantották a Guerilla Games impozáns akciójátékát, a Horizon: Zero Dawnt, majd bejelentették a régóta várt Final Fantasy VII remake-et, a hab a tortán pedig a Shenmue 3 volt. Ezen kívül volt még Uncharted 4, Black Ops 3, No Man's Sky és Destiny is, szóval megint egy brutális sajtókonferenciát szállítottak a japánok -- nem úgy mint azok, akik ezután jöttek.
A második nap délutánján a Nintendo adta le digitális sajtókonferenciáját, ami csak kevés ember tetszését nyerte el, és az egyik legrosszabb konferenciaként tekintenek erre -- ehhez képest valamivel jobb volt a Square Enix műsora, ahol szerepjátékok mellett volt Just Cause 3, Hitman, Tomb Raider és Deus Ex is. Végezetül szerdán volt még egy esemény, a PC Gaming Show, ami emberpróbáló két és fél órán át hömpölygött. Fáradt és helyenként egészen kínos műsor volt, de azért kaptunk pár PC centrikus bejelentést.
Fel van adva a lecke, ugyanis többnyire jó, erős műsorokkal jelentkeztek a cégek, amelyeken így vagy úgy de mindenki megtalálhatta a számítását, így nehéz megmondani, hogy melyik volt a kedvenc, de most mégis ezt kérjük.
Szerinted melyik cég nyerte a 2015-ös E3-at? A Sony, a Bethesda, a Microsoft, netán az EA vagy a Ubisoft? Egyáltalán lehet egyértelmű győztes hirdetni egy ilyen szoros versenyben? És szerinted mely műsor volt a legrosszabb? Várjuk a véleményedet!
Először is a Bethesda nagyon erősen indított. Én, aki nem érdeklődöm a nagy flintákkal mégnagyobb csúnyaságokra való, klasszikus FPS-es lövöldözést, valamint egyetlen Fallout résszel sem játszottam, is feszülten figyeltem, pislogás nélkül, kiforduló szemekkel a gameplayeket. Végig lekötött, nem volt egy percre sem unalmas. A triplaás minőséget akkor is elismerem, ha nekem nem zsánerem. A láncfűrész sebzési modellje kifejezetten jó volt a Doom4-ben, és tetszett az is, hogy meganimálták a fegyver felvételét, nem csak eltűnt a padlóról, és felvarázsolódott a kézbe, nem úgy mint azt még mindig annyi játék jelenleg sem tud túllépni.
Ennek hatására sem fogom megvenni ezeket a játékokat, de nagyon élveztem az előadást.
Aztán jött a Microsoft. Igazából mivel nincs és nem is lesz xbox-om, így a sok exkluzív cím nem érdekelt (a Halo 5-ről azért vártam az in-game videót), de a Hololens baromi látványos volt. Az új kontrollert is érdekes volt látni, tapasztalni, ha nem is lesz rá szükségem. És elismerem, hogy a régi xbox-birtoklóknak nagy durranás volt a visszafelé kompatibilitás bejelentése, átérzem az örömüket, ez tényleg sokat ad. Volt új játékbejelentés is, bár inkább egy rakás indie. A Sea of Thieves viszont elsőre megfogott.
Az EA viszont - és ahogyan láttam, nem csak én érzékeltem így - elég unalmas volt. Ha kivesszük belőle a Star Wars-franchiset, amit több ponton is meglovagoltak, nem marad semmi. A bejelentett címek még jók is lettek volna, de a Mass Effect 4-ből is mit mutattak gameplay gyanánt? Hol volt bármelyik is 2-3 percnél tovább elemezve, vagy bármi érdemi bemutatás alá esve? Hol hasonlítható ez a Bethesda két részre lebontott, összesen 8 perces gameplay-éhez képest, ami úgy is lekötött, hogy nem érdekelt maga a témakör? Az EA eztán a műsor legnagyobb részét - legalábbis én a borzasztó unalmassága miatt így éltem meg, de mint tudjuk, az idő érzékelése szubjektív -, a szerintem nem sokakat érdeklő sportjátékokkal töltötte ki. Nem volt igazán egy nagy eresztés ez a konferencia, fifa, hoki, kosár, rögbi, sportjátékok, de érdektelenül tálalva, és laposan előadva. A leginkább utólag visszagondolva talán azért volt ennyire semmitmondó az EA konferenciája, mert semmilyen váratlan bejelentés, új IP nem volt végig az előadás alatt. Azokról beszéltek, amikről eddig is tudtunk, és azokról is csak kedvcsináló trailereket mutattak.
Ezután jött a Ubisoft. Mivel az idei évből csak ubi-s játékokat várok (teljesen véletlenül, nem tudatosan alakult így, valahogy bármi, ami érdekelt - lényegében a Rainbow Six: Siege, és a M&M Heroes VII., az ubi munkája, és ezt csak utólag notiszáltam én magam is.), így természetszerűleg a konferenciák közül is ezt - illetve az itteni előbb említett két címeket - vártam legjobban.
Az Ubisoft eleve egy villanásszerű pofoncsapással kezdett, amikor bejelentette teljesen váratlanul a South Park: The Fractured but Whole készültét. Én teljes mértékig meg voltam győződve, hogy nem lesz folytatása a játéknak, és ha valaki ezt is mondta, azt is kijózanítottam: ne reménykedjen, ne áltassa magát, nem lesz megint ilyen. "Majd ha jól fogy, esetleg majd kiadhatnak, stb", nem, nem lesz. Láttam egy "mit várunk az E3-tól", ott is írták, én pedig a fejemet fogtam, hogy mikor értik már meg, Trey Parker és Matt Stone csak belekóstoltak ebbe a dologba. Nem számít a sikeres eladási szám sem, nem ebből élnek, ott van nekik a South Park-sorozat. Az az ő munkájuk. Ha ki is próbálták a videojáték-készítést, csak úgy, mint a Mormonok könyvének előadása a Broadway-en, csak egy kikapcsolódás volt a részükről, ne számítson senki újra, nem lesz, ezt így fogadják már el. És DE! Én lepődtem meg a legjobban! És hatalmas pozitívum volt. Annyira nem számítottam rá, hogy mikor behívták őket, még akkor is csak azt hittem, hülyéskedésből jöttek, miképp azt hiszem az Oscar-díj gáláján is volt ilyen szegmens. Még miközben a trailer néztem, akkor sem esett le, nem fogtam fel, hogy igen, ez egy új cím!
Ez máris megadta a kezdő hangulatot.
Azután jött még egy állati nagy bejelentés, a For Honor, amihez hozzáadódott eleve Jason Vandenberg személyisége, aki a legbadassebb arc volt az egész 2015-ös E3-on. Teljesen elhanyagolt téma, kiaknázatlan játékstílus, teljesen új és izgalmas íz! És látványos megjelenítés.
Azután eljutottunk a Siege vadonatúj traileréhez, már az első képkockáknál tudtam, hogy ez bizony ez a cím lesz. És nagyon megkönnyebbültem, a combomat csapkodtam örömömben, mert tartottam tőle, hogy ez a játék, amit a legjobban várok, követni fogja azt a mai ijesztő gyakorlatot, hogy – mint azt mások is vészjóslóan írták - kihagyják belőle a kampány módot, és azt csupán az egyébkénti multiplayer-pályák egymás után való, valamiféle laza történeti láncolatba kötésével és azokat élő játékosok helyett botokkal való megtöltésével adják el, mint egy beleerőltetett, mondvacsinált "single player", ami tulajdonképpen egy offline multi (Titanfall, RO2, MoW: AS2, szinte ki akarják ölni a szó tényleges értelmében vett story-részt a játékokból, minden érdemi munkavégzést a multira helyezve, majd - piaci okokból - abból mégis összeollózva valami alibi egyjátékos módot. De nem! Az előzetes bemutatta, hogy lesz benne egy - remélem, erős - történeti szál is. És ez számomra a háromnapos rendezvény híre volt.
Egy csomó új IP-t jelentettek még be, az Anno 2205, és sok más is, amik mind jó játékok, és hozzáadtak az élményhez, nem volt üresjárat, végig fokozott volt a hangulat.
És aztán az egészet, mint egy atomvillanás, lezárták a Ghost Recon Wildlands trailerével, ami szerintem a legnagyobbat szólt az ezévi E3-on, azok alapján, amiket másnap híreztek is.
Csak a zárás után tudatosult bennem, hogy a Heroes VII. kimaradt, pedig már nyílt béta állapotban van, és hamarosan megjeleni, biztos voltam benne, hogy lesz róla szó - elvégre is erős franchise. Ez tette volna még teljessé nekem az élményt - de egyszerűen nem tudom azt mondani, hogy hiányérzetem lenne. Annyi mindent adtak, hogy nincs hiányérzetem.
Nekem tehát az Ubisoft volt az előadások csúcspontja, ott vittek fel legmagasabbra a hullámvasúton.
Azután jött a Sony, ami nem volt rossz, de kevés játékuk érdekelt igazán, lévén, PlayStation-om sincs, ettől függetlenül érdemes volt megnézni a bejátszásokat.
Majd a Nintendo, ami hát... Hát na. Még csak el sem jöttek az E3-ra, csak videót adtak le. És még mindig a harminc évvel ezelőtti Super Mario egykori sikeréből akarnak megélni, és a nagyok között tetszelegni. Olyanok a szememben, mint egy kiöregedett, 60-as rocker, aki valaha írt egy slágert, és a mai napig nem tett le semmi újat az asztalra, de még mindig azzal akar haknizni, feszít a fekete bőrruhában, nem veszi észre önmaga szánalmasságát, és az egykori hírességéből próbál megélni ma is. Az alapvetően aberrált jellegzetes "japánság" pedig, mint itt a mupetek, megint csak nemhogy unalmasak, vagy humortalanok, de mint a legtöbb japánból érkező stílus, kifejezetten idegesítőek, irritálóak volt számomra. Komolyan, a japánok tényleg menőnek tartják a cérnahangon előadott japánnyelvű popdalokat, a kakadu frizurákat, az animéket, és ezeket az idétlen mupet-eket? Hogy a hírneves japán pornókat már ne is mondjam.:D Mint általában a világ őrültségi listáin valahogy mindig szerepelnek. Tőlem ez valahogy nagyon idegen.
A Square Enix pedig: játékait tekintve jó volt, de messze nem volt olyan grandiózus, mint az előzőek. Kicsi helyiség, nem egy nagy színpad, kis pénz, kis foci, ugye. De mégis, miképp mondtam, a játékait tekintve ugyanúgy AAA-kat vonultatott fel. Sajnáltam is őket, mert ők is érezhették, mennyire unott, álmos a közönség, nem voltak kitörő tapsviharok, ovációk, a bámulattól halk hüledezések sem, és én éreztem magamat kellemetlenül, ahogyan a színpadon álló előadók helyébe képzeltem magamat. Az anyag megvolt a jő műsorhoz, a marketing volt rossz. Sajnáltam, megérdemeltek volna olyan figyelmet és elismerést, mint a többiek, itt igazából tényleg a közönség, a szűk helyiség hangulata nyomta rá a bélyegét az előadásra. Ismerős helyzet, igaz, amikor egy vígjátékot képes vagy fapofával végigülni, de ha a barátoddal együtt vagy, végigvihogod? Nem véletlenül vannak az alákevert nevetések a sit-com sorozatoknál, vagy a tapslámpa a talkshowknál - ez számít, tényleg sokat számít.
Azután az egészet lezárta a PC Gaming Show, ami viszont eléggé kilógott a többiből, lévén, egy kanapés, beszélgetős műsor volt. Más stílusban adták elő, de összességében teljesen jó volt. Sean Plott egy hatalmas figura, jó lenne az életben, személyesen is ismerni.
Lényegileg tehát: egyre-egyre feljebb ment a hangulat és az élmény is a Bethesda-tól a Microsofton és az EA-n át az Ubisoftig (ha nem is egyforma mértékig, és volt benne egy kis szintingadozás), majd másnap a Sony még érdekes volt, a Nintendo volt az idei E3 mélypontja, majd ismét egy kellemes pontra beálló, de lassuló, úgymond a futást levezető elnyújtott zárással ért véget, egyre jobban lehiggadva.
U.i.:
Amiket vártam volna még titkon az E3-tól, az az, hogy a Silent Hills-ről lesz valami, valamiképp mégis bocsánatkérések közepette bejelentik a project folytatását - a horrorjátékok sem képezik az érdeklődési körömet, de ez birizgálja is a fantáziámat, noha csak a törlése után szereztem róla tudomást -, már csak azért is, mert tudom, hogy azoknak, akik várták (és a játékostársadalom egy jelentős rétegét képzik), mekkora érvágás volt. Azonkívül az EA-tól vártam a C&C-sorozat folytatásáról híreket (nem komolyan, inkább csak "erősen ajánlottam volna nekik", hogy legyen, de nem volt őszinte reményem felé, noha a Generals 2 (majd később egyszerűen C&C) 2013-as törlése után azt mondták, természetesen folytatják a játék készítését, amint találnak rá egy másik stúdiót. Ennek már két éve, és egy akkor már kiadás előtt álló, szinte kész játékot vágtak a kukába. Hol vannak a hírek, EA?
Ezen kettő mellékvágányos elvárásomból persze nem teljesült egyik sem.
Final. Fantasy. VII. Remake. Nem akartam elhinni mikor meghallottam!
És egy kérdés Dead Island 2- ről abszolút semmi hír sem volt?
Az EA jól indult, Mass Effect, NFS, PvZ GW2, de utána annyira unalmas és kínos lett, hogy majdnem otthagytam az egészet.
A Ubi hozta a közepes show-t, elmegy, de azért vártam volna egy Watch Dogs 2-t. Szokásosan volt a végén egy nagy csattanó (Ghost Recon), ami jó is. Ilyenből kellett volna még több.
A PC Gaming Show jó lett volna, de a megvalósítás pocsék lett. Lett volna 1-2 nagy bejelentés, de nem érződött annak, mert nem konferencia volt, hanem egy rakás interjú, közben pedig 1-2 AMD reklám.
A többi konferencia számomra felesleges volt, mert semmi nem érdekel azok közül.
Feelingre a UBI mindig odateszi magát, és eszement nyálcsorgatós videokat dobál be a közösbe. Most is, azért volt AC, For Honor, Ghost Recon (annál én azt hittem lemegyek hídba), majd mikor kijönnek a ubi gémek akkor jön a pofára esés (optimalizálatlanság és társai) Szerény véleményem szerint pl a Division is ilyen lesz. Ment 2 éve a hype amire mind felültünk, és ha akkor kiadják az ütött volna. Jövőre jön és egy csalódás lesz.
Bethesda felemás lett, én nagyon bírom a Fallout világot, és vártam a 4et, de szerintem ez a grafika nagyon karcsú a játékmechanika meg semmit sem változott, olyan mintha egy újabb fallout3 dlc-t kapnánk. Na a Doom viszont az vagány. *****a fröcsögős, pofán rúgom az ellent, kitépem az agyából a socit stb...
Microsoft vicces volt ezzel a kompatibilitás bejelentéssel csak épp amennyire örül ennek az xbox társadalom annyira nem fog a MS örülni ha eladásuk meg nem lesz mer mindenki a régi gamekkel fog játszani :D
Évek óta én a Nintendora várok legjobban, de évről évre csalódás. Gyerekkorom óta bele vagyok a nagy N-be b#z#lva, és várom tőlük hogy valami olyat tegyenek amitől megőrül a társadalom és csak a Nintendo fog dübörögni. De nem teszik meg valamiért :( Most is ez a bábfigurás baromság inkább idegesítő volt mint érdekes. Azon a mai napig jót röhögök hogy a Nintendo egyik legnagyobb fejlesztőgéniusza a mai napig nem tud angolul és tolmáccsal nyomják a videokat :D
Sony laposka volt, pedig mióta ps4ezem azóta rájuk vagyok gerjedve de ez engem most nagyon nem győzött meg!
EA meg szerintem sablonszokásos :D
Igazából nem is hirdetek győztest mert kevés volt az a fajta dolog amire úgy kaptam fel a fejem hogy hú, majd mindenhol volt egy-két cím amire azt mondom hogy érdekes is lehet.
A Ubisoft kapná ha nem lennének a rossz előző évekből megmaradt tapasztalatok.