Eleged van az FPS-ekből? Nem szereted a sportjátékokat? Akkor a DOTA-t neked találták ki, mert teljesen más élmény vele játszani, mint bármi mással. Hogy mi ennek az oka? Talán a csapatmunka fontossága, talán az egyszerűnek tűnő, de mégis profizmust igénylő játékmenet -- az biztos, hogy ha egyszer ráérzel a játékmenetre, több száz óráig abba se fogod hagyni. Mert hogy függőséget okoz, az biztos.
Hősök kontra ősök
Több játék is van, ami DOTA-hoz hasonló, MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) elnevezésű zsánerben próbál sikereket elérni -- nem mehetünk el szó nélkül például a Leauge of Legends mellett sem, aminek nem kevesebb mint 40 millió felhasználója van. Hogy mitől ilyen sikeres ez a műfaj? Nem lehet pontosan meghatározni, de talán amiatt, hogy az alapszabályok rendkívül egyszerűek, ám nagyon nehéz a profi szintet elérni benne. Ahogy mondani szokás: könnyű megtanulni, de nehéz a mesterévé válni.
A játékmenet tehát a következő: két, egyenként ötfős csapat küzd egymással azzal a céllal, hogy a másik ősét (ancient) lerombolják. Erre a célra ki kell választanunk egyet a több mint száz hős közül, és szinteket lépve fejleszteni a képességeit. Ezekből általában négy van, de néhány „komolyabb” hérosznál akár egy tucat is lehet (a legnehezebbnek tartott Invoker 11 különböző képességgel bír). Ezen felül aranyért vehetünk különböző tárgyakat hősünknek, amivel növelni tudjuk tulajdonságait vagy akár ideiglenesen láthatatlanná is tehetjük. E tárgyak kiismerése adja a játék legnehezebb részét, no meg persze az se árt, ha tisztában vagy a legtöbb hős képességeivel, mert így tudni fogod, mik az erősségei és gyengéi. Ehhez azonban több száz, vagy akár ezer óra is szükséges lehet a karakterek nagy száma és a folyamatos frissítések miatt.
Egységben az erő?
Mert a játékot szerencsére szinte hetente frissítik, ezzel kiegyenlítve a hősöket, illetve kijavítva a felbukkant játékhibákat. Hozzáteszem: bár még csak bétafázisban jár a fejlesztés, ritkán lehet bugokkal találkozni, de ha belefutsz egybe, az nagyon idegesítő tud lenni. Nincs rosszabb annál, mint amikor egy csata közepén azért nem tudod segíteni társaidat, mert beragadtál az erdő közepébe, és nincs egy olyan tárgyad sem, amivel ki tudnád vágni a körülötted lévő fákat. Megijedni persze nem kell, mert ahogy írtam, elvétve találkozni ehhez hasonló hibákkal, nem ez fogja a magas vérnyomásunkat okozni -- arra ott lesznek a csapattársak, akik a kezdőket könyörtelenül szidják, olyan mértékben, hogy az egész játéktól elmehet a kedved. Az is megesik, hogy a játék kezdete előtt három másodperccel már lebénáznak, mikor még semmit se ronthattál el, pedig egy csapatalapú játéknál létfontosságú lenne, hogy a társaiddal megértsétek egymást és a kezdőknek segíteni próbáljanak, ne őket hibáztassák mindenért. Mindez persze nem a játék számlájára írható fel.
A Valve játékainál megszokhattuk azt is, hogy egyszerű kommunikációs módokkal irányítjuk társainkat. Nincs ez másképp itt sem, a szisztéma hasonlóan működik, mint a Portal 2 esetében: a térképre kattintva megmutathatjuk a többieknek, hova kell menni, de akár az irányt is felrajzolhatjuk, így nyelvtudás nélkül is kommunikálhatunk társainkkal. A fent leírtakat igazolja az a személyes tapasztalatom, hogy nincs olyan meccs, ahol a kedves csapattagok ne rajzolnák tele péniszekkel a térképet...
A türelem pontokat terem
A hangulathoz az is sokat hozzátesz, hogy az összes hős minden egyes képességét szinkronizálva kapjuk meg; igaz, hogy egy-egy hangszínész több karakter hangját is adhatja, ám az hallatszik, hogy nem csak a pénzért vállalták el ezt a munkát, mert beleéléssel mondják a szöveget -- bár ez a „beleélés” pár beszólásnál túlzott lett, de erre játék közben úgyis rá fogtok jönni. A muzsika tekintetében már keserédesebb a dolog: összesen egy szám található a játékban, amely annak indulásakor csendül fel, és bár egészen kiváló kompozíció (szerintem a valaha készült az egyik legjobb menüzene), egy idő után nagyon unalmassá válik, főleg, hogy minden egyes indításkor meg kell hallgatni, még meccskeresés közben sem áll le.
Apropó játékkeresés! Itt sem lehetek elégedett, hiszen sajnos ez igen sokszor hosszú folyamat, van, hogy öt percet is várni kell arra, hogy elkezdődhessen a mérkőzés, ám még ilyenkor sem biztos, hogy játszani is tudunk, mert az ellenséges vagy akár szövetséges játékosok valamelyike nem tölt be. Szerencsére ilyenkor „magas prioritású váróba” kerülünk, és pár másodperc alatt találunk is játékosokat -- de akkor miért nem tudták alapból ilyen sebességűre megcsinálni? Értem én, hogy több mint 200.000 egyidejű játékost nehéz rendezni, de öt perc várakozás akkor is nagyon idegesítő.
Barátainkkal közösen is játszhatunk, ehhez csak annyit kell tenni, hogy csapatba hívjuk egymást. Általában csapatokat csapatokkal rak össze a gép, hogy nagyjából egyenlők legyenek az esélyek, mert bármennyire is jó a játékbeli kommunikáció, a mikrofonos beszélgetés szintjét nem érheti el.
A játékosok rangsorolása a lejátszott meccsek számától és az azokon elért eredménytől függ. Ha nyert a csapatunk, de mi rosszul játszottunk, akkor kevesebb pontot kapunk eredményül, mint az, akinek köszönhetően sikerült győzelmet aratnunk. Ezen kívül mérkőzések után még tárgyakhoz is jutunk hőseink számára; ezek lehetnek öltözékek, kardok, de ládát is kaphatunk, melyet valódi pénzért megvásárolható kulccsal nyithatunk ki, és egy ritka cucc rejlik benne. Szerencsére ezek semmilyen előnyhöz nem juttatják a játékosokat, tényleg csak a kinézetet változtatják meg -- úgy tűnik, igazat mondott a Valve, amikor azt állította, hogy nem lesznek jelentős különbségek a fizetős és ingyenes játékosok közt. Remélem, a teljes verzióban is így lesz...
Helyzeti hátrányok és előnyök
A játék grafikájáért a Source Engine felel, ami egy igazán univerzális motor, hiszen nemcsak az FPS-ek mezőnyében teljesít korához képest jól, az is kiderült róla, hogy az RTS-ekre jellemző nézetnél is jól működik. Persze senki se várja el, hogy egy hétéves technológiával Shogun 2 szintű grafikát kapunk, de ennek meg is van az ára -- pontosabban nincs meg, mert szinte bármilyen számítógépen elfut, akadás nélkül. Ez utóbbi pedig nagyon fontos, mert itt tényleg csak tizedmásodperceken múlhat az, hogy egy csatát megnyerünk, vagy elveszítjük azt. Ez a játék legnagyobb előnye -- és hátránya is egyben.
Hátrány, mert egy átlagjátékos összes kedvét elveheti az, ha egymás után többször is ugyanaz az ellenfél ugyanazzal a megoldással győzi le, és mindezt azért tudja megcsinálni, mert az ő reakcióideje lassabb. Ezen a játékosok lejátszott meccsek alapján történő rangsorolása sem segít, hiszen előfordulhat, hogy egy több mint száz mérkőzést lejátszott játékost kap ellenfélként egy olyan, aki csak az első játékát játssza. Szinte biztos, hogy húsz percen belül ki fog lépni, és soha többet el se indítja a játékot...
De, mint említettem, előny is, mert ezáltal az igazi profikat tisztelik mindkét oldalról. Az olyan játékosokat, akik kevesebb mint száz élettel is képesek egy rampage-et nyomni (mind az öt ellenséges játékost megölni), mindenki szinte isteníteni fogja, míg aki szándékosan feedeli az ellenséget (vagyis megöleti magát, ezzel magasabb szinte juttatva az ellenfél játékosát) kiutálják -- őt akár jelenteni is lehet. Igen, lehet társainkat „felnyomni” (persze ugyanígy „jutalmazni” is, pozitív szavazatokkal); ha túl sokan jelentenek egy játékost, akkor alacsony prioritású váróba kerül, ám extrém helyzetekben akár kitiltás is járhat érte.
Ha akadozva is, de jó úton halad...
Végezetül essék szó a játék jelenlegi legnagyobb hibájáról, az útkeresés gyengeségéről. Amikor elküldöd a hősödet akár a kezdőhelyre, akár tárgyakat venni, igen gyakran kerülőúton megy. Ez akkor a legidegesítőbb, amikor egy ellenséges hős felé indul, noha lenne rövidebb és biztonságosabb irány is; emiatt nem épp egészséges taktika, hogy „visszaküldöm a karakteremet a kezdőhelyemre és közben megnézem, hogy állnak a társaim”, mert akár le is nullázódhat az élete, ezért érdemes folyamatosan irányítani őt. Ám a boltba járkálást kiváltó futár irányérzéke, ha lehetséges, még rosszabb: a legtöbb sarkon beakad egy fába vagy rossz helyen kanyarodik le, ezzel értékes másodpercekkel meghosszabbítva útidejét, így akár vele együtt a rakománya is odaveszhet. Kicsinek tűnő, de nagyon bosszantó hiba ez, remélem, a teljes verzióra kijavítják a fejlesztők.
Összességében viszont egy kimagasló minőségű játékok kapunk teljesen ingyen, gyakorlatilag semmiért sem kell fizetnünk. Játék közben el is felejtkezünk róla, hogy ez még csak egy „zárt” bétaverzió, hiszen meghívóval tudunk csak játszani (ezeket folyamatosan osztogatja a Valve, minden játékos meghívhat akár 5-6 barátot is). Az a kevés hiba, ami a játékban található, egy szimpla frissítéssel megoldható, a folyamatosan érkező új tartalmak miatt pedig egyszerűen nem lehet megunni a Valve legújabb remekművét. Azt sem szabad elfelejteni, hogy az IceFrog csapata az első résszel egy klasszikust alkotott, a folytatás pedig mindenben túlszárnyalja a nagy elődöt. Harcra fel, irány a következő ütközet!
Azért egy finoman szólva leegyszerűsíti a dolgokat. Nem csak ez a három műfaj létezik.
Amúgy kipróbáltam a Dota2-t, eddig még csak 5 meccsem van benne, tetszene is a dolog, csak ami erősen zavart egyrészt, hogy volt, hogy negyed óránál is többet kellett várnom, mire össze tudott rakni valakikkel egy meccsbe, valamint a többi játékos részéről erősen zavaró tud lenni, mikor ha nem indul rögtön minden jól, pár perc után hajlamosak kilépni, márpedig egy 3vs5 meccs nem sok jót ígér.
hát vannak benne igazságok, de butaságból is jut rendesen
-zene: nemcsak egy zene van a játékban, max a menüben szól ugyanaz. Játék közbe sokféle dallam felcsendül fel ha épp történik valami és a rendszer megis próbálja az eseményhez illő dallamot lejátszani. Pl menetelés a T4es tornyok ellen a végén már diadalittas hangszerelésben folyik Persze még nem mindig veszi észre a rendszer mi van, de gyakran még a játékosok se
-hangok. Itt csak annyi hogy megemlíteném hogy a karakterek egymáshoz és riválisaikhoz is beszélnek ha elhaladnak mellettük, megölik egymást vagy elhibázzák a lehetőségeket, ráadásul tucatnyi ilyen van 1-1 szituációra és szinte kivétel nélkül igen szórakoztató tud lenni ha érti az ember. Szerintem nagyonis kiemelkedő ficsőr, Csak sokan észre se veszik annyira koncentrálnak
-a "rangsornak" semmi köze a játékos a "pontokhoz" és így a szintekhez se, hiába lvl.40es valaki ha a bénázik folyton és gagyi matchmaking tierbe van. A szinteknek annyi értelme van csak hogy minden level upnál kapsz egy garantált itemet, semmi egyéb.
-a matchmaking lassúsága. Ha mindenki high priority lenne akkor meg azon lenne a sírás hogy unbalanced csapatok vannak. Plusz elárulom hogy az egész arra megy ki hogy a játékosokat 50%os winraten tartsák. Ha valakinek van egy combos nyerő szériája a rendszer összeszed mellé olyan embereket akikre ráférne már egy győzelem és ez fordítva is igaz persze. Meglehet nézni dotabuff.com-on (ami külön megérne egy misét, mert nagyon jó és részletes adatbázis) szinte minden játékos 50%+-5%on van már pár nap után is.
-elakadás bug. ilyen szimplán nincs. Nemtud senki elakadni fákba hacsak nem blinkel vagy force staffol be a bokrosba, vagy nem szivat meg valaki egyéb módon. Amikor kattintasz a helyre ahova menni akarsz a legrövidebb úton kezd el menni ami logikus dolog és világi hülyeség hibának felírni hogy nem biztonságos az útvonal. Plusz a currier kezelés bénasága sem hiba, Ha magadhoz hívod a curriert aztán bemész az ellenfél jugnelébe nevárd hogy majd kint megvár lol plusz ahogy mozogsz ő új útvonalakat talál hogy a lehető leggyorsabban odaérjen hozzád. Szó sincs kerülésről, csak odakell figyelni.
Egyébként létezik shift klikk parancs is amivel "betárazhatod" a következő parancsot is, szóval teis meg a currier is mehettek "biztonságos" útvonalon ha akartok...
( ja és ha meghal a currier nem veszik el amit visz, újra spawnol vele együtt)
-Az újoncok problémáira meg annyit hogy nemárt egy kis időt eltölteni botmeccsekbe, vagycsak szimplán gyakarolni egy néhány percet (vannak kódok is privát játékhoz, beálílthatod a saját szinted a goldodat és még aztis hogy folyamatosan tudd használni a spelleket, gyakorlásra kitűnő)
remélem azért valaki majd elolvassa és nem fölösen gépeltem ennyit de piros pont a cikkért, igényes lett
http://steamcommunity.com/profiles/76561198057532211/
Szerintem próbáld ki mégegyszer, nem hiszem, hogy csalódni fogsz. Az első héten napi pár óra játékkal össze tudsz szedni 6300 IP-t, ami elég a legdrágább hősökre.
Ráadásul ha nem tetszik, egy hónapon belül visszakérheted az árát. (max háromszor).
De mondom, egy fillért se kell ráköltened, csak játszanod kell. Azért csinálták ilyen kibontósra, mert a hősök egyáltalán nem egyforma erősek: vannak kifejezetten jó, és kifejezetten rossz párosítások egy lane-en, és az olcsó (3150 pontnál olcsóbb) hősök ritkán alkotnak teljes értékű csapattagot. Kivétel van persze, Annie tökéletes csapattárs és csak 450-be kerül (három játék és ki is bonthatod).
Félre ne érts, a hősök balanszolva vannak, minden patch-el igazítanak rajtuk, hogy ne legyenek túl op-k, csak azt mondom, hogy a legkirályabb hősök nem 450-be kerülnek, és jó is ez így, mert akkor mindenki csak velük játszana, így pedig meg kell szenvedni azért a 6300 pontért. Említetted, hogy a dotában teljes a balansz a hősök között, aminek szerintem semmi értelme. Mi értelme egy assassinnak, ha 50-50 alapon megy be egy mage elleni csatába?
Gondoltam, hogy pont lesz valaki aki nem érte egyet. Szerintem supportnak nem jó, ha neked tetszik egészségedre, nem mondtam, hogy ne játssz vele.
Nevettem. Te mióta LoL-ozol? Kayle az egyik leguniverzálisabb champ Nidalee mellett. Igaz supportra kissé rossz az elején, de ne mondd már, hogy az E ranged harassa semmit nem ér, mikor nem lehet tőle normálisan farmolni. Az ultija meg, ha jól időzíted jó champre teamfightot fordíthat meg. De igen, semmit sem ér.
A LoLban nem kell pénzt költeni Ha játszol, kapsz pontot érte, és abból lehet hősöket kibontani, meg rúnákat, hogy erősítsd őket. Naponta az első győzelemért kapsz 150 bónusz pontot, és az első héten dupla pontot is kapsz, hogy megvehesd azt amelyik tetszik a leírás alapján, de pont nem ingyenes.
A heti ingyenes hősök arra valók, hogy kipróbáld őket mielőtt elköltöd rá az IP-det (ez a pont amit a játékod után kapsz). Lehet befizetni is, hogy gyorsabban meglegyenek, illetve az egyedi skineket csak pénzért veheted meg. 450 RP-t (ez a fizetős valuta) kapsz a regisztrációd után, szóval egy olcsóbb skin is ingyenes.
Egyébknét ötletem sincs LOL-rol 1 mecset játszottam nem régen vele hogy megnézem milyen, nekem nem szimpi ez a heti 10 rnadom hős dolog (pénzt költeni csak azzért hogy azzal játszak amit szeretnék elég nagy lehuzásnak tünik) valamint a grafika is olyan kis gagyi volt nekem (lehet megszoknám persze)
Másrészről ötletes votl az a pár hős amit láttam.
Flemeth: Ha ismerős vagy a LoL-ban, akkor tudod, hogy Sona és Blitzcrank menő supportok, Kayle, Soraka és Karma viszont egyáltalán nem menők. Könnyen meghalnak, vagy alig van cc-jük, vagy maga az elgondolás is rossz, mint Karmánál, nem is használja senki.
Sona a heal, az erős aurák és az aoe stun miatt menő, Blitzcrank pedig nagy rangeről beránt és stunnol, aztán suppressel, ráadásul offtank/support. Soraka papírból van és csak healelni tud, semmi cc (egy kis silence de nem jellemző), Karmát valaki beszívva teremtette meg, Kayle pedig semmire se jó, mert ahhoz képest hogy melee, papírból van, a shield is gyenge rajta a slow pedig hamar elolvad.
Szóval van menő és nem menő a support között is. Ha egy csatához annyit tudsz hozzászólni, hogy elnyomod a kombód aztán rohangálsz a csata szélén, mert 15s a cd, akkor semmire se jó.
Mellesleg a menő supportot sem értem most, a support sose menő a support wardol védi a carryt és supportol .Ha wardolás és a carry segitése menő akkor igen a support nagyon menő.
Na akkor tud valaki segíteni, vagy folytatjuk a tyúk vagy tojás témát?
Mivel a Dota2 őt-t az egyik dota1 készítője is fejleszti.
Még ugyan az mind az 1, de lehet hogy majd amikor bent lesz az összes dota1 es hős, csinálnak újakat, a valvétől kitelik. Új cucokat nem hisszem.