"Sokan próbálták már és megbuktak?" -- "Sokan próbálták már és belepusztultak!" -- hallhatunk gyakran ilyen, vagy ehhez hasonló párbeszédeket sci-fi/fantasy kalandfilmekben, amikor a főhős egy lehetetlennek tűnő feladatról kérdez egy másik öreg, bölcs szereplőt. Valahogy ezt mondhatnánk el azokról az MMORPG-ről is, amelyek újra és újra -- meglehetősen izzadságszagúan -- próbálják a World of Warcraft receptjét lemásolni. A Blizzard ugyanis keményebb kézzel markolja az MMORPG-piac trónját, mint maga Arthas a Lich Kingét, és hiába is próbál a többi cég koppintani, mind messze-messze kullognak csak a WoW sikerétől. Nagyon könnyű példákat is találni: elég csak az olyan -- hosszú éveken keresztül fejlesztett -- MMORPG-kre gondolni, mint a Warhammer Online, az Age of Conan, vagy a Lord of the Rings Online.
Legalábbis erről beszélt Shane Dabri, a Blizzard egyik producere. "Bármennyire is hízelgő számunkra, hogy ennyire erőlködnek a többiek a World of Warcraft másolásával, mi csak azt látjuk, hogy ez bizony nem egy okos ötlet." -- nyilatkozta maró gúnnyal Dabri a PC Zone-nak adott interjújában. Dabri szerint nem ördöngösség azt végiggondolni, hogy amikor a játékosok a WoW helyett mással akarnak játszani, akkor legkevésbé sem szeretnének egy ugyanolyan MMOG-t betölteni, ahol nagyjából ugyanazt kell csinálni, csak más környezetben.
És hogy mire lenne szükség ehelyett? Dabri szerint a kulcsszó az innováció. "A piacnak olyan új MMOG-kre van szüksége, amelyek tényleg mást képesek felmutatni. Itt van például a City of Heroes -- ez legalább végre-valahára nem fantasy témájú játék."
Hogy Dabrinak mennyire van igaza, azt csak akkor tudhatnánk meg, ha tényleg készülne egy olyan MMORPG, amely radikálisan különbözik a WoW-tól. Szerintetek miben rejlik az MMOG-k jövője? További koppintásokban, csak ügyesebb módon, mint a fent említett játékoknál, vagy Dabrinek igaza van, és tényleg szükség lenne már radikálisan új típusú MMORPG-kre?
Legalábbis erről beszélt Shane Dabri, a Blizzard egyik producere. "Bármennyire is hízelgő számunkra, hogy ennyire erőlködnek a többiek a World of Warcraft másolásával, mi csak azt látjuk, hogy ez bizony nem egy okos ötlet." -- nyilatkozta maró gúnnyal Dabri a PC Zone-nak adott interjújában. Dabri szerint nem ördöngösség azt végiggondolni, hogy amikor a játékosok a WoW helyett mással akarnak játszani, akkor legkevésbé sem szeretnének egy ugyanolyan MMOG-t betölteni, ahol nagyjából ugyanazt kell csinálni, csak más környezetben.
És hogy mire lenne szükség ehelyett? Dabri szerint a kulcsszó az innováció. "A piacnak olyan új MMOG-kre van szüksége, amelyek tényleg mást képesek felmutatni. Itt van például a City of Heroes -- ez legalább végre-valahára nem fantasy témájú játék."
Hogy Dabrinak mennyire van igaza, azt csak akkor tudhatnánk meg, ha tényleg készülne egy olyan MMORPG, amely radikálisan különbözik a WoW-tól. Szerintetek miben rejlik az MMOG-k jövője? További koppintásokban, csak ügyesebb módon, mint a fent említett játékoknál, vagy Dabrinek igaza van, és tényleg szükség lenne már radikálisan új típusú MMORPG-kre?
Nem lehet senkit sem legyőzni olyan versenyben, ahol a versenyző egyedüliként indul.
A WoW-ot azért nem lehet megdönteni, mert egyedi a maga nemében. A WoW-t így csak a WoW tudná megingatni, de ez ugyebár paradoxon.
Ha anyagilag nézzük a dolgot, akkor tény...meg lehet dönteni a WoW sikerét is...de csak valami merőben más elképzeléssel. Csak hát a probléma az, hogy ehhez egy újszülött kellene, aki sosem látott MMO-t. Csak egy ilyen ember képes úgy használni a kreativitását, hogy semmi se befolyásolja.
Szerintem ezzel elmondtam mindent.
Rengetek olyan játék van, amire ránézek, és ÚR ISTEN! Inkább ne próbálkozzanak!
Szánalmas, hogy ha valaki sikeres valamiben, akkor egyből olyanok akarnak lenni.
Hajrá Blizzard!!