Régen volt már 2006 — mégis, egészen idáig kell visszamennünk az időben, ha nyomára szeretnénk bukkanni az NCsoft (Tabula Rasa, City of Heroes, Guild Wars) minden bizonnyal elsöprő erejű új internetes szerepjátéka, az Aion — The Tower of Eternity gyökereire. A játék annak idején azzal dobbantott nagyot, hogy kiderült: a CryEngine dobog a szívében, ami azért nagy szó, mert, hála a "felhasználóbarát" fejlesztői eszközöknek, maga a CryTek is vért pisált, mire játékot hozott össze belőle — no de a koreaiak ügyes gyerekek, ők ugye megoldják. A fejlesztés teljesen házon belül zajlik, az NCsoft Seoul vállalta magára, amely a körülbelül 2500 dolgozóval rendelkező óriáscég legpatinásabb részlege.
...és így tovább, és így tovább, az NCsoft, bár baromi büszke MMOG-je háttértörténetére, valójában még leírni is dögunalmas, nem hogy elolvasni. Mindenki üt mindenkit, aztán jönnek a tápos emberek, akik elkezdenek ütni mindenkit, végül az egész csapat, kéz a kézben elmegy grindelni — akinek ugyanis nem volna tiszta, a játék főképp a Lineage-sorozat nyomdokaiban indul el, amelyről tudni kell, hogy húsz perc után olyan lebilincselően izgalmas tud lenni, mint egy aranyérkezelés. Szóval, adva van nekünk egy MMOG, amely egy kezelhetetlen fejlesztői készlettel készül, földbedöngölően néz ki, és angyalok szerepelnek benne. No de mi lesz itt az újdonság?
Kit érdekel?! Két játszható faj közül választhatunk magunknak sajátot. Az elyosok és az asmodiansok egy tőről fakadnak, de mégis teljesen mások, hiszen eltér a bőrük színe, és a szárnyaik is mások — hopp! Az elyosok (sok-sok krikszkraksz, csakhogy koreaiul is leírjuk nektek) a világ lentebbi részein élnek, és begyűjtik a fényt. Borzalmasan utálom ezt leírni, de világuk annyira szép, hogy a Gyűrűk Ura Online hobbitjai sírva könyörögnének a receptért: zöld mezők, virágok, hatalmas fák és strandok. Broáf. A napfény hatására ezek a lények jobban hasonlítanak az emberekre, ha pedig "daevavá" változnak (igen, kezdem magam úgy érezni, mint amikor egy tinédzser mesél az anyjának a Pokémonról), akkor lesz nekik szép szárnyuk.
Az asmodiansok (krikszkraksz, tudjátok, Korea power!) a földteke másik végében élnek. Sötétség, kék és fekete színek operálnak náluk, de annyira, hogy bár sötétnek nem nevezhetjük otthonukat, de egy KV előtt kijelenthetjük: a mindenit, ez aztán már darkos a javából! Ha daevavá változnak, hollószerű szárnyakat kapnak — bár arról nem tudunk, hogy rettegnének a madárijesztőktől...
Aztán van még egy faj, a krikszkrakszok, vagyis a balaurok, akikkel nem játszhat majd senkit. Nevük római kontextusban többfejű sárkányt jelent, és... őőő, nos, beszállhatnak harcolni bármelyik fél oldalán, aki elég kolbászt ad nekik.
A harcos, mit ad isten, elsősorban harcol. Milliónyi helyzetet tud kezelni (leveri a rátámadókat, legyilkolja őket, vagy rájuk ugrik és péppé lapítja mindet), hosszútávon pedig válthat gladiátorba (aki akkorát odacsap, hogy megszédülsz, vagy templarba, aki beállhat a támadók elé, és szép magyaros szakszóval tankolhat, mint állat. A felderítő a gyors támadásokra specializálódik, rangerbe váltva messziről képes operálni és csapdákat dobálhat (reméljük, legalább ő húz majd karóba, ha már más nem képes rá!), míg assassinként észrevétlenül csonkolhatja az ellenséget. Igazán életszerű helyzeteket szül, ahogy a hat méter magas fődémon a fejének helyét vakargatja, és azon gondolkozik, vajon hova tűnhettek a testrészei — miközben az Assassin jókat kacag a háttérben.
Azok, akik nem szeretnek szemtől szemben kaszabolni, meg a fegyverektől is undorodnak, választhatják a mágust, aki bármennyi szennyest képes egy perc alatt tisztára mosni. Na jó, nem is, ő parancsol az arcane hatalmaknak: spiritmasterként idézhet, és követői mögött sunnyogva szórhatja az áldást, míg sorcererként messziről operálhat — szike helyett tűzlabdákkal. A pap, mit ad isten (höhö, a szó szoros értelmében) spirituális energiáit szabadítja ellenfeleire illetve barátaira - clerickként gyógyít és feltámaszt, chanterként pedig, figyelem, ismét egy gyönyörű magyar szó, buffol, de nem kicsit.
Mint azt már említettem, a játék lelkét a CryEngine adja — 2006-ban ez döbbenet volt, 2009 végére, 2010 elejére, mire emberi nyelvterületeken is megjelenik majd a szoftver, a pont elégséges szintet fogja majd nyújtani. A játék amúgy 2006-ban megnyerte a legszebb MMO díját; szép dolog, bár azóta sok víz lefolyt már a cián. Karakterünket ezer helyen befolyásolhatjuk — a rendszer kísértetiesen (no, nem úgy, senki ne hívja a szellemirtókat) hasonlít az Elder Scrolls IV: Oblivion rendszerére — a zenét pedig Ryo Kunihiko szerezte, akiről ugyan semmit nem tudtam kideríteni, de biztos nagyon tehetséges.
Az eddigi MMOG-hez hasonlóan az Aionban nem csak mesterséges intelligencia által vezényelt szörnyeket, de játékosokat is grindelhetünk, ezt PvP zónákban tehetjük meg, PvP pontokért, amelyekből még táposabb felszerelést és fegyvereket szerezhetünk magunknak. Tömeges szörnymészárlásra (alias raid) is lehetőségünk lesz — 9 csoport, csoportonként 6 játékossal támadhat meg különböző főrémeket, és 54 fő összmunkájára lesz szükség ahhoz, hogy sikert érjünk el.
Ha pedig megunjuk a tárgyakért zajló grindet, jöhet a szakmákért zajló változat — fegyver-, illetve páncélkovácsként, takácsként, alkimistaként, szakácsként vagy ékszerészként összehozhatunk még nagyobb tápokat.
Darths a lelkemre kötötte, hogy feltétlen írjam le: a világ egyéb tájain (pl. Koreában) már nyüstölik a szoftvert, mi majd már a letesztelt és kifoltozott változattal játszhatunk — ez ugyan minden távol-keleti produktum esetében így van, de végszónak megteszi.
Egyszer volt, hol nem volt...
A kezdetek kezdetén még nem volt semmi, aztán, egyszer csak volt egy világ, amelyet a senkik, akik még ugye nem is léteztek, Atreianak becéztek volna, mert annak idején divat volt hülyébbnél hülyébb nevekkel illetni a dolgokat. Igen ám, de jött egy isten, Aion, aki leuralta az egészet, méghozzá intelligens, szárnyas kreatúrák, angyalok segedelmével, akiket balaurra kereszteltek. Mielőtt bárki a pufók, hárfás kis drágaságokra gondolna, ezek az angyalok tökösebbek voltak, mint Chuck Norris (na jó, annyira talán nem...), és simán végigbüntettek bárkit, aki különvéleménnyel rendelkezett, aztán fogták magukat, és úgy döntöttek, fellázadnak a teremtőjük ellen, mert látták az Angyalok Háborúja legalább egy részét, és hihetetlen mókásnak találták a gondolatot, hogy a földön keresztbe-kasul mindenhol karóba húzott emberek vannak. Aion, látva, hogy teremtményei mit művelnek, ismét teremtett, létrehozta a 12 empyrean lordot, akik aztán azt a feladatot kapták, hogy megvédjék az embereket, akiket a szárnyas jószágok unalmukban karóba húztak......és így tovább, és így tovább, az NCsoft, bár baromi büszke MMOG-je háttértörténetére, valójában még leírni is dögunalmas, nem hogy elolvasni. Mindenki üt mindenkit, aztán jönnek a tápos emberek, akik elkezdenek ütni mindenkit, végül az egész csapat, kéz a kézben elmegy grindelni — akinek ugyanis nem volna tiszta, a játék főképp a Lineage-sorozat nyomdokaiban indul el, amelyről tudni kell, hogy húsz perc után olyan lebilincselően izgalmas tud lenni, mint egy aranyérkezelés. Szóval, adva van nekünk egy MMOG, amely egy kezelhetetlen fejlesztői készlettel készül, földbedöngölően néz ki, és angyalok szerepelnek benne. No de mi lesz itt az újdonság?
Kit érdekel?! Két játszható faj közül választhatunk magunknak sajátot. Az elyosok és az asmodiansok egy tőről fakadnak, de mégis teljesen mások, hiszen eltér a bőrük színe, és a szárnyaik is mások — hopp! Az elyosok (sok-sok krikszkraksz, csakhogy koreaiul is leírjuk nektek) a világ lentebbi részein élnek, és begyűjtik a fényt. Borzalmasan utálom ezt leírni, de világuk annyira szép, hogy a Gyűrűk Ura Online hobbitjai sírva könyörögnének a receptért: zöld mezők, virágok, hatalmas fák és strandok. Broáf. A napfény hatására ezek a lények jobban hasonlítanak az emberekre, ha pedig "daevavá" változnak (igen, kezdem magam úgy érezni, mint amikor egy tinédzser mesél az anyjának a Pokémonról), akkor lesz nekik szép szárnyuk.
Az asmodiansok (krikszkraksz, tudjátok, Korea power!) a földteke másik végében élnek. Sötétség, kék és fekete színek operálnak náluk, de annyira, hogy bár sötétnek nem nevezhetjük otthonukat, de egy KV előtt kijelenthetjük: a mindenit, ez aztán már darkos a javából! Ha daevavá változnak, hollószerű szárnyakat kapnak — bár arról nem tudunk, hogy rettegnének a madárijesztőktől...
Aztán van még egy faj, a krikszkrakszok, vagyis a balaurok, akikkel nem játszhat majd senkit. Nevük római kontextusban többfejű sárkányt jelent, és... őőő, nos, beszállhatnak harcolni bármelyik fél oldalán, aki elég kolbászt ad nekik.
Kaszt-rálva
Természetesen nem is beszélnénk igazi grinder-MMOG-ről, ha nem választhatnánk különböző szakmákat magunknak. Az Aion itt nagyon durván domborít, hiszen töménytelen mennyiségű kaszt áll a rendelkezésünkre, amelyek szintlépések után tovább és tovább ágaznak, a végére pedig már olyan rémeket hozhatunk össze, hogy mindenki besza... bocsánat, szóval elájul, annyira — bizonyos időközönként pedig alkasztokat is felvehetünk, létrehozva azt az übertápos karaktert, aki már nem csak az ellenfeleket mészárolja szépszerivel, de annyira félelmetesen erős, hogy atyaúristen.A harcos, mit ad isten, elsősorban harcol. Milliónyi helyzetet tud kezelni (leveri a rátámadókat, legyilkolja őket, vagy rájuk ugrik és péppé lapítja mindet), hosszútávon pedig válthat gladiátorba (aki akkorát odacsap, hogy megszédülsz, vagy templarba, aki beállhat a támadók elé, és szép magyaros szakszóval tankolhat, mint állat. A felderítő a gyors támadásokra specializálódik, rangerbe váltva messziről képes operálni és csapdákat dobálhat (reméljük, legalább ő húz majd karóba, ha már más nem képes rá!), míg assassinként észrevétlenül csonkolhatja az ellenséget. Igazán életszerű helyzeteket szül, ahogy a hat méter magas fődémon a fejének helyét vakargatja, és azon gondolkozik, vajon hova tűnhettek a testrészei — miközben az Assassin jókat kacag a háttérben.
Azok, akik nem szeretnek szemtől szemben kaszabolni, meg a fegyverektől is undorodnak, választhatják a mágust, aki bármennyi szennyest képes egy perc alatt tisztára mosni. Na jó, nem is, ő parancsol az arcane hatalmaknak: spiritmasterként idézhet, és követői mögött sunnyogva szórhatja az áldást, míg sorcererként messziről operálhat — szike helyett tűzlabdákkal. A pap, mit ad isten (höhö, a szó szoros értelmében) spirituális energiáit szabadítja ellenfeleire illetve barátaira - clerickként gyógyít és feltámaszt, chanterként pedig, figyelem, ismét egy gyönyörű magyar szó, buffol, de nem kicsit.
Összetevők
A legfontosabb változás az Aionban a többi MMOG-hez képest, hogy bár itt is ész nélkül kell grindelni, de a karakterek immáron repkedve tehetik meg ezt, a tizedik szint után. Bár konkrétan nem nagyon érti senki, hogy a WoW repülő hátasai után ez miben fog bármiféle extrát (a lagon kívül) hozzáadni a játékmenethez, ez ne érdekeljen senkit, bizonyára olyan élményt nyújt majd, amilyet még a büdös életben nem láthattunk, pláne, ha szárnyas rémeink összecsapnak majd egymással, izzítva a levegőt. Tárgyakkal (amiket mit ad isten, grindelhetünk) gyorsíthatjuk a repülési sebességünket, illetve a levegőben maradás idejét — ezek nőnek majd szintlépésenként is, csak úgy mellesleg.Mint azt már említettem, a játék lelkét a CryEngine adja — 2006-ban ez döbbenet volt, 2009 végére, 2010 elejére, mire emberi nyelvterületeken is megjelenik majd a szoftver, a pont elégséges szintet fogja majd nyújtani. A játék amúgy 2006-ban megnyerte a legszebb MMO díját; szép dolog, bár azóta sok víz lefolyt már a cián. Karakterünket ezer helyen befolyásolhatjuk — a rendszer kísértetiesen (no, nem úgy, senki ne hívja a szellemirtókat) hasonlít az Elder Scrolls IV: Oblivion rendszerére — a zenét pedig Ryo Kunihiko szerezte, akiről ugyan semmit nem tudtam kideríteni, de biztos nagyon tehetséges.
Az eddigi MMOG-hez hasonlóan az Aionban nem csak mesterséges intelligencia által vezényelt szörnyeket, de játékosokat is grindelhetünk, ezt PvP zónákban tehetjük meg, PvP pontokért, amelyekből még táposabb felszerelést és fegyvereket szerezhetünk magunknak. Tömeges szörnymészárlásra (alias raid) is lehetőségünk lesz — 9 csoport, csoportonként 6 játékossal támadhat meg különböző főrémeket, és 54 fő összmunkájára lesz szükség ahhoz, hogy sikert érjünk el.
Ha pedig megunjuk a tárgyakért zajló grindet, jöhet a szakmákért zajló változat — fegyver-, illetve páncélkovácsként, takácsként, alkimistaként, szakácsként vagy ékszerészként összehozhatunk még nagyobb tápokat.
Darths a lelkemre kötötte, hogy feltétlen írjam le: a világ egyéb tájain (pl. Koreában) már nyüstölik a szoftvert, mi majd már a letesztelt és kifoltozott változattal játszhatunk — ez ugyan minden távol-keleti produktum esetében így van, de végszónak megteszi.
- Nincs véletlenül OLYAN játék amiért, ha repkedünk nem kapunk bannt?
- Már alig várom!
Ami WoW-ban specializált ágakra van osztva az Aionban a kaszton belül elérhető teljesen, nincs külön ág kaszton belül. A kaszt képességei közül bármit használhatsz (gyak összes talentág egyszerre elérhető), a használt kombóktól és a felépített karaktertől függ, hogy miben jobb.
Lényeg, hogy nincs korlátozva a dolog.
Az iskolákon belüli kasztok között van annyi átfedés, hogy ha később úgy gondolod, hogy rosszul választottál, vagy csak ideignelenes máshogy játszanál, akkor legyen rá lehetőséged. (ha ilyen "most ultimate tank vagyok, következő percben meg ultimate healer"-ben gondolkodsz, nem fog menni, de ilyet máshol se csinálhatsz).
Specializálódás teljesen játékostól függ. Van 4 iskola, abból 10-es szinten lesz összesen nyolc kaszt (iskolánként két felé lehet menni). Onnan meg minden a játékostól függ, rengeteg módon lehet alakítani a karakter statjait, s mivel kaszton belül mindenki elér minden skillt, nincs olyan, hogy rosszul fejlődtél, egyszerűen csak más skillt kell használnod és más statokat kell magadra pakolnod,. Azért van 8 alap kaszt, hogy ne legyen "jaj, most elrontottam, új karit kell csinálnom" probléma, s ezért építették fel az alapértelmezett kasztokat úgy, hogy specializáltnak tűnjenek. Ez általában nagyobb problémákat szült, mint a túlontúl specializáltság, ám aki máshogy vélekedik, annak ott vannak a Stigmák (http://aionhun.hu/page.php?160) gyógyírként.
Minden a játékostól függ, túlzás nélkül állítható, hogy minden eddiginél egyedibb karaktereket lehet létrehozni mind vizuálisan, mind karakterértékek szintjén.
Ehhez még jön, hogy pvp-ben nem az értékektől és geartől függ legfőképpen a siker, hanem a játékos ügyességétől (megfelelő kombó választása, helyezkedés, stb).
Az outdoor bossok meg nem probléma, mert csak nagyon kis részét képezik a játéknak. Nem úgy kell elképzelni, hogy van 3 boss az egész játékban és ebből 2 outdoor: van sok kint, van sok bent. Eddig semmi probléma nem volt az outdoor bossokkal sem, mivel azok főként az ellenséges frakció játékosait érdekli. Egyazon frakció csapatai nem játszanak tag-előset egymással a boss megszerzése érdekében, mert ők az ellenséges területre mennek át bossokat ölni. S ahogy írtam, ha vkinek nem tetszik az outdoorság, akkor bemegy az instansz helyekre, mert abból is van jónéhány.
Ki van minden találva, eddig nem voltak problémák belőle.
"boss halott lesz, vagy él, mert nem éri megöln" - ide jön a "menj át az ellenséges területre, mert azok a bossok jobbakat dobnak" dolog, a random spawn rate és a váltakozó AI
Magyar oldal aionhun.hu, minden megtalálható rajta, ajánlom.
Jópár újdonságot nyújt a játék (oldalon vannak infók), de nem az a lényeg, hogy mennyi minden új van benne, mert hiába szórsz egy játékba 40 újdonságot (van rá számos MMO-s példa erre), ha mind xarul van beépítve. Itt ami benne van, az olyan szinten van beleépítve, amit máshol még sehol sem láttál.
"Repülés volt már máshol is" - Volt, de nem így, összehasonlítani sem érdemes.
Lényeg a lényeg, tessék utánajárni!
Pontosan erről van szó, azért írtam, hogy a cikk abszolút hamis, mert ilyenekről szó sincs.
NINCS grind, a legkisebb mértékig sem, még küldetésekbe bújtatva sem, mert bár ölni kell (elvégre mi értelme lenne), a feladatok nem erről szólnak. Nagyon mókás látni, hogy emberek újra és újra leírják, mert egyből tudni lehet róluk, hogy fogalmuk sincs a játékról.
A "nincs lore és háttértörténet"-ről annyit, hogy 21 író dolgozott az egészen, s minden egyes, gyakran több tizenakárhány oldalas küldetés szorosan kapcsolódik a világ történéseihez. Itt még olyan dolgok is megvannak magyarázva, amik máshol nem. Miért van karakterresurrection, hogyan vihet fel egy hülye üvegcsényi ital életet (health potion), stbstb, minden egyes kidolgozott feature a játék szerves részét képezi és kapcsolódik a történethez, egyszóval minden az 'immersion-factor' része. Beleélés, nem is tudom mikor volt utoljára olyan játék, ami ezt lehetővé tette a játékosok számára.
Arról már nem is beszélek, hogy gw/lotrohoz hasonlatos átvezető animációk tömege viszi előre a történeteket.
Ismét leírom, ha nekem nem hiszel, akkor nézz be bármelyik rajongói oldalra (magyar akár), vagy kutass infók után a neten, mert pont, hogy ez a játék lehet az RPG kedvelők fellegvára.
Ezért nem tudom annyira méltányolni az ilyen cikkeket, mert teljesen fals képet mutat egy olyan játékról, ami nagyon sok játékos kedvence lehet, s az ilyen cikkecskék miatt előítéletekkel telve utána se néznek az emberek. Persze, jó röhögni az iqfighter stíluson, mert a nép szereti, de a nagy képet nézve ez nem nagyon segít senkit megismertetni a játékkal, sőt..
pont ez a lényeg, aki alap szinten ismeri a játékot az tudja, hogy WoW-hoz és más nyugati játékokhoz játékmechanikailag több köze van, mint keleti társaihoz. Ez tény, nem magánvélemény vagy gondolat, tessék utánanézni a dolgoknak.
Attól, hogy keleti stílusú grafikája van (még szerencse), még nem jelenti azt, hogy a játék is ezt a vonalat követi.
Nagyon sok tájékozatlan ember von le vaktában következtetéseket, saját érdekükben nem szabadna..
Bocs az offért, csak ez most eszembe jutott, még korábban is írni akartam.
Egyébként szétröhögtem az agyamat a cikken, tehát ezer köszönet Bagoly, meglett az alaphangulatom ehhez a naphoz.
A megkérdezett barátaid igazán segíthettek volna a cikk összeállításában... már ha tényleg megkérdeztél valakit, mert én még egyetlen kritikát vagy véleményt sem olvastam a játék zárt bétájának kezdete óta (két éve), ami arra utalt volna, hogy grindage klón lenne. Sőt, minden egyes interjú, ami csak létezik a neten, minden egyes beszámoló az ellentétjét állítja (tudom, mert többek között ezt a játékot is követem már régóta).
Sőt, ott voltam GC08-on, PAX08-on is, jómagam is játszottam a játékkal elég sokat, s én is csak azt tudom mondani, hogy nem helytálló a véleményed.
WoW-verő? Nem lesz egy játék sem, ami ekkora játékosbázist meg tud előzni (legalábbis nyugatot nézve), már ha a számokat tekintjük. Minőségbeni előzés pedig nem kérdés, aki már játszott a játékkal, az egyöntetűen szavaz, s nem arra, amit te a cikkedben sejtetsz. Egyértelműen lesz olyan, akinek nem jön majd be, s az nem is baj, hogy neked nem tetszik, egyéni vélemény, de akkor sem kell valótlan dolgokat állítani a játékról.
Ez a grind=Aion hasonlítás két éve volt divat, mikor teljesen látatlanban cikkeztek róla az emberek. Most, hogy már rendkívül sok embernek volt alkalma kipróbálni rendezvényeken vagy éppen a koreai béták alkalmával, más a helyzet. A szakma tudja, hogy a fenti állítás nem állja meg a helyét, akárhogy is nézzük és szeretnénk ráerőltetni a játékra.
Szóval szívesen elolvasnám az általad gyűjtött internetes információk forrásait, hogy tudjam, merre keressem a negatív kritikákat. Forrásként is jelölhetted volna őket, ha jól tudom, úgy illik
A cikket köszönöm, legalább nevettem egy jót