Hétvégén futott be a szomorú hír, miszerint Magyarország legnagyobb játékfejlesztő stúdiója, a Digital Reality csődöt jelentett és bezárja kapuit. A cég rég nem volt már az igazi, sokan talán meg is feledkeztek róla az utóbbi években, mások pedig talán, korukból kifolyólag, nem is emlékeznek rá, mekkora szó volt a DR a maga idejében. Épp ezért úgy gondoltuk, hogy tételesen, röviden átfutunk a Digital Reality történelmén. Hogy miért nem merülünk el a részletekben? Nos, két okunk is van rá: először is egy 22 éves csapat teljes történetét több cikkben lehetne csak elétek tárni, tele hézagokkal is lyukakkal, mert (másodszor) a DR a felszín alatt sok sötét és vitatott titkot rejt, melyeket a felszínre hozni valószínűleg csak évekkel később fognak a brigád egykori tagjai (ilyen a máig sokat vitatott sztori az Imperium Galactica 3 haláláról is, melyre direkt nem pazarlunk egy sort sem).
A kezdetek
A Digital Reality valódi garázscsapatként kezdte pályafutását 1991-ben. Akkortájt a játékfejlesztés üzletesített formája idehaza még újdonság volt, a hazai játékkészítők vagy saját maguk terjesztették alkotásaikat (pl. Rátkai István), vagy külföldre dolgoztak megbízásos munkák keretében (Last Ninja sztori). A csapat eredeti neve Amnesty Design volt, első játékuk címe pedig Reunion, mely három év fejlesztés után került boltokba Amigára és MS-DOS-ra. Egy felülnézetes, klasszikus RTS-t kell elképzelni, mely sci-fi környezetben játszódott, és korához képest túlságosan is összetett volt. Nem lett nagy anyagi siker, de azért elég fogyott belőle, mert a srácok nekiálltak következő munkájuknak, amit már tuti mindenki ismer innen is: Imperium Galactica, a játék, ami feltűzte a magyar játékkészítést a gamer-világ térképére. A GT Interactive kiadásában (persze csak külföldön, a DR a hazai játékkiadást mindig saját maga intézte) készülő program 1997-ben, szintén három évnyi munka után került boltokba, immár kizárólag PC-re. A program, bár alapjait tekintve még mindig valósidejű stratégiaként működött, a Reunion továbbgondolásaként még összetettebb játékmenetet mutatott be, megfejelve egy kidolgozott, személyközpontú sztorival, mely tíz galaktikus birodalom körül bonyolódott. Vezető újdonságként megjelent az űrcsaták lehetősége, és a játékosoknak még arra is oda kellett figyelniük, hogy van-e bolygó a háttérben, ami segíti az egységek ellátását. A teljesen magyar nyelven is elérhető Imperium Galactica meghozta az immár Digital Reality néven működő csapatnak a nemzetközi elismerést, és kitaposta az ösvényt az…
Imperium Galacita 2
... előtt! Az Imperium Galactica 2: Alliancest sokan máig a Digital Reality legjobb játékaként tartják számon, és bár a keményvonalas IG-fanatikusok szerint az első játék bonyolult, részletgazdag menedzsmentje hiányzott a folytatás mögül, ezt a többség betudja a fejlődést elősegítő szükséges áldozatnak: ahhoz, hogy az Imperium Galacitca 2 népszerűbb lehessen elődjénél, muszáj volt barátságosabbra venni a figurát, és ez a taktika bevált a Digital Realitynek. Az Imperium Galactica 2 1999-ben jelent meg, és minden téren előremutató alkotásnak számított. A grafika immár csodaszép 3D-ben prezentálta a látványos űrcsatákat, miközben a szintén 3D-s bolygók felszínén kolóniákat igazgathattunk. A játék négy teljes CD-n terpeszkedett, melyek a három különböző faj kampányait tartalmazták, természetesen magyar nyelven, szinkronnal ellátva (összesen egyébként 8 frakció volt elérhető). A játék nagy siker lett, népszerűsége éveken át kitartott és még ma is sok rajongója akad. További érdekesség, a program Kreiner Tamás által szerzett zenéjét 2000-ben BAFTA-díjjal jutalmazták, mely máig egyedi elismerés a hazai videojáték-fejlesztés történetében. Az Imperium Galactica 2 kikövezte az utat egy minden korábbinál nagyobbat durranó folytatás számára -- de sajnos az élet más irányba terelte a brigádot.
A cikk még nem ért véget, kattints a lapozáshoz!
Anthrenis: Nekem itt nem csak sztoriötlet van, hanem egy komplett rendszer amit szóban nem egyszer veséztünk ki haverokkal a környéken. Vicces módon a grafikai tálalás és a sztori az ami a leginkább képlékeny számomra. :D Sztorit most úgyis épp írok egy haveromnak egy point and click kalandjátékhoz. :) Az elágazások levezénylése érdekes kihívást adott...
Reméljük valami komolyabb játékot is fognak csinálni nem csak ilyen arcade szutykokat.
Hála istennek, hogy tovább élnek.
A Digital Reality felfüggesztette az új Imperium Galactica játék fejlesztését. A cég fő támogatója a Docler cégcsoport továbbra is a játékfejlesztő stúdió mögött áll, a Digital Reality nem szűnt meg.
Hazánk legismertebb és egyik legrégebbi játékfejlesztő stúdiójában felfüggesztették az idén februárban bejelentett, új Imperium Galactica projekt munkálatait.
Peller András, a cég ügyvezető igazgatója a döntést nem pénzügyi, likviditási okokkal, hanem szakmai indokokkal magyarázza. Ezek közé sorolja, hogy a fejlesztés nem úgy haladt, amely a folytatást indokolta volna.
A Digital Reality kizárólag a projekt munkálatait állította le, a cég nem szűnik meg, a folytatásról a tulajdonosok megkezdték a tárgyalásokat. Az Imperium Galactica fejlesztésén eddig dolgozó szakembereket lehetőség szerint a Docler cégcsoport kívánja a továbbiakban alkalmazni.
A Digital Reality Magyarország egyik legrégebbi múltra visszatekintő játékfejlesztő cége. Az 1991-ben összeállt alapító csapat első alkotása, a Reunion 1994-ben jelent meg. Korai fejlesztései közé tartoznak olyan, ma már legendásnak számító művek, mint az Imperium Galactica sorozat vagy a Haegemonia, melyeket számos nyelven, több mint hatvan országban adtak ki. A legnagyobb sikert az Imperium Galactica 2 érte el, mely felkerült az USA top 10-es eladási listájára, valamint az ezredfordulón elnyerte a Brit Film- és Televíziós Akadémia (BAFTA) díját is.
A Digital Reality a Docler cégcsoport tagja.
Szefmester
"Én meg félkész állapotban vagyok egy ötletemmel.. így akarjam bemutatni a skacoknak... jó lett volna ha megveszik..."
Ilyesmi éppenséggel nekem is lenne, nem ötlet, sztori. Angol nyelvű doksiból már elég sok minden meg is van, konceptek is vannak. Ha saját teammel nem is sikerül megvalósítani, azért remélem, valamelyik fejlesztőcsapatot érdekelni fogja.
U.i.: Nem tudom, hogy lehet idézni, bocsi. Még új vagyok itt. :)
Egyébként imádom még most is az IG-ket (de a Haegemonia-t is). Pedig már várni lehetett az IG online-t, és abban lehetett reménykedni, hogy majd az kihúzza őket a bajból. De nem. Tényleg kár értük (bár az utóbbi időkben már nem azt csinálták, amit igazán tudtak volna, hanem csak olyanokat, amikre szerintük a piacnak szüksége volt - mindig minden hullámot meg akartak lovagolni, de valahogy mindig mindenről lekéstek).
A Clevers nem csinált Panzers-t; azt a Stormregion késztette.
Egyébként imádom még most is az IG-ket (de a Haegemonia-t is). Pedig már várni lehetett az IG online-t, és abban lehetett reménykedni, hogy majd az kihúzza őket a bajból. De nem. Tényleg kár értük (bár az utóbbi időkben már nem azt csinálták, amit igazán tudtak volna, hanem csak olyanokat, amikre szerintük a piacnak szüksége volt - mindig minden hullámot meg akartak lovagolni, de valahogy mindig mindenről lekéstek).
Mellesleg a cikkeknél ezt a lapozós dolgot felejtsétek már el. Annyira hosszú cikkeket azért nem írtok.
Mostmár a remény is meghalt.